Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Reservdelslager - Sida 1 av 1

Processförbättringar i ett reservdelslager inom bilindustrin 

Examensarbetet är utfört vid Volkswagen Parts Logistics i Nykvarn. Företaget är ett Reservdelslager för Volkswagen Groups bilmärken på de svenska, finska, baltiska och norska marknaderna.Examensarbetets syfte är att ge förslag som förbättrar produktiviteten och förbättra arbetsförhållandena, med bibehållen eller ökad kvalitet på två avdelningar i lagret: Parts Logistics Pallgods och Parts Logistics Avgåendegods. Förändringsförslagen är, eftersom lagret är nybyggt (2006), fokuserade på hur processerna i sig kan förbättras utan ombyggnationer och investeringar.Examensarbetet är utfört genom att aktivt arbeta i processerna på de två avdelningarna för att sedan analysera dessa med hjälp av en litteraturstudie och diskussioner med de anställda. Dessutom har två studiebesök gjorts för att få inspiration till olika arbetssätt: Clas Ohlsons centrallager i Insjön och Møller Logistikk, som motsvarar Volkswagen Parts Logistics på den norska marknaden.Inom de tre olika områden där förbättringsmöjligheter identifierades har jag presenterat följande förslag och potentiella effekter..

Reservdelslager i pappersindustrin: Lagerhantering och systematisering

I en processindustri innebär ofta ett produktionsstopp stora bekymmer då hela flödet från råvara till färdig produkt kan stå stilla. Detta medför att underhållet är viktigt och att det finns reservdelar för att laga det som behöver lagas. Detta innebär att många processindustrier samlar på sig många reservdelar som kan binda mycket kapital. Ytterligare en bidragande orsak till kapitalbindning är att det är svårt att planera åtgången av reservdelar då de har en varierande efterfrågan. På Smurfit Kappa Kraftliner Piteå binds mycket kapital i reservdelar vilket blir kostsamt för företaget, dock bedrivs det idag inget standardiserat arbete för att minska på detta.

Utformning av ett performance management-system : Fo?r ma?tning av prestationer inom Rottne industris reservdelslager

Bakgrund: Rottne industri a?r ett fo?retag som tillverkar skogsmaskiner, na?rmare besta?mt sko?rdare och skotare. En viktig del av fo?retagets strategi i dagsla?get grundar pa? att bedriva en genero?s reservdelsverksamhet ut mot kunder. Reservdelsverksamheten har vuxit och blivit en konkurrensfo?rdel fo?r Rottne industri.

Kvaerner Pulping AB: optimering av säkerhetslager

Detta examensarbete har utförts på Kvaerner Pulping i Karlstad. Kvaerner Pulping är ett globalt företag, ledande inom tillverkning av maskiner och anläggningar till pappers- och massaindustrin. I samband med företagets anläggningar i Karlstad finns det ett Reservdelslager som används dels för förebyggande underhåll men också vid akutsituationer världen över. Målet med examensarbetet är att ge företaget ett mer ekonomiskt och serviceinriktat Reservdelslager med hjälp av en bättre lagerstyrning. För att skapa en bättre lagerstyrning beslöts att arbetet skulle följa en trestegsprocess: • Utvärdering av samtliga artiklar för att se vilka som är relevanta för lagerhållning samt utveckla en modell för hur detta kan uppdateras kontinuerligt eller i tidsintervall.

Emballagets ekonomiska betydelse i logistiksystemet -Alfa Lavals reservdelslager

Reservdelar till plattvärmeväxlare levereras från Alfa Lavals Reservdelslager i Lund. Variationen på de artiklar och emballage som finns är stor liksom de transportsätt som används. Emballaget har en avsevärd påverkan på kostnaderna i logistiksystemet, liksom logistiksystemet på ett motsvarande sätt påverkar kostnaderna för emballaget.Alfa Laval har idag en vag uppfattning av vilka kostnader som aktiviteterna kring emballaget och emballeringen genererar. De totala kostnaderna och sambandet mellan kostnaderna i olika delar av logistikkedjan är inte helt kända. Genom ökad kunskap om detta och integration mellan emballaget och logistiksystemet finns möjligheter för Alfa Laval att sänka totalkostnaden.Detta examensarbete ska ur ett kostnadsperspektiv kartlägga och analysera emballagets betydelse och kostnadssambanden mellan olika delar av logistiksystemet.

Hantering och lagerföring av reservdelar vid Stora Enso Skoghall

Denna uppsats utreder problematiken rörande hantering och lagring av reservdelar vid Stora Enso Skoghall. Reservdelar följer sällan ett givet efterfrågemönster vilket gör det svårt att använda klassiska ordermodeller som exempelvis EOQ. Den teoretiska referensramen går igenom de klassiska modellerna samt några modeller anpassade för reservdelshantering. Vår undersökning riktar dels in sig på processer och handlingsförfaranden hos Skoghall samt några artiklar ur olika kategorier för att verklighetsanknyta modellerna. De slutsatser som vi dragit från vår undersökning är att det inte finns någon universalmodell som på ett enkelt sätt löser reservdelsproblematiken.

Lagring av reservdelar till brevsorteringsmaskiner inom Posten

Posten är ett statligt bolag med runt 33 000 anställda och en omsättning på drygt 25 miljarder kronor. Varje dag sorteras runt 20 miljoner brev på tio terminaler. Huvuddelen av sorteringen görs maskinellt. För att säkra tillgängligheten i maskinerna finns därför Reservdelslager på de tio terminalerna. Dessa lager försörjs främst från Postens centrallager för reservdelar i Stockholm, som i sin tur har kontakt med leverantörerna av reservdelarna.Då varje terminal är angelägen om att ha en hög tillgänglighet på sina maskiner har lagren blivit stora.

Outsourcing, en strategi för reservdelar? : En kvalitativ fallstudie om förväntade konsekvenser vid outsourcing av en reservdelsfunktion

Ökad konkurrens på marknaden har bidragit till att outsourcing blivit allt mer vanligt bland företag. Det finns flertaliga motiv till outsourcing vilket kan beskrivas utifrån ekonomiska och strategiska aspekter. Inom dessa ryms bland annat kostnadsreducering, fokusering på kärnverksamhet, flexibilitet och förbättring av kvaliteten. Trots omfattande studier inom området outsourcing är studier inriktade mot reservdelsfunktionen begränsade. Föregående studier genomförda inom outsourcingområdet har utgått ifrån teorierna om transaktionskostnader eller ett strategiskt perspektiv som belyser företagets resurser om huruvida de är en del av företagets kärnverksamhet.