Sök:

Sökresultat:

4087 Uppsatser om Relevant innehćll - Sida 65 av 273

LÀsfrÀmjande i förÀndring: Om bibliotek 2.0:s lÀsfrÀmjande redskap

The aim of this thesis is to investigate how libraries use thetools and ideas from library 2.0 in their reading promotionwork. We also want to include how librarians motivate thisuse and whatever merits and faults they encounter. We haveperformed document studies and interviews which we thenanalyzed with qualitative content analysis. Our theoreticframework in this study which we also used as a part of ourcoding scheme in the analysis was a model over the conceptlibrary 2.0 developed by Holmberg, Huvila, Kronquist-Bergand Widén-Wulff. This model describes seven aspects oflibrary 2.0 which is users, participation, library and libraryservice, web and web 2.0, social aspects, technology andinteractivity.

Barns förstÄelse av tal : ? Hur lÀrare arbetar med grundlÀggande taluppfattning

GrundlÀggande taluppfattning Àr en viktig utgÄngspunkt i barns matematiska utveckling. Vi ansÄg dÀrför att det var bÄde intressant och relevant att ta reda pÄ hur verksamma lÀrare arbetar med barns grundlÀggande förstÄelse av tal.VÄrt syfte med undersökningen var att ta reda pÄ hur lÀrare i Ären F-3 arbetar med barns grundlÀggande förstÄelse av tals betydelse och antal nÀr det gÀller talen 1 till 10, vilka material och metoder de anvÀnder samt hur de följer upp att barnen har befÀst kunskaperna. Genom kvalitativa intervjuer med sex lÀrare kom vi fram till att undervisningen ser relativt likartad ut för de olika lÀrarna. FörstÄelsen samt att utgÄ frÄn barnens erfarenhetsvÀrld Àr det viktigaste. Konkret undervisning prioriteras framför abstrakt tÀnkande, Àven om det abstrakta Àr ett mÄl pÄ lÀngre sikt.

Modets identitet, en gestaltning om ungdomar, klÀder och identitet

Denna projektredogörelse behandlar processen med en gestaltning och det fÀrdiga resultatet, samt besvarar frÄgestÀllningen som ligger till grund för detta examensarbete; Vad har ungdomars förhÄllande till mode och klÀder för betydelse för deras identitetsskapande? Gestaltningen innehÄller fotografier, illustrationer och citat och Àr i bokform. Den ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag för skolor. FrÄgestÀllningen som gestaltningen Àr baserad pÄ har besvarats genom analys av empiriskt material i form av visuella studier med semiotisk grund, enkÀter och intervjuer i samspel med relevant litteratur. Litteratur som bland annat behandlar den strukturellt baserade vetenskapen semiotik.

Musikens pÄverkan pÄ elevernas övriga studier

Syftet med denna studie Àr att undersöka om elevernas koncentration i de teoretiska Àmnena pÄverkas av huruvida eleverna exponeras för musik under dagen eller ej. Genom observationer av tre klasser och intervjuer med fyra klasslÀrare har jag försökt att ta reda pÄ om koncentrationsförmÄgan förbÀttras med hjÀlp av musik. Jag har rÀknat antalet koncentrationsrubbningar och jÀmfört resultaten frÄn de dagar dÄ eleverna inte utövar musik med de dagar dÄ de gör det. Litteraturöversikten handlar om hur musik pÄ olika sÀtt hjÀlper mÀnniskan att utvecklas som mÀnniska och tidigare forskning som kÀnns relevant för denna studie.       NÄgra slutresultat som jag har kommit fram till Àr att majoriteten av eleverna drabbas av fÀrre koncentrationsrubbningar under de dagar dÄ inslag av musik förekommer.

Val av kommunikationsmedia i en affÀrskontext

VÄrt syfte Àr att undersöka huruvida det Àr möjligt att identifiera variabler som pÄverkar valet av kommunikationsmedia dÀr kontexten utgörs av en affÀrsrelation. Vi strÀvar efter att i vÄr slutsats kunna presentera en viss vÀgledning i valet av kommunikationsmedia. I denna studie har ett kvalitativt angreppssÀtt anvÀnts. För att skapa en teoretisk förankring har vi behandlat relevant och aktuell litteratur bestÄende av i huvudsak vetenskapliga artiklar och böcker. Som metod för att besvara vÄrt syfte har vi Àven anvÀnt oss av intervjuer.

Sveriges utrikeshandel med NIE-lÀnderna

Den hÀr uppsatsen Àr en utredning och analys av hur Sveriges utrikeshandel har förÀndrats med en grupp öst Asiatiska lÀnder: Singapore, Hong Kong, Taiwan och Syd-Korea. Alla lÀnderna har kÀnnetecknats av fyra Ärtionden av mycket hög tillvÀxt, dÀr lÀnderna gÄtt frÄn att vara fattiga utvecklingslÀnder till att ha en utvecklingsnivÄ jÀmförbara med mÄnga I? lÀnder i VÀst. Först presenteras en historiskt beskrivning av lÀnderna med översikt över den ekonomiska utvecklingen. Relevant teoribildning inom omrÄdet tas upp.

Kan buggning rÀttfÀrdigas? - En idéanalys av den svenska buggningsutredningen

The main focus of the essay is to investigate if bugging can be justified from two ethics perspectives, the teleological and the deontology. I?ve chosen to emanate from two specific values which I believe is especially relevant to the ethical problems of bugging, efficiency in fighting crime and the personal integrity. To be able to illustrate this conflict between different values did I do an analysis of an official report which had the task to explore if Sweden should introduce bugging as a new means of compulsion. The official report's statement was that the police should have modern instrument to fighting crimes efficient, including bugging.My examination of the report showed that they used several arguments derived from both the efficiency in fighting crime perspective and the personal integrity perspective.

Fanfictionskrivande pÄ engelska : SprÄkinlÀrning i en nÀtbaserad praxisgemenskap?

The purpose of this study was to investigate the English writing activities of young Swedes on the site FanFiction.net to determine what type of differences were perceived between this activity and the writing activities taking place in upper secondary English courses, what effects fan fiction had on their English skills as well as what possibilities were perceived in regards to using fan fiction as a tool of learning. Methods used include an interview study along with a textual analysis to determine changes in grammatical complexity, errors and mistakes. Results indicate that partaking in fan fiction-related communities of practice in English can potentially improve language skills. Results also showed that informants valued interaction and practical language use, largely perceiving the formal teaching of English as lacking in opportunities for practical, contextually relevant and creative language use. However, introducing fan fiction and its practices of peer-reviewing in a formal educational setting was also perceived as risky, at the same time as there existed a sense of optimism that the fan fiction format and its practices could both be used to facilitate learning..

Drama för att hantera konflikter - om hur pedagogiskt drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns konflikthanteringsförmÄga

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att skapa större förstÄelse för hur drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns förmÄga att hantera konflikter. Mot bakgrund av detta syfte söks det svar pÄ följande problemprecisering: - Hur anser tre förskollÀrare att pedagogiskt drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns förmÄga att hantera konflikter? I forskningsbakgrunden refereras det till litteratur som anses relevant för att uppnÄ undersökningens syfte. Bland annat beskrivs olika former av pedagogiskt drama, samt olika sorters konflikter och hur de kan hanteras. Sociokulturella och socialkonstruktivistiska perspektiv belyses ocksÄ.

Kan lÀrares förvÀntningar pÄ elevers prestationer pÄverkas av elevernas socioekonomiska bakgrund?

Syftet med undersökningen Àr att belysa hur högstadielÀrare verksamma pÄ olika skolor i södra Sverige resonerar kring elevers socioekonomiska förutsÀttningar kan pÄverka lÀrares förvÀntningar pÄ elevernas prestationer i skolan, vilket ocksÄ var grunden till de tre frÄgestÀllningar som studien bygger pÄ. Vi har genomfört studien med hjÀlp av kvalitativa metoder. Resultatet frÄn fyra semistrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor har tolkats med hjÀlp av relevant litteratur och aktuell forskning. Intervjupersonerna menar att socioekonomiska förutsÀttningar har stor betydelse för elevers resultat. PÄ grund av elevernas olika socioekonomiska förutsÀttningar hade majoriteten av lÀrarna olika förvÀntningar pÄ sina elever.

Om inte vi lyssnar pÄ barnen vem ska lyssna pÄ dem dÄ? : En kvalitativ studie om sju förskollÀrares uppfattning om anmÀlningsplikten

 Syfte med vÄr studie var att undersöka i vilken utstrÀckning sju förskollÀrare kÀnner till anmÀlningsplikten vid vanvÄrd av barn och vad de kan göra för att fÄ bort en eventuell osÀkerhet för vad som kommer att ske vid en anmÀlan.Vi utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar:Vad har förskollÀrarna för uppfattning om anmÀlningsplikten?PÄ vilket sÀtt tycker förskollÀrarna att förskolan kan jobba för att ge stöd till förskollÀraren nÀr en anmÀlan ska genomföras?I vÄr studie har vi valt intervju som metod dÄ vi har intervjuat sju förskollÀrare. Denna metod har vi anvÀnt oss av för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar och för att fÄ ut ett sÄ relevant underlag som möjligt till vÄr studie gÀllande anmÀlningsplikten i förskolan.UtifrÄn vÄrt resultat har vi kommit fram till att alla de intervjuade förskollÀrarna Àr medvetna om att de Àr anmÀlningsskyldiga nÀr de misstÀnker att ett barn far illa. FörskollÀrarna Àr ocksÄ eniga om att det finns brister i informationen angÄende anmÀlningsplikten samt att de vill kÀnna en trygghet och vill ha stöd frÄn bland annat arbetslaget och rektorn vid en anmÀlan..

Kompetensutveckling ur ett hÀlsoperspektiv ? att möjliggöra framgÄngsrik kompetensutveckling i kommuner

Vi Àr pedagoger och Àr dÀrmed intresserade av lÀrande. Syftet med vÄr uppsats Àr att fÄ en insikt och förstÄelse kring hur kompetensutvecklare i kommuner praktiskt arbetar med kompetensutveckling samt deras tankar kring det. Vi undersöker om de har nÄgot hÀlsoperspektiv pÄ kompetensutveckling samt hur de ser pÄ vuxnas lÀrande. Uppsatsen bygger pÄ Ätta intervjuer med nio personer som jobbar med kompetensutveckling i kommunal verksamhet. I slutdiskussionen knyter vi ihop intervjupersonernas praktik och tankar kring de teoretiskt förankrade möjliggörare som vi pÄ förhand definierat; att ha ett hÀlsoperspektiv pÄ kompetensutveckling genom att se till hela mÀnniskan i inlÀrningssituationen samt att ha kunskaper om vuxnas lÀrande.

Motivation och sjÀlvkÀnsla i skolan : En litteraturstudie med fokus pÄ sjÀlvkÀnslans betydelse för lusten att lÀra

Sammanfattning Syftet med denna litteraturstudie Ă€r att undersöka sjĂ€lvkĂ€nslans betydelse för motivation och skolprestationer samt att ge förslag pĂ„ metoder för att gynna sjĂ€lvkĂ€nslan. SjĂ€lvkĂ€nsla Ă€r ett komplext Ă€mne och undersökningen fokuserar pĂ„ att ge en övergripande redogörelse av frĂ„gestĂ€llningarna genom en granskning av relevant litteratur, artiklar och en avhandling. Resultatet visar att sjĂ€lvkĂ€nslan har betydelse för motivationen och prestationerna och att individer med hög sjĂ€lvkĂ€nsla utgĂ„r mer ifrĂ„n inre motivationsfaktorer och drömmar nĂ€r de planerar sin framtid Ă€n de individer som har lĂ„g sjĂ€lvkĂ€nsla. Även miljön pĂ„verkar sjĂ€lvkĂ€nslan och motivationen dĂ„ individer i en osĂ€ker och frĂ€mmande miljö kan kĂ€nna tveksamhet kring sin egen förmĂ„ga och sitt engagemang. TvĂ„ begrepp som ofta blandas ihop Ă€r sjĂ€lvkĂ€nsla och sjĂ€lvförtroende och bĂ„da tvĂ„ tenderar att pĂ„verka prestationer och motivation. För att gynna sjĂ€lvkĂ€nslan Ă€r det viktigt att se och förstĂ„ att eleverna Ă€r enskilda individer som pĂ„verkas av bĂ„de sociala och fysiologiska faktorer. Positiv Ă„terkoppling, stödjande omgivning och Ă€rligt bemötande gynnar sjĂ€lvkĂ€nslan..

Riskbedömning och naturligt producerade dioxiner

The highly toxic man-made substance referred to as dioxin (polychlorinated dibenzo-para-dioxins (PCDDs) and polychlorinated dibenzofurans (PCDFs)) causes severe health damages both to humans and other organisms, with lethality as its worst. Because of the toxicity several risk assessments has been performed on dioxins trying to determine at what concentration there are no risk of exposure. Resent years of research has discovered that these substances are not only anthropogenically but also producedin natural processes, like volcanoes and forest fires. To investigate if there is a need to take these naturally formed dioxins into account in the risk assessment processes, interviews with persons at relevant institutions in Sweden has been made. Analyses of existing risk assessment methods and political documents were also made to complete the picture.

Hur anpassar pedagoger verksamheten i förskolan efter barn i behov av sÀrskilt stöd?

Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ om och hur pedagoger anpassar verksamheten i förskolan efter barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Relevant tidigare forskning samt teorier har lagts fram och anvÀnts i analys av enkÀter. Vi valde att göra en enkÀtundersökning med tio förskolechefer och 20 pedagoger. Vad vi har kommit fram till Àr att en del av respondenterna tycker att en diagnos pÄverkar resurstilldelningen medan andra tycker att en diagnos inte spelar roll. Miljön anpassas pÄ diverse sÀtt efter barnens behov, samt ett ekonomiskt perspektiv och ett pedagogiskt perspektiv Àr synligt vad gÀller ansökan om resurser.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->