Sökresultat:
547 Uppsatser om Revisorns anmälningsplikt - Sida 31 av 37
Personkemi, kompetens & personkontakter : - en studie kring vilka faktorer som styr mindre företags val av revisor
Idag stÄr revisionsbranschen inför stora förÀndringar i och med den utredning som pÄgÄr kring revisionspliktens vara eller inte vara. I samband med det finner vi det intressant att studera vad revisionsbyrÄernas kunder ? företagen tycker Àr viktigt vid sitt val av revisor. Vi vill med uppsatsen föra en diskussion kring vilka faktorer som i hög grad pÄverkar mindre företags val av revisor. För att genomföra detta bestÀmde vi oss för att göra en kvalitativ studie dÀr vi intervjuar Ätta olika företagsledare kring deras tankar och Äsikter runt Àmnet.
Personkemi, kompetens & personkontakter : - en studie kring vilka faktorer som styr mindre företags val av revisor
Idag stÄr revisionsbranschen inför stora förÀndringar i och med den utredning som pÄgÄr kring revisionspliktens vara eller inte vara. I samband med det finner vi det intressant att studera vad revisionsbyrÄernas kunder ? företagen tycker Àr viktigt vid sitt val av revisor. Vi vill med uppsatsen föra en diskussion kring vilka faktorer som i hög grad pÄverkar mindre företags val av revisor. För att genomföra detta bestÀmde vi oss för att göra en kvalitativ studie dÀr vi intervjuar Ätta olika företagsledare kring deras tankar och Äsikter runt Àmnet.
Avskaffandet av revisionsplikten ? Varför vÀljer smÄ nystartade aktiebolag att ha en frivillig revision?
Den 1 november 2010 trÀdde en ny lag i kraft och revisionsplikten för de smÄ företagen avskaffades. För att företag skall kunna undvika revisorplikten mÄste de uppfylla tvÄ av dessa tre krav:? Högst tre anstÀllda.? En balansomslutning pÄ högst 1,5 miljoner kronor.? En nettoomsÀttning pÄ högst 3 miljoner kronor.Avskaffandet av revisionsplikten berörde mer Àn 300 000 registrerade aktiebolag i Sverige. Av de nystartade bolagen vÀljer 76 procent att inte ha nÄgon revisor men ser man till antalet aktiebolag totalt, nystartade och befintliga, Àr det endast 15 procent som slopar revisorn. Om man endast ser till de bolag som fanns innan reformen har 90 procent av bolagen valt att ha kvar sin revisor.Studiens problemformulering lyder enligt följande: Varför vÀljer smÄ nystartade aktiebolag att ha en frivillig revision?Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse och beskriva smÄ nystartade aktiebolags skÀl till att vÀlja en frivillig revision och pÄ sÄ sÀtt lÄta sig bli frivilligt granskad.
Införandet av mÄl för God ekonomisk hushÄllning i SkÄnes kommuner
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att studera hanterandet av mÄl för god ekonomisk hushÄllning i kommunen och dess pÄverkan pÄ den kommunala revisionen, för att analysera fenomenets roll i styrningen av kommunen. Metod: I enlighet med mÄlet att uppfylla uppsatsens syfte har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning med en deskriptiv ansats. Uppsatsens primÀrdata har införskaffats genom nio intervjuer av ekonomichefer, politiker och förtroendevalda revisorer i Helsingborgs, KÀvlinge och Osby kommun. Vi har Àven genomfört fyra intervjuer med sakkunniga bitrÀden. SekundÀrdata har samlats in i form av kommunala finansiella dokument.
Revisorns tillvÀgagÄngssÀtt för att upptÀcka ekonomiska oegentligheter
Den ekonomiska brottsligheten ökar varje Är. DessvÀrre Àr det bara en brÄkdel av oegentligheterna som upptÀcks vilket medför att mörkertalen Àr stora. Början av millennieskiftet skakades av mÄnga redovisningsskandaler, vilka ledde till att företag som Enron och Worldcom försvann frÄn marknaden. Inledningsvis fokuserades redovisningsskandalerna pÄ vad cheferna begÄtt för brottsliga gÀrningar, men med tiden började Àven revisorernas roll i skandalerna att ifrÄgasÀttas. Detta har medfört en ökad press pÄ revisorer att upptÀcka oegentligheter.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur revisorer praktiskt gÄr tillvÀga för att upptÀcka ekonomiska oegentligheter.
Stadsomvandling i Uppsala : aktörers och marknadens pÄverkan pÄ en stads utformning
Ett flertal företagsskandaler har uppstÄtt under Ären dÀr revisorns tillförlitlighet och förtroende har ifrÄgasatts. Dessa skandaler medförde ett stort problem för revisionen dÄ intressenterna normalt litar pÄ att revisionsberÀttelserna Àr korrekta. Informationen i revisionsberÀttelsen ska hjÀlpa intressenterna att kÀnna sig mer sÀkra pÄ företagets ekonomiska situation. Det Àr dÀrför viktigt att informationen som ges i revisionsberÀttelsen Àr vÀrdefull och anvÀndbar för företagets intressenter.I den hÀr studien var syftet att kartlÀgga hur stor andel orena revisionsberÀttelser som förekommer i svenska aktiebolag som har gÄtt i konkurs totalt och per revisionsbyrÄ. Vidare var syftet att beskriva och kategorisera olika typer av anmÀrkningar som förekommer i de orena revisionsberÀttelserna samt vilka som var mest förekommande totalt och per revisionsbyrÄ.
Revisorns dilemma : En studie av hur revisorer pÄverkas av anmÀlningspliktens sanktioner
Syfte och frÄgestÀllningarStudien avser att undersöka hur idrottsföreningar upplever LOK-stödet. Följande frÄgestÀllningar har valts för att uppfylla syftet:? Hur fördelas det statliga LOK-stödet i föreningarna?? Hur anser föreningarna att arbetet med aktivitetskort fungerar?? Vad betyder LOK-stödet för föreningarna?? Anser föreningarna att LOK-stödet Àr ett rÀttvist system för att fördela pengar till ungdomsidrotten?? Finns det nÄgon skillnad mellan stora föreningar (>500 medlemmar) och smÄ föreningar (<50 medlemmar)?MetodStudiens mÀtinstrument utgjordes av enkÀter och omfattar 2000 slumpvis utvalda svenska idrottsföreningar som uppbÄdar statligt LOK-stöd. Urvalet utgjordes av föreningar som ingÄr i RF:s organisation. Ur RF:s medlemsregister valdes sedan var tionde förening ut, oavsett verksamhet, storlek och regional tillhörighet.Studien Àr ett samarbete mellan IH och RF dÀr RF angav vad de ville ha undersökt.
Avskaffandet av revisionsplikten : Ur tvÄ aktörers perspektiv
I Sverige har samtliga aktiebolag revisionsplikt, vilket innebÀr att en revisor granskar ett företags verksamhet. Redovisning och revision tillfredsstÀller olika informationsbehov för företagens intressenter t.ex. bank och skattemyndighet.PÄ uppdrag av regeringen har en utredning utförts som föreslÄr avskaffande av revisionsplikten för smÄ aktiebolag. Motivet Àr att dessa företag skall undvika kostandena för revisionsarvode för att uppnÄ bÀttre lönsamhet. Om förslaget tillÀmpas kommer 96 % av Sveriges aktiebolag att stÄ inför frivillig revision.
RS 570 fortsatt drift : revisorns dilemma?
För att erhÄlla en rÀttvisande redovisning mÄste utgÄngspunkten vara att ett företag skall fortleva. I en revisors uppgifter ingÄr att granska huruvida ett företag kan tillÀmpa principen om fortsatt drift enligt RS 570. Eftersom denna princip Àr vÀsentlig för redovisningens struktur medför detta vissa krav pÄ att revisorn gör en korrekt bedömning av företagets fortlevnad. Att yttra sig om den fortsatta driften kan emellertid fÄ svÄra konsekvenser för företaget eftersom intressenterna baserar sina beslut pÄ det som stÄr i Ärsredovisningen och revisionsberÀttelsen. Vissa författare menar till och med att ett negativt yttrande om den fortsatta driften kan leda till en sjÀlvuppfyllande profetia.
Konsten att planera ett torg : en studie om samverkan, funktion och upplevelse inom det offentliga rummet
Ett flertal företagsskandaler har uppstÄtt under Ären dÀr revisorns tillförlitlighet och förtroende har ifrÄgasatts. Dessa skandaler medförde ett stort problem för revisionen dÄ intressenterna normalt litar pÄ att revisionsberÀttelserna Àr korrekta. Informationen i revisionsberÀttelsen ska hjÀlpa intressenterna att kÀnna sig mer sÀkra pÄ företagets ekonomiska situation. Det Àr dÀrför viktigt att informationen som ges i revisionsberÀttelsen Àr vÀrdefull och anvÀndbar för företagets intressenter.I den hÀr studien var syftet att kartlÀgga hur stor andel orena revisionsberÀttelser som förekommer i svenska aktiebolag som har gÄtt i konkurs totalt och per revisionsbyrÄ. Vidare var syftet att beskriva och kategorisera olika typer av anmÀrkningar som förekommer i de orena revisionsberÀttelserna samt vilka som var mest förekommande totalt och per revisionsbyrÄ.
Frivillig revision och revisorns framtid
I november 2010 infördes en lagÀndring sÄ att revision blir frivillig för smÄ aktiebolag. För existerande smÄ bolag krÀvs Àndring i stadgarna för att kunna avsÀga sig revision men nystartade smÄ aktiebolag kan avsÀga sig revision direkt. Antalet nystartade aktiebolag ökade markant efter 1 november 2010. Lagen Àr Ànnu sÄ ny att det Àr för tidigt att se andra effekter av den. I den hÀr studien fokuseras pÄ nÄgra olika revisorers förvÀntningar och förestÀllningar om hur frivillig revision kommer att pÄverka deras arbete för att synliggöra deras tankemönster om sitt arbete och sin framtid.Uppsatsen undersöker hur nÄgra revisorer, tvÄ auktoriserade och en godkÀnd tror att frivillig revision kommer att pÄverka deras arbete och deras relation till kunder som Àr smÄföretagare.
SmÄbolagens attityd till avskaffandet av revisionplikten
Syfte:Syftet med vÄr utredning Àr att ta reda pÄ vilken attityd smÄ aktiebolag har inför avskaffandet av revisionsplikten. Vi vill dessutom ta reda pÄ vilken betydelse revisorn kommer att ha i framtiden i dessa bolag, kommer det att vara som idag eller om en förÀndring kommer att ske. Metod:Undersökningen anvÀnder en kvalitativ metod dÀr intervjuerna utformas pÄ ett semi-strukturerat sÀtt. FrÄgorna som anvÀnds vid intervjuerna har utformats genom den offentliga debatt som finns, som Àven arbetet belyser. Teoretiska perspektiv:För att förstÄ innebörden med att avskaffa revisionsplikten har vi valt att belysa den institutionella teorin samt Puxty et al (1987) och Jönssons (1991) artiklar i undersökningen.
Slopandet av revisionsplikten, ur ett bankperspektiv
Sverige Àr ett av de fÄ EU-lÀnder som inte avskaffat revisionsplikten hos mindre aktiebolag. Svenska regeringen har tillsatt en utredning som föreslagit ett slopande av revisionsplikten som ska gÀlla frÄn 1 juli, 2010 i Sverige. GÄr förslaget igenom innebÀr det en stor förÀndring pÄ kort tid. Utredningens förslag Àr att revision skall omfatta aktiebolag med en nettoomsÀttning pÄ 83 miljoner SEK, en balansomslutning pÄ 41,5 miljoner SEK, 50 anstÀllda och som uppfyller minst tvÄ av dessa krav. GrÀnsen Àr betydligt högre satt Àn den som förekommit i tidigare debatter.Den problemformulering vi utgÄr ifrÄn Àr, vilken instÀllning bankerna har till revision och hur bankerna tror slopandet av revisionsplikten för smÄ aktiebolag kommer pÄverka kreditgivningen?Syftet Àr att undersöka de eventuella problem och förÀndringar vilka kan uppstÄ vid kreditgivningsprocessen.
Revisionens vÀrde - Vilka faktorer pÄverkar revisionens vÀrde?
Debattörer menar att nyttan med revision bör överstiga kostnaden som den medför för att det skall finnas en revisionsplikt. UtifrÄn detta argument frÄgade vi oss vad revision tillfredstÀller för behov hos intressenten eller det vill sÀga vilken nytta intressenten upplever med revision. För att kunna jÀmföra nyttan med kostnaden mÄste nyttan preciseras med ett vÀrde, revisionens vÀrde. Först dÄ man vet vilka behov som, genom revision, tillfredstÀlls hos de olika intressenterna kan man försöka finna de omstÀndigheter som leder till att detta behov förÀndras. Syftet med undersökningen Àr att förklara revisionens vÀrde genom att identifiera de faktorer som pÄverkar revisionens vÀrde och dÀrmed kunna granska fenomen sÄsom förvÀntningsgap och revisionsplikt.
Konsekvenser av oren revisionsberÀttelse ? En narrativ studie ur intressenters perspektiv
Enligt ABL skall alla aktiebolag i Sverige ha minst en revisor. I dag pÄgÄr en diskussion omatt avskaffa revisionsplikten för smÄ bolag. Problemet med avskaffandet av revisionspliktenÀr hur den externa informationen skall kvalitetssÀkras i framtiden. Idag skriver revisorn enrevisionsberÀttelse, ren eller oren, vilket visar om Ärsredovisningen speglar företagetsekonomiska verksamhet pÄ ett tillförlitligt sÀtt eller ej. Avsikten med studien Àr att skapa enförstÄelse för hur viktigt det Àr för företag att fÄ en ren revisionsberÀttelse och vilka effekteren oren revisionsberÀttelse kan medföra.