Sök:

Sökresultat:

826 Uppsatser om Sales promotion - Sida 41 av 56

Skolsköterskans upplevelse av arbetet med att främja högstadieelevers psykiska hälsa

Skolsköterskans arbete är en viktig del i det hälsofrämjande arbetet då forskning visar att den psykiska ohälsan hos elever ökar vilket kan leda till sämre prestationsförmåga eller att eleverna inte klarar av att slutföra sina studier. Syftet med studien var att beskriva skolsköterskans upplevelse vid arbetet med att främja högstadieelevers psykiska hälsa. Sex skolsköterskor från två kommuner i Skåne intervjuades efter ett strategiskt urval utifrån demografisk data. Intervjutexterna bearbetades med kvalitativ innehållsanalys. Resultatet i studien presenteras med ett övergripande tema; samverkan och god organisation med ett elevcentrerat perspektiv för att främja den psykiska hälsan som är en förutsättning för att det hälsofrämjande arbetet skall kunna bedrivas framgångsrikt.

Blinkets påverkan - En studie om rörliga skyltar i butik och dess påverkan på försäljningen samt konsumenternas attityd, köpintention och beteende

Studies show that visual elements in store have a great impact on consumers. Of all the impressions that the brain receives the visual impressions count for 83 %. One of the visual elements that retailers can use in-store to influence consumers is signs. Today, there are a lot of studies on regular signs but this is very limited when it comes to motion displays. Motion displays are signs printed on electronic paper with animated messages.

Mots?ttningen mellan statlig intervention och tradition: En kvalitativ fallstudie av barn?ktenskap i Nam Dich Vietnam

Using interviews conducted within the municipality of Nam Dich, Vietnam, this qualitative study explores how ethnic minority parents and children navigate around the state's supervision in order to preserve their traditional practices of child marriages. Moreover, the research explores the roles and expectations between individuals within an ethnic minority family as a collective unit. Using governmentality supported by the concept of state evasion, culture bearers and empowerment, I argue that understanding child marriage as a phenomenon requires analysis of cultural context. The paper starts with an introduction of the ongoing relation between the Vietnamese state and ethnic minority traditions related to child marriage. While the Vietnamese state ?s modernization projects aim to empower individuals by creating more freedom within the process of marriage and increasing the opportunity for education and work, certain ethnic minority groups want to uphold their cultural ways of marriage when parental arrangement occurs from an early age.

?När jag rör mig, mår jag bra!? Fysisk aktivitet ur ett föräldraperspektiv

Fysisk inaktivitet är ett folkhälsoproblem som växer i omfattning och människor världen över dör för tidigt i följdsjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Fysisk aktivitet förbättrar människors fysiska och psykiska hälsa och är behandling vid flera ohälsotillstånd som till exempel högt blodtryck och psykisk ohälsa. Distriktssköterskor arbetar hälsopreventivt och detta är en betydelsefull del av distriktssköterskors arbete på barnavårdscentralen (BVC). Föräldrar och deras utövande av fysisk aktivitet är ett forskningsområde som är otillräckligt utforskat. Studiens syfte var därför att belysa fysisk aktivitet ur ett föräldraperspektiv.

Svenskhet inom livsmedelsexport : Hur svenska livsmedelsföretag använder sig av sitt svenska ursprung vid marknadsföring internationellt

Aim: Nation Branding has become an important phenomenon during the last couple of years. The concept talks about how to promote a product by using the features of a nation to gain profit. Among the years many countries has established a strong Nation Brand abroad. In the long run many companies have chosen to use these benefits in an efficient way by promoting their own country brand, especially in their internationalization process. The aim of this study is to see what factors that influence companies in the Swedish food industry while using the fact that they are Swedish when they enter foreign markets. Method: Data was collected through interviews with export managers and sales managers at 6 Swedish companies exporting products within the food industry.

Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete med övervikt hos elever : en kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: Övervikt ökar idag bland svenska barn och skolsköterskor inom elevhälsan har en viktig del i arbetet för att få ner barns övervikt.   Syfte: Beskriva skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete med övervikt hos elever i högstadiet och gymnasiet. Metod: Nio skolsköterskor har intervjuats individuellt med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades utifrån en innehållsanalys. Kategorier och subkategorier utformades sedan för att få en överblick av skolsköterskornas erfarenheter. Resultat: Skolsköterskorna möter vanligtvis eleverna vid hälsosamtalet och detta samtal är ofta grunden till hälsoarbetet när de har identifierat övervikt hos eleven.

Health Choice, a concept of the future - Guiding customers towards healthier alternatives

Purpose: To find out in what ways signs of healthier varieties in store, affect and possible change, customer behaviour. Methodology: The study has a positivistic view on the world. The research is conducted by an abductive approach using theory and empirical data alternately. Both quantitative and qualitative methods have been adopted in order to see changes in customer behaviour as well as explain it. Theoretical perspective: The study is based upon theories in the areas of customer behaviour (buying behaviour and decision making) and the store environment that could affect that behaviour (total merchandise process and point of purchase communication).

Hälsocenter, ett steg mot en Friskare befolkning : En kvalitativ studie om att jobba hälsofrämjande med kost- och motionsvanor som exempel

WHO rekommenderar hälso- och sjukvården att bli mer hälsofrämjande. Däremot visar forskning att hälso- och sjukvården inte lever upp till denna rekommendation. Landstinget Västmanland har dock gjort en satsning på det hälsofrämjande arbetet. Fyra hälsocenter har etablerats i länet till följd av detta. Syftet med denna uppsats var att undersöka hur personalen vid dessa hälsocenter upplevde sina förutsättningar att jobba hälsofrämjande med kost- och motionsvanor.

Tjänstemarknadsföring inom fastighetsförmedling : en studie av Fastighetsbyråns förmedling av lantbruksfastigheter

Services, no matter if they are established on the market or not, are often problematic since they are difficult to define for the customer. An example of such services is an real estate agent offers his or her service when it comes to all types of real estate. The purpose of the intermediation is to sell a costumers real estate to a buyer and act arbitrator between the two parties, this means that good communication is very important. To pin down what the service is all about and to know how to communicate is essential. When it comes to land and forest holding a special need of knowledge and experience is needed to be able to act professionally.

Design & Kreativitet ? och omvärldens orimliga krav

In a time where fast trends and shorter product lifecycles are dominating the clothing industryfashion companies must constantly deliver revolutionary products in order to survive. Theconsumers are more demanding than ever before and collections that used to be released twicea year are almost nothing but a memory lost. Some companies are now releasing theircollections continuously and have abandoned the seasons completely. Media has put attentionon the speed that the fashion industry is moving in now and asks whether we can expect it toimplode?The purpose of the thesis is to establish how the creative process in a company operating onthe Swedish or the Danish clothing market is affected by external factors i.e.

Föräldrars upplevelse av ett samtal om kost på barnavårdscentralen

Introduction: In Skaraborg, a standardized dialogue is being held since 2005 about dietand physical activity, during the 1,5- and 3-years health control at the Child Health Carecentre (CHCC). The aim of the dialogue is to prevent overweight and obesity amongchildren. Aim: The aim of this study is to examine the parents? experience of thisdialogue, and what they perceive that the dialogue has contributed with after sixmonths. Methods: Qualitative collection of data through 11 interviews heldimmediately after the dialogue, in addition to five telephone interviews conducted six toeight months after the dialogue.

Kreativ reklam attraherar och rekryterar

This paper supports the thesis that creative consumer advertising also can be used as a recruitment tool. By increasing the level of creativity used in their communication, a company can affect the attractiveness of themselves as future employers. The creative advertising influences the brands perceived creativity. It also increases the perceived social, development- and reputational value as well as the future intentions with the brand. By being more creative the brand is also viewed as making more marketing effort, which in turn affects the perceived potential of the brand in a positive way.

Attityder till en personalsatsning : En fallstudie med åtta chefer i byggbranschen

Studiens övergripande syfte var att undersöka några chefers attityder till en personalsatsning ämnad för att uppnå bättre arbetsklimat och hälsa i en organisation, vidare var syftet att med utgångspunkt ur dessa chefers attityder till personalsatsningen undersöka möjligheter till hur personalsatsningen och dess verksamhet skulle kunna få ett starkare genomslag i den aktuella organisationen. Studien presenterar inledningsvis en forskningsöversikt över de delar som verksamheten skulle kunna beskrivas utifrån, där behandlas begreppen fritid, gemenskap, hälsofrämjande, engagemang, ledarens roll som förebild och normbildare i företaget liksom det för studien centrala begreppet attityder. Studien är en fallstudie i ett av Nordens ledande företag inom bygg och anläggning där kvalitativa intervjuer har genomförts med åtta chefer inom det aktuella företaget för att samla in det empiriska materialet. Resultatet visade att de intervjuade chefernas syn på personalsatsningen och dess verksamhet är positiv, dock skiljer sig deras syn på och deras faktiska engagemang i verksamheten och dess aktiviteter åt. Resultatet presenteras i form av fyra övergripande områden: perspektiv på personalsatsningen, engagemang och delaktighet, framtidsmöjligheter och attityder till verksamheten.

Distriktssköterskans erfarenheter av vad som främjar följsamhet till livsstilsförändringar hos patienter med högt blodtryck.

Högt blodtryck är en global välfärdssjukdom som ökar i frekvens. Levnadsvanor har stor betydelse för att en individ skall utveckla högt blodtryck. Livsstilsförändringar skall vara den inledande behandlingen, vid högt blodtryck. För att förändra livsstilen behövs utbildning och rådgivning samt motiverande samtal. Ansvaret för sin sjukdomsbild och sitt liv har genom samhällsutvecklingen mer och mer blivit individens ansvar.

En grupp invandrares munhygienvanor, tobaksvanor och kunskap om oral hälsa : En enkätstudie

Introduktion: Invandringen ökar konstant till Sverige och att vara född utanför Norden anses vara den största riskfaktorn för försämrad tandhälsa. Flera orala sjukdomar är en konsekvens av bristande munhygien, bakteriella beläggningar och tobaksbruk.Syfte: Syftet med studien var att kartlägga upplevelsen av den egna munhälsan, kunskapen om munhälsa, munhygienvanor samt tobaksvanor hos en grupp invandrare.Frågeställningar: Vilka är dessa personers munhygienvanor? Vilka är dessa personers tobaksvanor? Vilken kunskap har dessa personer vad gäller sjukdomsuppkomst och prevention beträffande karies, gingivit och parodontit? Hur upplever dessa personer sin individuella munhälsa?Metod: En enkätundersökning genomfördes på en skola i Stockholm som undervisar i svenska för invandrare (SFI). Totalt deltog 56 individer i undersökningen.Resultat: Resultatet visade en varierande kunskapsnivå gällande orala sjukdomars uppkomst och prevention. Beträffande munhygienvanor uppger 48,1 % att de borstar tänderna två gånger dagligen och 80,8 % använder tandkräm innehållande fluor.

<- Föregående sida 41 Nästa sida ->