Sök:

Kina på frammarsch-Hot eller möjlighet?


Uppsatsen granskar Kinas internationalisering utifrån ett specifikt företagsförvärv, med fokus på ?buy-your-way-in? strategin och diskuterar konkurrensfördelar för att visa på att bristen på vissa konkurrensmedel hos kinesiska företag driver dem till den här typen av förvärv. Uppsatsen undersöker även de effekter den kinesiska strategin kan tänkas få och hur företag kan bemöta fenomenet. I uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för att på så sätt få ett djup i empirin och därmed analysen. Eftersom vi har arbetat utifrån teori och empiri valdes den abduktiva ansatsen i uppsatsen. Slutasterna av uppsatsen sammanfattas av att motiven till de kinesiska företagsförvärven är tillgången till nya konkurrensmedel, exempelvis starka varumärken. Vidare ter sig hotet från Kina förefalla överdrivet, utan kan istället verka som en drivkraft för företag etablerade på de västerländska marknaderna.

Författare

Daniel Coquard Jonas Vig Lovisa Falkenberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..