Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 26 av 103
Tack f?r att du v?gade g?ra det m?nga av oss fantiserat om - En netnografisk studie om hur skolattentat diskuteras p? Flashback
Syfte och fr?gest?llningar: Studiens syfte ?r att analysera r?ttf?rdigande och f?rd?mande av
skolattentat p? internetplattformen Flashback. F?r att ytterligare komma ?t r?ttf?rdigande
breddas fokuset ?ven till hur tillv?gag?ngs?tt och strategier f?r att beg? skolattentat ?l?rs ut?
p? Flashback. Studien ?r viktig f?r att den i f?rl?ngningen skulle kunna bidra med
identifiering av potentiella g?rningspersoner och d?rmed bidra till det brottspreventiva arbetet
i samh?llet.
SÄja, nu tar ni varandra i hand! Om tredje parts möjligheter att bidra till lyckade försoningsprocesser i efterdyningarna av identitetsbaserade konflikter.
Vi redogör för psykologiska förklaringar till hur identiteter pÄverkar gruppers benÀgenhet att sluta sig samman under yttre hot. Vad vi intresserar oss för Àr vad detta har fÄtt för resultat i vÀpnade konflikter. MÄnga bedömare menar att de vÀpnade konflikterna efter det kalla krigets slut uppvisar en aldrig tidigare grymhet mÀnniskor emellan. Hur Àr denna möjlig?Med resonemangen om gruppidentiteter som utgÄngspunkt söker vi utreda vad forskningsvÀrlden sÀger om möjligheterna till försoning mellan tidigare fiendegrupperingar.
Den emotionella intelligensens betydelse för konflikthantering hos studenter
Sambandet mellan emotionell intelligens och konflikthantering Àr ett relativt outforskat omrÄde, framför allt inom universitetsmiljö. I denna studie utreds huruvida nivÄn av emotionell intelligens har nÄgon betydelse för preferens för olika konflikthanteringsstilar. MÀtinstrumenten ?The Assessing Emotion Scale? och ? The Dutch Test for Conflict Handling? anvÀndes pÄ 100 studenter för att bedöma graden av emotionell intelligens och valet av konflikthanteringsstil. Varken emotionell intelligens eller konflikthanteringsstil var med sÀkerhet statistiskt signifikant beroende av kön totalt sett, dÀremot fanns ett starkt samband mellan ?Samverkan? och ?Kompromiss? till nivÄ av emotionell intelligens, framför allt hos kvinnor men inte hos mÀn.
Kvalitet istÀllet för kvantitet bland rastvaktspersonal.
Examensarbetet handlar om hur en skola varit framgÄngsrika med att höja kvaliteten bland rastvaktspersonalen och pÄ sÄ sÀtt minskat konflikterna pÄ rasterna. Studiens syfte Àr att studera om konflikterna under rasterna och resten av skoldagen kan minska om man har samma personal som rastvakter och konfliktmedlare alltid. Varför beslutade sig skolan för att Àndra sina rutiner under rasterna? Hur har denna skola gÄtt tillvÀga för att höja kvalitén bland rastvakterna? Vad tycker personal och elever pÄ skolan? KÀnner eleverna att de fÄr med hjÀlp nu jÀmfört med innan till att lösa konflikter som uppstÄtt under rasterna? Detta var nÄgra av alla de frÄgor som dök upp nÀr jag fick höra talas om skolan och deras nya system.
Genom intervjuer med rektor, personal och kamratstödjare pÄ skolan samt 85 stycken enkÀtundersökningar med elever i Är 2,4 och 6 har jag sammanstÀllt ett material som övergripande visar att skolan anvÀnder sig av en bra metod under rasterna samt för konflikthantering och konfliktlösning efter rasterna.
Studien Àr förlagd en liten byskola i SkÄne som jag av en hÀndelse fick nys om.
FrÄn lÄsningar till lösningar, frÄn motmÀnniskor till medmÀnniskor : Om villkoren för konstruktiv konflikthantering pÄ arbetsplatsen och lÀrande genom konflikter
Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka huruvida det gĂ„r att urskilja nĂ„gra generella villkor för konstruktiv konflikthantering. Utrymme ges ocksĂ„ Ă„t frĂ„gan om vilka Ă„terkommande mönster som kan finnas gĂ€llande psykologiska och relationella brister som försvĂ„rar konstruktiv konflikthantering och/eller stĂ€rker konfliktsituationer. Ăven frĂ„gan om lĂ€rande genom konflikterfarenheter berörs. Studien baserar sig pĂ„ Ă„tta stycken kvalitativa intervjuer med ett antal konsulter, en chef och nĂ„gra medarbetare. Studien har en hermeneutisk och induktiv ansats.
Pedagogers tankar om konflikthantering
SammanfattningAtt arbeta som pedagog i dagens skolsystem innebÀr sÄvÀl ett ansvar för barnens kunskapsinhÀmtande, som att vara en trygg och inspirerande förebild för eleverna. Dagligen uppstÄr situationer dÄ elever hamnar i konflikter med varandra, vilket kan röra allt ifrÄn triviala hÀndelser till större motsÀttningar gÀllande exempelvis etnicitet eller könsfrÄgor. Syftet med denna kvalitativa studie Àr att med hjÀlp av en hermeneutisk ansats undersöka hur pedagoger ser pÄ sin roll som handledare för barnens sociala utveckling. För att fÄ en samlad kollegial bild över pedagogernas tankar kring konflikthanering baseras uppsatsen pÄ gruppintervjuer pÄ tvÄ skolor av helt olika storleksgrad i mellersta Sverige. Intervjuerna har varit av semistrukturerad karaktÀr med utgÄngspunkt i tre fiktiva fall, skapade utifrÄn kategorierna genus, makt och etnicitet.
?Det goda grupparbetet? ? en kvantitativ studie om grupparbete pÄ socionomprogrammet i Göteborg
Syftet med denna studie Àr att undersöka och beskriva hur grupparbete upplevs som undervisningsform och grupprocess av studenter och lÀrare pÄ institutionen för socialt arbete. För att fÄ en djupare förstÄelse för hur grupparbete gÄr till och hur det pÄverkar studerandes lÀrande valde vi att anvÀnda oss av följande frÄgestÀllningar: ? Hur har studenterna upplevt grupparbete under utbildningen?? Har kunskaper om grupp och grupprocesser nÄgon betydelse för genomförande av grupparbete?? Hur upplever lÀrarna studenternas grupparbete? Metoden för studien Àr kvantitativ och som undersökningsinstrument har vi anvÀnt oss av tvÄ olika enkÀter. Med hjÀlp av statistik försöker vi att testa hypoteser utifrÄn den empiri vi inhÀmtat med hjÀlp av enkÀt och webbenkÀt frÄn studenter och lÀrare vid institutionen för socialt arbete. Analysen utgÄr ifrÄn Lennéer-Axelsson och Thylefors teorier om grupper och Svedbergs psykodynamiskt perspektiv.Resultatet visar att studenter överlag upplever grupparbete pÄ utbildningen som nÄgonting positivt, Àven om det relativt ofta förekommer konflikter.
Konflikthantering : Ett verktyg i det dagliga arbetet
Syftet med denna studie Àr att undersöka faktorer som kan vara av betydelse för att möjliggöra konflikthantering i det dagliga arbetet. Vi menar att om möjligheter skapas och initiativ tas frÄn ledningens sida sÄ kan organisationen utvecklas i en positiv riktning. Studien grundar sig delvis pÄ teorier om vikten av att ha en tydlig struktur som uppfattas av medarbetarna som rÀttvis och att konflikter kan fÄ konsekvenser för hela organisationen. Studien Àr av kvalitativ design och Àr utförd inom Àldreomsorgen i en kommun i södra Sverige. Analysen visar att faktorer som: tydlig arbetsstruktur, gemensam vision och mÄlsÀttning, utbildning inom konflikthantering, tydlig och öppen kommunikation, att ta sig tid till konflikthantering, att vara professionell och neutral och att ta ansvar och visa respekt har en betydande inverkan vid konflikthantering.
Pow-Wow kan inte frÀlsa hela skolan : Antirasistisk verksamhet pÄ en grundskola
Objektet för min studie Àr Pow-Wow, en grupp som arbetar mot rasism och mobbning pÄ en svensk grundskola. Syftet med uppsatsen Àr att genom en kvalitativ undersökning titta nÀrmare pÄ hur Pow-Wow, har startats, genomförts och utvecklats. UtgÄngspunkten Àr att liknande grupper som arbetar mot rasism Àr sÀllsynta i svenska skolor. DÀrför Àr det speciellt intressant att titta nÀrmare pÄ hur det kommer sig att Pow-Wow startades pÄ skolan och varför verksamheten har kunnat överleva sÄ lÀnge. För att kunna besvara dessa frÄgor har jag intervjuat skolans nuvarande rektor, skolans före detta rektor, de tvÄ lÀrare som arbetar med Pow-Wow och en elev som var med under Pow-Wows första Är.
Tra?nares tankar om ta?vling : Friidrottstra?nare diskuterar ta?vlingsfostran inom friidrotten.
Studien syftar till att ge en bild av ta?vlingslogiken inom idrotten, ifra?n synvinkeln hos friidrottstra?nare fo?r ungdomar i a?ldern 13-15 a?r. Studien a?r gjord med en kvalitativ metodansats, da?r empiriinsamlingen skedde via fokusgruppsintervjuer. Det teoretiska ramverket som har anva?nts a?r Bourdieu synsa?tt pa? sociologi da?r de teoretiska begreppen kapital, habitus och fa?lt har utgjort grundstenarna i ba?de teorin och analysen.
Ett tryggt, socialt klimat i klassen : En undersökning om hur elever trivs och uppfattar sin skolmiljö
Detta arbete handlar om hur viktigt det Àr med ett positivt klimat i klassrummet, hur trygghet pÄverkar eleverna och fÄr dem att prestera bÀttre. Det handlar Àven om hur viktigt det Àr att reda ut problem som uppstÄr sÄ att oron kring dessa inte upptar barnens tankar och bidrar till en bristande koncentration till skolarbetet. Jag undersöker hur elever i Ärskurs tre och fyra upplever stÀmningen och tryggheten i klassrummet. De fÄr frÄgor som handlar om hur de trivs, om det brukar uppstÄ konflikter och om de kÀnner sig uppmuntrade av sin eller sina lÀrare. Resultatet av undersökningen visar att det Àr en stor del av eleverna som inte tycker stÀmningen Àr speciellt bra i klassrummet.
Barns lek i naturen : FörskollÀrares syn pÄ sin roll som pedagoger i naturen
Syftet med denna uppsats Àr att medvetandegöra stereotypiska framstÀllningar av manliga karaktÀrer med invandrarbakgrund, skrivna av författare som vuxit upp som första eller andra generationens invandrare. Som utgÄngspunkt har jag anvÀnt mig av lÀroplanens mÄl som pekar pÄ att litteratur ska erbjuda varierade och positiva bilder av andra kulturer, samt hjÀlpa eleven att skapa en trygg identitet. I min studie har jag gjort en kvalitativ textanalys av tre böcker samt Àven avskilt fenomenet ?invandrarlitteratur? som en diskurs dÀr jag har upptÀckt att diskursen i sig generar fördomar genom att efterhÀngsna termer och klassificeringar tenderar att leva kvar. De slutsatser jag har kommit fram till Àr att stereotyper till stor del lever kvar i karaktÀrernas portrÀttering, bÄde nÀr det gÀller beskrivningen av deras motiv och hur de hanterar konflikter.
Attityd till skatt - En kvantitativ analys av individens attityd till att undvika skatt, b?de utifr?n regelr?tta och lagbrytande scenarion
Denna vetenskapliga studie ?mnar att utforska och f?rst? de faktorer som
p?verkar individens inst?llning till skatt i form av att unders?ka agerandet i
hypotetiska skattescenarion d?r individen kan uppskatta sin sannolikhet att g?ra
handlingar som undviker skatt. F?r att analysera sambanden mellan bland annat
politiska ideologier, syn p? omf?rdelning och individuella skillnader i relation till
skatteattityder har faktor- och regressionsanalyser genomf?rts. Datainsamlingen
genomf?rdes genom en enk?tunders?kning med hj?lp av Qualtrics och till
analysen bestod 78 deltagare.
Medierapportering av Israel- Palestina konflikten : En inneha?llsanalys av vad som rapporterats i Dagens Nyheter och The New York Times sommaren 2014.
Denna studie har underso?kt hur Israel- Palestina konflikten kartlagts i de tva? dagstidningarna Dagens Nyheter (Sverige) och The New York Times (USA). Fra?gan som besvarats a?r hur rapporteringen i artiklarna under tva? utvalda ma?nader (juni-juli 2014) sett ut, utifra?n teorier om krigs- och fredsjournalistik, mediernas roll som opinionsbildare, narrativitet och fo?renkling av konflikter. Materialet besta?r av totalt 158 artiklar, 62 fra?n Dagens Nyheter och 76 fra?n The New York Times.
Ansvar och konflikt? En studie av grundskolor
Mellan skolverkets regler samt Sveriges lag- ordningar har skolinspektionen under en kvalitetsgranskning (2010) pÄtrÀffat brister i rektorers arbete i Sverigesgrundskolor. I en annan kvalitetsundersökning under samma Är framgick det Àven att trakasserierna i skolor har ökat (Skolinspektionen, 2010). I denna kandidatuppsats vill vi Ästadkomma en bÀttre förstÄelse kring rektorers hantering av konflikter inom grundskolan. Vi har klÀttrat uppÄt i kedjan nÀmligen rektorernas omrÄdeschefer samt hur de i sin tur hanterar vidare information frÄn rektorn om konflikter pÄ skolan. Skolverket utgör ocksÄ en del i den kedja av hÀndelser nÀmligen att det Àr skolverket som Àr ansvariga för att meddela rektorer om vilka Àndringar som har gjorts i form av lagar, olika planer mm.