New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie
Organisatoriskt lärandeIndividuellt lärandeNew Public ManagementDecentraliseringMål- och resultatstyrningPolitical and administrative sciencesStatsvetenskapFörvaltningskunskapLaw and Political Science
Denna uppsats syftar till att, ur ett lärandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn på lärande och organisation. Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie som ställer lärandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala områden, i termer av decentralisering och mål- och resultatstyrning, innehåller goda förutsättningar för lärande. Dessa förutsättningar framställs implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svårigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna. Som lösning på dessa problem drar uppsatsen slutsatsen att gamla traditionella organisationsstrukturer hindrar implementeringen av nya. Det handlar om att få till stånd ett förståelsebaserat lärande på samtliga nivåer i organisationen. För att uppnå detta måste NPM-litteraturen inkludera en explicit diskussion om de organisatoriska processerna och de individuella och organisatoriska förutsättningarna för lärande och förändring. Då kan retoriken som NPM representerar i större utsträckning bli praktisk verklighet.