Sök:

Sökresultat:

4033 Uppsatser om Relevant innehćll - Sida 65 av 269

Systematiskt kvalitetsarbete Konovalenko

Konovalenko Àr en kommunikationsbyrÄ, vars verksamhet Àr baserad i centrala Malmö. ByrÄn arbetar idag inte systematiskt med kvalitetsarbete eller förbÀttring av sina processer, men Àr nyfikna pÄ vilka fördelar de skulle kunna fÄ ut av ett sÄdant arbete. För att kunna ta reda pÄ hur företaget bÀst skulle kunna arbeta med ett systematiskt kvalitetsarbete, har byrÄns processer och rutiner analyserats. Syftet med rapporten Àr att ta reda pÄ hur Konovalenko skulle kunna arbeta systematiskt med att sÀkra sin kvalitet via sina processer och rutiner. Syftet ska uppnÄs genom att via intervjuer och observationer med medarbetare pÄ byrÄn granska kommunikationsbyrÄns nuvarande processer och rutiner samt analysera dessa med stöd av relevant teori. Detta ska göras genom att besvara en frÄgestÀllning: PÄ vilket sÀtt kan kommunikationsbyrÄn Konovalenko arbeta mer systematiskt med sitt kvalitetsarbete? Slutsatsen av rapporten Àr att Konovalenko skulle kunna arbeta mer metodiskt med systematiskt kvalitetssÀkring, vilket skulle innebÀra ett mer kontrollerat och effektivt arbetssÀtt pÄ byrÄn..

Det kulturella mötet mellan vÄrdpersonal i Sverige och personer med invandrarbakgrund : en litteraturstudie

Invandringen i Sverige har ökat under de senaste decennierna, detta har gjort att Sverige gÄtt frÄn att bestÄ av relativt fÄ kulturer till att bli mÄngkulturellt. Att beskriva faktorer som pÄverkar förstÄelsen för kulturella olikheter i mötet mellan vÄrdpersonal i Sverige och personer med invandrarbakgrund var syftet med litteraturstudien. Studien baserades pÄ nio vetenskapliga artiklar och materialet bearbetades genom innehÄllsanalys. Resultatet visade att det finns kulturella olikheter i mötet mellan vÄrdpersonal och personer med annan kulturell bakgrund Àn den svenska. MÄnga invandrare har svÄrt att anpassa sig till sitt nya hemland, bÄde sprÄkligt och kulturellt, vilket avspeglas som ett problem i den allmÀnt stereotypa vÄrden.

Dubbla sjukdomstillstÄnd - dubbelt sÄ svÄrt? : Socialarbetares upplevelser kring arbetet med personer som har samsjuklighet

Uppsatsen syfte var att öka förstÄelsen för socialarbetares upplevelser kring arbetet med klienter som har samsjuklighet, det vill sÀga en samexistens mellan missbruk och psykisk sjukdom. De frÄgestÀllningar som besvarades var: Hur resonerar socialarbetarna kring arbetet med personer som har samsjuklighet? Vad kan begreppet samsjuklighet ha för betydelse i det sociala arbetet för klientgruppen? Fem intervjuer med fem olika socialarbetare utfördes. Empirin analyserades utifrÄn Goffmans teori om interaktion ur ett dramaturgiskt perspektiv och teori om stigmatisering. Resultatet visade att socialarbetarna upplevde innebörden av samsjuklighet som relevant i arbetet.

VÀxelkurskanalens effekt vid reporÀnteförÀndringar

Med dagens allt mer expansiva penningpolitik Àr det relevant att undersöka sambandet mellan reporÀntan och vÀxelkursen och hur dessa tvÄ pÄverkar den svenska byteshandeln och i förlÀngningen den svenska inflationen. Vidare undersöks om sÀnkningen utav reporÀntan nÄr en önskad effekt Àven vid lÄga och negativa nivÄer. Uppsatsen studerar, med hjÀlp utav korrelationsanalys mellan variabler, sambandet mellan den svenska styrrÀntan och de nominella vÀxelkurserna mot euron och den amerikanska dollarn för tidsperioden januari 1999 till och med februari 2015. Sambandet mellan de nominella vÀxelkurserna och byteshandeln till EMU och USA studeras Àven det för att kunna dra slutsatser om hur reporÀntan i förlÀngningen pÄverkar byteshandeln med dessa regioner. Uppsatsens centrala slutsatser Àr att det tycks finnas ett tydligt samband mellan en sÀnkt reporÀntenivÄ och en deprecierad krona.

E-livsmedel 2.0 : En kvalitativ studie av livsmedelsbutikers e-handelssatsningar

In this day and age we carry out our purchases through different channels. We can shop our clothes and computers in a store or online. Nowadays we can even purchase our groceries through the Internet. The biggest retailer chains within groceries in Sweden have established virtual stores online and are distributing the goods in cities throughout the country. This thesis is dedicated to investigating crucial success factors when going about selling groceries online.

Bilden och bildÀmnet som verktyg för lÀrande - möjligheter till kunskapsutveckling

Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur bilden anvÀnds i skolan som verktyg för lÀrande. Vi vill Àven undersöka vilka möjligheter och begrÀnsningar som finns för bilden och bildÀmnets anvÀndande i undervisningen. För att göra detta har vi anvÀnt oss av relevant litteratur, olika forskningsteorier och för skolan gÀllande styrdokument. I den empiriska delen har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Intervjuerna har genomförts med sex lÀrare pÄ fÀltet.

Kulturella Dimensioner : och deras relevans vid tolkning av TV-reklam

ABSTRACTTitle: Cultural dimensions? and their relevance in the interpretation of TV commercialsThe purpose of this study has been to explain the cultural dimensions masculinity versus femininityand individualism versus collectivism and see what their impacts on interpreting commercials are.We also wanted to see if there are any other important aspects to consider when looking at theinterpretation of TV-commercials. To fulfill this purpose we also used this research question:?How are the cultural dimensions relevant when it comes to interpreting TV-commercials?We used a qualitative approach when conducting this study. We found that the dimensionindividualism versus collectivism seemed the most applicable, while the respondents? answers fittedthe best to the highlighted theories.

Organisatorisk interaktion : En frÄga om kunskap

Bakgrund: Kunskap har pÄ senare Är erkÀnts som en viktig resurs för att uppnÄ konkurrensfördelar. Problemet som företag möter Àr hur den kunskap medarbetarna innehar skall kunna utnyttjas pÄ ett effektivt sÀtt.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att utreda hur enskilda teknikinriktade konsultföretag internt kan skapa och sprida, för företaget relevant, kunskap inom organisationen.AvgrÀnsningar: Studien behandlar yrkeskunskap inom tre tekniska konsultföretag i Linköping. Genomförande: Undersökningen har genomförts via 5-8 personliga intervjuer vid vardera av vÄra tre fallföretag.Resultat: En helhetsförstÄelse kring företaget Àr viktigt för medarbetarna för att kunna leverera bra lösningar. HelhetsförstÄelsen uppnÄs genom de fyra kunskaperna och tar frÀmst sin utgÄngspunkt i den tysta kunskapen. Organigrafer tydliggör vart de kontaktytor som möjliggör överföring av tyst kunskap mellan individer finns.

Rika matematiska problem

I undersökningen har vi anvÀnt oss av nÄgra högstadieelever för att ta reda pÄ hur olika gruppkonstellationer samarbetar inom problemlösning i matematik. Eleverna har svarat pÄ en enkÀt dÀr tvÄ rika problemlösningsuppgifter varit utgÄngspunkten för vÄr undersökning. VÄr erfarenhet och hÄllning till problemlösning Àr att ett samarbete mellan eleverna och ett öppnare klassrumsklimat, dÀr det matematiska sprÄkbruket appliceras pÄ ett naturligt vis, gagnar elevernas kunskapsintag. För ett relevant stÀllningstagande och en tillförlitlig analys, valde vi att utföra vÄr enkÀtundersökning pÄ eleverna bÄde individuellt och parvis. Resultatet av undersökningen förstÀrker redan befintlig forskning pÄ omrÄdet.

Konsten att ha fingrarna i varenda syltburk : Hur Tele2 arbetar för att behÄlla kontroll vid utkontraktering av Telemarketing

I dagslÀget vÀljer mÄnga företag att utkontraktera en vÀsentlig del av sin verksamhet pÄ externa leverantörer. I takt med denna utveckling ökar kontrollbehovet av att styra och följa upp hur de externa leverantörerna agerar. Denna uppsats Àr genomförd som en fallstudie och har till syfte att undersöka hur Tele2 arbetar för att behÄlla kontrollen över den utkontrakterade telemarketingförsÀljningen mot privatmarknaden och se hur detta arbete stÀmmer överrens med rÄdande teorier inom omrÄdet. Empirisk data Àr insamlad frÄn tre semi-strukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen har sin grund i utkontrakteringsteorier samt relevant konsultlitteratur.

Kan vi prata om det? Deliberativ demokrati, mÄngfald och politisk kamp

In recent years the liberal representative democracy has been subject of a substantial critique because of its inability to accommodate difference and createa genuinely democratic political process. One such critique comes from the theory of deliberative democracy. Supporters of deliberative democracy try to promote a model of democracy that take its vantage point in free and equal deliberationbetween all relevant actors in a political community. This model has with some success opposed the aggregative model of democracy, and in important ways turned the attention to the potential of deliberative processes.However, the deliberative model is still somewhat underdeveloped when it comes to issues of diversity and difference. This essay deals with such deficiencies by analysing deliberative democracy in the light of the critiquelaunched by difference- and radical democrats.

IntranÀt En kommunikationskanal för alla?

Intranet is today a common technical groupware to communicate in many organisations. People can interact through the Intranet and communicate within the organization and get relevant information according to their workplace. It can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and communication tool. This causes problems when people want to reach out with information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at Arlanda airport.

HUR UPPFATTAS PLACERINGEN PÅ CORPORE HVB-HEM - UTIFRÅN UNGDOMAR, FÖRÄLDRAR, SOCIALSEKRETERARE OCH PERSONALS PERSPEKTIV

Our purposes with this essay was from the perspective of young people that has completed a stay at HVB-home, their parents and the social welfare secretaries get an apprehension on their way of looking at the purpose of placement in a HVB-home agrees with the comprehensive view of the placement. We also wish to get a picture of what is of important to change in this matter. How do they experience the reasons for the placement, goals and purpose? What positive and negative experience do they have from their placement? What is relevant to change when you look at the different parties' ways of looking at change/progress in this matter? In what different ways do the parties look upon collaboration and how does that effect the treatment? Our qualitative study is built upon interviews with the persons mentioned, upon educational visits to HVB-homes and upon interviews of staff at HVB-homes. The staffs opinion has also been compared with the other perspectives.

Kundrelationer vid e-handel mellan företag

Att kundrelationer Àr viktiga för företagen Àr nÄgot som har varit kÀnt sedan lÀnge, samtidigt som fler företag tillÀmpar e-handel. ProblemstÀllningen i denna undersökning syftar till Àr att ta reda pÄ i vilken utstrÀckning svenska företag, som utöver ordinarie försÀljning erbjuder sina produkter över Internet, kan skapa lÄngsiktiga relationer med kunderna som tillÀmpar e-handeln. Informationen frÄn undersökningen ger Àven svar pÄ vilket tillvÀgagÄngssÀtt företagen anvÀnder för att skapa lÄngsiktiga kundrelationer.De slutsatser som drogs Àr att företagen delvis kan skapa varaktiga kundrelationer över Internet. Det behövs dock ett komplement till e-handeln i form av personlig kontakt med kunden via besök och telefonsamtal. TillvÀgagÄngssÀttet för att skapa varaktiga relationer anses vara personliga och regelbundna besök och telefonsamtal, bra kvalitet gÀllande produkter, hÄlla leveranser, Àrlighet samt ge relevant information till kunden..

Revisorers skadestÄndsansvar : En studie av vad som krÀvs för att revisorn ska bli skadestÄndsskyldig

The purpose of this study was to describe and analyze youth community service in the Kalmar municipality. Our focus was on juvenile offenders and predecessor of public authorities. The juvenile offenders in our study have completed youth community service. A qualitative study was undertaken which include seven interviews. Our empirical data were compared and analyzed with previous research data.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->