Sök:

Sökresultat:

2024 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 49 av 135

Den tvÄhövdade lagen. En undersökning av normerna som reglerar pÄföljden rÀttspsykiatrisk vÄrd

Antalet vÄldsbrott i Sverige ökar inte. Inte heller kan man pÄvisa att brotten blivit grövre. DÀremot pekar den mediala bilden pÄ att brottsligheten de senaste tio Ären prÀglats av idel vansinnesdÄd med psykotiska gÀrningsmÀn. Till följd av detta har opinionslÀget avseende straff och vÄrd förskjutits till att alltmer omfamna vedergÀllningsteorier och prioritera samhÀllsskyddande insatser. FÀngelsestraffen blir allt lÀngre och risken att dömas till fÀngelse har mer Àn tredubblats jÀmfört med 1970-talet trots att forskningen visar att hÄrdare straff Àr verkningslösa eller rent utav kontraproduktiva.NÀr domstolarna konfronteras med misstÀnkt psykiskt störda lagövertrÀdare stÀlls de inför en ytterst komplex situation.

?Att leva efter sina egna lagar? En kvalitativ studie av före detta kriminellas upplevelser av vÀgar in i och ut ur en kriminell livsstil

Statistiska undersökningar visar att kriminalvÄrdens insatser Àr ineffektiva nÀr det gÀller att Ästadkomma beteendeförÀndringar i klienternas livsstil. Risken att Äterfalla Àr för tidigare dömda förhÄllandevis hög. Men vad Àr det dÄ som gör att vissa lyckas bryta med en kriminell livsstil? Och vad grundar sig en sÄdan livsstil i? Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka faktorer och processer som Àr betydelsefulla pÄ vÀgar in i och ut ur en kriminell livsstil. Detta har gjorts genom kvalitativa intervjuer.

LÀs- och skrivsvaga elever : Samarbete mellan lÀrare för att hjÀlpa eleverna i och utanför klassrummet

Syftet med uppsatsen var att fÄ reda pÄ hur lÀrare och speciallÀrare samarbetar för att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i Ärskurs 4, i och utanför klassrummet. I klassrummet med lÀraren och utanför klassrummet med speciallÀraren. Vilka hjÀlpmedel som fanns tillgÀngliga och vilka metoder de anvÀnde. Detta Àr en kvalitativ studie med intervjuer av tvÄ lÀrare, en speciallÀrare samt tre elever och observationer i klassrummet. Flera lÀs- och skrivinlÀrningsmodeller presenteras samt sprÄkets betydelse lyfts fram.

Pre- och postoperativ radiologisk undersökning vid höftledsartros : en empirisk studie

HÀlso- och sjukvÄrden stÄr inför en stor utmaning, bÄde i Sverige och i vÀrlden. Kraven ökar pÄ bÄde kvalitet, sÀkerhet och effektivitet. Informatik Àr ett vÀrdefullt verktyg för att hantera dessa nya krav. Trots det nyttjas inte den tillgÀngliga informations- och kommunikationsteknologin fullt ut. Den hÀr systematiska litteraturstudien undersöker vilken betydelse informatik har för omvÄrdnadsarbetet, ur sjuksköterskor verksamma i svensk hÀlso- och sjukvÄrds perspektiv.

Boendestöd för personer med missbruksproblematik : Insatsens utformning, innehÄll och betydelse

I denna studie fokuseras boendestöd för personer med missbruksproblematik. Det vi Àr intresserade av Àr de professionellas uppfattningar och erfarenheter av vad boendestöd kan innebÀra. FrÄgestÀllningarna blir: Vilka uppfattningar och erfarenheter kan professionella ha med avseende pÄ (1) insatsens utformning, (2) insatsens innehÄll samt pÄ (3) insatsens betydelse. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ forskningsstrategi med hermeneutiken som forskningstradition. Studien bygger pÄ semistrukturerade intervjuer dÀr fem professionella inom tre former av boendestöd har blivit intervjuade.

Upplevelser av kommunikation i öppenvÄrden för den Àldre personen med kronisk sjukdom

MÄnga Àldre personer med kronisk sjukdom vÄrdas i det egna hemmet och behöver ofta insatser frÄn öppenvÄrden. Syftet var att belysa upplevelser av kommunikation för den Àldre personen med kronisk sjukdom i mötet med öppenvÄrden. Studien genomfördes som en litteraturstudie med 10 vetenskapliga artiklar. Betydelsen av att fÄ tid och av att vÄrdpersonal lyssnar aktivt framstod som viktigt. Vidare vill de Àldre personerna med kronisk sjukdom kÀnna medkÀnsla genom att fÄ uppmÀrksamhet och vÀnligt bemötande.

Friskfaktorer i arbetslivet och ledarskapets betydelse för medarbetares vÀlbefinnande

Den stressrelaterade ohÀlsan har ökat drastiskt pÄ senare Är. För att vÀnda denna trend Àr det viktigt att reducera riskfaktorerna i arbetslivet, men Àven stÀrka aspekter av arbetsmiljön som kan bidra till bÀttre hÀlsa och vÀlbefinnande. Studiens övergripande syfte var att bidra till en ökad förstÄelse för hur ledarskap och arbetsklimat kan frÀmja bÀttre hÀlsa. Det specifika syftet var att undersöka den relativa betydelsen av olika bakgrunds-, arbetsklimats- och ledarskapsfaktorer för fyra olika dimensioner av medarbetares vÀlbefinnande. EnkÀtsvar frÄn anstÀllda pÄ ett revisionsbolag lÄg till grund för studien.

Äldre kvinnor och ensamhet : Hur gör Ă€ldre ensamboende mĂ€nniskor för att bryta sin ensamhet?

Denna undersökning handlar om Àldre, icke instutionaliserade, ensamboende kvinnor och deras upplevelser av att bo ensamma. Vilka strategier de anvÀnder sig av nÀr samhÀllets formella insatser sÄsom kommunens hemtjÀnst och de informella insatserna sÄsom anhöriga eller olika föreningar inte tÀcker upp det sociala behovet som finns. Jag har med hjÀlp av en kvalitativ undersökning trÀffat fem Àldre kvinnor i Katrineholms kommun som pÄ olika sÀtt ser till att de inte Àr isolerade. Det Àr bÄde traditionella alternativ sÄvÀl som nya strategier som jag har stött pÄ. DÄ jag upptÀckte att Fixar-Malte har en viktig roll i dessa kvinnors vardag vÀcktes mitt intresse för denna servicetjÀnst.

LÀrare och lÀsinlÀrning i tvÄ skolmiljöer : Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur lÀrare kan organisera lÀsundervisningen samt vilka uppfattningar lÀrare har om lÀsinlÀrning

Denna uppsats har velat belysa hur fem unga förĂ€ldrar utifrĂ„n egna erfarenheter har upplevt sin skolgĂ„ng men Ă€ven hur ett Ă„terupptagande av studier kan möjliggöras. Undersökningen baseras pĂ„ elevernas egna livsberĂ€ttelser dĂ€r inte bara de direkt studierelaterade frĂ„gorna berörts, utan ocksĂ„ en del allmĂ€nmĂ€nskliga/sociala aspekter. Även tvĂ„ professionella har blivit intervjuade: en kurator och en studie-och yrkesvĂ€gledare. Bemötandet frĂ„n skolans professionella har framstĂ„tt som viktigt eftersom detta pĂ„verkar elevernas sjĂ€lvbild och hĂ€rigenom ocksĂ„ elevens förutsĂ€ttningar att fullfölja utbildning. Resultaten visar att skolans organisation och samhĂ€llets övriga insatser Ă€r mycket viktiga nĂ€r det handlar om att uppmĂ€rksamma denna elevgrupp och att erbjuda det sĂ€rskilda stöd den kan behöva..

Specialpedagogiska insatser - pÄ vilket sÀtt för att ge effekt? : Betydelsen av insatsernas tidpunkt och innehÄll för barn i riskzonen för lÀs- och skrivsvÄrigheter

I denna studie analyseras skriftsprÄksutvecklingen hos sex elever i riskzonen för lÀs- och skrivsvÄrigheter. Syftet med studien Àr att klarlÀgga vilken roll specialpedagogiska insatser spelar för elevers skrift-sprÄkliga utveckling. Har innehÄllet i stödet nÄgon betydelse för elevernas utveckling och vad hÀnder nÀr stödet uteblir? Studien fokuserar pÄ tidig kontra sen identifiering av elevernas lÀs- och skrivsvÄrigheter samt pÄföljande insatser. I detta sammanhang analyseras ocksÄ hur dessa insatser pÄverkar elevernas sjÀlvförtroende och motivation för skolarbetet.

Att ha barn med dyslexi i klassrummet : En kvalitativ studie om hur nÄgra utvalda pedagoger arbetar med dyslexi

Syftet med denna studie var att undersöka hur nÄgra lÀrare ochspecialpedagoger arbetar med dyslexi. De forskningsfrÄgor som jag hadevar: Hur hanterar lÀrare barn med dyslexi? Hur fungerar samarbetetmellan lÀrare ? specialpedagoger och specialpedagoger ? lÀrare? Vem pÄskolan bestÀmmer vilka barn det Àr som ska gÄ till specialpedagog? Jagvalde att anvÀnda mig av semistrukturerade intervjuer med lÀrare ochspecialpedagoger som metod. Resultatet visade att mina respondentervar vÀl medvetna om problematiken med dyslexi och de hade mÄngaolika hjÀlpmedel Ät de barn som hade dyslexi. Samarbetet upplevdesfungera bra och det enda som var negativt var att det fanns för lite tid förspecialpedagogerna, istÀllet fick prioriteringar göras, pÄ gott och ont.Svaren varierade vad gÀller bestÀmmandet av stöd hos specialpedagog,dock menade de flesta att det skedde i diskussion mellan lÀrare ochspecialpedagog.

Barnahus : Samverkansparternas upplevelse av samverkan

Syftet med Barnahus Ă€r att barn som misstĂ€nkts blivit utsatt för vĂ„ld eller övergrepp ska i en trygg och barnvĂ€nlig miljö förmedla sin upplevelse, samt hjĂ€lpa barnet genom stöd och insatser att bemĂ€stra utsattheten. Studien grundas pĂ„ kvalitativa intervjuer som metod. Respondenterna som ingĂ„r i studien representerar SocialtjĂ€nsten, Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Barnkliniken och Barn- och ungdomspsykiatrin. Resultatet presenterar samverkansparternas upplevelse av samverkans funktion, fördelar och brister, samt hur barnets rĂ€ttigheter tillĂ€mpas i utredningsprocessen. Resultatet pĂ„visar att respondenterna upplever samverkan i Barnahus som en möjlighet till personlig och yrkesmĂ€ssig utveckling, och att samverkan över yrkesrollerna Ă€r en förutsĂ€ttning för att tillgodose barnets behov av skydd och trygghet.

KommunanstÀlldas upplevelser av hÀlsofrÀmjande insatser pÄ arbetsplatsen : En intervjustudie

Mer Àn 75 procent av den svenska arbetsföra befolkningen vistas i genomsnitt en tredjedel av sin vakna tid pÄ arbetsplatsen. Detta innebÀr att arbetsplatsen Àr en effektiv plats att nÄ ut med hÀlsobudskap, hÀlsoutbildning, och hÀlsofrÀmjande arbete. Syftet med studien var att beskriva hur personal inom en kommunal förvaltning upplever sin arbetsplats som en hÀlsofrÀmjande arena. Kvalitativ metod valdes och tio respondenter valdes via ett snöbollsurval ut för intervju. Insamlad data analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys.

RÀtt stöd i skolan : FMT-metoden som komplement till specialpedagogiska insatser

Arbetet med detta examensarbete har varit att undersöka om FMT (Funktionsinriktad Musikterapi) kan vara ett komplement till den traditionella specialpedagogiska undervisningen i grundskolan. FMT kan kort beskrivas som ett arbete med motorisk utveckling. Motoriken Àr av betydelse för individens utveckling och förmÄga till inlÀrning. Skolverket har kommit fram till att barn i behov av stöd inte alltid fÄr rÀtt sorts stöd och försöker genom olika förÀndringar att komma tillrÀtta med detta. Examensarbetet innehÄller resultat av praktikarbeten med tvÄ barn som tidigare av olika anledningar givit klasslÀrarna ?huvudbry?.

Vad gör jag om piraten stör min GPS? : En studie av hur marinen pÄverkas taktiskt vid störning av GNSS-system

Den svenska marinen likvÀl som vÀrldens handels sjöfart nyttjar alltmer satellitnavigering för sin positionering. Enligt totalförsvarets forskningsinstitut kan sÄdana system störas med förhÄllandevis enkla medel. Nu nÀr den svenska marinen alltmer engagerar sig i insatser utomlands mot irreguljÀra motstÄndare vÀcks frÄgan om hur en irreguljÀr motstÄndare kan pÄverka den svenska marinen och den svenska marinens taktik. I denna uppsats kommer frÄgor kring en irreguljÀr motstÄndares förmÄga att pÄverka GNSS att stÀllas. Samt frÄgan om vilken pÄverkan detta har för sÄvÀl den svenska marinens fartyg som handelssjöfarten.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->