Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 27 av 103

?Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt? en kvalitativ studie av Ätta högstadielÀrares syn pÄ islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

AbstractExamensarbete inom LĂ€rarprogrammet LP01 Titel: ?Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt? - en kvalitativ studie av Ă„tta högstadielĂ€rares syn pĂ„ islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolaFörfattare: Therese Lindblom, Stellan KarlssonTermin och Ă„r: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt JacobssonExaminator: Lisa WiklundRapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lĂ€rareSammanfattning:Syftet med den hĂ€r uppsatsen Ă€r att undersöka hur högstadielĂ€rare i Göteborg förhĂ„ller sig till begreppet islamofobi och hur de tĂ€nker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever.FrĂ„gestĂ€llningar: ? Hur definierar de tillfrĂ„gade lĂ€rarna islamofobi?? Hur anser de tillfrĂ„gade lĂ€rarna att islamofobi bör bemötas?? I vilken utstrĂ€ckning ser de tillfrĂ„gade lĂ€rarna islamofobi i skolan som ett problem?? I vilken utstrĂ€ckning upplever de tillfrĂ„gade lĂ€rarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktĂ€r? För att fĂ„ svar pĂ„ syfte och frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€nde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. Åtta högstadielĂ€rare i Göteborg intervjuades och transkriberingarna av dessa intervjuer utgjorde vĂ„rt empiriska material. Övrigt material som har anvĂ€nts Ă€r relevanta styrdokument, tidigare forskning som rör islamofobi, frĂ€mlingsfientlighet och konflikthantering samt det teoretiska ramverket som innefattar socialkonstruktivism och konflikthantering.Studiens viktigaste resultat Ă€r att: fyra olika sĂ€tt att se pĂ„ begreppet islamofobi kunde urskiljas i respondenternas svar, respondenterna anser att islamofobi bör bemötas med hjĂ€lp av kunskap, ingen av respondenterna anser att islamofobi Ă€r ett stort problem pĂ„ sina skolor, men fem av dem har (direkt eller indirekt) erfarenhet av islamofobi bland elever och respondenterna upplever dessutom att det finns ett behov av vidare fortbildning för lĂ€rare och lĂ€rarstudenter i att bemöta islamofobi. Studiens har flera betydelser för lĂ€raryrket.

Tystnads- och anmÀlningsplikten : Revisorns hantering av konflikter för ett oberoende stÀllning och vid misstanke om brott

The purpose of this thesis is to create a deeper and also a better understanding about how each of the professional secrecy and obligation to report are perceived from auditors and further investigate how the potential conflicts based on independence and ?can be suspect? are handled by the auditors. The purpose has been achieved through interviews with four different accounting firms.The interviews were conducted with Grant Thornton, BDO MĂ€lardalen AB, PwC and KPMG to answer the research questions. Subsequently, a hermeneutic approach was used to since the interpretation of the interviews was considered as important to obtain knowledge of the respondent?s perception about the topic.

Samverkan eller konflikt?

En av stora organisationers största utmaningar Àr att fÄ verksamheten och dessmedlemmar att gÄ Ät rÀtt hÄll. Att styra en stor organisation, som den offentligasektorn, Àr komplext. Vid organiseringar av stora verksamheter, behöver ledningenkommunicera med tusentals anstÀllda som befinner sig i olika verksamheter och pÄolika nivÄer. Skolan Àr ett exempel pÄ en stor organisation i kris som bestÄr av fleraolika nivÄer och med mÄnga anstÀllda. Den svenska skolan befinner sig i ett kritisktlÀge och blir allt sÀmre.

Konflikthantering i förskolan : En studie om barns och pedagogers konflikthanteringsstrategier

ProblemomrÄdet för denna studie behandlar konflikthantering mellan barn i förskolan. Det första syftet med studien Àr att belysa hur konflikter mellan barn i förskolan kan uppfattas och hanteras. Det andra syftet med studien Àr att beskriva nÄgra barns och pedagogers konflikthanteringsstrategier i konflikter mellan barn. Studiens metod Àr att utifrÄn en hermeneutisk forskningstradition genomföra fokusgruppsintervjuer med barn och parintervjuer med pedagoger. DÀrefter kopplades resultatet frÄn intervjuerna till litteratur och forskning vi funnit inom omrÄdet.

Konflikten om Barnets BÀsta : En teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i rÀttslig tvist om "barnets bÀsta".

Sedan 2006 Àr en allvarlig konflikt mellan förÀldrarna det vanligaste skÀlet till att tilldöma en förÀlder enskild vÄrdnad vid en rÀttslig tvist om barn och i Sverige Àr det i 9 fall av 10 mamman som har enskild vÄrdnad efter en separation. Syftet med denna studie Àr att skapa en teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om barn. Genom intervjuer med domare, advokat, samtalsledare, medlare, en mamma och en pappa som gÄtt igenom en rÀttslig tvist om barn skapade jag en faktisk teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om ?barnets bÀsta?. Min teori Àr att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? begrÀnsar möjligheterna för lÀmpliga förÀldrar att lösa sina konflikter och att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? inte Àr tillÀmpbar pÄ tvister dÀr tvÄ lÀmpliga förÀldrar stÀlls emot varandra.

Vi var inga medmÀnniskor, vi var motmÀnniskor : - stereotypisering av den manliga invandraridentiteten i svensk ungdomslitteratur

Syftet med denna uppsats Àr att medvetandegöra stereotypiska framstÀllningar av manliga karaktÀrer med invandrarbakgrund, skrivna av författare som vuxit upp som första eller andra generationens invandrare. Som utgÄngspunkt har jag anvÀnt mig av lÀroplanens mÄl som pekar pÄ att litteratur ska erbjuda varierade och positiva bilder av andra kulturer, samt hjÀlpa eleven att skapa en trygg identitet. I min studie har jag gjort en kvalitativ textanalys av tre böcker samt Àven avskilt fenomenet ?invandrarlitteratur? som en diskurs dÀr jag har upptÀckt att diskursen i sig generar fördomar genom att efterhÀngsna termer och klassificeringar tenderar att leva kvar. De slutsatser jag har kommit fram till Àr att stereotyper till stor del lever kvar i karaktÀrernas portrÀttering, bÄde nÀr det gÀller beskrivningen av deras motiv och hur de hanterar konflikter.

Elevers utÄtagerande beteende ? Elevers och pedagogers syn pÄ problematiken kring ett utÄtagerande beteende

Denna studies syfte Àr att kunna förstÄ elevers utÄtagerande beteende utifrÄn bÄde lÀrares och elevers perspektiv. Detta genom att belysa bÄde elevers syn pÄ problematiken och lÀrares förhÄllningssÀtt till olika situationer som kan uppstÄ i mötet med elever som agerar utÄtriktat. Detta valde vi att undersöka för det vÀckte ett intresse hos oss ute pÄ praktiken, dÀr vi ofta uppmÀrksammade situationer med elever som ansÄgs vara utÄtagerande samt hur pedagogerna tog kontroll över dessa tillstÄnd. För att fÄ en djupare förstÄelse för vad ett utÄtagerande beteende Àr har vi tagit upp tidigare forskning. Forskningen utgÄr frÄn tre olika perspektiv fysiologiskt, sociokulturellt och psykodynamiskt perspektiv, dÀr forskarna tar upp olika vinklar om hur de tror att ett utÄtagerande beteende uppstÄr. I denna studie anvÀnde vi oss av bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod.

Byggbranschen : Samverkan och beroende mellan huvudentreprenörer och underentreprenörer

Att samarbeta Àr svÄrt. Konflikter av olika slag ligger latent under ytan i de flesta samarbeten eftersom parterna mycket sÀllan har mÄl som helt överensstÀmmer. För att mildra dessa konflikter och i möjligaste mÄn undvika dem anvÀnder sig parterna medvetet eller omedvetet av olika strategier. Denna uppsats undersöker genom en serie intervjuer relationer mellan huvudentreprenörer (HE) och underentreprenörer (UE) inom byggbranschen i StockholmsomrÄdet utifrÄn ett samverkanperspektiv. Det teoretiska ramverket utgörs av en spelteoretisk modell Tit-for-tat som förklarar hur samarbete kan uppstÄ mellan sjÀlviska individer, samt nÀtverksteori och resursberoendeteori.

Interkulturell kompetens - Analys och tolkning av ett l?romedel i spanska p? h?gstadiet samt n?gra h?gstadiel?rares perspektiv om interkulturell kompetens

I v?rt m?ngkulturella samh?lle ?r det viktigt att vi lever harmoniskt med v?ra medm?nniskor. F?r att uppn? detta m?ste vi som l?rare arbeta f?rebyggande genom undervisningen och l?ra v?ra elever att f?rst? och respektera alla kulturer och m?nniskor. En central del av detta ?r den interkulturella kompetensen, vilket kortfattat handlar om elevernas f?rm?ga att acceptera och respektera kulturella skillnader hos andra. Syftet med studien ?r att utr?na huruvida boken ?Gracias 9? (den sj?tte tryckningen) uppfyller kunskapskraven i spanska som st?lls av Lgr 22 g?llande interkulturell kompetens, samt att f? n?gra h?gstadiel?rares perspektiv p? l?romedlet n?r det g?ller att f?rmedla interkulturell kompetens i spanska. F?r att ?stadkomma detta kombinerade vi semistrukturerade forskningsintervjuer med inneh?llsanalys av ett spanskt l?romedel.

PCOS ? Det dolda syndromet Kvinnors upplevelse av sjukv?rdpersonalens bem?tande

Bakgrund: Kvinnor som lider av polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS) upplever ofta utmaningar i sin v?rd och behandling p? grund av bristande kunskap och empati fr?n sjukv?rdspersonalen. Detta kan leda till sen diagnos och negativa upplevelser av v?rden. Syfte: Syftet med litteratur?versikten ?r att unders?ka hur kvinnor med PCOS upplever sjukv?rdpersonalens bem?tande. Metod: En litteratur?versikt genomf?rdes med fokus p? kvalitativa studier som unders?kte kvinnors upplevelser av v?rden vid PCOS. Data samlades in genom s?kningar i databaser och inkluderade tio relevanta artiklar som analyserades och kategoriserades enligt en systematisk metod. Huvudfynd: Resultaten visade att kvinnor med PCOS upplevde brist p? kunskap och empati hos sjukv?rdspersonalen, vilket ledde till sen diagnos och negativa upplevelser av v?rden. Vissa kvinnor k?nde sig v?l bem?tta och st?ttade av v?rden, medan andra upplevde bristande empati och k?nslom?ssig distans fr?n v?rdpersonalen. Slutsatser: Studien pekar p? behovet av f?rb?ttrings?tg?rder inom h?lso- och sjukv?rden f?r att ?ka kunskapen om PCOS bland sjukv?rdspersonal och f?rb?ttra bem?tandet av patienter med denna sjukdom.

KonfliktridÄerna. En kvalitativ studie om bakomliggande orsaker till konflikt i vÄrdnadsutredningar och samarbetssamtal.

Denna uppsats behandlar Ă€mnet konflikter i samarbetssamtal och i vĂ„rdnadsutredningar pĂ„ familjerĂ€tten mellan separerade förĂ€ldrar. År 2010 hade nĂ€rmare 20 000 barn i Sverige förĂ€ldrar som inte kom överens och gick pĂ„ samarbetssamtal. Över 7000 barn var aktuella i vĂ„rdnadsutredningar. DĂ„ forskning visar hur illa barn far av att befinna sig i mitten utav sina förĂ€ldrars konflikt vill jag veta vad konflikterna beror pĂ„ - och vad man kan göra för att minska antalet konflikter. Mitt syfte Ă€r dĂ€rför att belysa orsakerna, och dĂ€refter undersöka om det finns orsaker pĂ„ samhĂ€llsnivĂ„ som förhindrar eller försvĂ„rar ett samarbete kring sina gemensamma barn.

Vilar doktriner för civil-militÀrt samarbete pÄ aktuell forskning?

Doktriner utgör vÀpnade styrkors viktigaste beskrivning avseende hur man avser anvÀnda militÀra medel för att uppnÄ politiska mÄl. För att tjÀna sitt syfte bör doktriner utvecklas med rationella utgÄngspunkter som omvÀrldens utveckling och senaste forskning. Dock menar mÄnga att andra faktorer sprungna ur kulturella traditioner och organisationers sÀrintressen pÄverkar tillkomsten av doktriner.Civil-militÀrt samarbete har i moderna konflikter blivit allt mer betydelsefullt. Strategier för fredsfrÀmjande insatser i dagens komplexa konflikter bygger i allt högre grad pÄ integrerade insatser mellan flera olika funktioner och aktörer. Civil-militÀrt samarbete har dock traditionellt haft en underordnad, stödjande roll i militÀra organisationer.I denna uppsats undersöks forskningens roll i doktrinutveckling.

Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av teamets betydelse för patientsÀkerheten

Samarbete i team inom hÀlso- och sjukvÄrd omfattar interaktion, ansvar för patientens vÄrd, ömsesidigt beroende och nÀrhet mellan medarbetarna. Teamet uppfattas som den viktigaste formen inom vilken samverkande, patientfokuserad vÄrd utövas. Syftet med examensarbetet var att beskriva ambulanssjuksköterskors erfarenheter av teamets betydelse för patientsÀkerheten. I examensarbetet deltog Ätta ambulanssjuksköterskor frÄn fyra olika stationer i norra delen av Sverige. Data samlades in via semistrukturerade intervjuer och analyserades med tematisk innehÄllsanalys.

Medling vid familjerÀttsliga tvister. En analys av institutet

Uppsatsen handlar om medling i familjerÀttsliga tvister och bestÄr av en genomgÄng av gÀllande rÀtt pÄ omrÄdet. Uppsatsen bestÄr ocksÄ av en undersökning om hur ofta medling anvÀnds i familjerÀttsliga tvister.Konflikter som uppstÄr i en familj dÀr förÀldrarna har separerat kan innebÀra att familjen behöver hjÀlp ifrÄn samhÀllet för att kunna skapa en vardag som fungerar. Om förÀldrarna inte kan lÀra sig att hantera sina konflikter pÄ ett konstruktivt sÀtt sÄ Àr det skadligt för barnen. Det Àr inte förenligt med nÄgot barns bÀsta att behöva leva i en konfliktfylld vardag och om förÀldrarna inte lyckas hÄlla barnen utanför konflikten kan barnen fÄ men för livet. Kan förÀldrarna sjÀlva hitta en lösning i frÄgor om vÄrdnad, boende och umgÀnge anses det överlag vara till barnets bÀsta.

SamarbetssvÄrigheter och konflikter mellan dag och nattpersonal inom Àldreomsorgen : En studie ur medarbetares och enhetschefers perspektiv

We investigated a retirement home, where we looked at whether there are differences, disagreements or conflicts between teams who work day and night shifts. Our purpose was to examine the Heads of Unit and the employees perspectives on their perceived work situation, cooperation difficulties and why they emerged. We chose the general systems theory as our theoretical basis, which gave us the opportunity to highlight different parts that can affect the working climate and the cooperation of the working groups. The study also highlights the importance of structure, common goals, reporting and dialogue meetings. To understand the perceived work situation, we used methodological triangulation, using quantitative and qualitative methods (surveys, semi-structured interviews).

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->