Sök:

Sökresultat:

343 Uppsatser om Särskild bostad - Sida 20 av 23

VÀlkommen hem till oss! : En studie om varför kunden vÀljer att bjuda hem ett visst fastighetsmÀklarföretag och dess varumÀrke

Bakgrund:Att sÀlja sin bostad Àr en av det största ekonomiska affÀrer en privatperson gör i sitt liv. Det kan vara kÀnsloladdat och försÀljningen har inte alltid lyckliga orsaker. SÀljaren sÀtter dÀrför stor tilltro och förvÀntan till den mÀklare som fÄr uppdraget att förmedla bostaden. Det i kombination med att dagens fastighetsmarknad Àr otroligt konkurrensutsatt gör att företag stÀndigt mÄste hitta nya vÀgar för att nÄ ut med sitt budskap, som ocksÄ mÄste trÀffa rÀtt. Syfte: VÄr studie syftar till att undersöka vilka kriterier som Àr avgörande dÄ en sÀljare vÀljer att ta kontakt med ett mÀklarföretag och sedan jÀmföra det med hur företagen valt att marknadsföra sig.

FrÄn kriminell livsstil till accepterad samhÀllsmedborgare : En kvalitativ intervjustudie

VÄr frÄgestÀllning ska ge svar pÄ vilka hinder och möjligheter möter de före detta kriminella nÀr de ska Äterintegreras i ett konsumtionssamhÀlle? Vi har intervjuat före detta kriminella som Àr medlemmar i organisationen KRIS och Unga KRIS utifrÄn syftet, att skapa kunskap och förstÄelse kring vad som krÀvs av före detta kriminella att skapa sig en livsstil som accepteras av samhÀllet. Vi har Àven intervjuat FrivÄrden som gÄr ut pÄ att fÄnga personalens syn pÄ arbetet, hur dem arbetar för att underlÀtta frigivningen för de intagna samt skapa en förstÄelse kring deras tankar angÄende huruvida det faktiskt gÄr att skapa en ny identitet. Studiens resultat presenteras i fyra teman som myndigheter, sociala relationer, identitet och livsstil samt respekt. Det gav bland annat följande resultat: respondenterna mÄste genomgÄ en förÀndring, ifrÄn en kriminell livsstil, till en livsstil som anses accepterad av samhÀllet.

InternetmÀklare - finns de?

Syfte: PÄ dagens fastighetsmÀklarbransch finns det olika aktörer och samtliga sÀljare stÀlls inför ett val dÄ de ska sÀlja sin bostad, sÀlja sjÀlv, genom en kontorsmÀklare eller genom en InternetmÀklare. Mitt syfte med uppsatsen Àr att öka kunskapen om InternetmÀklare och dess förhÄllande till kontorsmÀklare. För att kunna uppnÄ syftet har jag arbetat utifrÄn frÄgestÀllningen pÄ vilket sÀtt kontorsmÀklarens tjÀnst skiljer sig frÄn InternetmÀklarens tjÀnst.Metod: För att besvara min frÄgestÀllning har jag valt att arbeta utifrÄn en hermeneutiskt utgÄngspunkt. Genom att utföra 4 personliga intervjuer samt 30 telefonintervjuer har jag kunnat skapa en bild av hur marknaden ser ut idag. Hur allmÀnheten ser pÄ situationen har jag kunnat fÄ fram genom att genomföra en enkÀtundersökning med frÄgor kring en potentiell bostadsförsÀljning.

FastighetsmÀklarbyrÄns varumÀrke

Enligt statistik frÄn Statistiska CentralbyrÄn sÄldes det 2011 strax över 92 000 bostadsrÀttersamt 50 000 smÄhus och ÀganderÀtter i Sverige. Lokalt i BorÄs förmedlades 248 bostÀderunder perioden november 2012 till januari 2013. Siffrorna tyder pÄ att bostadsmarknaden Àrattraktiv och i BorÄs agerar flera olika fastighetsmÀklarbyrÄer. Konkurrensen medför attkunderna kan ha svÄrt att sÀrskilja de olika fastighetsmÀklarbyrÄerna Ät. Med anledning avdetta valde vi att undersöka hur fastighetsmÀklarbyrÄerna i BorÄs arbetar med att driva ochdifferentiera sitt varumÀrke.Melins doktorsavhandling gÀllande varumÀrkesuppbyggnadsprocessen beskrivs i sex olikasteg; produktattribut, mÀrkesidentitet, kÀrnvÀrde, positionering, marknadskommunikation ochintern mÀrkeslojalitet, vilken har legat till grund för hur undersökningen utformats.Kvalitativa intervjuer utfördes med fyra fastighetsmÀklare pÄ deras respektivefastighetsmÀklarbyrÄ i BorÄs.

Blandstad som estetisk och visuell upplevelse - En fallstudie om planerares, boendes och andra brukares estetiska vĂ€rdering av SörbyĂ€ngen i Örebro

Idag finns det en pÄtaglig vilja hos olika aktörer att formulera vad som Àr attraktivt i den fysiska miljön. Uttrycket attraktivt anvÀnds i ett flertal plandokument och ges ut som praxis av bland annat Boverket. Men vad innebÀr attraktiva miljöer och vad betraktas egentligen som tilltalande och motbjudande i den fysiska miljön? RÄdande planeringsideal handlar till stor del om tÀta stadsstrukturer och om en blandning av olika funktioner ? nÄgot som förutsÀtts skapa attraktiva vÀrden. Planeringsidealet har uppkommit som reaktion mot modernismens ensidiga uttryck och för nÀrvarande blickar mÄnga arkitekter och planerare tillbaka till 1800-talets mÄngfunktionella stadsform dÀr bostÀder, handel och arbetsplatser uppfördes inom ett och samma omrÄde.

BostadsrÀtt eller hyresrÀtt ? Àr valet lÀtt? : En undersökning om relativ kostnad mellan hyresrÀtter och fullt belÄnade bostadsrÀtter

Ett boende fyller ett grundlÀggande behov hos individer och det Àr ur mÄnga perspektiv intressant att studera bostadsmarknaden. VÀrdering av bostadssrÀtter kan göras pÄ mÄnga sÀtt, till exempel genom jÀmförelser med andra objekt. Om en bostadsrÀtt köpt med full belÄning Àr billigare Àn em jÀmförbar hyresrÀtt, mÀtt i nettokostnad per mÄnad, kan denna antas vara undervÀrderad, och tvÀrtom.Syftet med denna uppsats Àr tvÄdelad. Dels att undersöka om bostadsrÀtter i Kalmar Àr övervÀrderade utifrÄn en jÀmförelse mellan mÄnadskostnaden för simulerat fullt belÄnade bostadsrÀtter och likvÀrdiga hyresrÀtter samt att utifrÄn undersökningen konstruera en relativ metod att vÀrdera bostadsrÀtter, i linje med det första delsyftet.Uppsatsen Àr av kvantitativ art dÄ den frÀmst bygger pÄ numeriska jÀmförelser mellan, eller baserade pÄ olika kvantitativa mÄtt hos bostadsrÀtter och hyresrÀtter, till exempel hyra och bostadsyta. Referenramen utgÄr i huvudsak frÄn böcker i företagsekonomi och nationalekonomi och vissa kompletteringar har gjorts med kÀllor pÄ Internet och i intervju med individer kopplade till branschen.

AffÀrsrelationer inom ett köpcenter

Aktuell forskning indikerar att antalet köpcenter vÀxer för varje Är som gÄr, vilket grundar sig i att detaljhandelsindustrin under de senaste decennierna expanderat allt mer. Mycket av köpcentrens succé har att göra med dess bekvÀmlighetsfaktor, vilket resulterat i att denna detaljhandelsform snabbt hittat hem hos gemene man. Detta eftersom de erbjuder ett smidigt och effektivt shoppingalternativ jÀmfört med den klassiska gatan kantad av butiker. Dess placering tenderar Àven att vara lÀttillgÀnglig frÄn bÄde bostad och jobb vilket ökar attraktionsvÀrdet för köpcentret som i sin tur ocksÄ har att göra med den ökande betydelsen av en vÀlbalanserad hyresgÀstmix. Det vill sÀga den sammansÀttning av butiker som gallerian har.

FörÀndrade levnadsvillkor!? - en studie med utgÄngspunkt i projekt InPUTs arbete med f d gömda flyktingar

VÄr ambition med uppsatsen var att se om det finns ett orsakssamband mellan projekt InPUTs verksamhet och flyktingars förÀndrade levnadsvillkor efter ett permanent uppehÄllstillstÄnd (PUT). Uppsatsen Àr en kvalitativ studie kombinerad med kvantitativ statistik, under arbetet har vi triangulerat metoderna för att underlÀtta analysen. Vi har anvÀnt en frÄgeguide med nÄgra teman, och samlat in vÄrt material i en halvstrukturerad intervjuform. Vi har förutom nio flyktingar intervjuat fyra personal frÄn projekt InPUT samt en personal frÄn Rosengrenska Stiftelsen. Uppsatsens ska belysa vilka faktorer som pÄ individ-, grupp-, och samhÀllsnivÄ pÄverkar flyktingars liv samt söka hÀrleda om projekt InPUT Àr en av framgÄngsfaktorerna. I uppsatsen Àmnar vi Àven undersöka vad mer som samverkar för att flyktingar skall fÄ en bra tillvaro med goda levnadsvillkor i Sverige. För att kunna göra kopplingar till vÄra begrepp förÀndringsprocesser och levnadsvillkor har vi anvÀnt oss av teorier frÄn socialt arbete med inriktning mot systemteori.

Det Àr jobbigt att inte ha eget boende, men Ànnu jobbigare om man skulle blivit tvingad?NyanlÀnda flyktingars val att bosÀtta sig i Göteborg och deras boendesituation

Syftet med studien har varit att undersöka varför nyanlÀnda flyktingar tackar nej till ett Migrationsverkets kommunplaceringserbjudande och vÀljer att bosÀtta sig i Göteborg, samt hur inneboendesituationen pÄverkar deras tillvaro. VÄra huvudfrÄgestÀllningar Àr ? Hur beskriver flyktingar anledningar till att de tackar nej till kommunplacering?? Vilken roll spelar informationen om kommunplacering frÄn Migrationsverket inför beslut om bosÀttning i Göteborg?? Hur upplever de sin nuvarande inneboendesituation och dess inverkan pÄ deras tillvaro?För att nÄ syftet har vi anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod som bestÄr av intervjuer med fem nyanlÀnda flyktingar. Studien har en fenomenologisk ansats, det vill sÀga beskrivande utifrÄn individernas personliga berÀttelser samt analys och tolkning av dessa berÀttelser. Resultatet av intervjumaterialet har analyserats utifrÄn teoretiserade begrepp sÄ som rational choice, socialt nÀtverk och hem.

Förslag till ett ekologiskt bostadsomrÄde

Ekologiskt byggande har utvecklats och förstÀrkts under de senaste decennierna. FrÄn det att ekobyar började planeras pÄ 70-talet, till dagens lÄgenergibyggnader. Kunskapen om vÀrmesystem, avloppsrening, byggmaterial och teknik har utvecklats. Hur skulle ett ekologiskt bostadsomrÄde utformas med hjÀlp av den kunskap och teknik som finns idag?Examensarbetet skrivs för JM AB i Jönköping.

Hur ett smÄhus Älder pÄverkar marknadsvÀrdet & taxeringsvÀrdet : En studie av smÄhus i GÀvle kommun

Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva och analysera hur ett smÄhus Älder kan pÄverka marknadsvÀrdet och taxeringsvÀrdet för en smÄhusfastighet samt hur den svenska taxeringsmodellen tar hÀnsyn till hur ett smÄhus Älder pÄverkar vÀrdet. MÄlet Àr att ge förslag pÄ hur ett smÄhus Älder kan behandlas vid fastighetstaxering i Sverige.Ett smÄhus definieras som en byggnad inrÀttad till bostad för en till tvÄ familjer och en smÄhusfastighet utgörs av ett smÄhus plus dess tomtmark. Vid fastighetstaxering av smÄhusfastigheter i Sverige bestÀms ett byggnads- och ett tomtmarksvÀrde som sedan slÄs ihop till ett taxeringsvÀrde för smÄhusfastigheten, taxeringsvÀrdet ska motsvara 75 % av marknadsvÀrdet tvÄ Är före taxeringsÄret. ByggnadsvÀrdet respektive tomtmarksvÀrdet bestÀms utifrÄn olika vÀrdefaktorer, en av dem Àr vÀrdefaktorn Älder vilket anges som ett vÀrdeÄr Àmnat att uttrycka en byggnads ÄterstÄende ekonomiska livslÀngd.Metoder som har anvÀnts i studien Àr en litteraturstudie som granskat tidigare forskning inom Àmnet samt lagstiftning och facklitteratur. En kvantitativ undersökning av smÄhus och köp i GÀvle kommun har genomförts för att skapa en generell bild av hur ett smÄhus Älder pÄverkar smÄhusfastigheters taxeringsvÀrde samt en generell bild av nÀr taxeringsvÀrdet Àr svÄrbedömt pÄ grund av ett smÄhus Älder.

Accepterat pris: -En studie om bakgrundentill införandet och om syftet uppnÄtts ochhÄlls Àn idag?

VÄren 2011 var det stora debattÀmnet i media, bland konsumenter och hos fastighetsmÀklarelockpriser. Med lockpris avses att en bostad annonseras till ett vÀsentligt lÀgre pris Àn detbedömda marknadsvÀrdet pÄ bostaden. Motivet var att locka till sig fler spekulanter till eneventuell budgivning. Innebörden avvÀsentligt Àr inte helt faststÀllt i lagen, vilket görbegreppet svÄrtolkat. I och med attutgÄngspriserna var satta sÄ lÄgt jÀmfört med vadslutprisetblev sÄ fick fastighetsmÀklarna utstÄ mycket kritik.

Finska krigsbarn

1939 bröt andra vÀrldskriget ut i Europa. Samma Är drogs Àven Finland in i kriget. Sverige ville stödja sitt broderland under kriget mot Sovjet, en rad olika hjÀlporganisationer bildades. En av dem var inriktade pÄ att hjÀlpa Finlands barn. Slagorden i Sverige var ?Finlands sak Àr vÄr?.

Med siktet högt : En sociologisk studie av de drivkrafter som pÄverkar kvinnor att söka sig till managementkonsultbranschen.

Uppsatsen syftar till att belysa de sociala drivkrafter som pÄverkar kvinnor att söka sig till managementkonsultbranschen. Ett grundlÀggande antagande i uppsatsen Àr att det Àr det sociala som primÀrt formar en individs upplevelse av mening i sin tillvaro. Mening definieras hÀr utifrÄn ett weberianskt och socialkonstruktionistiskt perspektiv, d.v.s. att mening Àr den subjektiva innebörd som socialt har framförhandlats mellan aktörer i samhÀllet. Fem kvinnors karriÀrval studeras genom ett empiriskt fenomenologiskt angreppssÀtt, vilket har anvÀnds i syfte att nÄ fram till studiedeltagarnas meningsstrukturer och dÀrmed komma nÀrmre ?kÀrnan? i deras subjektiva upplevelser av vad som pÄverkat deras karriÀrval.

Designa ditt eget boende : StudiolÀgenheter ? en framtida bostadsutveckling

I dagslÀget Àr en stillasittande livsstil med inget eller endast litet inslag av fysisk aktivitet vanligt förekommande. Med sin slogan ? Inspiring all generations ? vill HAGS Aneby AB bjuda in alla generationer till fysisk aktivitet genom sina produkter inom lek, sport och fitness. Genom att styrka idén om utomhusgym kan den fysiska aktiviteten ökas ? anvÀndare ska vilja anvÀnda utomhusgym och kunder ska vilja köpa in utomhusgym.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->