
Sökresultat:
361 Uppsatser om Säkerhet i Java EE - Sida 8 av 25
Dokumentation av sÄr och dess betydelse för patienten
BakgrundSa?r a?r en stor angela?genhet inom den svenska sjukva?rden och orsakar fo?rla?ngda va?rdtider och o?kade kostnader. Dokumentation a?r ett viktigt verktyg fo?r att skapa och uppra?ttha?lla sa?va?l kontinuitet som patientsa?kerhet och kan vid brister orsaka negativa konsekvenser fo?r ba?de patient och va?rdpersonal.SyfteSyftet var att beskriva sjuksko?terskors erfarenheter av att dokumentera sa?r och hur dokumentationen pa?verkar patienten.MetodMot bakgrund av syftet valdes kvalitativ intervjustudie som metod. Totalt utfo?rdes a?tta semistrukturerade intervjuer med sjuksko?terskor fra?n tre olika avdelningar pa? ett storsjukhus i Stockholm.
Framtagning av lÀmplig teknologi för konvertering av VBA-applikation till Internet Explorer
Företaget GUTAB anvÀnder idag en frÄgeanalysmodul som Àr utvecklat i Visual Basic for Applications i Microsoft Excel. GUTAB fann det intressant att veta om modulen kunde konverteras till webblÀsaren Internet Explorer samt vilken teknologi som var lÀmplig för detta. GUTAB var Àven intresserade av att veta vilken teknologi som kunde anvÀndas för att skapa grafiska manipulerbara objekt.En skrivbordsundersökning genomfördes som omfattade teknologierna ASP, ASP.NET, JSP, PHP, ActiveX samt Java applets. Skrivbordsundersökningen utgjordes av tvÄ delar dÀr den första delen redogjorde för de tvÄ klientbaserade teknologierna ActiveX och Java applets med vilka grafiska manipulerbara objekt kunde realiseras. GUTAB ansÄg att ActiveX program var mest lÀmpliga för detta ÀndamÄl.Baserat pÄ skrivbordsundersökningens andra del bestÀmde GUTAB att ASP och ASP.NET skulle anvÀndas för att testa teknologiernas kapacitet att konvertera programlogik samt grafiska objekt frÄn VBA-applikationen i en webbapplikation dÄ dessa tvÄ teknologier ansÄgs som mest lÀmpliga för en konvertering.Testet som genomfördes visade att det var fullt möjligt att konvertera utvald funktionalitet med bÄda teknologierna.
Allm?n kunskap om det allm?nt veterliga ? en paradox?
Av 35 kap. 2 ? f?rsta stycket r?tteg?ngsbalken framg?r att det inte kr?vs bevis f?r omsta?ndigheter som a?r allma?nt veterliga. Med allma?nt veterliga omsta?ndigheter a?syftas notorisk kunskap, det vill s?ga fakta och erfarenhetssatser som ?r allm?nt k?nda.
Prototyp för skolapp
The consultancy firm Knowit sought a smartphone application for communication between schools and pupils. Together with the students, it was decided to create the app both for Android and for iPhone. The project would produce a prototype app with limited functionality usable as a proof-of-concept in communication with potential customers.The questions that have characterized the work are; what features would be demanded in a school app, how to program user-friendly functionality and how to use object-orientation to design such an app. A question has also mentioned the differences between development for iOS and Android. The work was done in an iterative process in which the students worked together with planning, programming and testing.
TECHNOLOGY MEETS THE EYE : Utveckling av system för att jÀmföra eye tracking data med visuellt stimuli
The purpose of the project was to make a system that could extract data from a mobile eye tracker and make it comparable with data from visual stimuli. The produced system was programmed in Java and provided all the necessary parts that were required to achieve the purpose. This provides a foundation for further research to determine whether the eye tracker is sufficiently accurate to diagnose Parkinson?s disease..
IMPLEMENTERING AV PHONGLJUSSĂTTNINGI 2D-SPELMILJĂ
Under de senaste Ären har en ny trend inom spelindustrin uppstÄtt dÄ en stor del av spelen har gÄtttillbaka till de tvÄdimensionella miljöerna som var vanligare i tv-spelens barndom, detta tack vareatt mobiltelefoner och deras spel har tagit allt större plats pÄ marknaden och de Àr oftatvÄdimensionella pÄ grund av sin begrÀnsade hÄrdvara. De tvÄdimensionella spelen har enligttradition inte haft nÄgon dynamisk ljussÀttning, utan de har bestÄtt utav fÀrdig grafik medförutbestÀmda intensiteter vilket gör att spelen kan se platta ut.Men inom andra omrÄden av spelindustrin, framförallt tredimensionella spel, har utvecklingen avdynamiska ljussÀttningsmetoder kommit lÄngt. Problemet med dessa metoder Àr att de krÀverobjektens normaler, vilka normalt inte finns tillgÀngligt i tvÄdimensionella bilder.Idag Àr mobiltelefonerna kraftfulla och klarar av mycket tyngre berÀkningar Àn vad de gjorde förbara nÄgra Är sedan. DÀrför undersökte vi möjligheten att implementera dynamisk ljussÀttning i etttvÄdimensionellt spel pÄ androidbaserade mobiltelefoner. För att genomföra detta krÀvdes ocksÄ attvi undersökte metoder för att generera normaler för tvÄdimensionell grafik.För att ett fullstÀndigt spel skulle kunna skapas sÄ implementerades ocksÄ saker somkollisionshantering, artificiell intelligens och procedurell generering av banor..
UtvÀrdering av plattformar för tunga Java-klienter
BRP Systems utvecklar och sÀljer affÀrssystem till mindre och medelstora tjÀnsteföretag. Huvudsystemet Àr en Java Swing-applikation och för att fÄ bÀttre struktur pÄ programmet önskar man vid utvecklingen anvÀnda ett lÀmpligt ramverk om nÄgot sÄdant gÄr att identifiera. Denna rapport undersöker tvÄ sÄdana ramverk.Ett ramverk kan anvÀndas som hjÀlp vid utvecklingen av komplexa applikationer. De fungerar som en grund till applikationen som utvecklas och kan erbjuda olika hjÀlpfunktioner som ofta behövs i vanliga program. Ramverk kan Àven fÄ kÀllkoden att bli mer strukturerad och lÀttunderhÄllen.
Function Practice : Ett verktyg för att öva programmering
NÀr fler och fler vÀljer att lÀra sig programmering kan det vara bra att öva pÄ attlösa problem, genom att skriva funktioner som sedan kan testas för att se omanvÀndaren har lyckats. Function Practice Àr en tjÀnst för att kunna öva programmeringpÄ just detta sÀtt, genom att lösa uppgifter med att skriva funktioneri olika programmeringssprÄk, de sprÄk som kommer kunna anvÀndas ÀrJava, C++ och Python. Det ger Àven ett lÀtt och smidigt sÀtt att skapa sÄdanauppgifter. Syftet med projektet Àr att utveckla denna tjÀnst, genom att skapa enwebbtjÀnst som kan kompilera och köra funktioner för de olika sprÄken, enhemsida som anvÀndarna kan skriva och testa kod pÄ, samt ett sÀtt att definierauppgifterna som ska lösas, detta testas sedan med hjÀlp av ett anvÀndartest i enmindre grupp för att se om hur anvÀndarvÀnlig den Àr, samt att funktionalitetentestas och jÀmförs med nÄgra tidigare lösningar. TjÀnsten testas för att se om ytterligaresÀkerhet behövs genom att försöka att köra kommandon pÄ vÀrdsystemet.Slutsatsen av projektet Àr funktionaliteten bakom tjÀnsten fungerar dock atthemsidan behöver vara lite tydligare för att den ska vara mer anvÀndarvÀnlig,samt att anvÀndaren borde kunna fÄ felmeddelanden utifall nÄgot inte fungerarför att de lÀttare ska veta vad de behöver göra.
Konkursprediktion med hjÀlp av finansiella nyckeltal pÄ svenska tillverkande företag
Problem: I dagens Sverige har det blivit ta?mligen enkelt att starta upp ett eget aktiebolag och till fo?ljd av detta har antalet konkurser o?kat. Konkursprediktion med hja?lp av finansiella nyckeltal a?r ett beforskat omra?de och stra?cker sig tillbaka till bo?rjan av 1960-talet. Altmans Z- scoremodeller a?r de mest tilla?mpade modellerna att fo?rutspa? en konkurs.
Anbudskalkylering : utveckling av ett Java EE-baserat system
Ett konsultföretag fÄr in anbudsförfrÄgningar och mÄste dÀrmed göra kalkyler för dessa förfrÄgningar. Med hjÀlp av ett webbaserat system dÀr en anstÀlld kan göra kalkyleringar kan företaget fÄ ett gemensamt sÀtt att arbeta och uppföljningen underlÀttas. Systemet som har skapats ger anvÀndare möjlighet att göra anbudskalkyler genom en överskÄdlig och lÀttarbetad webbsida, dÀr man kan se förhÄllandet mellan företagets kostnad gentemot kundpriset. All information lagras persistent i en databas för att möjliggöra uppföljning och synkronisering med andra system som anvÀnds pÄ företaget..
Generellt datainsamling- och kontrollsystem för
Internetanslutna sensorer
Rapporten beskriver funktionen och implementationen av ett mjukvarusystem utformat för att hÀmta och presentera data frÄn Internetanslutna sensorer. Idén bygger pÄ ett koncept av Jerry Lindblom vid EISLAB pÄ LuleÄ tekniska universitet. Utvecklandet har skett i nÀra samarbete med Gema Industri AB med mÄlet att möjliggöra anvÀndning av systemet för övervakning av elmotorer och remdrifter i industrier, men detta Àr bara ett av de möjliga anvÀndningsomrÄdena. Systemet gör det möjligt för anvÀndare att skapa webbsidor som kan innehÄlla dynamiskt skapade grafer utifrÄn mÀtdata som tidigare insamlats frÄn sensorer. TillvÀgagÄngssÀttet Àr anvÀndbart i en mÀngd olika tillÀmpningar.
Omringad av vatten vid barnaf?dande
Bakgrund: Vattenf?rlossning inneb?r att kvinnan f?der sitt barn helt under vattenytan.
Bristande bevis g?llande vattenf?dslar bidrog till en avr?dan att f?da i vatten. ?r 2014 b?rjade
vattenf?rlossning implementeras igen i Sverige efter en stor efterfr?gan fr?n kvinnor. Kvinnor
som ?nskar f?da i vatten b?r ha en l?g-risk graviditet samt uppfylla kriterier och f?ruts?ttningar.
Tidigare forskning visar f?rdelar med vattenf?rlossning f?r b?de kvinna och barn.
RÀttssÀkerheten vid tillÀmpning av LVU 2§ : En kunskapsöversikt
Studiens syfte var att underso?ka hur ra?ttssa?kerhet vid socialna?mndens respektive domstolens bedo?mningar ga?llande LVU 2§ beskrivs och diskuteras i aktuell forskning. Efter en utfo?rlig so?kning fann vi 12 avhandlingar och artiklar som o?verenssta?mde med studiens syfte. Resultatet av studien visar att socialna?mndens bedo?mningar i ho?g grad a?r subjektiva och att lagens formulering ger stort utrymme fo?r tolkning.
Beslutsstödsystem för munslemhinneförÀndringar
This thesis has been carried out in collaboration with two students at the Department of Dental Medicine at Karolinska Institutet in Stockholm, Sweden. The aim of this project was to construct a computerized decision support system to facilitate diagnosis of changes in the Oral Mucosa using information collected by the above mentioned students. A program which poses specic questions to the user was constructed with the Java programming language. Depending on how these questions were answered, one or more possible diagnoses were presented by the program. In order to conclude whether or not this program was of any use in terms of time savings, a series of tests were run and timed both when using the program and when not.
Interoperabilitet mellan DVB-HTML och DVB-J
Vid sÀndning av digital television Àr det möjligt att utöver ljud och bild Àven sÀnda och erbjuda olika typer av tjÀnster och applikationer till mottagare. Vid utveckling av applikationer för digital television kan man vÀlja att utveckla i antingen DVB-J (som Àr en bantad variant av Java för exekvering i Set-Top-Boxar) eller i DVB-HTML (som till stor del överensstÀmmer med XHTML). Syftet med detta arbete Àr att utreda hur DVB-J och DVB-HTML kan kombineras i en och samma applikation och hur interoperabilitet kan uppnÄs mellan DVB-J och DVB-HTML..