Sök:

Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier

Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medierFörfattare: Elisabeth Björnram och Michelle LindholmUppdragsgivare: Röhsska museetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2009Handledare: Ingela WadbringSidantal: 62 sidorSyfte: Syftet är att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet attgenom sociala medier kommunicera med sin publik.Metod: Informantintervjuer, kvalitativ innehållsanalys med ECA?modellen som grund.Material: Intervjuer med Martin Sjögren, Daniella Rogosic, Lennart Hast, AnnicaLjungberg, Anders Mildner och Jerry Silfwer. Dokumentanalys av hur Tate Modern,Museum of Modern Art, Acne, Filippa K, Fifth Avenue Shoe Repair använder sig avsociala medier.Huvudresultat: Studien har resulterat i både övergripande och konkreta råd tillRöhsska museet om hur de bör arbeta med sociala medier. För att en organisation somRöhsska museet ska kunna bygga en relation med sina besökare med hjälp av socialamedier måste de lyssna på sin publik. Sociala medier går ut på interaktion, inteenvägskommunikation. För att organisationer ska kunna bygga relationer med publikenmåste de både lyssna och visa att de lyssnar.Det är viktigt att organisationers image genomsyrar de sociala medierna. Användandetav föränderliga kanaler gör att publiken måste kunna vila i att organisationen, oavsettvad de sänder, ständigt kommunicerar samma värderingar. Att vara tydliga med attorganisationen vill bygga en relation och vilken typ av relation de vill bygga är viktig,liksom regelbunden och engagerad aktivitet.För att kunna bygga relationer med sin publik har vi även undersökt hur en organisationsom Röhsska kan använda sig av opinionsledare i arbetet med sociala medier. Eftersomde sociala medierna kan användas som inspirations? och kunskapskälla med bloggar ochdiskussionsforum finns det möjlighet för organisationen att både vara och använda sigav opinionsledare. Opinionsledare kan exempelvis bidra med gästinlägg påorganisationens blogg och organisationen kan agera opinionsledare i diskussionsforum.Det bör finnas en imagemedvetenhet i det man publicerar och i förhållande till demänniskor organisationen väljer att samarbeta med, så att organisationen sänder ensamordnad bild av sig själva

Författare

Elisabeth Björnram Michelle Lindholm

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..