Sök:

Sökresultat:

35732 Uppsatser om Retorik eller konsten att övertyga - Sida 18 av 2383

Samvete till salu : En diskursanalys om ekologisk hÄllbarhet i modebranschen

Syfte:  Analysera hur budskap kring hÄllbar utveckling skapas i marknadsföringssyfte hos modekedjor.   Problem: Vilka Àr verktygen/argumenten för att skapa diskurser kring hÄllbar utveckling? Hur arbetar modeföretag med kommunikation kring miljöfrÄgor i marknadsföringssyfte och för att stÀrka sitt varumÀrke? Teori och Metod: Uppsatsen tillÀmpar den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys. Materialet diskuteras utifrÄn teorier i medie- och kommunikationsvetenskap, diskursteori, retorik och visuell kommunikation.  Material: Materialet bestÄr i ett urval av nÄgra kÀnda klÀdkedjors externa kommunikation av ekologiska klÀdlinjer (H&M, KappAhl och Lindex)..

New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie

Denna uppsats syftar till att, ur ett lÀrandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn pÄ lÀrande och organisation. Uppsatsen Àr en kvalitativ litteraturstudie som stÀller lÀrandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala omrÄden, i termer av decentralisering och mÄl- och resultatstyrning, innehÄller goda förutsÀttningar för lÀrande. Dessa förutsÀttningar framstÀlls implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svÄrigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna.

Branch- och företagsanalys av kommersiella fastighetsbolag

?Det finns idag dubbelt sÄ mÄnga konstnÀrer Àn tidigare? , vilket enligt Dan Wolgers sÀkerligen har pÄverkat den mer liberala synen pÄ företagande och marknadskommunikation bland den yngre generationen konstnÀrer. Att det Àr ett annat klimat Àn tidigare Àr de flesta överens om och frÄgan Àr hur detta klimat har skapat möjligheter eller hinder för konstnÀren att verka i företagsvÀrlden. Uppsatsens fokus ligger pÄ konstnÀrens förmÄga att kommunicera, vilket Àven har visat sig vara den starkaste lÀnken mellan konstnÀr och företagare.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ ansats med intervjuer av bl.a. konstnÀrerna Ernst Billgren och Dan Wolgers för att undersöka hur deras vÀrderingar och erfarenheter överensstÀmmer med det teoretiska fÀltet inom marknadskommunikation och konst.Vi har kunnat utlÀsa ett visst motstÄnd mot dessa företagsekonomiska intressen och det tydliga glappet mellan konst och marknadsföring gör att det uppstÄr ett hinder för konstnÀrer som vill anvÀnda sig av marknadskommunikation.

Manskampen : En undersökning av maskulinitetens konstruktion i Karl Ove KnausgÄrds Min Kamp

Denna uppsats syfte har varit att att undersöka maskuliniteten i Karl Ove KnausgÄrds Min kamp andre bok med utgÄngspunkt i Judith Butlers performativitetsteori och R.W. Connells teori om hegemonisk maskulinitet. HÀr ovan har jag stÀllt konstnÀren mot familjefadern, det inre mot det yttre för att utforska splittringen av maskuliniteten, dess performativitet och dess underliggande ideal. I samröre med familjelivet har jag upptÀckt tydliga tendenser till en upplevelse av feminisering och en fruktan för detta. I sÀllskap med andra mÀn infinner sig Àven en kÀnsla av underlÀgsenhet.           Jag har med stöd av Jonas Frykman och Claes Ekenstams manlighetsstudier pÄvisat att Karl Oves maskulinitetsideal pÄminner om  den manssyn som uppstod i samband med borgerlighetens framvÀxt i slutet pÄ 1800-talet, och den frigörelse frÄn hemmen som mÀnnen genomgick.

Mediestrategier : En kritisk granskning av vilka strategier Aftonbladet anvÀnde under rapporteringen om svininfluensan

Syfte: Att analysera hur Aftonbladet anvÀnde olika strategier och retoriska begrepp under rapporteringen av svininfluensan, samt hur mediers makt kan beskrivas utifrÄn Foucaults teori. Teori: Medieretorik, encoding/decoding, budskapsstrategier, diskursteori, diskursens makt Metod: Kritiskt granskande analyser i form av kritisk diskursanalys och kritisk retorikanalys. Resultat: Aftonbladet anvÀnder sig utav medvetna eller omedvetna strategier och retoriska begrepp för att sÀnda ut ett visst budskap. Makten att kunna försöka pÄverka kan, enligt Foucaults teori, komma ifrÄn staten i första hand. DÀrför Àr anvÀndningen utav strategier och retoriska begrepp nödvÀndig för att bibehÄlla makten att kunna försöka pÄverka och övertyga lÀsarna..

Med retoriska (sol)glasögon pÄ global uppvÀrmning : visuell argumentation i Aftonbladets kampanj

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur en tidning som Aftonbladet handskas med frÄgan om det globala miljöhotet; vilka kÀnslor de appellerar till genom sin kampanj i bÄde text och bild. Material som analyseras i uppsatsen Àr Aftonbladets serie om det globala miljöhotet. Den innehÄller artiklar om sÄvÀl obefintliga snögubbar i framtiden och ett översvÀmmat Stockholm som skövlad regnskog och den förre amerikanske vicepresidenten Al GoreŽs egna miljötips. Kampanjens stÀndiga maning var att skriva pÄ ett upprop pÄ Aftonbladets hemsida och pÄ sÄ vis avge fem löften för att bli en bÀttre miljövÀn. Den visuella argumentationen analyseras och kommer bland annat att visa pÄ en stark tonvikt pÄ kÀnsloargument..

'Frihet' som argumentativt medel i Moderaternas politiska diskurs : en studie av ordets retorisering

Uppsatsen undersöker retoriseringen av begreppet 'frihet' i svensk politik med analysfokus pÄ Moderaternas politiska diskurs 1956-2014. Genom att synliggöra eventuella förÀndringar i frihetsbegreppets representationer syftar uppsatsen till att belysa hur begrepp kan fyllas med olika innebörder och visa hur de pÄ detta sÀtt kan bli persuasiva som bÀrare av olika ideologiska förestÀllningar ? dvs. hur till synes neutrala ord blir politiskt laddade, och med vilka medel det kan ske..

?Att sÀtta rÀtt sak pÄ fel plats? : En analysmodell som urskiljer gerillamarknadsföringskampanjers inre strukturer

Varje dag utsÀtts vi för reklam frÄn företag som försöker nÄ ut med sina budskap. Det kan vara pÄ bussen, i pauserna under favoritprogrammet pÄ TV, i tidningen eller pÄ biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmÀrksamhet vÀxer stÀndigt (MÄrtenson, 2009; Parente, 2000). Vad ska dÄ företagare ta sig till för att ligga steget före sina konkurrenter? Gerillamarknadsföring Àr en relativt ny marknadsföringsmetod som Àmnar nÄ sina konsumenter genom okonventionella metoder.

Konsten att anvÀnda en leksak

Examensarbetet handlar om olika förestÀllningar mellan pedagoger och barn och pÄ vilket sÀtt barnen leker med vissa leksaker. Syftet med arbetet Àr att fÄ syn pÄ olikheter eller likheter mellan vad pedagoger förvÀntar sig att leksakerna ska anvÀndas till och hur de faktiskt leks med av barnen. De tre frÄgor som arbetet har utgÄtt frÄn Àr: Hur ser barnen och pedagogerna pÄ de utvalda leksakerna och deras anvÀndning? Skiljer sig förvÀntningarna Ät kring hur leksakerna ska anvÀndas och i sÄ fall hur? Hur gÄr det till nÀr barnen laddar leksakerna med en ny mening? För att kunna besvara dessa frÄgor har jag intervjuat tvÄ pedagoger och observerat en utvald barngrupp pÄ sex barn. De teoretiska utgÄngspunkterna har varit leken och lÄgrealistiska respektive högrealistiska leksaker.

Att förÀndra en tanke: Konsten att ta sig ur ett missbruk?

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur personer som har bott pÄ Hammarbakkens behandlingshem upplevde den CRA behandling som de har fÄtt för sitt missbruk och om de upplevde att behandlingen har haft inverkan pÄ deras narkotika- och/eller alkoholvanor. Genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer söktes svar pÄ frÄgorna: Upplever de att behandlingen bidragit till en förÀndring i deras liv och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Vad upplever de som negativt/positivt med behandlingen? Har de kunnat ta med sig nÄgra lÀrdomar frÄn behandlingen? Arbetets teoretiska bakgrund utgörs av inlÀrningspsykologiska teorier. För studien intervjuades sex personer, tvÄ kvinnor och fyra mÀn, mellan 29 och 61 Är. Resultaten visade att behandlingen, generellt, upplevdes ha bidragit till en förÀndring i intervjupersonernas liv i form av fÀrre dagar i missbruk.

Mer Àn bara konstnÀr? : Att nÀrma sig en triangelkomposition i begrepp, förutsÀttning och realitet

Syftet Àr att granska relationen mellan konstnÀren och marknaden. Flertalet frÄgor behandlas, sÄsom om konsten och konstnÀrer stÄr inför ett paradigmskifte, varför det Àr fult att sÀga konst och pengar i samma mening och vad verksamma konstnÀrer tycker om situationen.Uppsatsen redogör för begreppet konstnÀr ur ett historisk och sociologiskt perspektiv. FörutsÀttningar för konstnÀren gÄs igenom med fokus pÄ kulturpolitiken frÄn 1974 tills idag, och marknaden. Fyra konstnÀrer har intervjuats för att skapa en bild av den realiteten som de verkar i, hur de ser pÄ konstnÀrskapet och den bÀsta av vÀrldar..

Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier

Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medierFörfattare: Elisabeth Björnram och Michelle LindholmUppdragsgivare: Röhsska museetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2009Handledare: Ingela WadbringSidantal: 62 sidorSyfte: Syftet Àr att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet attgenom sociala medier kommunicera med sin publik.Metod: Informantintervjuer, kvalitativ innehÄllsanalys med ECA?modellen som grund.Material: Intervjuer med Martin Sjögren, Daniella Rogosic, Lennart Hast, AnnicaLjungberg, Anders Mildner och Jerry Silfwer. Dokumentanalys av hur Tate Modern,Museum of Modern Art, Acne, Filippa K, Fifth Avenue Shoe Repair anvÀnder sig avsociala medier.Huvudresultat: Studien har resulterat i bÄde övergripande och konkreta rÄd tillRöhsska museet om hur de bör arbeta med sociala medier. För att en organisation somRöhsska museet ska kunna bygga en relation med sina besökare med hjÀlp av socialamedier mÄste de lyssna pÄ sin publik. Sociala medier gÄr ut pÄ interaktion, inteenvÀgskommunikation.

Konsten att sÀtta punkt : Bli fÀrdig med dina musikaliska verk

Denna uppsats handlar om att fÀrdigstÀlla musikaliska verk, om tidsbegrÀnsningar och om att hitta olika arbetssÀtt och metoder för ett effektivare lÄtskapande.Jag har genomfört en litteraturstudie om lÄtskrivning och effektivitet, en enkÀtundersökning till professionella lÄtskrivare och producenter samt skrivit sex lÄtar varav fyra blev fÀrdiga.Jag kom fram till att jag arbetar mer effektivt nÀr jag delar upp arbetet i 45-minuterspass för att sedan ta ett par minuters rast. Mina produktioner blir lidande av alltför snÀva deadlines.Den viktigaste lÀrdomen Àr att jag överskattar min egen kompetens och dÀrmed har svÄr att nöja mig förrÀn min produktioner lÄter som mina förebilders verk..

Är man farlig bör man vara Ă€rlig : En kvalitativ retorisk analys av fem reklamfilmer för receptfria vĂ€rktabletter

The purpose of this essay was to analyze rhetorical features of Swedish drug advertising and see if drug advertising could be misleading or not. The study was primarily concentrated on how pills were described and that was the overall picture of pills created in commercials. The essay uses theories of narrative, semiotic, argumentation and theories concerning social communication in advertising. In this study fife TV-ads were analyzed: Alvedon, Ibumetin, Treo, Bamyl, and Ipren. The analysis showed that drug advertising has the potential to be misleading mostly because the overall picture of pills which creates in commercials is strong and kind heroes. .

"Alla Ryssars Putin?" : En studie om nationalism, ideologi och pragmatism i Putins retorik.

This essay seeks, by applying to theories of nationalism, to explain the reasoning behind the Russian annexation of Crimea and to understand the ideology and nationalistic influences in Russian foreign policy in the case of the Ukraine crisis and the annexation of Crimea. The argumental analysis exemplifies the nationalistic tendencies of Vladimir Vladimirovitj Putin and the Russian foreign actions and attempts to specify a nationalistic motif in the case of Crimea and in Russian foreign policy. The study seeks to illustrate tendencies in Russian foreign policy and to show what can be expected of Russia in the near future..

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->