Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 50 av 103
Mobbningens förekomst inom IT-stödd distansutbildning
Syfte: Mobbning har en tendens att upptrÀda inom skolverksamheten, vilket har
resulterat i ett arbete mot mobbning. Undersökningens syfte Àr att klargöra
mobbningens förekomst inom högskolans IT ? stödda textkommunikations
undervisning och vilka uttryck den ter sig i.
Metod: Denna uppsats har en hermeneutisk ansats. HÀr studeras delarna för att
fÄ en bÀttre förstÄelse och kunskap om helheten.
Kommunöverskridande kompetensförsörjning : - Exemplet Medarbetarakademin
Syftet med studien Àr att beskriva och granska utbildningsinsatsen Medarbetarakademin, som genomförs av trekommuner i Götaland, utifrÄn ett medarbetarperspektiv. Detta har gjorts med hjÀlp av frÄgestÀllningar som berörtmedarbetarnas motivation att söka, vilka pÄverkanseffekterna har varit och vad medarbetarna anser omutbildningsinsatsen.Resultaten visar att respondenterna förvÀntade sig och fick en personlig utveckling genom utbildningsinsatsen.Genom utbildningen upplever respondenterna att de fÄr mer förstÄelse för andra mÀnniskor och konflikter, samtverktyg att hantera gruppfaser. Respondenterna vill i högre grad bidra till organisationens utveckling Àn vad defÄr möjlighet till. Som helhet anser respondenterna att Medarbetarakademin Àr bra och utvecklande.Studiens resultat diskuteras med hjÀlp av tidigare teori om medarbetarskap och de syften som angetts förutbildningsinsatsen Medarbetarakademin. HÀr visar det sig att resultatet Äterspeglas till en lÀgre grad i Lutz ochBaranes (2009) subjektiva egenskaper Àn vad Medarbetarakademins syften gör.
KÀrlekens kraft : En etnologisk studie om kÀrlek över etniska grÀnser
Uppsatsen handlar om kÀrleksrelationer mellan mÀnniskor med olika etniska ursprung. Vi vill undersöka hur omgivningen reagerar nÀr nÄgon i deras nÀrhet vÀljer att ingÄ en kÀrleksrelation med en person som har annan etnisk bakgrund. Vi vill ta reda pÄ kÀrlekens betydelse för paret i deras förhÄllande och hur kÀrlekens kraft övervinner parets problem samt konflikter i deras förhÄllande. Vi har Àven undersökt paret i relation till sin omgivning. Att ingÄ ett förhÄllande över etniska grÀnser kan innebÀra mÄnga kompromisser av sina egna levnadsmönster och vÀrderingar.
Skolan genom iraniesvenskars ögon - En kvalitativ undersökning av sex iraniesvenskars syn pÄ historieundervisningen och dess bild av iransk kultur samt historieÀmnets anpassning till den mÄngkulturella skolan
Genom att intervjua sex personer med iranskt pÄbrÄ har jag försökt presentera dessa individers subjektiva bild av historieundervisning och de krav som de stÀller pÄ skolan. FrÄgornas svar har gett oss en uppfattning om hur historieundervisningen kan pÄverka elever med iraniesvensk bakgrund. Dessutom har vi iakttagit vad de iraniesvenska personerna förvÀntar sig fÄ frÄn historieundervisningen. Den kvalitativa forskningsprocessen har vÀvt samman följande teoretiska utgÄngspunkter: kapitalbegrepp, symboliskt vÄld, orientalism samt Charles Taylors diskussion kring liberalism. Undersökningen visar att IP uppfattar historia i skolan som eurocentrisk och att iranskt kulturarv beskrivs som underlÀgsen.
De grundlÀggande förmÄgornas inverkan pÄ militÀra och polisiÀra anti-terrorist operationer
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka om de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta Ă€ven i en anti-terrorist operation, dĂ„ förmĂ„gorna hittills varit ett begrepp inom mellanstatliga konflikter. För att besvara detta anvĂ€nds tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar:? Ăr de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna relevanta för denna typ av operationer?? Vilken eller vilka av de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna lĂ„g till grund för framgĂ„ng/misslyckande i operationen?Studien genomförs som en jĂ€mförande fallstudie dĂ€r fyra operationer av militĂ€r och polisiĂ€r karaktĂ€r analyseras utifrĂ„n de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna. Data erhĂ„lls genom textanalys av historiska skildringar som avhandlar respektive operation.Resultatet av studien visar att de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta för anti-terrorist operationer och tillĂ€mpningen av dem kan bestĂ€mma utfallet av operationen. De förmĂ„gor som lĂ„g till grund för en lyckad eller misslyckad operation Ă€r verkan, skydd, und/info och ledning..
En renskavsgryta - om samernas markrÀttigheter
Debatten om Sveriges ursprungsbefolkning samernas rÀttigheter har alltid vÄllatstarka kÀnslor och motstridigheter. Konflikten i lappmarken berör en mÀngdaktörer och intressen. FrÄgan om samernas rÀtt till mark och vatten involverar intebara boende i nÀromrÄdet utan Àr en frÄga som mer eller mindre berör helaSverige. Ursprungsbefolkningars rÀttigheter diskuteras Àven pÄ ett internationelltplan, framförallt inom FN:s ramar. 1989 fÀrdigstÀlldes konvention ILO 169, ettregelverk som ska verka för att stÀrka och skydda ursprungsbefolkningarsrÀttigheter till egendom, mark och kultur.
Fotbollsdomares upplevelser och hantering av kritik samt vad som motiverar dem
Fotbollsdomare utsÀtts för en mÀngd olika stressorer. De anvÀnder sig av olika copingstrategier för att klara av dessa. Domare fÄr utstÄ bÄde knuffar, sparkar, slag och dödshot. Motivationen till att trots allt fortsÀtta döma har visat sig ligga i kÀrleken till sporten. Det saknas dock kvalitativ forskning inom omrÄdet.
Generation Z i globala virtuella team : Nationella kulturskillnaders förÀndrade roll
I den ha?r uppsatsen fo?rses la?saren med en uppfattning om vilken roll nationella kulturskillnader spelar i globala virtuella team besta?ende av Generation Z. Vi fokuserar pa? dimensionen individualism-kollektivism, och gruppdynamik i globala virtuella team ur fo?ljande perspektiv; fo?rtroende, o?msesidigt beroende, kommunikation, samt relations- och uppgiftsrelaterade konflikter. Utifra?n va?r litteraturgenomga?ng formulerar vi tva? hypoteser; 1) att nationella kulturer ha?ller pa? att fo?ra?ndras, och 2) att nationella kulturskillnader inte upplevs existera la?ngre, vilka vi underso?ker genom en kvantitativ enka?t som skickats ut till studenter fra?n hela va?rlden.Va?rt resultat visar pa? att skillnader i nationell kultur har minskat inom vissa omra?den, som kommunikation och konflikthantering, medan de fortfarande a?r na?rvarande na?r det kommer till fo?rtroende och o?msesidigt beroende.
Ă
h, mÄste vi sjunga om Gud?!: en studie om hur lÀrare i
körsÄng A hanterar situationer dÀr undervisningen hamnar i
vÀrdekonflikt med elevers livsÄskÄdning
Studien behandlar hur lÀrare pÄ gymnasiets estetiska program med inriktning musik hanterar vÀrdekonflikter mellan lÀrarens undervisning och elevens livsÄskÄdning i kursen körsÄng A. Fokus ligger pÄ lÀrarnas syn pÄ sitt agerande samt om deras agerande Àr förenligt med lÀro- och kursplanen. För att finna svar pÄ vÄra frÄgor anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer dÀr fyra lÀrare som undervisade i kursen körsÄng A deltog. Det vi kom fram till var att lÀrarna ansÄg sig vara sÀkra i sitt agerande vid vÀrdekonflikter. Vi mÀrkte dock att de var sÀkrare vid beskrivningen av situationer som hade uppkommit Àn inför kommande konflikter.
"LEDARE - MAN" : manliga chefers syn pÄ ledarskap relaterat till kön och vertikal könssegregering
Det rÄder en ojÀmn uppdelning av mÀn och kvinnor inom arbetslivets ledande poster, vilket till stor del kan hÀrledas till könsstereotyperna. I majoriteten av fallen Àr det mÀnnen som har makten inom nÀringslivet, sÄ Àven makten att förÀndra denna obalans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur manliga chefer ser pÄ ledarskap, sitt eget och andras, hur detta relateras till kön och vertikal könsegregering inom arbetslivet, samt vilka hinder de anser att det finns för kvinnor att nÄ ledande positioner. Fem manliga chefer intervjuades varefter en tematisk analys genomfördes. Ur materialet framtrÀdde teman som pÄvisar att dessa mÀn anser att kvinnor utgör mycket bra ledare, men hindras av en mÀngd faktorer.
Konflikt som vardag eller konflikt som kontrast till vardagen? : En diskursanalytisk jÀmförandestudie av medialt konstruerande av konflikt utifrÄn postkoloniala maktstrukturer
I denna jÀmförande fallstudie har medialt konstruerande av konflikt analyserats utifrÄn postkolonial teori. SÄledes har det ofta pÄstÄdda oberoendet i medierapportering granskats med avsikt att urskilja diskursiva mönster av postkolonialt inflytande. Studien har jÀmfört medialt konstruerande av tvÄ olika konflikter som antas influeras mer eller mindre utav postkoloniala maktstrukturer; ukrainakonflikten och konflikten i Syrien och Irak.I analysen urskildes tydliga tendenser till bÄde subjektskapande och gruppbildande processer, vilka sÄvÀl postkolonial teori som diskursteori argumenterar för. SÄledes har det mediala konstruerandet av förevarande studies konfliktsituationer bevisats vara influerade av ovan nÀmnda maktstrukturer. Resultatet medför praktiska implikationer för huruvida medierapportering bör fortsÀtta pÄstÄs vara oberoende, och vidare forskning kring medialt konstruerande av konflikt uppmuntras för att finna ytterligare belÀgg för studiens resultat..
FramgÄngsfaktorer bakom gerillakrigföring
Gerillakrigföring som metod i konflikter som inte Àr mellanstatliga Àr aktuella att studera ur ett svensktperspektiv. Ett ökat internationellt militÀrt Ätagande föranleder valet av Àmne, samtidigt som okonventionellatillvÀgagÄngssÀtt omgÀrdas av fascination. Uppsatsen undersöker vilka faktorer som ligger bakomframgÄngar med gerillakrigföring, i syfte att öka medvetenheten om de företeelser som behöver uppmÀrksammasi en konflikt med gerillakrigsinslag.I arbetet utnyttjas en induktiv metod kombinerad med fallstudier. Inledningsvis skapas en definitionsgrundför gerillakrigföring. DÀrefter prövas teorin om krigföringens principer som framgÄngselement pÄ krigen iAlgeriet (1954-62) samt Malaysia (1948-57).
Svenska ungdomars attityder till invandrarungdomar: hur
lÀrare arbetar förebyggande kring attityder
Attityder bland mÀnniskor Àr ett vanligt beteende och dess uttrycksform ter sig pÄ olika sÀtt bland annat genom fördomar mot sÄdant som Àr frÀmmande. Syftet med detta examensarbete var att undersöka svenska ungdomars attityder till invandrarungdomar pÄ tvÄ skolor i SkellefteÄ kommun och ta reda pÄ om och i sÄ fall hur lÀrare arbetar med förebyggande frÄgor som rör olika attityder mot invandrarungdomar. Vi valde att pÄ tvÄ skolor göra en relativt stor enkÀtundersökning i Ärskurs 8 och 9 med sammanlagt 165 elever, för att fÄ en bredare syn pÄ vad de svenska ungdomarna har för instÀllning till invandrarungdomarna. Förutom detta gjorde vi Àven tvÄ intervjuer med lÀrare i SkellefteÄ kommun och en tredje intervju med en lÀrare i Uppsala kommun. Studien visar att det fanns mycket blandade attityder bland de svenska högstadieungdomarna.
Skolmedling: konfliktlösning för 2000-talet?
Syftet med detta arbete har varit att beskriva vad skolmedling Àr samt undersöka effekter och erfarenheter frÄn projekt i Sverige. Dessa erfarenheter har vi sedan jÀmfört med erfarenheter frÄn utlandet, frÀmst frÄn England, USA och Norge. JÀmförelsen har gjorts för att se om det finns belÀgg för att skolmedling, förutom att det Àr en bra modell för konfliktlösning, Àven ger en lugnare skolmiljö. Arbetet börjar med en litteraturstudie dÀr vi beskriver konflikter och skolmedling ur ett teoretiskt perspektiv. Vi studerar Àven effekter av skolmedlingsprojekt gjorda i utlandet.
Vems plats Àr det? En studie om medborgarinflytande i den svenska planeringsprocessen
Denna uppsats har som mÄl att identifiera en problematik
gÀllande medborgarinflytandet i den svenska planeringsprocessen
genom att undersöka vilka gruppers berÀttelser,
bilder och förestÀllningar om Staden som vÀljs
ut att bli representativa.
Arbetet har utifrÄn detta konstruerat ett teoretiskt ramverk
dÀr adekvata begrepp definieras och förklaras. Dessa
ligger sedan till grund i forskningsöversiktens redovisning
av vad olika aktörers förestÀllningar av platser Àr förankrade
i, vilka aktörer som pÄverkar dessa, samt vilka konflikter
som uppkommer vid en planeringsprocess.
Arbetets empiri bestÄr av samrÄdshandlingar frÄn tvÄ
detaljplaneprocesser frÄn Karlskrona innerstad och
lokalpressens bevakning av dessa. Analysen har skett genom
en kvalitativ innehÄllsanalys, och resultatet av denna
belyser att det finns en problematik angÄende medborgarinflytandet
i vilka individer och grupper som fÄr sin
berÀttelse, förestÀllning att bli representativ för platsen,
och de gruppers och individers berÀttelse, förestÀllning
som exkluderas..