Sök:

Utveckling av terräng och partikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete som har utförts vid institutionen för informationsochkommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapportenpresenterar ett arbete där examensarbetarna har utvecklat en terräng med höjdskillnader ochljussättning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter(GPU implementering) som visar olika mönster samt en kamera för att kunna observera spelvärldenfrån alla möjliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL är ett lågnivå-API som riktar sig mot nybörjare och professionella spelutvecklare iprogramspråket Java. Flera tekniker exponeras istället för att mappa lågnivå-funktioner iobjektorienterad programmeringsparadigm som många javautvecklare är vana vid. LWJGL hanterarsin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart för att få en solid grund för moderna spel och enbättre användarupplevelse. Den grafiska renderingen sköts med OpenGL.Syftet med det här examensarbetet var att utvärdera LWJGL om den är kompetent nog att användasi samband med spelutveckling. Det är känt att Java Standard Edition (Java SE) har väldigt dåligtstöd för grafikintensiva och komplexa applikationer där prestandan är väldigt viktig. Därförutvecklade vi en större grafiskt krävande applikation, för att kunna göra en samlad bedömning omhur det är att arbeta med LWJGL och vad det erbjuder en spelutvecklare.Arbetet delades upp i tre olika faser. Den första fasen började med att skapa en kravspecifikation förden produkt som skulle utvecklas, den låg till grund för hela arbetet. Nästa steg var datainsamlingmed syfte att erhålla förståelse för olika tekniker och att identifiera problem. Den tredje fasen varsjälva utförandet där vi designade, implementerade, testade och analyserade lösningarna iterativt.Rapporten ger läsaren en översikt över de krav som ställts på prototypen, den projektmetod somanvänts, tekniker som har tillämpats, alla lösningar som har tagits fram och varför LWJGL blevutvald bland många andra.Enligt de tester som utförts så är partikelsystem A (CPU-GPU implementering) bra mycketlångsammare än partikelsystem B (GPU implementering) rent prestandamässigt. När 1,5 miljonerpartiklar renderades så fick partikelsystem A 5 bilder per sekund och partikelsystem B 110 bilderper sekund.Ingenjörsmässiga metoder och standarder har använts under hela arbetets förlopp som förvärvatsunder civilingenjörsutbildningen informationsteknik på KTH med inriktning datalogi. Det innefattaragil systemutveckling, programmering och problemlösning.Goda kunskaper i Java, matematik och allmän IT-teknisk bakgrund förutsätts för att hänga med ialla resonemang i denna rapport.

Författare

Daniel Härnberg Gustav Wiiala

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..