Sök:

Sökresultat:

3393 Uppsatser om Religiös identitet - Sida 2 av 227

In odd we trust- Hur ett mindre svenskt modeföretag kommunicerar sin identitet

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur ett litet svenskt modeföretag kommunicerar sin identitet med fallstudie pÄ Odd Molly. Ansatsen har varit abduktiv och en kvalitativ studie har genomförts. Det teoretiska ramverket utgörs av ett managementperspektiv pÄ hur identitet skapas utifrÄn Frans Melins modell och hur denna kan kommuniceras.Den centrala delen av analysen har varit att förstÄ hur ett litet svenskt modeföretag kan kommunicera sin identitet. Det empiriska materialet som legat till grund för analysen har bestÄtt av en djupintervju med nyckelperson inom Odd Molly, observationer av ÄterförsÀljare samt interna dokument och pressmaterial. Ur ett företagsperspektiv har det framkommit att fallföretaget Odd Molly besitter en sÀrprÀglad identitet.

Den balanserade vÄgen

UtifrÄn denna undersökning och resultat kan man dra slutsatsen att mÀnniskor blir en del av samhÀllet samtidigt som de behÄller sitt ursprung och sin etniska identitet. Det för att skapa eventuell stabil sjÀlvkÀnsla. Tillsammans skapar mÀnniskor en ny mer flexibel och anpassningsbar identitet som Àr en mix av tvÄ kulturer som de befinner sig i. MÀnniskor skapar sin egen bild av sig sjÀlva som i sin tur speglas i samhÀllet..

Identitet i vardagsrum : Vardagsrummet som en del i identitetsskapande

Den hÀr studien undersöker vad det finns för samband mellan akademikers identitet i stockholmsomrÄdet och deras vardagsrum. Fyra intervjuer har gjorts hemma hos akademiker för att undersöka hur deras förhÄllande till vardagsrummet speglar synen pÄ den egna identiteten. Fokus i uppsatsen ligger pÄ att analysera hur vardagsrummen hjÀlper informanterna att visa upp sin identitet och hur de sjÀlva pratar om rummet. I uppsatsen tar jag ocksÄ upp informanternas förhÄllande till tv och hur det hÀnger samman med deras identitet. Slutsatsen i min uppsats Àr i korthet att mina informanter verkar ha en uppfattning om vad deras egen identitet innebÀr och att försöker inreda sina vardagsrum sÄ att de ska spegla denna bild bÄde för andra och sig sjÀlva.

Vadstena - Plats och identitet : Hur utanförskap och inifrÄnperspektiv artikuleras, och dÀrmed konstruerar en identitet och ett lokalsamhÀlle.

 This essay is about a little community in Sweden where the identity as a citizen of Vadstena expresses itself in different ways, whether the individual has immigrated or has been living there for generations. It is also about those processes and structures creating an experienced alienation and an equally strong expressive perspective from within. How does the social construct appear to those who want to be integrated, and for those who are supposed to integrate the immigrants?.

LÀroplanernas tal om identitet : - vilka möjliga konsekvenser kan det fÄ för elevernas syn pÄ sig sjÀlva?

SAMMANFATTNINGIdentitetsfrÄgan har fascinerat och intresserat mÀnniskan sedan lÀnge. Den vetenskapliga forskningen har genom Ärtionden pÄ olika sÀtt nÀrmat sig den mÀnskliga identiteten. I vÄr uppsats har vi, med utgÄngspunkt i sociologisk och pedagogisk filosofisk forskning, konstruerat tvÄ skilda perspektiv av hur man kan se pÄ mÀnniskan och hur hon fungerar. Inom dem ryms tolkningar om vilka vi Àr och varför vi Àr som vi Àr. Enligt det ena perspektivet, det moderna, har mÀnniskan en fast identitet som kan utvecklas och mogna.

Fjortis, vem Àr du?

I examensarbetet har vi undersökt vilken betydelse ungdomarna lÀgger i begreppet ?fjortis?. FrÄgorna som arbetet har utgÄtt frÄn Àr: I vilken utstrÀckning Àr fjortis en vald eller en tillskriven identitet? Hur beskriver ungdomarna en fjortis? Vilken erfarenhet har ungdomarna av fjortisar? och Vilken kvinnosyn/kvinnoroll representerar fjortisen? VÄr empiri bestÄr av intervjuer med sju ungdomar i Äldern 12-18 Är, tvÄ bloggares sidor pÄ internet samt en genomgÄng av fjortisbegreppets anvÀndning genom att lÀsa forum och chattar pÄ internet. De teoretiska utgÄngspunkterna har varit genus och identitet.

Hur förklarar konstruktivistisk teori skapandet av israelisk identitet? -En narrativ analys av tvÄ judars berÀttelser

Syftet med den hÀr analysen Àr att ta reda pÄ hur konstruktivistisk teori förklarar skapandet av israelisk identitet. För att utföra studien anvÀnder vi oss av en narrativ metod, dÀr vi analyserar en bok skriven av en judisk, israelisk kvinna - Susan Nathan - och en intervju med en judisk, israelisk man. Vi undersöker deras tankar angÄende deras identitet med utgÄngspunkt i teori om nationalitet, etnicitet politisk identitet och medborgarskap. Vi diskuterar Àven analysformatet och jÀmför Nathans och den israeliska mannens uppfattningar av deras identiteter. Slutligen kopplar vi diskussionen med deras syn pÄ Israel/Palestina-konflikten..

Vem Àr du pÄ Facebook? : En uppsats kring hur individer anvÀnder sig av Facebookför att forma och skapa sin identitet

Att fÄ en förstÄelse för samt reflektera kring hur individer kan forma och skapa sin identitet och sjÀlvkÀnsla via Facebook. Vilket vi avsÄg att undersöka genom intervjuer med Ätta individer i Äldern 25-30 Är. Det intressanta för uppsatsen var att se hur den utvalda gruppen anvÀnde sig av till exempel sprÄk och bilder, för att forma och skapa identitet pÄ Facebook. Samt pÄ vilket sÀtt identitetsskapandet pÄverkades av andras positiva respons..

Revisorns position och identitet

Inledning: Vilken position en revisor innehar kan bero pÄ ett flertal faktorer. Bland annat styrs revisorns position av revisionsbyrÄns krav och demografi. Revisorns identitet Àr ocksÄ nÄgot som kan pÄverkas av en rad olika faktorer, vilka skapar incitament för att revisorn identifierar sig med revisionsbyrÄn, klientföretaget eller professionen. DÄ det Àven har visat sig att relationer inom revisionsbyrÄn, klientföretaget eller professionen kan pÄverka revisorns position, Àr det dÄ möjligt att det finns en samvariation mellan revisorns identitet och position? Problemformulering: Vilka faktorer pÄverkar revisorns position och identitet? Hur samvarierar revisorns identitet och uppnÄdda position? Syfte Syftet med denna uppsats Àr att förklara vilka faktorer som pÄverkar revisorns position och dess identitet samt hur revisorns identitet och position samvarierar.

Made by Sweden : en semiotisk innehÄllsanalys av hur Volvo och Ikea (re)producerar en nationell svensk identitet

Den hÀr etnologiska uppsatsen undersöker hur Ikea och Volvo reproducerar en svensk identitet genom sin marknadsföring. Detta görs genom en semiotisk innehÄllsanalys av tvÄ reklamfilmer frÄn 2013 och 2014 frÄn Volvo, samt genom fÀltobservationer pÄ Ikeas varuhus i Kungens Kurva, Stockholm. Uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter bygger pÄ Stuart Halls resonemang kring representationer, samt tidigare forskning kring nationell identitet. I den semiotiska innehÄllsanalysen undersöks hur varumÀrkena anvÀnder sig av tecken, symboler och ikoner som fungerar som representationer av en svensk identitet, representationer som Àr budskapsbÀrare av normer, vÀrderingar och mening. Undersökningen visar att varumÀrken som Ikea och Volvo upprÀtthÄller, reproducerar och konstituerar en förestÀllning om en svensk identitet och dÀrmed Àven den nationella gemenskapen..

Hur modersmÄlslÀrare arbetar för att stÀrka elevers identitet och historiemedvetande

MÄlet med vÄrt arbete Àr att belysa hur modersmÄlslÀrare hanterar undervisning om ursprungslandets historia och jÀmför detta med svenska förhÄllanden. Med utgÄngspunkt frÄn detta har vi undersökt hur modersmÄlsundervisningen kan stÀrka elevers identitet och dÀrmed historiemedvetandet. Vi kommer dÀrmed att lyfta fram begreppen modersmÄlsundervisning, identitet och historiemedvetande. För att uppnÄ bÀsta möjliga resultat har vi genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med olika modersmÄlslÀrare. Vi har dessutom gjort en enkÀtundersökning bland eleverna pÄ skolorna vi har haft vÄr verksamhetsförlagda tid.


Hur konstruerar flersprÄkiga barn sina identiteter?

Syftet med undersökningen Àr att fÄ en insyn i flersprÄkiga barns erfarenheter kring deras sprÄk och identitet.Vi har utgÄtt frÄn hur flersprÄkiga barn upplever sitt sprÄk relaterat till sin identitet i samspel med förÀldrar, lÀrare och kamrater. Barnen upplevde sin egen flersprÄkighet som bÄde ett hinder och en tillgÄng. I vissa sammanhang kÀnde barnen sig utanför majoritetssamhÀllet..

Identitet i förskolan : FörskollÀrares förstÄelse för identitet

Sammanfattning ?jag har skyldighet att leta efter barnens bÀsta jag? ? FörskollÀrare C Identitet Àr en persons sjÀlvbild vilken bestÄr av olika omrÄden som till exempel sprÄk, kultur och kön. Det kan handla om hur mÀnniskor ser pÄ sig sjÀlva men ocksÄ hur andra mÀnniskor ser pÄ sig sjÀlv. Ottosson (2013) menar att identiteten frÀmst handlar om en medvetenhet av sig sjÀlv och att vara ett ?jag?. I arbetet presenteras en intervjustudie utförd pÄ fem olika förskolor med sju olika förskollÀrare om deras tankar kring identitet, hur de anser att de arbetar med att stÀrka barnens identitet i förskolorna samt deras kopplingar till förskolans lÀroplan (Lpfö 98 Skolverket 2010). Intervjuerna visar att förskollÀrarna var medvetna om mÄnga olika identitetsomrÄden dÀr etisk identitet, könsidentitet och religion Àr Äterkommande i intervjuerna.

Diskrepanser mellan förmedlad och upplevd identitet

Syfte: Syftet Àr att studera diskrepanser mellan den av företaget förmedlade imagen och hur de anstÀllda upplever arbetet inom organisationen i praktiken samt Àven hur de upplever sjÀlva förmedlingen. Metod: Med hjÀlp av individuella intervjuer har vi faststÀllt hur den av företaget förmedlade imagen upplevs av de anstÀllda. Teorierna i studien har till avsikt att förklara dels image och hur image kan anvÀndas för att pÄverka anstÀllda. Resultat: Diskrepanserna mellan individen och organisationen kan vara vÀldigt stora och mÄnga aspekter av individens identitet kan vara helt eller delvis segmenterade frÄn organisationens identitet. Trots detta kan individen ha en positiv bild av företaget sÄ lÀnge det finns nÄgon aspekt hos organisationens identitet som gör intrÄng pÄ nÄgon aspekt av individens identitet..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->