Sök:

Sökresultat:

268 Uppsatser om SAAB Aerosystems - Sida 2 av 18

Demonstrering av taktil presentation

Det finns många Människa ? Maskin system där utvecklare gör avkall på en del funktionalitet för att inte riskera att systemets användare överbelamras med information. En användare kan till exempel få så mycket information presenterad via synsinnet att synsinnet inte hinner med, eller information som presenteras via flera sinnen och är motsägelsefull och därför medför att hjärnan gör felaktiga tolkningar av systemets tillstånd. Sinnesöverbelastning och kognitiv överbelastning medför att användaren riskerar att inte längre kunna utföra sina uppgifter tillräckligt snabbt, tillräkligt säkert eller överhuvudtaget.Taktil presentation är presentation som använder känselsinnet. Genom att använda taktil presentation kan man avlasta övriga informationskanaler såsom synsinnet och hörselsinnet.

Ledtidsreducering vid Saab Training Systems Ab : Lead time reduction at Saab Training Systems AB

Detta examensarbete är utfört på Saab Training Systems AB i Huskvarna. Saab Training Systems utvecklar, tillverkar och säljer kompletta militära träningssystem.Syftet med arbetet var att minska ledtiderna, då korta leveranstider blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Arbetet innebar en kartläggning av nuvarande reserv- och reparationsflöde samt att identifiera problem och komma fram till förbättringsförslag.Vidare har vi studerat reservdelslagrets lagernivå och dess kapitalbindning.Arbetet genomfördes med hjälp av intervjuer med berörd personal, observationer, enkätundersökning samt statistiska studier. Vi har även arbetat med Supply Chain Operations Reference Model som är en öppen referensmodell med vars hjälp man kan kartlägga, förändra och optimera sin verksamhet.Saab Training Systems har som mål att ledtiderna för reservdelsflödet och reparationsflödet skall vara 14 dagar, men i själva verket är det inte så. Dessa ledtider är idag längre, hur långa är dock oklart.De långa ledtiderna beror främst på att i flödena förekommer det mycket passiv tid.

Synkroniserad insamling av videoström från flera analoga källor

Arbetet bygger på att modernisera Saab AB:s kamerasystem med videoservrar. Systemet ska kunna samla in ett antal analoga videoströmmar och omvandla de till digitala. Kamerorna är utav bildformaten NTSC och PAL vilket innebär att de har olika bilduppdateringshastigheter. Det medför att en fördröjning kommer ske i PAL-strömmen. En programvara ska utvecklas för att ta in dessa strömmar, spara och synkronisera de..

Utvärdering av MK F1500 testutrustning

SAAB Support and Services, som är servicecenter för flygplanskomponenter, utför idag huvuddelar av sina mätningar manuellt, mätningar som ibland kan ta upp till fyra dagar. För att höja noggrannheten samt öka effektiviteten köpte de år 2007 in ett automatiskt testkoncept från MK Test systems.I examensarbetet har vi först undersökt den inköpta utrustningen.Sedan har vi tagit fram rutiner för kalibrering av utrustningen som klarar SAAB:s krav. Därefter har vi arbetat fram kravspecifikationer och instruktioner för hur utrustningen ska användas. Under arbetets gång har vi samlat in information för att kunna göra en utvärdering av hur lämplig utrustningen är att använda för att testa flygplanskomponenter.Arbetet resulterade huvudsakligen i tre st manualer som går igenom tre olika områden; kalibrering, kablagetest och ett standardtest för t.ex.paneler och styrboxar..

Att finna glappen : En studie om upplevelsen av Saabs varumärke

Problemformulering: Saab som varumärke är ett så kallat företagsvarumärke. För att ett företag ska lyckas bygga upp ett framgångsrikt företagsvarumärke är det viktigt att fokusera på tre delar, vision, kultur och image. Dessa tre delar bör stämma överens i så stor utsträckning som möjligt. Om det finns glapp mellan de olika delarna är det viktigt att företaget upptäcker dessa glapp och arbetar för att minska eller eliminera dessa. Saab ska under hösten 2007 genomföra en webbaserad kundundersökning angående deras varumärket och behöver inför den få en indikation på hur dagsläget ser ut.Syfte: Att undersöka vilken bild beställare och användare av Saabs produkter har av Saab som företag och varumärke.

Affärsnytta med en aktiv och mätbar systemförvaltning : En fallstudie om supportens bidrag till en proaktiv förvaltning

Vikten av en väl fungerande systemförvaltning har länge försummats hos många företag då devarit tillfredställda med att IT-systemen endast fungerar. På senare tid har det fokuserats alltmer på systemförvaltningens roll i företagen, mycket på grund av kostnaden och insikten i vadsom går att uppnå med en aktiv förvaltning av sina IT-system. IT-konsultföretaget CSC driverför närvarande ett projekt på SAAB Aerosystems där de försöker visa för kunden vilkenaffärsnytta de kan uppnå med en aktiv och mätbar systemförvaltning.Syftet med den här studien är att utvärdera det aktuella projektet och försöka identifieratänkbara framgångsfaktorer och hinder i deras arbete med att skapa en aktiv och mätbarsystemförvaltning. Studiens empiri är baserad på fem intervjuer som genomförts för att kunnabesvara studiens frågeställningar vilka är, ?hur kan man, om möjligt, mäta och bedöma denaffärsnytta som systemförvaltningen tillför?? samt ?hur bör den kompetens som redan finnstillgänglig fördelas för att tillföra maximal nytta för verksamheten?.Projektet bygger på införandet av en mätbarhet i ärendehanteringen, vilket resulterade iskapandet av en gemensam support för tre förvaltningsområden där alla inkomna ärendenregistrerades.

Arbete med behörighetsadministration och åtkomstkontroll i större företag

I takt med att IT har brett ut sig har det uppstått nya former av hot och risker. Arbetet med behörighetsadministration och åtkomstkontroll är en central del av säkerhetsarbetet vid ett företag. Detta arbete innebär bland annat upprättande av rättigheter för användare så att dessa enbart får åtkomst till den information och de applikationer som de behöver i sitt dagliga arbete.Denna studie är utförd på CSC i Linköping, samt Saab AB Linköping och behandlar det säkerhetsarbete som utförs avseende behörighetsadministration och åtkomstkontroll. Inom båda företagen är säkerhetsmedvetenheten hög, vilket till stor del beror på att det återfinns mycket information av sekretessbelagd karaktär och till och med rena försvarshemligheter.Framkommit i denna studie är att både CSC och Saab har väl dokumenterade rutiner för behörighetsadministration. Problematiken vad gäller behörighetsadministration på CSC och Saab ligger i att överblickbarheten inte är särskilt tillfredställande då de har många applikationer, var och en med sitt eget åtkomstkontrollsystem..

Autonom landning med UAV

På SAAB AB pågår projekt vilka har till syfte att utveckla en obemannad flygfarkost (UAV) som komplement till vanliga flygplan, exempelvis Gripen. För att kunna göra detta behöver SAAB samla kunskaper om UAV:er i allmänhet och detta examensarbete är en del i denna process. Detta examensarbete har utförts hos SAAB AB, avdelningen Future Products i Linköping. Syftet var att ta fram styrlagar som möjliggör autonom landning för en UAV. Även en kortare utredning om vilka sensorer som kan komma att behövas ingick i examensarbetet.

Utveckling av SAAB 340 Linjeunderhåll för flygbolaget NextJet

Flygbolaget NextJet fick i januari 2012 eget Part-145 godkännande för att till en början bedriva linjeunderhåll. Detta examensarbete har gått ut på att skapa ett förslag för hur A-checkspaketen kan se ut för flygplanstypen SAAB 340. För att göra detta, gavs det av NextJet flera manualer och dokument kring SAAB 340. Processen har därefter delats upp i fyra olika faser för att slutligen få det önskade resultatet. I fas ett gjordes en initial kartläggning av de enskilda arbetena, s.k.

Framtida positionering inom svensk bilindustri - en kvalitativ studie i hur den alltmer miljömedvetna kunden kan mötas

Uppsatsen vill ge svar på vad den svenska bilindustrin bör tänka på i framtiden för att möta den alltmer miljömedvetna kunden. Intervjuer har genomförts med Volvo och Saab, branschexpertis samt konsumenter för att belysa olika synsätt kring dagens och framtida miljöproblem. Det vi kom fram till var att såväl Volvo som Saab bör fokusera på färre antal attribut. Företagen stärker sin miljöprofil om man ytterligare framhåller bilens miljöpåverkan snarare än andra, för många självklara, attribut. Företagen stärker också trovärdigheten i sin miljöpolitik om en ökad satsning på mindre och bränslesnålare bilar genomförs.

Knowledge Management : En Studie Av SAAB Barracuda AB

Flera forskare går så långt att de säger att kunskap kan vara den enda bestående konkurrensfördelen ett företag har i dagens föränderliga omvärld. Knowledge Management som begrepp tog fart i början av 1990-talet och har sedan dess varit föremål för omfattande forskning. Samtidigt sägs det att kunskap kan vara svår att kommunicera och överföra. Vi började fundera på vilka företag som kan tänkas använda strategier för att hantera kunskap, och om Knowledge Management är så utbrett bland företagen som forskarna ger sken av, är det en så betydelsefull komponent i utvecklandet av företags konkurrensfördelar? Vi valde att undersöka Saab Barracuda AB som är världsledande inom signaturanpassning och titta på hur de, som svenskt multinationellt företag, hanterar tillvaratagande och överföring av kunskap.

Visualisering av Flight Recorder-data i Saab 2000 avionikrigg

The main purpose of a Flight Data Recorder (FDR) is to facilitate the investigation of incidents. In order to interpret the data that has been recorded in the FDR the data has to be visualized in some way. This can be done with software on a computer or with hardware that is specific for the model of aircraft that the data originates from.The aim of this project is to visualize data for six parameters from the FDR of Saab 2000 in an avionics rig. The avionics rig resembles the cockpit of Saab 2000 and the displays in it are identical to the ones found in the plane. All six parameters are shown on the same display.Due to safety regulation vital systems in aircraft are doubled, with one system on the left side and one on the right.

Vision eller Verklighet ? Vad säger kontoret om företaget som sitter där?

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, in collaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a company operating in the defence industry where competition is tough. This necessitates new ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis. Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since Saab Dynamics engineers have little experience of simulation, required a user methodology with clear guidelines.

Standardisering kontra flexibilitet : En fallstudie av utvecklingsprocesser

Process standardization is a topic that has generated a lot of research and literature. At first, the focus was on production; today processes are used in all different kind of business areas.The aim of this study has been to analyze how processes can be applied on development businesses and how IT systems affect the result of the process. To accomplish this, we have asked questions such as what standardization is in a development process? Why are the processes standardized? What difficulties can appear with standardization? And how the IT-systems affect the result of the process?To answer these questions, we have preformed a case study on Saab. Saab is a well know Swedish company who are working with a project called the GMS-project, where they develop processes to cover the whole company´s business areas.The literature gives the reader an understanding of processes and standardization.

Processledning: en behovsanalys och jämförelse med best
practice

Världen är i ständig förändring, ny teknik utvecklas, industrin globaliseras, konkurrensen ökar och kunder ställer nya och allt högre krav. Enligt Charles Darwin beror en arts överlevnad på förmågan att förändras. Att på ett effektivt sätt hantera förändringar är av avgörande betydelse för organisationers fortsatta existens. Ett sätt att hantera förändringar är genom att fokusera på processer (Ljungberg och Larsson, 2001). Saab Linköping (affärsenheterna SAAB Aerosystems [T], Saab Aerostructures [D] samt Saab Support [S]) arbetar i processer.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->