Sök:

Sökresultat:

5590 Uppsatser om Religiös undervisning - Sida 62 av 373

Interaktionsmönster och stöttning i ett klassrum med sprÄkinriktad undervisning.

Specialarbete, SSA136, 15 hpÄmne: Svenska som andrasprĂ„kTermin: VT 2014Handledare: Ann-Christine Randahl.

IdrottslÀrares förhÄllningssÀtt till pojkar respektive flickor i undervisningen

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lĂ€rare inom idrott och hĂ€lsa ser pĂ„ likabehandling och hur det arbetas med detta pĂ„ skolorna. Fem lĂ€rare observerades under totalt 20 tillfĂ€llen och intervjuades dĂ€refter. Resultatet frĂ„n undersökningen var att pojkar fick flest interaktioner dĂ€r lĂ€rarna tog initiativ. De flesta interaktioner var i form av tillrĂ€ttavisningar. Även för flickorna var tillrĂ€ttavisningar den dominerade formen av interaktioner.

 LÀs- och skrivsvÄrigheter i tidigare Är : - en intervjustudie om anpassad undervisning

Syftet med den hÀr studien var att belysa lÀrares arbete med lÀs- och skrivsvÄrigheter i tidigare Är. Vi ville undersöka hur lÀrare förebygger och anpassar undervisningen för de elever som har svÄrigheter med lÀsning och skrivning. För att ta reda pÄ detta intervjuade vi tvÄ lÀrare med erfarenhet inom omrÄdet. Genom kvalitativa intervjuer fick vi svar pÄ frÄgestÀllningarna.Metoden som anvÀndes i studien var kvalitativ intervju och den genomfördes med tvÄ lÀrare med erfarenhet inom Àmnet. Genom öppna frÄgor besvarades de frÄgestÀllningar som innefattas i studien.Resultatet visade att vÄra tvÄ lÀrare arbetar i förebyggande syfte med olika undervisningsstrategier och anpassar material efter individnivÄ.

IKT : LĂ€rares skilda tolkningar av ett gemensamt begrepp

Skolans vÀrld idag blir mer och mer integrerad av IKT och dessa tekniska verktyg prÀglar vÄr vardag och utvecklas hela tiden. I vÄr fenomenografiska undersökning, som innebÀr att vi ska beskriva vilka skilda sÀtt nÄgot kan uppfattas av nÄgon, har vi fokuserat pÄ fyra lÀrares uppfattningar av IKT pÄ deras respektive skolor. Tidigare forskning inom IKT i skolan visar pÄ att lÀrare kÀnner sig allmÀnt osÀkra till att anvÀnda IKT eftersom de inte tycker de har den utbildningen som krÀvs för att anvÀnda sig av det fast intresset och motivationen finns dÀr. Annan tidigare forskning pekar pÄ att lÀrare inte kÀnner sig trygga med saker de inte har kunskap kring. Detta kan ha gjort att IKT-integrerad undervisning har uteblivit.

?Det Àr det som Àr att vara lÀrare? : En kvalitativ studie om sex pedagogers tolkning av individanpassad undervisning

According to Swedish school policy documents, every teacher?s assignment is to individually adapt the education to meet every student?s needs. There are no exact guidelines about how to make these adaptations. The purpose of this study is to investigate how six teachers interpret the policy documents and how they, according to themselves, work to achieve this. This study is built on six interviews with teachers who work with children in the ages from seven to ten.

Vad matematiklÀrare vet och vill veta om nya elever : En kvalitativ fallstudie i lÀrares syn pÄ informationsflödet vid överlÀmningar i grundskolan mellan Ärskurs sex och Ärskurs sju.

Varje Är börjar mer Àn 100 000 elever Ärskurs sju. Genom överlÀmning förbereder mottagande skola att ta över undervisningen. Hur gÄr övergÄngen till pÄ respektive skola? Hur bör överlÀmningar gÄ till enligt matematiklÀrare intervjuade i denna studie? De ger sin syn pÄ likvÀrdig utbildning, individualisering, den röda trÄden genom matematikundervisningen, konstruktivistisk undervisning och komplexiteten i matematiklÀrares uppdrag. Syftet med studien Àr att komma Ät vad som underlÀttar arbetet med att hitta elevernas förkunskaper i matematik. Bedömningsmatriser vid överlÀmningar Àr vÀlkomna, men fokus bör ligga pÄ ett organisatoriskt plan enligt matematiklÀrarna.

Responsgruppsarbete : - Är det en lĂ€mplig metod inom Ă€mnet svenska?

Det Àr ett övervÀgande antal flersprÄkiga elever av den grupp elever som inte uppnÄr godkÀnda betyg i skolan, vilket bland annat beror pÄ att undervisningen inte tar hÀnsyn till deras sprÄkutveckling. Det medför att mÄnga flersprÄkiga elever inte förstÄr undervisningen de deltar i. Genom förstÄelse inhÀmtar eleverna kunskap och utvecklar sitt sprÄk, vilket ger goda möjligheter att nÄ skol- framgÄng. I denna uppsats belyser jag problematiken runt undervisningen i vÄr mÄng­kulturella skola dÀr syftet Àr att söka svar pÄ vad en god undervisning innehÄller. En ledstjÀrna har varit vad Hajer & Meestringa (2010) talar om som ?sprÄkinriktad undervisning?.

SamhÀllets minne - Arkiv som pedagogisk resurs till historieundervisningen

Genom vÄr undersökning vill vi belysa möjligheten av ett samarbete mellan skola och arkiv. VÄrt syfte Àr att visa pÄ hur man kan öka elevers historiemedvetenhet genom arkivpedagogisk undervisning samt pÄ vilket sÀtt arkivet kan vara ett bra komplement till historieundervisningen. Vi har valt att stÀlla frÄgor och söka svar inom omrÄdena arkiv, skola samt resultatet av samverkan dem emellan. VÄra olika arkiv verkar som minne i samhÀllet och utifrÄn det material som finns tillhanda kan vi pÄ ett bra sÀtt ta del av vÄr historia, bÄde den stora och den lilla historien gÄr att finna. Det Àr inte brukligt att pedagoger anvÀnder arkivpedagogik som komplement till sin historieundervisning.

Undervisning i flersprÄkiga klasser- beskrivning och analys av ett kompetensutvecklingsprojekt Teaching in Multilingual Classrooms: Description and Analysis of a Professional Development Project

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka avtryck ett kompetensutvecklingsprojekt i svenska som andrasprÄk sÀtter hos de deltagande lÀrarna och deras undervisningspraktik. Kompetensutvecklingen genomfördes pÄ en skola dÀr majoriteten av eleverna Àr flersprÄkiga och mÄluppfyllelsen Àr lÄg. I studien följs tre lÀrare under projektets gÄng, dvs. över tvÄ terminer. Undersökningen har drag av ett aktionsforskningsprojekt, dÄ jag har varit bÄde lÀrarnas handledare under kompetensutvecklingen samt genomfört undersökningen.

LÀsförstÄelse i NO-undervisningen? Fem NO-lÀrare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrÄgar

Syfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlÀgga hur fem NO-lÀrare beskriver att de anvÀnder text i sin undervisning. FrÄgestÀllningarna var: Hur anvÀnder lÀrarna text i sin undervisning? Vilka lÀsförstÄelsestrategier undervisar lÀrarna om? Hur samverkar lÀrarna med specialpedagog kring elever med lÀssvÄrigheter? Vilket stöd efterfrÄgar lÀrarna för att utveckla sin undervisning? Teori: DÄ denna studie behandlar lÀsförstÄelse och undervisning, i vilken lÀraren har en aktiv roll och anvÀnder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgÄngpunkt.Metod: Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fem NO-lÀrare verksamma pÄ högstadiet i olika stadsdelar i en storstad. Intervjuerna utformades som samtal utifrÄn en intervjuguide som tog sin utgÄngspunkt i undersökningens syfte och frÄgestÀllningar. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades.Resultat: Resultatet visar att samtliga lÀrare i undersökningen beskrev NO-texter som abstrakta, faktaspÀckade och en utmaning för eleverna att ta till sig.

Att undervisa med olika lÀrstilar : En fallstudie frÄn den pedagogiska praktiken

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur en grupp elevers lÀrande pÄverkades genom anvÀndning av olika lÀrstilar som renodlats. Detta genomfördes som en fallstudie i vilken jag stÀllde mig frÄgorna:Vilka olika lÀrstilar har mina elever?Hur kan undervisningen utformas sÄ att olika lÀrstilar renodlas?Hur pÄverkas elevernas lÀrande av undervisning dÀr olika lÀrstilar har renodlats?Fallstudien bestod av flera olika kvalitativa metoder. Först lÀt jag eleverna utföra ett par lÀrstilstest för att fÄ en uppfattning om vilka lÀrstilar som fanns representerade i gruppen. Jag utgick frÄn teorier om sinnespreferenser och multipla intelligenser.

Utomhuspedagogik : Hur kan man anvÀnda skolgÄrden i ett pedagogiskt syfte?

Denna studie syftar till att se hur den alternativa undervisningsformen Utomhuspedagogik anvÀnds pÄ en slumpmÀssigt utvald grundskola. Mina erfarenheter Àr att denna undervisningsform mestadels anvÀnds pÄ förskolor, trots att akutell forskning frÄn bland annat Linköpings universitet (NCFF, 2006) visar mÄnga positiva möjligheter med utomhuspedagogik. Syftet med mitt arbete Àr dÀrför att dels utveckla mina egna kunskaper om Àmnet, men framförallt se hur den slumpmÀssigt utvalda skolan stÀller sig till detta. Arbetar lÀrare i de tidigare skolÄren med utomhuspedagogik? Resultaten av den kvalitativa undersökningen som genomfördes visade att de tio utvalda pedagogerna var positiva till utomhuspedagogik och varierade sin undervisning kontinuerligt.

Elevers kunskaper om mÀnniskoskelettet : En undersökning av elever i Är 5 och Är 9

En jÀmstÀlld undervisning ses som nÄgot sjÀlvklart av alla lÀrare i skolan. Trots detta visar studier att det rÄder skillnader i resultat och attityder gentemot matematik mellan pojkar och flickor. De senare har ofta ett sÀmre sjÀlvförtroende i matematik och uppvisar ibland lÀgre resultat i olika test. Andra studier visar att den traditionella matematikundervisningen i större utstrÀckning verkar passa pojkar. Dessa skillnader har skapats genom en samhÀllsstruktur dÀr mannen ses som norm.Syftet med arbetet Àr att undersöka skillnader mellan pojkar och flickor i deras syn pÄ Àmnet matematik och dess olika arbetsformer samt att diskutera hur en könsneutral matematikundervisning kan bedrivas.I min undersökning bland gymnasieelever som lÀser matematik C framgick att matematikundervisningen var mycket ensidig och pÄ nÀstan varje lektion bedrevs traditionell undervisning dÀr lÀraren förelÀser och eleverna dÀrefter fÄr rÀkna i sina lÀroböcker.

Laborationer i fysikundervisningen

Arbetet gjordes för att ta reda pÄ vad forskningen sÀger om laborationernas roll i fysikundervisningen. Detta gjordes genom att jag lÀste flera olika forskningsrapporter, bland annat frÄn en stor undersökning inom EU dÀr ett försök gjordes att undersöka mÄluppfyllelsen i dagens fysikundervisning. Forskarna tog först reda pÄ vilka mÄl lÀrare har med sin undervisning, och sedan togs reda pÄ i vilken utstrÀckning olika typer av undervisning hjÀlper eleverna att nÄ dessa mÄl.Resultaten visar att det bÀsta sÀttet att nÄ de fem huvudmÄlen (LÀnka teori och praktik, lÀra sig att utföra experiment, lÀra sig vetenskapliga metoder, öka motivationen och undersöka elevernas kunskaper) Àr en blandning av undervisningsmetoder, dÀr laborativa moment Àr en viktig del. Min egen undersökning visade pÄ samma resultat. För att fÄ eleverna att förÀndra sina alternativa begrepp, sÄ att de stÀmmer bÀttre överens med de vetenskapliga, krÀvs nÄgot mer Àn en öppen laboration.Variation verkar vara nyckeln till god mÄluppfyllelse..

Det begÄvade barnet och dess behov

Syftet med detta examensarbete har varit att försöka ta reda pÄ vilka elever som lÀrare, och vissa politiker, ser som begÄvade inom den svenska grundskolan. Mitt arbete bestÄr av en teoridel, dÀr jag bland annat belyser olika tolkningar av begreppet begÄvning. Jag har sedan försökt sammanfatta de nyhetsartiklar som skrivits i samband med begÄvade elever och elitskolor/elitklasser samt sÀrskild undervisning i Sverige. Detta för att fÄ en bild av hur vissa politiska partier ser pÄ Àmnet. Jag redovisar sedan de resultat jag fÄtt av min undersökning dÀr jag intervjuat Ätta grundskollÀrare med olika bakgrunder.Jag avslutar med en slutdiskussion dÀr jag visar sambanden mellan de teoretiska avsnitten och de resultat jag fÄtt frÄn den praktiska delen.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->