Sök:

Sökresultat:

431 Uppsatser om Retailer equity - Sida 18 av 29

Analys och utveckling av boggi till ramstyrd dumper

Volvo Construction Equipment is one of the worlds largest manufacturer of heavymachinery. In Braås, Sweden, they develop and manufacture articulated haulers inseveral sizes. The biggest, the A40, is capable of loading almost 40 metric tonnes.These haulers have a bogie to distribute the forces of the load evenly onto the two axlesand there wheels. The bogie is constructed using a rigid balance beam on each side ofthe frame connecting the axles or an independent solution using hydropneumatics.An analysis has been made in order to establish the forces created during corneringand through the theory, an estimation of the extensive tyre wear and extra fuelconsumption has been made. All due to the effects of the tyres not being inline with thecornering radius.

Stock Price Reaction on Equity Issue Announcement : En eventstudie om hur annonsering om nyemission påverkar aktiekursen

Vårt examensarbete handlar om utagerande barn som har sociala svårigheter i förskolan. Syftet med arbetet var att undersöka vilket bemötande pedagogerna har gentemot utagerande barn samt vilka metoder och strategier som används i arbetet för att integrera dessa barn. I arbetet var vårt mål även att undersöka om de utagerande barnens föräldrar är med i pedagogernas arbete, svårigheter som kan uppstå i arbetet och om eventuellt andra resurser finns tillgängliga för både de utagerande barnen och pedagogerna på förskolan. Dessa presenteras i litteraturgenomgången och diskuteras sedan i samband med resultatet i diskussionsdelen. Genom en kvalitativ intervjuundersökning med sex pedagoger från olika förskolor i södra Skåne har vi fått fram svar på uppsatsens frågeställningar där enstaka verkliga fall har presenterats av de intervjuade pedagogerna..

Kina på frammarsch-Hot eller möjlighet?

Uppsatsen granskar Kinas internationalisering utifrån ett specifikt företagsförvärv, med fokus på ?buy-your-way-in? strategin och diskuterar konkurrensfördelar för att visa på att bristen på vissa konkurrensmedel hos kinesiska företag driver dem till den här typen av förvärv. Uppsatsen undersöker även de effekter den kinesiska strategin kan tänkas få och hur företag kan bemöta fenomenet. I uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för att på så sätt få ett djup i empirin och därmed analysen. Eftersom vi har arbetat utifrån teori och empiri valdes den abduktiva ansatsen i uppsatsen.

Belöningssystem i heterogena organisationer -I teori och praktik

The purpose of this master thesis is to, with the strategies of the organization and the preferences of the co-workers in mind, explore how reward systems can be designed in heterogeneous organizations. This is done by interviewing store managers and sales personnel in a heterogeneous organization. The frame of reference deals with theoretical approaches on reward systems and is divided in the following sections, individual or group based, differentiated or not differentiated rewards systems and goals, measurements and rewards. These sections are highlighted from the following aspects, equity, implementation possibilities and finally environment. The theoretical discussion ends in the conclusion that heterogeneous organizations should have several different reward systems, but not if a restructuring process is in progress or the system becomes too costly.

Faktorer som påverkar kapitalstrukturen i nordiska fastighetsbolag

The bachelor's thesis is to examine the explanatory factors affecting the choice of capital structure in real estate companies. The analysis is based on data collected from the main financial reporting from 2007; all listed real estate companies listed on Swedish, Norwegian, Danish and Finnish stock market. Based on previous research and theories, we have defined five independent variables that are linked to the debt ratio, which are: profitability, growth, firm size, cost of debt and operational risk. The statistical tests have resulted in that we can say with certainty that profitable firms tend to have a lower debt to equity ratio. We can also say with certainty that property companies with high interest costs have a high level of indebtedness..

Revision i elitfotbollsklubbar - En enkel bredsida eller ett skott i krysset?

The professional football clubs can today be compared with company with profit aim, but the difference is that they also want to achieve sporting successes. In ten years, the Swedish Premier Division´s turnover has more than doubled and because of the strong economic development the license of elite was introduced. The license of elite´s criteria means that professional football clubs must have positively equity and requirements on approved or authorized auditor. Most of the professional football clubs are run as a non-profit association and legislations for these are relatively unclear compared with limited companies. The purpose of this study is to create understanding for how the audit process is implemented in professional football clubs compared with a limited company.

Företagshybridkapital i Sverige: Möjligheten att få både skattesköld och klassning som eget kapital enligt svensk rätt

The new Swedish Companies Act allows Swedish companies to issue two instruments that were previously prohibited: mandatory convertibles and participating debentures. The aim of the thesis is to conduct a cross sectional study of Swedish corporate hybrid securities, especially in the light of the new Companies Act. The cross sectional study also includes areas such as credit rating, accounting and tax. The thesis concludes that it is possible, under Swedish law, to issue corporate hybrid securities that qualify for both high equity credit and tax deductible interest payments. The use of certain hybrid provisions are, however, restrained by Swedish company law.

Nelson Garden AB : analys och förslag baserat på Service Management Systemet

Title: Nelson Garden AB ? Analysis and recommendations based upon the Service Management System Course: Business Leadership within horticulture and agriculture. Author: Annika Kirilov Tutor: Carl-Johan Asplund Examiner: Anders Kristoffersson, lecturer within business economics, LTJ- faculty, SLU Alnarp Keywords: Bröderna Nelson, Nelson Garden, Service Management System, marketing, customer service, retailer Aim: Explore how Nelson Garden AB manages to reach out to customers through positioning of their own labels, when they as a manufacturer are partly dependent on the competence and sales skill of retailers. Methodology: E-mails were sent out to 6 different companies with a proposition for participation. Of those companies that gave a positive answer the most suited company for the diploma work was selected. Thereafter, a contact was established through telephone with the CEO of the chosen company and relevant questions to him were formulated. The second time of contact the first interview was held and half of the questions were answered.

Riskkapitalbolagens värdeskapande : en fallstudie av KappAhl & Gant

I början på 1980-talet kom den första riskkapitalvågen till Sverige men det var först under senare delen av 1990- talet som marknaden för riskkapitalfinansierade investeringar blev riktigt attraktiv. Detaljhandeln har fått ett kraftigt uppsving på börsen den senaste tiden vilket lett att noteringar av nya bolag inom framförallt klädindustrin har ökat kraftigt. Två exempel på detta är KappAhl och Gant. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och på vilket sätt riskkapitalbolagen Accent Equity och 3i har skapat ett ökat värde i KappAhl respektive Gant som de har investerat i. För att finna svar på detta har intervjuer genomförts med respektive riskkapitalbolag men även med noteringsprospekt.

Tests of optimal capital structure theory and pecking order theory using a binomial approach- a study of Swedish firms

This master thesis concerns whether Swedish non-financial listed firms act in accordance with the optimal capital structure theory and/or pecking order theory. The examined period is 1998-2004 and we discover that Swedish companies neither follow optimal capital structure theory nor pecking order theory. From our results we conclude that there exists no single point of the capital structure which is optimal. Rather it seems as if the optimal point lies in-between an interval from 0 to the industry average, where firms tend to be indifferent to their debt-ratios. Our results show that Swedish companies prefer internal financing followed by equity and as last choice debt issuance..

Riskpremien, vad ska man tro? : En studie med facit i hand

The market risk premium is one of the most important parameters in finance. Its value and the ways to calculate a risk premium for the market is a widely debated subject. This thesis examines numerous ways of calculating a risk premium for the Swedish market with regard to how good an estimation they make of a real risk premium. Estimations based on historical periods ranging from 20 to 85 years is calculated as well as a premium based on forward-looking estimates. The real risk premium is solved out for a selection of companies and an index with the help of CAPM.

Värdering av Kundrelation

Studien har genomförts i Kista Galleria med syftet att utvärdera Ryals (2005) formel för värde­ring av kundrelationer. Med hjälp av formeln beräknas Customer Lifetime Value (CLV) för ett antal kundrelationer det undersökta företaget har. Huruvida formeln är funktionell för ändamålet kundvärdering är den centrala frågeställningen. Resultaten som framkommer ty­der på att en utgångspunkt för värdering av kundrelationer med hjälp av enbart monetära faktorer kan resultera i kortsiktiga strategiska beslut. Mindre butiker uppvisade generellt bättre Customer Lifetime Value per kvadratmeter än välkända butiker med stora butiksytor.

Varumärkesbyggande : En studie om hur Telge Energi byggt upp ett grönt varumärke på den svenska marknaden

Idag är samhället väldigt miljöinriktat och allt fler människor uppskattar ett utbud av hållbara resurser för en hållbar utveckling. Många företag tillämpar detta i sitt varumärkesbyggande jämsides med andra strategier och faktorer för att uppnå ett starkare varumärke.Vi har valt att avgränsa oss till elbolaget Telge Energi som befinner sig konkurrenspräglad bransch för att undersöka hur de byggt upp sitt varumärke. Ett av till att vi valt Telge Energi är på grund av att företaget gått ut med att de har blivit utsedda Sveriges grönaste elbolag.1Förutom att vi har god access till företaget är ytterligare ett att de även säger sig erbjuda förnyelsebar el och utmanar därmed de större konkurrenterna inom den svenska elbranschen.Med utgångspunkt i att få ökad förståelse för Telge Energis varumärkesbyggande har som mål att belysa viktiga faktorer och strategier som företaget tillämpat och som företag kan inspireras av. Dessa faktorer och strategier som vi har fastställt ur studien även försökt illustrera i en egen modell. Dessutom har vi även tagit fasta på brister i Energis varumärkesbyggande i relation till vår valda teoretiska referensram, som kan vara hjälp och användning för företaget i framtiden.Den teoretiska referensramen är främst baserad på David A.

Cola som Cola ? : Premium kontra substitut produkter

Titel: Hur står sig de billigare substituten emot premium produkter?Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Giancarlo Mancuso & John GustafssonHandledare: Jonas KågströmDatum: 2012 ? MajSyfte: Syftet med denna uppsats är att vi vill undersöka hur de billigare substituten står sig emot premium produkter genom att ställa de emot varandra i ett blindtest föreslagits av tidigare forskning Ogenyi Ejye (1994). Vi vill veta om det finns en stor skillnad mellan de billigare varianterna och de premier produkterna enligt tidigare gjord forskning.Metod: Vi har utfört ett experiment i form av ett blindtest där vi sätter fyra olika Cola sorter emot varandra. Under genomförandet av experimentet har vi använt oss utav enkäter för att samla in data. Detsamma gäller för vår webb undersökning.Resultat & slutsats: Det vi kom fram till i vår undersökning är att varumärken påverkar oss konsumenter både positivt och negativt.

Kapitalstrukturens inverkan på Earnings Management i svenska börsföretag

Syftet med examensarbetet är att tillföra ny kunskap inom den svenska earnings management forskningen genom att undersöka kapitalstrukturens eventuella korrelation med earnings management. Uppsatsen har en kvantitativ metodansats, paneldata regressionsanalys används för att genomföra studien. Arbetet grundar sig i tidigare forskning på earnings management området. Vidare prövas Debt-to-Equity teorin mot den svenska marknaden. Den empiriska undersökningen utgår från 231 företag listade på den svenska börsen under tidsperioden 2003-2007 och en negativ korrelation konstateras mellan earnings management och kapitalstruktur.

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->