Sök:

Sökresultat:

268 Uppsatser om SAAB - Sida 7 av 18

Införande och systemanpassning av Process Engineer i målerifabriken, Saab Automobile AB

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Organisationen i centrum : En studie av verksamheten i fyra avdelningar på Saab Aerosystems

I en tid då en organisation förändras samtidigt som företaget går en stormig framtid tillmötes är det lätt hänt att oklarheter uppstår. Denna fallstudie har genomförts på SAAB Aerosystems i Linköping, i syfte att tydligöra hur verksamheten fungerar efter den omfattande omorganisation som genomförts i företaget. Studien omfattar fyra avdelningar som alla är inblandade tidigt i utvecklingsarbetet; Affärsutveckling och Marknad, Programledningar, Produktledning samt Systemutveckling. Information och åsikter har samlats in genom halvstrukturerade intervjuer med personal från de olika avdelningarna och varierande hierarkinivåer. Framför allt har personalens uppfattning om de organisatoriska förändringarna samt deras upplevelser av roll- och ansvarsfördelning mellan avdelningarna studerats.

Utformning av ett grafiskt användargränssnitt till en försvarsapplikation

SAAB Bofors Dynamics, SBD, är ett dotterbolag till SAAB Technologies. SBD utvecklar avancerade missilsystem för det svenska försvaret och för andra länders försvar. SBD är ett teknikföretag vilket märks på att mer än 50 % av de anställda är verksamma inom området utveckling och teknik där de har ett nära samarbete med deras kunder. De viktigaste teknikområdena är systemteknik, styrning och navigering, sensorteknik, modellering och simulering samt stridsdels- och framdrivningsteknik. I samband med ett utvecklingsprojekt av en prototyp öppnades möjligheten till att använda ett grafiskt användargränssnitt.

Definiering av nyckeltal på Saab Aerostructures : Mätning av logistisk effektivitet i materialförsörjningen

Examensarbetet har utförts på SAAB Aerostructures och avdelningen Logistik på Institutionen för industriell och ekonomisk utveckling vid Linköpings universitet. SAAB Aerostructures arbetar med utveckling, industrialisering och tillverkning av flygande strukturer, vilket innebär bland annat helikopterkabiner till NH90, vingbalkar till Airbus A380, dörrar till Boeing 787 Dreamliner och kompletta skrov till JAS 39 Gripen.Traditionellt har fokus legat på att ha en störningsfri produktion, men för att förbättra lönsamheten har SAAB beslutat att börja arbeta mer effektivt i sin materialförsörjning och har på grund av detta behov av att kunna mäta dess effektivitet. Syftet med examensarbetet är därför att ta fram och definiera nyckeltal som mäter den logistiska effektiviteten i SAAB Aerostructures materialförsörjning.Nyckeltalen som tas fram ska kunna beräknas med hjälp av den data som finns tillgänglig i affärssystemet, ERP. Det innebär att resultatet av examensarbetet består av ett antal framtagna nyckeltal inklusive information om vilken data från affärssystemet som ska användas samt hur de ska beräknas. Resultatet ska fungera som en input till den som ska genomföra implementeringen av nyckeltalen.För att uppfylla detta har vi dels genomfört en teoretisk studie som ledde fram till vilka mått som kan vara aktuella att mäta för att åskådliggöra den logistiska effektiviteten i materialförsörjningen och dels via en kartläggning av SAABs materialförsörjning identifierat ett antal intressenter som kan ha behov av nyckeltal.

Framtagning av automatiskt system för hantering av arbetsorder till SAAB 340

Som dom flesta underhållsbolag jobbar även TAM (Täby Air Maintenance) med arbetsordrar. Dessa för att visa vilka arbeten som skall utföras, var de skall utföras och hur de skall utföras. Uppgiften som tilldelades var att effektivisera TAM:s (Täby Air Maintenance) arbetsordersystem på flygplansmodellen SAAB 340. Deras nuvarande tillvägagångssätt är att arbetsordern först läggs in manuellt i Microsoft Excel för att sedan redigeras och anpassas för den specifika kunden. Arbetsorden delas upp i olika sektioner av flygplanet, detta görs för att underlätta teknikernas och mekanikernas arbete när de bestämmer hur arbetet skall fördelas.

Godshantering av flygunderhållsartiklar - En värdeflödesanalys ur ett förbättringsperspektiv

SAAB Component Maintenance in Linköping, Sweden, offers maintenance, repair andoverhaul (MRO) services for civilian and military aircraft components. Lately, thedepartment has struggled with slow throughput rates, despite various counteractingattempts. Studies show, that large parts of the delays derive from the logisticsdepartment where goods arrive and dispatch. Therefore, SAAB wants to carry out anextensive analysis of the department in order to further investigate what is causing itsslow throughput rates.The thesis begins with extensive mapping over Component Maintenances whole valuestream to find out how departments interact with each other and which roleindividual departments have in the total supply chain. Out of 13 000 different partnumbers, components were divided into five product families.

Simulering av bultsvetsrobotar med IPS 2.0 : För att utreda optimerings och balanseringsmöjlighet

Denna studie är genomförd på en bultsvetsstation med fyra bultsvetsrobotar från ABB som används i den dagliga produktionen i karossfabriken på SAAB Automobile i Trollhättan. I dagsläget används off-lineprogrammerade robotprogram från IGRIP i flera robotceller på karossfabriken. IGRIP har under flera år används utan att man har någon metod för att utvärdera för hur kapaciteten i robotcellerna utnyttjas. Begränsningarna hos IGRIP är att det inte automatiskt kan beräkna och generera kollisionsfria banor vilket är mycket tidskrävande. Programmeringen av via-punkterna sker via manuell inmatning i programmet vilket medför att de inte utnyttjar maximal kapacitet i robotcellen.

Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position

Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilketskapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivitallt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och SAABAutomobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som ennödvändig åtgärd för att säkerställa SAABs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägandehar emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske störstautmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford MotorCompany drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behållaförlusttyngda bilmärken som SAAB och Volvo.

Viktoptimering av apparatskåp

Rapporten avhandlar ett ämne inom maskinteknik, ett konstruktionsuppdrag från SAAB Microwave Systems. Projektet går ut på att göra en viktoptimering av ett apparatskåp som sitter monterad i artillerilokaliseringsradarn ARTHUR.Projektets syfte är att uppnå en viktoptimering på 20-30%, dels genom andra material, som kolfiber och magnesium, men också genom annan design och utformning på detaljerna i skåpet.Hänsyn måste dock beaktas till kravspecifikationen som huvudsakliga beställaren fastställt, då främst att skåpet utgör ett EMI-skydd.Vi har tagit fram förslag på fackverksliknande förstärkningsribbor påde olika frästa detaljerna istället för de vertikala och horisontella ribborna. Detta tillsammans med en minskning av plåttjocklek har resulterat i lägre vikt. Om materialet också byts ut mot till exempel magnesiumlegeringen ZK60A som har sträckgräns och brottgräns motsvarande den redan använda aluminiumlegeringen så blir viktbesparingen ännu större på grund av magnesiums lägre densitet.Vi har dessutom tagit fram ett förslag på en ram i aluminiumprofiler som sedan kläs med aluminiumplåtar. Denna lösning resulterar inte i någon större viktminskning, men besparingen i tillverkningskostnad bör bli stor..

Radomoptimering för luftburna störsändarkapslar

These studies are done in behalf of SAAB AB AVITRONICS in Järfälla in the form of a thesis atthe Royal Institute of Technology in Stockholm.The task was to examine the parameters that plays a role in the construction of modern radomesoperating in broadband applications.This was interesting for SAAB to get an indication of which way they should go at the newdevelopment of radomes for the next generation of equipment for electronic warfare.After a thorough analysis of the influencing parameters, a optimization application was made toget a automated way to get a radome design by specifying data on the radome size, airloads,materials, etc.This is to minimise the time of the laborious work that radome development.inply.This was solved by letting ANSYS calculate the strength of the radome structure and MATLABcalculate electromagnetic data and cost models of different sizes and materials.All these parameters woven together with the optimization tool modeFrontier picks data from therespective program and perform an optimization algorithm and then iterate a step and sends thisdata to calculation programs for the new input data. In the end, we have received a convergedpoint with our optimal solution.For the presumptions and limitations for which applied for this thesis, the result was prettyintuitive. That is to say that the smaller radome - the less materal is needed and lowermanufacturing costs results in the cheapest solution possible. The reality is not so simple. Whereyou have to take more of the electrical details such as the effect on the transmitter as a majorfactor..

Värdeflödesanalys på Saab Training Systems i Huskvarna

SAAB Training Systems (STS) in Huskvarna is manufacturing material for educationalpurposes to armies worldwide. They are now implementing parts of the Lean productionconcept in their organisation.One part of the work with Lean production is to eliminate waste. To be able to identify waste,value stream mapping is a good tool and also what we used in our thesis. To gain a betterefficiency in the production of Personnel Detector Device (PDD) flow was one of our goals.The PDD is a harness used during battle training which registers if the user is being hit by itsenemy.Our work with the thesis started up with a short education in Lean production and in valuestream mapping (VSM). The work proceeded with a VSM of the production flow of the PDD,interviews were made and studies of literature were done to gain greater knowledge of thesubject and solve the task.The VSM resulted in five areas which were followed up out of those six we identified.

Byte av styrsystem i mellantork B

SAAB Automobile AB är ett företag som tillverkar bilar i familjesegmentet och har sin fabrik belägen i Trollhättan. Deras underhållsavdelning i måleriet har ett behov av att byta ut sin Sattscope H terminal som styr mellantork täckfärg B. Anledningen är att terminalens display tappar pixlar och att nya terminaler inte längre finns som reservdel. Mellantork täckfärg B fungerar inte utan terminalen. SAAB ser därför att terminalen byts ut mot en dator med Ledpanel designer installerad, som skall fungera som operatörspanel.

Konstruktion av formkropp pa JAS 39 E/F Gripen

The aim of this work is to develop new conceptual designs for the fairings that are situated between the fin and the rear fuselage on the new version of the JAS 39 Gripen aircraft, called the Gripen E/F. The designs presented should show a profit in the form of lower weight. To achieve weight loss, the possibilities of using other construction materials other than those which are available at SAAB today were studied. Therefore, a material survey was carried out in which the market for modern construction materials was studied to get an idea of today?s level of technology.

Strömförsörjning av flygfarkoster: Skyddsfunktioner

Målet med denna rapport var att hitta ett skydd som bättre uppfyller de amerikanska och internationella standarderna för frekvensskydd, spänningsskydd och fasavbrott vid strömsättning av flygfarkoster, än de skydd som SAAB idag använder.Inledningsvis sammanställdes standarderna till 2 st. kravspecifikationer, frekvensskydd och spänningsskydd. För att göra en kravspecifikation för fasavbrottsskyddet användes en av SAABs tidigare dokument, då de amerikanska och internationella standarderna saknade information om detta.När kravspecifikationerna var färdiga, började letandet efter produkter som matchade kravspecifikationerna bäst. Detta gjordes genom att söka på internet, skicka förfrågningar till företag och genom telefonsamtal. Efter 5 veckor valdes den bästa produkten ut med tanke på funktion och tillgänglighet.

Särskilt kvalificerad beslutsfattare : Förfarandeanalys ur rättssäkerhets- och effektivitetssynpunkt

I studiens bakgrund säger forskning att fysisk aktivitet är en förutsättning för god hälsa i samhället och på grund av det blir begreppet motivation automatiskt betydelsefullt. Vill samhället satsa på fysisk aktivitet och öka folkhälsan behöver individer motiveras på ett rättvist sätt. Syftet med studien var att få förståelse i vad det är som motiverar fysiskt aktiva medarbetare på SAAB i Linköping till att vara fysiskt aktiva, men framförallt förstå varför de är motiverade. För att besvara syftet användes SAAB i Linköping som arena då de historiskt sätt haft ett aktivt hälsoarbete. En kvalitativ intervjustudie användes som metod för studien, med ett riktat urval till fysiskt aktiva medarbetare.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->