Sök:

Tra?nares tankar om ta?vling

Friidrottstra?nare diskuterar ta?vlingsfostran inom friidrotten.


Studien syftar till att ge en bild av ta?vlingslogiken inom idrotten, ifra?n synvinkeln hos friidrottstra?nare fo?r ungdomar i a?ldern 13-15 a?r. Studien a?r gjord med en kvalitativ metodansats, da?r empiriinsamlingen skedde via fokusgruppsintervjuer. Det teoretiska ramverket som har anva?nts a?r Bourdieu synsa?tt pa? sociologi da?r de teoretiska begreppen kapital, habitus och fa?lt har utgjort grundstenarna i ba?de teorin och analysen. Studien visar att de deltagande friidrottstra?narna, anser att det a?r individen, den aktiva som ska sta? i centrum. Tra?narna ba?r ocksa? med sig ett habitus, erfarenheter och minnen, som de sa?ger att de praktiserar pa? olika sa?tt. Da?r tra?narnas kapital pekar pa? att ta?vla a?r viktig inom idrotten. I fa?ltet friidrott finns det skillnader mellan vissa aktiva och tra?nare, anser tra?narna. Detta kan enligt tra?narna skapa konflikter. Troligt a?r att dessa konflikter beror pa? att tra?nares kapital tar o?verhand och na?r de anser sig veta att alla vill ta?vla, och handlar utifra?n sitt habitus och i praktiken principer som att alla vill ta?vla i friidrott eller friidrott a?r en ta?vlingsidrott sa? alla ska ta?vla. Trots att tra?narna a?r medvetna om att alla aktiva inte ta?nker som de sja?lva. 

Författare

Michael Pettersson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..