
Sökresultat:
268 Uppsatser om SAAB - Sida 13 av 18
AUTOMATISK PAN/TILT-KONTROLLER FÖR ANTENNINRIKTNING
This report describes the design and construction of a prototype that automatically aims a microwave link towards a target. The link, that is located on a mobile aerial mast, is used by SAAB Training Systems as a part of an infrastructure network. The report also discusses the development of a GUI that communicates with the control unit by Bluetooth.The control unit, called Pan/Tilt-controller, controls the position of the link by stepping motors. One motor controls the azimuth angle and the other one controls the elevation angle.By a GUI the operator enters the coordinates on its own position and the targets position. Hereafter a bearing is calculated and it will be sent up to the control unit.The control unit will sense its own direction by a magnetic sensor that works as an electronic compass.
Strategi, företagskultur och deras inbördes påverkan. En fallstudie av SAAB
BakgrundEstetiska aktiviteter hör till verksamheten i förskolan. Det handlar om att barnen ska få rikligt med möjligheter att uttrycka sig på, där många sinnen involveras. Enligt forskarna bör musikaktiviteterna genomsyras av musikens grundelement som bildar en helhetsupplevelse. Barns musikaliska och språkliga utveckling går hand i hand och berikar varandra under gynnsamma förhållanden. Pedagogens förhållningssätt är viktigt, det handlar om att skapa förutsättningar för lärandesituationer i stimulerande lärandemiljöer.SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med planerade musikaktiviteter i en musikförskola.MetodI vår undersökning har vi använt oss av metoderna observation och fältintervju.
Konstruktion av datainsamlingskort för mätsystemet COMET
During test flights SAAB uses the data acquisition system COMET 16. The part of the system that receives the signals from the sensors and converts them is called KSM 15. The purpose of this thesis is to develop a data acquisition module on stacked PC/104 modules with a lower production cost. Our work has been divided into one part about analog signal conditioning and a second part with digital filtering and memory management of the sampled data. The analog part, designed of regular components like instrument amplifiers, voltage references, operational amplifiers and multiplexers, adjusts the sensors signal levels for the ADC?s that converts the signals.
Dimensionering av momentskärmstativ : Analys med finita elementmetoden
På uppdrag av SAAB har en grupp studenter på Linköpings tekniska högskola utvecklat ett skärmstativ för nya generationens JAS 39 Gripen E. Vid testflygning är stativet placerat vid planets stjärtkon och på stativet ska en skärm fästas. Skärmens funktion är att stabilisera flygplanet genom att ge det ett tippmoment vid okontrollerade spinnfall.Detta kandidatarbete hade till uppgift att designa och dimensionera ett stativ efter givna lastfall, begränsad volym, deformationskrav och givna infästningspunkter, samtidigt som fokus skulle ligga på viktreducering. För att möjliggöra detta togs en CAD-modell fram i Creo Parametric 2.0, som sedan exporterades till Ansys Workbench 14.0 där det utfördes beräkningar enligt finita elementmetoden. Under projektets gång testades olika material, tvärsnitt och konstruktioner, vilka utvärderades för att få fram en så lätt och hållbar konstruktion som möjligt. Resultatet blev ett stativ med fackverksstruktur, som är gjord av fyrkantiga balkar med yttermått 70 mm och innermått 63,8 mm.
Förbättrat hörande, förbättat övane, förbättrat stridande : En analys av hur artificiellt ljud kan användas för att öka realismen vid stridsträning.
SAAB Training Systems är ett företag i SAAB-koncernen som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för militär utbildning. Ett av de centrala systemen i företagets produktportfölj är det instrumenterade stridsträningskonceptet GAMER, i vilket soldater kan öva dubbelsidig träning samtidigt som övningsledningen via ett centralt styrsystem kan övervaka och interagera i övningsförloppet.I och med den övergång som skett i många av världens försvarsmakter, från ett tungt territorialförsvar till ett välutbildat insatsförsvar har kraven på den enskilda soldatens förmågor höjts avsevärt. Samtidigt har det även skett en övergång gällande den generella hotbilden, från att tidigare ha utgjorts av en annan militärmakt, till paramilitära grupperingar som ofta bedriver en gerillaliknande krigsföring. Dessa två faktorer innebär att även förutsättningarna för soldatutbildningen har förändrats.Som ett led i anpassningen till dessa förändringar utreds i denna rapport möjligheterna att utveckla soldaternas audiella upplevelse i GAMER. Detta för att skapa ökade förutsättningar för en komplett upplevelsebaserad inlärning, som inte bara övar soldatens förmåga att använda sig av den taktiska information som ljudbilden förmedlar, utan även förbereder soldaterna på bästa sätt för den främmande miljö som dagens militära insatser ofta innebär.Inledningsvis genomförs en ljudcentrerad användningsfallsanalys av en uppsättning grundläggande övningsscenarion.
Förbättrad mätutrustning förminneselektronik
SAAB Communication i Linköping sysslar med konsultverksamhet mot ett flertal nationella och internationella företag inom både den civila och militära sektorn. Fokus ligger på flyget med uppdrag inom telesystem, radiosystem, signaturanpassning, EMC, atmosfärisk påverkan mm.Hög tillförlitlighet är en viktig faktor inom flygburna system. Det innebär att diverse stråltester tillämpas på elektriska system och komponenter, exempelvis minnen. Det är viktigt att försäkra sig om att minnena i de flygburna systemen fungerar riktigt och att konfigurationsdata inte förloras.Målsättningen med examensarbetet är att anpassa ett datainsamlingsprogram för minneselektronik, från en redan existerande testutrustning. Arbetsuppgiften innebär följande:?Läsa/skriva till DRAM?Lagra data på moderkortet?Presentera data i LabVIEWTestutrustningen ska kunna läsa och skriva till testminnet, lagra data på moderkortet och slutligen presentera data i LabVIEW.
1553-Simulator. In-/uppspelning av databusstrafik med hjälp av FPGA
At SAAB Aerospace in Linköping, components for measurement systems to the fighter aircraft JAS 39 Gripen are developed. In this activity you sometimes want to record the traffic transmitted on the data busses that connects different sys-tems. This traffic on the data busses is using the military standard MIL-STD-1553. This project has aimed to create a system for recording and sending 1553-data. The system is used on an ordinary personal computer, equipped with a recon- figurable I/O card that among others has a programmable logic circuit (FPGA).
Framtagande av ny höjdmätningsmetod till försvarets antennhiss 861
This bachelor degree project was carried out at SAAB AB Service and Repair, Arboga, Sweden. The objective was to design, construct and implement a new stable and reliable method of measuring the continuous vertical displacement (height) of the military search radar PS861 mounted on a hydraulic powered elevator. The end product needs to be durable enough to be fully operational in the harsh environment of an outdoor elevator shaft and yet as accurate and precise as possible since one of its purposes is to calibrate control equipment. Previously used technique has proven not to meet any of the above mentioned properties.A prototype using a high resolution quadrature output rotary encoder has been developed, allowing a completely digital interface. This new method has been evaluated in laboratory environment where tests have been conducted regarding both reliability and validity.
Användning av datorns grafikkort för beräkningar med användning av OpenCL (Open Computing Language)
SAAB Security and defense solutions i Järfälla har ett system som används av militären för övervakning av flygplan. Systemet visar på en datorskärm en karta över Europa där flygplanen visas med markeringar från data som samlats in av radars. Då data samlas in med en låg frekvens visas ytterligare en markering som kallas målspår. Dessa målspår beräknas fram med tunga matematiska beräkningar och sköts av datorns processor.Det finns ett önskemål om att flytta dessa beräkningar till datorns Grafikkort med hjälp av OpenCL och därmed frigöra processorns resurser. OpenCL har implementerats med två olika Java bindings och prestandaskillnader mellan dessa samt de ursprungliga beräkningarna har undersökts.
Utvärdering av HyperLynx Signal Integrity genom jämförelse av simulerade och uppmätta signaler
Simulering är en viktig del av utvecklingsarbetet för nya datorkort hos Centre of Excellence - Computers på SAAB AB i Jönköping. Ju tidigare i utvecklingsarbetet som defekter och svagheter hos designen hittas desto enklare och mindre kostsamma blir ändringarna att införa. På CoE används simulerings och analysverktyget HyperLynx från Mentor Graphics för att simulera alla kritiska nät. På så sätt kan svagheter hos en design hittas redan innan prototypstadiet.För att simulatorn ska vara användbar krävs dock en kunskap om hur dess resultat korrelerar med verkligheten. Det leder till den övergripande frågeställningen för detta arbete, hur väl överensstämmer HyperLynx simuleringsresultat med verkligheten? Frågeställningen besvarades genom att jämföra simuleringsresultat med motsvarande uppmätta signaler på ett testkort.Resultaten visar att HyperLynx håller en mycket god kvalitet.
Kamerakalibrering
SAAB har utvecklat en produkt, Remote Tower, vars syfte är att fjärrstyra en flygplats. Fjärrstyrning innebär övervakning och styrning av flygplatsen från en annan plats än flygledningstornet. På den flygplats som ska övervakas har kameror monterats på ett sätt så att en 360-graders vy ges och bilden från dessa skickas till den plats varifrån man styr flygplatsen. När en ominstallation av en eller flera kameror görs så behövs det i dagsläget två installatörer. Dessa kan behöva arbeta på olika orter då serverdatorn inte behöver vara placerad i närheten av flygplatsen i sig.
Fördelning av intäkter från gemensamma delar
Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur intäkter kan fördelas för delar som gemensamt används av produkter med olika varumärken, hur dessa intäkter bör fördelas samt de motiv som är orsaken till de valda metoderna för fördelning. Det empiriska materialet som presenteras i uppsatsen består av primärdata som samlats in genom intervjuer med respondenter från SAAB Automobiles, Svenska Volkswagen AB och Volvo Car Corporation. Underlaget innefattar även sekundärdata som främst insamlats från fallföretagens hemsidor. Efter att ha genomfört studier med tre fallföretag besvarades problemformuleringarna. Uppmärksammas bör att resultaten inte är generaliserbara utan att de endast avser de medverkande fallföretagen.
Införandet av ett dokumenthanteringssystem vid ett gränsöverskridande projekt : Medföljande problem och möjligheter
Denhär rapporten är en fristående del inom ett samproduktionsprojekt mellan flerafristående parter. Studien är genomförd som en experimentell fallstudie med ettmetodiskt angreppssätt på en projektgrupp. Syftet med rapporten har varit attutröna och belysa problemen och möjligheterna vid införandet av ettdokumenthanteringssystem. Systemet i fråga är SharePoint som är ensamarbetsplattform för företag. Målgruppen är i första hand beslutsfattare ibegrepp att välja teknikstöd, men även forskare och studenter.
Utveckling av kompatibilitetsdatabas
This report explains the need to develop a configuration manager that handles transmission equipment which exists in the Swedish Defence telecommunications network. The configuration module will display the configurations and compatibility among the equipment and their software which are all part of the network.Also included in this report are tools, methods and results for the development of a prototype for the configuration manager. The prototype consists fundamentally of a database assisted by a user friendly website.The transmission equipment handles a lot of important transmission of information and is in the hands of a department of SAAB, OFGCA, by orders from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV). Within the work included in this order exists a continuous update of both software and hardware which the equipment consists of. Therefore it?s highly important that there is a monitoring of which of the software and hardware is compatible with one another, ensuring that the functions of the system work properly.The consistent updating has resulted in compatibility issues between components and because of this, a need for a configuration manager has arisen..
Elektronisk motorstyrning för ottomotorer
The combustion engines in today?s vehicles are getting more and more advanced and there are increasing demands on that the engines should operate during optimal conditions. Examples of internal combustion engine parameters which may be carefully controlled are the rate between fuel and air, that this gas mixture is homogenous enough and that it is ignited at the correct moment. Moreover, the requirements of these parameters vary depending on, among other, engine speed and load. To meet these requirements in all occurring operation conditions, it is required that many subsystems work together.