Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 13 av 103

?Hamburgarchef?? ? En kvalitativ studie om vilka upplevelser av konflikter och konflikthantering som mellanchefer inom försörjningschef har i förhÄllande till sin position

Innan vi började skriva vÄr uppsats trodde vi att mellanchefens position var konfliktfylld och upplevdes som en klÀmd position. Vi har gjort en kvalitativ studie och intervjuat sju mellanchefer inom försörjningsstöd. Dessa chefer befinner sig mellan överordnade sÄsom politiker och verksamhetschef och sin underordnade arbetsgrupp. Denna mellanposition karakteriserar en av vÄra intervjupersoner som en hamburgare, dÀr mellanchefen befinner sig mellan de tvÄ bröden i hamburgaren. Syftet med studien Àr att försöka förstÄ och analysera vilka konflikter mellanchefer inom försörjningsstöd kommer i kontakt med utifrÄn sin position och vilka orsaker det finns till konflikterna, samt hur de löser och hur de skulle önska lösa dessa konflikter.

Butikschefers konflikthantering

Denna uppsats innefattar en undersökning av hur tre butikschefer, i olika organisationsformer,hanterar konflikter pÄ sina arbetsplatser. Problemet denna undersökning har som huvudfrÄga Àr ?hur hanterar butikschefer konflikter?. Anledningen till att Àmnet undersöks Àr att det inteÀr konflikter i sig som Àr ett problem utan hur de hanteras samt att konflikter kan bli kostsamma för företag dÄ anstÀllda blir mindre produktiva och kan ibland bli sjukskrivna till följd av konflikter. Syftet med rapporten Àr dÀrmed att beskriva hur butikschefer hanterar konflikter som uppstÄtt pÄ deras arbetsplatser.

?Konflikter? skitjobbigt? En kvalitativ uppsats om konflikter och konflikthantering pÄ en kvinnoanstalt

VÄr uppsats Àr en kvalitativ studie vars syfte Àr att belysa konfliktsituationer och hur dessa hanteras pÄ den slutna avdelningen pÄ Sagsjöanstalten. DÄ kriminalvÄrdens klienter har en begrÀnsad möjlighet att dra sig undan och vara privata och inte har möjlighet att ta kontakt och kommunicera fritt med omvÀrlden tror vi att dessa speciella omstÀndigheter kan göra det svÄrare att hantera konfliktsituationer samt att fler konfliktfyllda situationer kan uppstÄ. Att hantera konflikter tillhör vardagen dÄ konflikter uppstÄr i allt mÀnskligt samspel. Hanterar man konflikter pÄ ett konstruktivt sÀtt kan detta fungera stÀrkande för individen dÄ man bygger sin sjÀlvkÀnsla. Utvecklas konflikten dÀremot till en destruktiv konflikt kan individen uppfatta det som ett personligt nederlag och det leder oftast till ett negativt handlande.Studien bygger pÄ 10 intervjuer som Àr utförda pÄ klienter och personal.

Skansen pÄ fjÀllet: en studie i hur samhÀllets naturresusrsutnyttjande pÄverkat den samiska minoriteten

Uppsatsen ger en deskriptiv bild av hur naturresursutnyttjandet i Laponia- omrÄdet pÄverkat den samiska befolkningen med fokus pÄ dess konsekvenser för rennÀringen. Studien belyser ocksÄ hur natursynen skiljer sig hos samer och samhÀllet. Teorier och centrala begrepp presenteras rörande naturresursernas nyttjande samt de konflikter som dÀrmed kan uppstÄ mellan gamla och nya brukare. Slutsatser som dragits av detta arbete Àr att ÀganderÀttsfrÄgan i lappmarken lÀnge varit en omdiskuterad frÄga som tidvis orsakat starka konflikter. Den statliga politiken har medfört att vÄr ursprungsbefolkning trÀngts undan ifrÄn sina forna landomrÄden p.g.a.

Med pojkar dÄ smÀller det, sedan Àr det klart : En studie om pedagogers syn pÄ barnkonflikter ur ett genusperspektiv

Studiens problemomrÄde behandlar konflikthantering mellan barn pÄ förskola och förskoleklass ur ett genusperspektiv. Syftet Àr att undersöka hur pedagoger som arbetar med 4-6-Äringar i förskola och förskoleklass hanterar och förhÄller sig till konflikter mellan barn ur ett genusperspektiv. Studien Àr en kvalitativ undersökning som bygger pÄ sex stycken lÀrarintervjuer med pedagoger som arbetar i förskola och förskoleklass. Studiens reslutat visar att pedagogerna arbetar med konflikthantering genom att försöka förmedla goda konflikthanteringsstrategier sÄ att barnen fÄr redskap att lösa sina konflikter sjÀlva. Pedagogerna Àr medvetna om att deras egna handlingar pÄverkar barnen, samtidigt som det framkommer att pedagogerna tror att de omedvetet bemöter barnens konflikter olika beroende pÄ om det var flickor eller pojkar inblandade..

Kommunikation och konflikthantering i fritidshemmet

Syftet med arbetetÀr att undersöka om det finns möjligheter för barn och elever att fÄ redskap för att hantera konflikter pÄ ett konstruktivt sÀtt.Idéenbygger pÄ att elever genom kommunikation kan förutse en konflikt och dÄ hanteradetta pÄ ett konstruktivt sÀtt.Vidare Àrsyftetatt undersöka hur det ser ut pÄ fritidshem vad gÀller pedagogers förmÄga att förmedla detta. Genom intervjuer ochenkÀterkartlÀggshur pedagoger ser pÄ konflikthanteringoch vilken utbildning de har i detta.Resultatet visaratt pedagoger som Àr trygga i sin profession vad gÀller konflikthantering inte upplever konflikter som negativa, de vet hur de ska agera för att hjÀlpa elever att sjÀlv hantera situationer dÀr de behöver komma överens. Resultatet visar Àven att lÀrarutbildningarÀn sÄ lÀngeberör dessa omrÄden alldeles för lite, samtidigt som det Àr varje enhets eller pedagogs ansvar att fortbilda siginom omrÄdena kommunikation och konflikthantering.

Konflikter och sammanhÄllning inom vÀnskapsgrupper : En uppsats om smÄgrupper

Syftet med föreliggande studie Àr att utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv erhÄlla djupareförstÄelse och ökad kunskap kring de processer som finns i smÄgrupper, hur konflikterpÄverkar sammanhÄllningen och vad det Àr som gör att en stabil grupp förblir stabil. Studienutgick frÄn ett kvalitativt förhÄllningssÀtt med en hermeneutisk ansats. Med ensemistrukturerad intervjuguide utgjordes urvalet av tvÄ grupper med fem medlemmar irespektive grupp dÀr hÀlften Àr mÀn och hÀlften kvinnor. Resultatet visar att konflikter inomvÀnskapsgrupper inte Àr av ondo och kan vara utvecklande för bÄde gruppen och den enskildeindividen. Den starka sammanhÄllning grupperna har visar pÄ att konflikter inte Àr en storfaktor för gruppens vÀlmÄende.

Analys av kvalitetsarbete i kontorsmiljö : En studie om hur personalen pÄverkas av kvalitetsarbete

Bakgrund: Som en följd av organisationernas förÀndrade behov och krav pÄ mer flexibla lösningar har det blivit allt viktigare för företagen att pÄ ett smidigt sÀtt hantera förÀndringar. Kvalitetsarbete Àr ett förfarande som allt mer har kommit att anvÀndas inom företag för att Ästadkomma utveckling och engagemang för förÀndring. Kvalitetsarbete drivs vanligtvis för att höja kvaliteten pÄ ett företags produkter. Arbetet Àr omfattande och pÄverkar personalen pÄ olika sÀtt. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att dels undersöka fallföretagens mognadsnivÄ enligt CMMI skalan, dels undersöka hur kvalitetsarbete pÄverkar personalen i avseende pÄ stress och konflikter.

Konflikthantering : -Hur arbetar förskollÀrare med konflikter?  

VÄrt syfte med denna undersökning var att ta reda pÄ vilka metoder förskollÀrare anvÀnder för att förebygga att konflikter uppstÄr, hur förskollÀrare gÄr till vÀga för att hantera konflikter mellan barn i förskolan samt se vilka skillnader och likheter det finns mellan de utvalda svenska förskolorna nÀr det gÀller konflikthantering. Undersökningen Àgde rum pÄ sex olika förskolor i mellersta Sverige. Vi anvÀnde oss av intervjuer och observationer dÄ vi författare observerade samma konfliktsituation men skrev var för sig för att fÄ tvÄ synsÀtt pÄ vad som hÀnde och hur det hanterades. AlltsÄ var vi pÄ sex förskolor och gjorde tvÄ observationer pÄ varje stÀlle, vilket blev tolv observationer sammanlagt. De förskollÀrare som blev inblandade pÄ nÄgot vis i konfliktsituationerna Àr de personer som vi sedan intervjuade.

Konflikthantering : En studie om pedagogers strategier

I skolan uppstÄr dagligen olika konflikter emellan elever, dÀrför ar det viktigt att ha bra strategier för hur de skall hanteras. Olika faktorer pÄverkar ocksÄ hur hanteringen av dessa konflikter ser ut, bland annat vad konflikten handlar om och nÀr under skoldagen som den intrÀffar.Studien tar reda pÄ vilka strategier som nÄgra pedagoger anvÀnder sig utav, samt hur deras förebyggande arbete ser ut för att undvika att onödiga konflikter uppstÄr. Syftet Àr att ta reda pÄ nÄgra olika strategier och reflektera över dessa.Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med fem stycken pedagoger. Intervjuerna har jag sedan analyserat mot min teori.Mitt resultat visar pÄ att arbetet med att skapa ett gott klimat i klassrummet Àr ett stÀndigt pÄgÄende arbete. NÀr det gÀller pedagogernas strategier vid en konfliktsituation ser de lite olika ut beroende pÄ situationen.

Bostadsn?ra natur - Gamla l?sningar p? nya problem?

G?teborgs stad v?xer och befolkningsprognosen pekar p? att 153 000 nya g?teborgare kommer att ta plats i staden. Livet i st?der ?r f?rknippat med stress, fysisk och psykisk oh?lsa. Ekosystemtj?nster ?r ett alternativ f?r att motverka de negativa aspekterna f?rknippat med stadslivet.

Det privata sparandets bestÀmningsfaktorer : En panelanalys av individers förmögenheter

Detta projektarbete handlar om konflikter som kan uppstÄ mellan naturturism och markÀgare, i synnerhet nÀr naturturismen bedrivs pÄ nÄgon annans mark med hÀnvisning till allemansrÀtten. Med hjÀlp av frÀmst intervjuer och studier av olika texter försöker denna studie identifiera fundamentala motsÀttningar mellan naturturismen och markÀgarnas intressen och lyfta fram nÄgra idéer om hur planeringen kan utformas för att bÀttre kunna hantera sÄdana konflikter och dÀrmed skapa bÀttre förutsÀttningar för en hÄllbar naturturism. Studiens teoretiska utgÄngspunkt ligger huvudsakligen i teorier som allmÀnningarnas tragedi eller theory of bargaining. Projektarbetet, som Àr avgrÀnsat till Sverige och som redovisas som uppsats, identifierar fyra huvudsakliga konfliktomrÄden. Förslagen av möjliga ansatser för hur naturturismplaneringen skall utformas presenteras i fyra punkter.NYCKELORD: Naturturism, MarkanvÀndning, Konflikter, AllemansrÀtten, MarkÀgare.

Konflikter och konflikthantering pÄ institution ? en kvalitativ studie om personal och ungdomars erfarenheter

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur personalens konflikthantering ser ut pÄ tvÄ behandlingsinstitutioner för ungdomar i VÀstra Götalands lÀn. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar:Hur hanterar personalen konflikter pÄ institutionerna?Hur upplever ungdomarna pÄ institutionerna personalens konflikthantering?Hur upplever ungdomar och personal de konflikter som uppstÄr pÄ institutionerna?Studien belyser vilka erfarenheter personal och ungdomar har kring konflikthantering och konflikter som uppstÄr vid institutionerna. Undersökningen bygger pÄ Ätta stycken kvalitativa intervjuer, fyra stycken med personal och fyra stycken med ungdomar. För att tolka det insamlade materialet har detta analyserats med hjÀlp av inlÀrningsteori.

Konflikter pÄ arbetsplatsen : Yttrande, hantering och positiva effekter

Studien har sin utgĂ„ngspunkt i konflikter med syftet att undersöka hur organisationer arbetar med konflikthantering i praktiken och synliggöra positiva effekter som kan komma ur en medveten hantering av konflikter.Studien har ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en kvalitativ undersökningsansats dĂ€r elva intervjuer ligger till grund för empiri. Merparten av respondenterna arbetar i olika ledande befattningar. Övriga Ă€r verksamma i yrkesroller som anses ha speciell kunskap inom Ă€mnet. Valet av intervju ligger till grund för att fĂ„ en helhetsbild i hur organisationer kan arbeta med konflikthantering, eftersom konflikter Ă€r komplext och en konflikt sĂ€llan Ă€r den andra lik.Större delen av teorin inriktar sig pĂ„ framgĂ„ngsrik hantering av konflikter och dess effekter. Det redogörs Ă€ven för forskning som visar vad en omvĂ€nd situation kan ge för utfall.

Konflikthantering i förskolan : Pedagogers definitioner av konflikt och syn pÄ konflikthantering i enpedagogisk praktik.

Den hÀr studien syftar till att bidra med kunskaper om pedagogers definitioner ochförstÄelse av konflikt och konflikthantering i förskolan. Studien Àr kvalitativ ochsemistrukturerade intervjuer utfördes med Ätta kvinnliga pedagoger som arbetar ifyra olika förskolor. Resultatet visade att det Àr otydligt om pedagogernakontinuerligt samtalar kring konflikter och konflikthantering i arbetslagen.Pedagogerna beskriver hur de arbetar ute i förskoleverksamheten med konflikter ochkonflikthantering, ett arbetssÀtt Àr att de gÄr ned till barnens nivÄ och samtalartillsammans med alla som Àr inblandade i konflikten. Resultatslutsatser var attpedagogerna anser att det Àr svÄrt att veta nÀr de ska ingripa och medla, vem ellervilka av barnen det Àr som talar sanning och/eller om det Àr nÄgot av barnen som farmed osanning. Pedagogernas definitioner om barns konflikter Àr att en stor del avkonflikterna handlar om barns kÀnslor samt vilken utvecklingsfas barnet befinner sigi just nu bÄde sprÄkligt och ÄldersmÀssigt..

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->