
Sökresultat:
488 Uppsatser om Resistance - Sida 33 av 33
Tegel och klinker - keramiska material på mark :
Being an architect I create spaces with roof, walls and fl oor. The availability of the essential materials to create such spaces is practically unlimited. The materials also play a significant part to the character of the created space. I hope to contribute to the general understanding of materials as elements in the design of urban spaces by having intensely explored one specific material in depth, pointing out its bad and good qualities. I am of the opinion that the reason for choosing a material shouldn?t be because of a shortage of knowledge, facts or references, but what character you want for the room.
When travelling across Europe, it sometimes feels like clay paving is everywhere, but back in Sweden it is almost unseen of in modern landscape architecture.
Val av fönster - En Multikriterieanalys
Fönster blir idag en allt viktigare del av en byggnads klimatskärm. Det ställs därför krav på olika funktioner vilka måste uppfyllas oberoende av fönstertyp. Då glas blir vanligare i moderna konstruktioner ställs det högre krav på värmeisolerande förmåga. Cirka 35 % av en byggnads värmeförluster sker genom fönster. Detta ställer krav på tillämpning av energieffektiva fönster vid ny- och ombyggnad. Underhåll av fönsterkonstruktionerna är en oundviklig detalj och måste ske någon gång under en byggnads livslängd.
Plasmaendotelin och blodtryck hos hästar med dietinducerad fetma
Fetma är ett tillstånd som har visat sig öka risken för utvecklandet av metabolt (MS) syndrom hos människa. MS karaktäriseras av fetma (framförallt bukfetma), insulinresistens (IR), diabe-tes mellitus och högt blodtryck. Idag anses fetma även vara en av orsakerna till utvecklandet av ekvint metabolt syndrom (EMS) som ses hos hästar. EMS liknar till stor del den sjuk-domsbild som ses hos människor med metabolt syndrom. Förutom fetma är regionala fettan-sättningar och IR vanligt förekommande hos dessa hästar som ofta även utvecklar fång.
Fallstudie av 10 skånska gårdar för en lönsam stutproduktion :
During the summer of 2005 a number of steer producers in Skåne, Sweden, found that their animals graded less favourable according to the EUROP carcass grading system when slaughtered, than ordinary. The aim with this project was to determine factors that affects the production result in steer production and to find the reason to the lower classification. The project was initiated by Anita Persson, LRF, Skåne and was preformed with supervision from Ingemar Olsson, SLU, and Jens Fjelkner, Skånesemin. Ten producers of dairy steers located in Skåne was chosen for this study. The producers were interviewed to collect information about their steer production with respect to their planning and results.
Obstetriska plexus brachialisskador
Obsterisk plexus brachialisskada (OBPP) är en nervskada som kan uppkomma vid vaginal förlossning. OBPP kan ge neurologisk funktionsnedsättning med varierad svårighetsgrad. Konsekvenserna för barn med OBPP är framförallt funktionsnedsättningar i axel, arm, hand och fingrar men även ögats nerver kan skadas. Den största riskfaktorn för OBPP är klinisk handläggning av skulderdystoci. Skulderdystoci är en svår komplikation som uppstår då barnets axlar fastnat i kvinnans bäcken i samband med förlossningens slutskede.
Robusthet hos miljonprogrammets prefabricerade betongkonstruktioner
Elementbyggnad medför ofta problem, dels på grund av avsaknaden av naturliga kopplingar mellan dess element, dels kring hur konstruktionen i dess utformning ska motstå fortskridande ras. Med fortskridande ras avses det förlopp som uppstår då kollaps av en enskild bärverksdel
sprids till intilliggande konstruktion. En konstruktion som har tillräcklig förmåga att motstå detta förlopp benämns robust.
Bo G. Hellers, professor emeritus i konstruktionslära vid Kungliga tekniska högskolan, beskriver i en debattartikel att många byggnader uppförda med prefabricerade betongelement från miljonprogrammet inte uppnår tillräcklig robusthet.
Syftet med denna studie baseras på Bo G. Hellers uttalande och har varit att undersöka om en befintlig byggnad uppförd under miljonprogrammet är utformad på ett sådant sätt att tillräcklig robusthet uppnås.
Geosynteter för hållbara vägar : Modell för jämförelse av vägöverbyggnader med eller utan geotextiler och/eller geonät
The different material layers as part of a road construction fill all a function so theroad becomes durable, safe, comfortable and aesthetically pleasing. Recently, anew group of construction materials started to play an important role in roadconstruction ? geosynthetics.This thesis addresses the two most common types ofgeosynthetics used in modern road construction, namely geogrids and geotextiles.The most common use of geogrids is reinforcement of poor subgrade by usinggeogrid soil reinforcement, which occurs when road material particles wedge inthe geogrid?s mesh. Geotextiles act partly as a barrier that prevents the finermaterial in the below ground from being mixed with coarser upper material andalso act as a load spreader.Road contractors often face a choice of whether geogrids and/or geotextiles areappropriate in a particular road project and also how much profit the choice mightbring. This phase in the tender calculation process is the intended scope of thisthesis.The thesis deals with both the "hard" cost-function aspects and the "softer" values e.g.
Klimat i djurtransportbil med slaktgrisar sommartid : jämförelse mellan naturlig och mekanisk ventilation
SAMMANFATTNING
Uppskattningsvis transporteras 171 miljoner grisar inom EU varje år, varav ca 3,5
miljoner i Sverige. Grisarna kommer, under hela förloppet från förflyttningen från box i
stallet till bedövningen i slakteriet, att utsättas för stressande moment. Orsakerna är
bland annat omgrupperingar, nya miljöer, vibrationer i bilen samt, speciellt under
sommaren, värmestress.
Temperaturen i djurtransportbilen är en nyckelfaktor som dessutom kan förstärka
effekten av andra stressorer. Lastning i höga temperaturer ökar risken för värmestress.
Värmestress innebär att djuren får allt svårare att avge sin värme. Även den relativa
luftfuktigheten har betydelse, framförallt vid temperaturer över 30°C.
Det är ventilationen i transportbilen som ska transportera bort värme och fukt från
bilen.