Sök:

Sökresultat:

361 Uppsatser om Säkerhet i Java EE - Sida 5 av 25

Fyllnadsgrad inom vÀg- och flygtransport - en studie av möjliga ÄtgÀrder för att öka fyllnadsgraden

Denna rapport har för avsikt att utreda tekniska lösningar och programmeringssprÄk som kan varalÀmpliga att anvÀnda vid utveckling av ett administrationsverktyg som ska anvÀndas över internet. Dehuvudsakliga kraven för verktyget Àr sÀkerhet och tillförlitlighet.Huvudsakligt fokus ligger pÄ tvÄ programmeringssprÄk, Java och Erlang. Deras virtuella maskiner,syntax, standardbibliotek samt feltolerans Är nÄgra av aspekter som presenteras. DÀrutöver har olikalösningar för kryptering, minneshantering, nÀtverkstopologier samt olika sÀtt att kommunicera i parallella system granskats. Baserat pÄ denna studie har tvÄ system implementerats, ett system i Java och ett iErlang.

Utveckling av terrÀng ochpartikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

Denna rapport ar resultatet av ett examensarbete som har utforts vid institutionen for informationsoch kommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Hogskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapporten presenterar ett arbete dar examensarbetarna har utvecklat en terrang med hojdskillnader och ljussattning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter (GPU implementering) som visar olika monster samt en kamera for att kunna observera spelvarlden fran alla mojliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL ar ett lagniva-API som riktar sig mot nyborjare och professionella spelutvecklare i programspraket Java. Flera tekniker exponeras istallet for att mappa lagniva-funktioner i objektorienterad programmeringsparadigm som manga javautvecklare ar vana vid. LWJGL hanterar sin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart for att fa en solid grund for moderna spel och en battre anvandarupplevelse. Den grafiska renderingen skots med OpenGL.Syftet med det har examensarbetet var att utvardera LWJGL om den ar kompetent nog att anvandas i samband med spelutveckling.

Mittuniversitetets Android-app : Studentportalen som mobilapplikation

Detta projekt gÄr ut pÄ att skapa en stabil och anvÀndbar mobilapplikation utvecklad i programsprÄket Java. Syftet Àr att underlÀtta Ätkomsten och kommunikationen mellan Studentportalen och studenterna. Slutprodukten Àr Mittuniversitetets inofficiella applikation, kallad Mittuniversitetets Android-app. som begrÀnsas i första hand till enheter med operativsystemet Android. Genom undersökningar, gjorda via bÄde Mittuniversitetets studentportal i form av en enkÀt och fysiskt pÄ Mittuniversitetet campus Sundsvall i form av muntliga intervjuer, utreds vilka omrÄden studenterna helst vill ha i applikationen och det Àr utefter dessa som applikationen utformas.

Ökad tillgĂ€nglighet pĂ„ en kirurgavdelning - verksamhetsutveckling inom sjukvĂ„rden utifrĂ„n lean-principer

Denna rapport har för avsikt att utreda tekniska lösningar och programmeringssprÄk som kan varalÀmpliga att anvÀnda vid utveckling av ett administrationsverktyg som ska anvÀndas över internet. Dehuvudsakliga kraven för verktyget Àr sÀkerhet och tillförlitlighet.Huvudsakligt fokus ligger pÄ tvÄ programmeringssprÄk, Java och Erlang. Deras virtuella maskiner,syntax, standardbibliotek samt feltolerans Är nÄgra av aspekter som presenteras. DÀrutöver har olikalösningar för kryptering, minneshantering, nÀtverkstopologier samt olika sÀtt att kommunicera i parallella system granskats. Baserat pÄ denna studie har tvÄ system implementerats, ett system i Java och ett iErlang.

Internationaliseringsprocessen för smÄ företag - en undersökning av Acosense ABŽs förutsÀttningar inom den tyska pappers- och massaindustrin

Denna rapport har för avsikt att utreda tekniska lösningar och programmeringssprÄk som kan varalÀmpliga att anvÀnda vid utveckling av ett administrationsverktyg som ska anvÀndas över internet. Dehuvudsakliga kraven för verktyget Àr sÀkerhet och tillförlitlighet.Huvudsakligt fokus ligger pÄ tvÄ programmeringssprÄk, Java och Erlang. Deras virtuella maskiner,syntax, standardbibliotek samt feltolerans Är nÄgra av aspekter som presenteras. DÀrutöver har olikalösningar för kryptering, minneshantering, nÀtverkstopologier samt olika sÀtt att kommunicera i parallella system granskats. Baserat pÄ denna studie har tvÄ system implementerats, ett system i Java och ett iErlang.

Kvalitetssa?kring av livsmedelshandeln

De stora livsmedelskedjorna sta?ller krav pa? sina leveranto?rer att de ska vara certifierade enligt na?gon av kvalitetsstandarderna som finns inom livsmedelsbranschen. Standarderna a?r relaterade till kvalitet, produktsa?kerhet och miljo?. Fo?r leveranto?rerna inneba?r detta att de ma?ste vara certi- fierade fo?r att vara en akto?r pa? marknaden, samtidigt som det fo?r dem bidrar med en o?kad image och trova?rdighet gentemot ko?paren.

PrestandautvÀrdering av koppling mellan C#.NET och Pitch Runtime Infrastructure

Denna rapport dokumenterar arbetet med att utreda hur C# och Pitch RTI fungerar tillsammans, och vilka prestandaeffekter som resulterar av denna koppling. Motiveringen kommer frÄn att kunder till företaget Pitch har efterfrÄgat stöd för C# som programmeringssprÄk nÀr de anvÀnder Pitch RTI. Metoden gick ut pÄ att successivt lÀra sig anvÀnda de tekniker som finns tillgÀngliga, för att sedan implementera lösningar pÄ hur kopplingen ska ske. Resultaten visar hur övergÄngen gÄr till och prestandan som uppnÄddes med hjÀlp av indexnotation. Tekniken IKVM hade högre prestandaindex och gick snabbare att komma igÄng med jÀmfört med tekniken C++/CLI.

Utveckling av terrÀng och partikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

Denna rapport Àr resultatet av ett examensarbete som har utförts vid institutionen för informationsochkommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapportenpresenterar ett arbete dÀr examensarbetarna har utvecklat en terrÀng med höjdskillnader ochljussÀttning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter(GPU implementering) som visar olika mönster samt en kamera för att kunna observera spelvÀrldenfrÄn alla möjliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL Àr ett lÄgnivÄ-API som riktar sig mot nybörjare och professionella spelutvecklare iprogramsprÄket Java. Flera tekniker exponeras istÀllet för att mappa lÄgnivÄ-funktioner iobjektorienterad programmeringsparadigm som mÄnga javautvecklare Àr vana vid. LWJGL hanterarsin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart för att fÄ en solid grund för moderna spel och enbÀttre anvÀndarupplevelse. Den grafiska renderingen sköts med OpenGL.Syftet med det hÀr examensarbetet var att utvÀrdera LWJGL om den Àr kompetent nog att anvÀndasi samband med spelutveckling.

Positionering i GSM-nÀtverk

Merparten av de kommersiella system för mobilkommunikation som finns och byggs i vÀrlden idag bygger fortfarande pÄ GSM, antalet abbonnenter Àr över 2 miljarder. För att utöka funktionaliteten med mobila terminaler har det forskats pÄ att införa positionering i GSM-nÀtverk. TjÀnster som anvÀnder abbonnentens positionsinformation kallas Location Based Service och de ger möjlighet att utöka funktionaliteten och spara anvÀndaren av tjÀnsten arbete. Rapporten beskriver olika tekniker för positionering och slutsatsen att CGI-TA Àr den teknik som positioneringen ska byggas pÄ. Denna teknik finns tillgÀnglig hos de svenska operatörerna idag och för att kommunicera med dem anvÀnds Mobile Location Protocol 3.0.0.

Sammansatt hÀndelsedetektering i Jini

Aktiv funktionalitet efterfrÄgas i flera sammanhang. Den har sitt ursprung i forskning om aktiva databaser, men det finns Àven anvÀndningsomrÄden utanför dessa. Aktiv funktionalitet kan utnyttjas för vanliga applikationer som kan generera hÀndelser, vilka skall initiera nÄgon form av aktivitet. I detta arbete undersöks hur sammansatt hÀndelsedetektering kan erhÄllas med hjÀlp av Jini. Jini Àr en utbyggnad av Java och har bland annat en hÀndelsemekanism.

Tredimensionell sensorscanner

This report is a bachelor thesis presented at the department of Computer Science andEngineering at Chalmers University of Technology. The aim for the project is to find a simplemethod to measure and display physical quantities in a three dimensional room.The report describes a method to construct a system for measuring differentphysical quantities via sensors. The system must be built in a modular and expandable way tobe adaptable to different tasks.The system explained in the report consists of two parts;A physical scanner with moveable probes for carrying sensors and a microcontroller forcontrolling the probes and communicating with the next part.An application written in Java for storing the measured values and presenting them in a lucidperspective.It is possible to construct the scanner with different designs and circuitry, with multiplexers andflip-flops, to ensure that an unspecified number of probes can be added to the system and thatthey can be operated simultaneously.The Java application is written in a modular way, using a design pattern that separates eachindividual part of the application. It contains exceptions and interfaces that ensure a safe andexpandable application..

Energioptimering av industriellt tryckluftssystem

This report is a bachelor thesis presented at the department of Computer Science andEngineering at Chalmers University of Technology. The aim for the project is to find a simplemethod to measure and display physical quantities in a three dimensional room.The report describes a method to construct a system for measuring differentphysical quantities via sensors. The system must be built in a modular and expandable way tobe adaptable to different tasks.The system explained in the report consists of two parts;A physical scanner with moveable probes for carrying sensors and a microcontroller forcontrolling the probes and communicating with the next part.An application written in Java for storing the measured values and presenting them in a lucidperspective.It is possible to construct the scanner with different designs and circuitry, with multiplexers andflip-flops, to ensure that an unspecified number of probes can be added to the system and thatthey can be operated simultaneously.The Java application is written in a modular way, using a design pattern that separates eachindividual part of the application. It contains exceptions and interfaces that ensure a safe andexpandable application..

Testverktyg för ett automatiserat system

Most often when developing a new system there is a need get a functioning testtool up and running. Including time, cost and resources the solution isn?t always obvious, developing your own or buy one ?of the shelf?. The purpose of this thesis is to study how a general testtool for executing functional tests should be designed to be reusable, be based on recognized knowledge and be able to fast and simple be customized for different types of systems. Key functions from the litterature is presented and used in the design of a testtool prototype.

Utveckling av en prototyp till ett Àrendehanteringssystem

Under examensarbetet utfördes en undersökning och testning mot en nyutvecklad backend server för ett Àrendehanteringssystem hos företaget Navigate Consulting. Syftet med testen Àr att utvÀrdera funktionaliteten som Àr nödvÀndigt för att skapa systemet, hitta eventuella flaskhalsar som kan uppstÄ vid utvecklingen samt utvÀrdera hur kommunikationen mot back-end servern fungerade i praktik.Kravet av testningen mot Àrendehanteringssystemet var att det skulle vara i form av en prototyp som grafiskt kunde demonstrera hur funktionaliteten kunde implementeras samt att det var ett webbaserat grÀnssnitt som kunde köras pÄ en Tomcat 7.0 server. Det beslutades att det grafiska grÀnssnittet och kommunikationen mot back-end servern skulle ske med Java EE.Kommunikationen mot back-end gjordes via JSON-RPC som Àr ett lÀttviktigt RPC som kommunicerar via http. Utvecklat speciellt för JavaScript kunde det dock anpassas för att anvÀndas med Java pÄ servern.Examensarbetet genomfördes med nÀra kontakt med utvecklaren av back-end systemet. Regelbundna möten möjliggjorde att all funktionalitet som behövdes frÄn prototypen fanns samt eventuella uppgraderingar pÄ back-end servern kunde utföras..

Konvertering och modifiering av ett DOS-baserat administrationsprogram till ett Windows-baserat program

Mindre företag i Sverige anvÀnder Àven i dag Àldre DOS-baserade (Disk Operating System) program för att hantera sina administrationsbehov. I takt med övergÄngen till fönsterbaserade applikationer har Àven behovet av hanteringen av övergÄngen ökat. I detta examensarbete har företaget ifrÄga haft behov av en uppdatering av dess befintliga DOS-baserade administrationsprogram. Uppgiften har varit att ta fram ett motsvarande Windows-baserat administrationsprogram med stöd för alla de funktioner som det ursprungliga programmet hade men med utökad funktionalitet. För att lösa denna uppgift har första steget i samrÄd med företagets representant varit att analysera hur anvÀndarna anvÀnder det befintliga systemet för att ta reda pÄ de funktioner som behövdes för att skapa ett vÀl fungerande program.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->