Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 31 av 103
SvÀrmor ? en studie över svÀrdotter- och svÀrmorsrelationen
Missnöje i svÀrmorsrelationer Àr varken ett nytt eller ovanligt problem. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar relationen mellan svÀrmor och svÀrdotter, bÄde positivt och negativt. Vi söker svar pÄ vilka faktorer som skapar konflikt mellan svÀrmor och svÀrdotter, vilka konfliktstrategier man anvÀnder sig av för att hantera dem och slutligen vad som kan bidra till att skapa en bra relation.För datainsamlingen anvÀnde vi oss av en kvalitativ enkÀt online för att fÄ snabb spridning och snabb Äterkoppling. Vi valde att rikta oss till svÀrdöttrar, kvinnor med barn och svÀrmor, dÄ vi fann det mest intressant för vÄr studie och för att vi tÀnkte att det var lÀttare att nÄ svÀrdöttrarna Àn svÀrmödrarna.Vi har gjort bÄde en kvalitativ och en kvantitativ bearbetning och analys. UngefÀr hÀlften av vÄra respondenter har en bra relation med sin svÀrmor.
Socialt samspel i förskolan- Barns olika positioner i barngruppen
BrÄk och konflikter Àr nÄgot som förekommer dagligen mellan barn i förskolan. Handlingar som hindrar samspelet innebÀr för oss att man gör nÄgot som fÄr negativa konsekvenser för det sociala samspelet och/eller negativa konsekvenser för nÄgon annan. Det kan bland annat handla om samspelssvÄrigheter, krÀnkningar, fysiskt och psykiskt vÄld. VÄrt syfte med studien har varit att undersöka hur barn handlar mot varandra i sociala samspel. VÄrt fokus har varit handlingar som hindrar och fÄr negativa konsekvenser för samspelet mellan barn, i vilka situationer dessa handlingar förekommer och om det finns nÄgon koppling mellan utförandet av handlingarna och positionen/statusen barnet har i gruppen.
Konflikter mellan aktivt religiösa elever och sekulariserade
Man kan inte sÀga att en konflikt mellan religiösa elever och sekulariserade Àr svÄrare Àn en vanlig konflikt. En konflikt Àr en konflikt som alltid mÄste lösas. Religionen Àr en ingrediens i konflikten. Ofta ligger svÄrigheten i att avgöra om det Àr en kulturell eller en religiös konflikt..
ATT FR?MJA PSYKISK H?LSA OCH MENINGSFULLHET I VARDAGEN F?R PERSONER MED RYGGM?RGSSKADA
Bakgrund En ryggm?rgsskada p?verkar funktionen och f?rm?gan att kunna vara delaktig
i dagliga aktiviteter p? flera s?tt. Personer som drabbats av en ryggm?rgsskada
har visat sig ha st?rre risk att utveckla psykisk oh?lsa ?n den ?vriga
befolkningen. De som i ett tidigt stadium efter skadan m?r s?mre psykisk har
?ven en ?kad risk att isolera sig och inte vara delaktig i aktiviteter i samh?llet.
Ingen annan Àr som du- Villkor för lÀrande ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Studiens syfte Àr att öka kunskapen om hur pedagogerna arbetar för att frÀmja barnens samspel och gemensamma lek samt se hur de bemöter barnen vid konflikter i leksituationer. Jag gör ocksÄ en jÀmförande analys om det som sÀgs i intervjuerna praktiseras i vardagen.
Studien Àr baserad pÄ fem intervjuer med pedagoger frÄn en förskola samt observationer av pedagogerna i deras arbete pÄ en 3-5-Ärs avdelning.
Resultatet visar tydliga skillnader i hur pedagogerna tror/anser att de arbetar och hur de faktiskt gör..
Kulturarvsmiljöer under Äverkan : om kulturarvsmiljöer som förstörts och betydelsen av restaureringsinsatser
Miljöer Àr unika och formas av en sammansÀttning av objekt, omgivning och sammanhang. Det Àr mÀnniskor som ger kulturarv innehÄll och mening. Genom tillgÄngen till kulturarv fÄr mÀnniskor en lÀnk till historia som ökar förstÄelsen för bÄde historien, samtiden och framtiden. Kulturarv Àr en gemensam tillgÄng och angelÀgenhet för mÀnniskor. Det ger möjlighet att delta och pÄverka arbetet med kulturarvsfrÄgor vilket Àr en grundlÀggande demokratisk rÀttighet.
Kulturarv har förstörts i alla tider men det har under senare tid skett en markant ökning och förstörelse av kulturarv har blivit en strategi vid vÀpnade konflikter.
Gl?m inte mig
Bakgrund: Syskon till kroniskt sjuka barn upplever psykologiska sv?righeter och deras
vardagssituation f?r?ndras markant n?r ett barn i familjen blir sjukt. Det finns beskrivet i
forskning hur syskon till kroniskt sjuka barn har behov av st?d och information. Syskon som
anh?riga i v?rden har r?ttigheter som ska tas i beaktning n?r ett barn ?r sjukt.
Plea bargain i Sverige : En komparativ studie om samverkan i straffprocessen
 Syftet med uppsatsen Àr att undersöka möjligheten att effektivisera det svenska rÀttsvÀsendet med hjÀlp av ett plea bargain-liknande institut. Plea bargain skulle medföra kortare processer vid brottmÄl vilket i sin tur medför ett billigare rÀttssystem och mindre tryck pÄ domstolarna. Kostnaden för en sÄdan vinning kan vara minskad rÀttssÀkerhet och konflikter med gÀllande rÀtt och allmÀnna principer. .
StadsnÀra skogar : en plats för bÄde skogsföryngring och mÀnniskors rekreation
I det hÀr arbetet har jag undersökt vilken betydelse stadsnÀra skogar har för allmÀnheten, hur man kan gynna de sociala vÀrdena och om man kan göra annorlunda föryngringsytor nÀra stÀder. UtifrÄn litteraturen har jag hittat olika teman som StadsnÀra skogar genom historien,
StadsnÀra skogar idag, Naturens betydelse för mÀnniskor, Skogsproduktion och skogsbruk, Information och konflikter samt Annorlunda föryngringsytor nÀra stÀder. DÄ numera vÀldigt mÄnga mÀnniskor i Sverige bor i stÀder blir tillgÄngen till natur bÄde i och nÀra stÀderna
vÀldigt viktig. DÄ vi blir fler mÀnniskor och fler flyttar till stÀder mÄste stÀderna vÀxa och exploateringen sker ofta pÄ bekostnad av grönomrÄden och tÀtortsnÀra natur. Att naturen pÄverkar oss mÀnniskor positivt pÄvisas via forskning inom Àmnet.
Samarbete mellan sjuksköterskor : -en litteraturstudie
Syftet med denna litteraturstudie var att studera sjuksköterskors interprofessionella relation och se vad vetenskapen funnit om hur samarbete mellan sjuksköterskor definieras och vilka faktorer som pĂ„verkar. BegrĂ€nsning gjordes till engelsksprĂ„kig litteratur dĂ€r databaserna Pub med, Samsök, Cinahl och ScienceDirect valdes och ur denna uppkom 15 vetenskapliga artiklar. Sökorden som anvĂ€ndes var collaboration, nurses, relationships. Resultatet visar att samarbete definieras som delad makt, tillit och interaktion. Ăven att finna en lösning som tillfredsstĂ€ller bĂ„da parterna Ă€r samarbete.
"Konflikter Àr utav ondo" -eller?En studie om konflikter och konflikthantering inom en kvinnodominerad arbetsmiljö.
In the early 1860ÂŽs, the author and opinion former Fredrika Bremer made a large donation of books to Högre lĂ€rarinneseminariet, which is the first governmental institute for higher education of women in Sweden. The aim of this thesis is to describe the collection of donated books as well as to extract information regarding Bremer's international network of contacts, her views on women's education and her relation to Högre lĂ€rarinneseminariet. Furthermore, the aim is to highlight the unique relationship between Fredrika Bremer's private collection of the books and the library of Högre lĂ€rarinneseminariet from a gender perspective. A handwritten list of the 321 titles constitutin the donation has been preserved in the seminar archive and three quarters of the books have been re-discovered in a bookcase at Ă
rsta castle. The donation is characterized by its double origin as stamps and personal dedications remain as permanent traces in the books.
Att förstÄ Àr att se. NÀr hissen inte gÄr hela vÀgen upp! Preklusionen i högre rÀtt och dess förhÄllande till rÀttslig utveckling.
I denna uppsats undersöker och problematiserar jag civilprocessens potential att bidra till rÀttslig utveckling, med ett sÀrskilt fokus pÄ preklusionsreglerna. Med hjÀlp av ett systemteoretiskt perspektiv bygger jag en teoretisk modell som söker förklara vilka typer av omstÀndigheter som typiskt sett kommer att presenteras för landets underinstanser. Utfallet frÄn den teoretiska modellen lÀggs sedan till grund för förstÄelsen av preklusionsreglernas inverkan pÄ rÀttens utvecklingspotential i de högre instanserna. Sammanfattningsvis konstaterar jag att överinstanserna, till följd av preklusionens utformning, i huvudsak kommer att stÀllas inför samma typer av konflikter som underrÀtterna. UnderrÀtterna i sin tur kommer att presenteras för konflikter som i huvudsak inte Àr Àgnade att leda till rÀttslig utveckling.
De första minuterna, redskap en pedagog kan behöva efter rasten
Titeln pÄ detta arbete Àr: de första minuterna, redskap som kan behövas efter rasten. Syftet med denna uppsats Àr att skapa en förstÄelse för vilka redskap som kan behövas för att en pedagog ska kunna klara av de olika situationer, som kan uppstÄ i klassrummet efter rasten. Med situationer efter rasten menar jag till exempel olösta konflikter. Jag har valt att göra min undersökning i en förskoleklass i en mindre ort i SkÄne. Som undersökningsmetod anvÀnde jag observation med en lÄg grad av struktur.
FattigdomsbekÀmpning och dess betydelse för fred - en analys av fallet Grameen Bank
Trots att vÀrldens sammanlagda vÀlstÄnd ökar, bor mer Àn fem av jordens dryga sex miljarder invÄnare i utvecklingslÀnder dÀr en vanlig inkomst Àr under tvÄ dollar om dagen. Samtidigt ökar ocksÄ de nya typerna av konflikter, som tar uttryck i inomstatliga sammandrabbningar och terroristaktioner. MÄnga bottnar i ett djupt missnöje och kan spÄras tillbaka till fattigdom och resursknapphet. Det Àr ur ett sÀkerhetsperspektiv av allra största vikt att kartlÀgga och komma tillrÀtta med dessa bakomliggande faktorer. FattigdomsbekÀmpning Àr en central term i detta arbete.
Den dolda arenan : Hur elever upplever den?
Bakgrund: Det finns en dold arena i skolan som Àr outforskad och som fÄngat vÄrt intressetill denna studie. Studien ger Àven kunskaper till all personal inom skolan som pÄ nÄgot sÀttbemöter eleverna. Vi har valt att utgÄ ifrÄn elevernas perspektiv dÀr elever frÄn Ärskurs 1 och2 deltagit för att bidra med sina tankar. Vi har studerat detta utifrÄn ett fenomenologisktperspektiv. Eftersom det saknas tidigare forskning inom omrÄdet har vi kompletterat medforskning kring socialt samspel och konflikter vilket Àr nÄgot som stÀndigt förekommer pÄden dolda arenan.Sökord: Sökorden vi har anvÀnt var dolda platser i skolan, gömda platser i skolan, nÀr ingenvuxen ser i skolan, utan att pedagog/personal ser, egen tid, rum i skolan, pedagogersnÀrvaro/frÄnvaro.Syfte: VÄrt syfte med undersökningen var att se om det finns en dold arena och hur denupplevs av eleverna i skolan.Metod: Vi har valt att anvÀnda oss av intervjuer utifrÄn en fenomenologisk grundtankeeftersom vi vill undersöka elevernas upplevelser kring den dolda arenan.