Sök:

Sökresultat:

4033 Uppsatser om Relevant innehćll - Sida 66 av 269

Barnets Natur - en studie om förskolebarns kunskap kring natur

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad förskolebarn har för kunskap om natur, samt om barn kan se ett samband mellan mÀnniska och natur nÀr de tar del av utomhuspedagogik. I vÄrt arbete har vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer med 15 barn pÄ tre uteförskolor för att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar. Med hjÀlp av tidigare studier om barns kunskaper kring olika natur- och miljöfenomen, har vi kopplat vÄrt resultat till de tidigare studierna för att fÄ en uppfattning om barns kunskap. Vi har Àven kopplat vÄrt resultat till relevant litteratur. Resultaten i vÄr undersökning visar att barnen har en god men dock en ytlig kunskap om naturen.

PÄ vilka sÀtt kan bibliotek vara anvÀndarvÀnliga för mÀnniskor med dyslexi?

The purpose of this study is to find out how libraries can be user-friendly to people with dyslexia by focusing on how adult dyslectics experience the library. Data were collected through literature and interviews with adult dyslectic students. Two different types of user studies served as a theoretical framework; one was an individual-related study by professor Wilson and the other was a system-related one from professor Buckland. The findings in this study shows that dyslectic library users often experience difficulties when seeking for materials in the library, due to the libraries organisation of material according to the written language. Through technical aid and a more user-friendly organisation of materials it may be easier to find relevant material for dyslectics.

Leverantörsrelationer : - i byggbranschen jÀmfört med ett företag i produktionsbranschen

Study objects: JM, Folkhem and ABB.Purpose: The purpose with this study are to examine how the supplier relations are in the construction branch and compare that result with how the supplier relations are for ABB a production company.Theoretical: The theoretical chapter illustrates important and relevant parts of supplier relations, purchasing and supplier strategies to give good overview. The theoretical review will combine information from different fields to consent with the research problem.Method: A case study has been made on three different companies, one of the companies was active in the production industry the other two were active in the construction industry. Data was mainly collected through semi structured interviews on each of the three companies.Conclusions: The size of the company decided which point of view the company had on purchasing, traditional or modern view. All three companies had a centralized purchasing organization but the construction firms were more decentralized than the production company. The reason was that the construction firms were dependent with more flexibility when every construction project is unique..

Kommunikativ ekonomistyrning och effektivitet

Ekonomisk information kan ses som ett instrument för att höja medvetenheten och motivationen hos anstÀllda under förutsÀttning att den kan förstÄs och Àr relevant. Vilken betydelse har samspelet mellan ekonomichefen/controllern och produktionsavdelningen i tillverkande företag? Hur förmedlas ekonomiinformationen? Muntligt, via möten, face-to-face, skriftliga rapporter eller pÄ annat sÀtt? Förmedlas informationen över huvudtaget? Vilken betydelse har ekonomiinformation för företagens effektivitet? Kan vi bidra till att bekrÀfta att det finns ett samband mellan spridning av ekonomiinformation och effektivitet? Syftet Àr att undersöka om sÀttet att förmedla den information som kommer frÄn ekonomistyrsystemet i form av rapporter och/eller andra sÀtt att förmedla informationen pÄ, kan tÀnkas pÄverka förstÄelse och motivation hos individer i syfte att öka företagens effektivitet. Vi kan med vÄr studie visa att det finns ett samband mellan spridning av ekonomiinformation och effektivitet i organisationer, dÀr faktorerna kommunikation, kognition och motivation spelar en avgörande roll i sammanhanget..

Argus diskussionsforum: utifrÄn nÄgra utvalda medarbetares perspektiv

The aim of this masters thesis was to study how the members of a small non-profit organisation perceived the web forum, compared to the other information channels of the organisation. The organisation was defined as a virtual community. A literature review was conducted. The theory construction was based on the sensemaking theory. Interview questions were constructed based on the literature review and the sensemaking theory.

Val av redovisningsvaluta : en undersökning av svenska och danska börsnoterade företag

Möjligheten till val av redovisningsvaluta i Sverige och Danmark har funnitssedan Är 2001 respektive Är 1999. En undersökning som gjordes Är 1997 iSverige visade behov för företagen att redovisa i annan relevant valuta. HurmÄnga som idag gÄtt över till annan valuta och varför finns det ingenundersökning pÄ och vÄrt syfte med uppsatsen Àr att förklara företagens val avredovisningsvaluta.Vi har gjort en dokumentundersökning som omfattar företag pÄ StockholmsochKöpenhamnbörsen med sÀte i respektive land. Institutionell teori liggertill grund för de hypoteser som bildas. Den informella pÄtryckningen Àr frÄnintressenter vilka pÄverkar företagen pÄ olika vis och olika mycket.

StickrÀdsla : OmvÄrdnadsÄtgÀrder för att motverka uppkomsten av stickrÀdsla hos barn

Patienter med stickrÀdsla uttrycker ofta svÄr Ängest och oro inför provtagning, insÀttning av perifer venkateter, diverse injektioner samt inför vissa medicinska ingrepp. Det Àr dÀrför relevant att beskriva detta nÀrmare och av stor klinisk betydelse att problemet uppmÀrksammas.Syftet med litteraturstudien var att beskriva de omvÄrdnadsÄtgÀrder sjuksköterskan kan anvÀnda för att motverka stickrÀdsla hos barn. Resultatet baseras pÄ tolv vetenskapliga artiklar, tio kvantitativa och tvÄ kvalitativa. Artiklarna kartlÀgger aktuella studier inom omrÄdet och författarnas analys av artiklarna mynnar ut i tre huvudkategorier av omvÄrdnadsÄtgÀrder: att avleda barns uppmÀrksamhet genom distraktion, smÀrtlindring med topikal anestesi och motivera anvÀndandet av coopingstrategier.Studiens huvudresultat Àr att en kombination av resultatets samtliga tre omvÄrdnadsÄtgÀrder, dÀr Àven förÀldern engageras, samt ett kommunikativt korrekt förhÄllningssÀtt, anpassat till barnets utvecklingsnivÄ, Àr det bÀsta sÀttet att reducera barnets smÀrtupplevelse, rÀdsla, oro samt Ängest och dÀrmed minska risken att stickrÀdsla utvecklas..

?Skolifieringen? av förskoleklassen

Skolverket anser att grunden i integrationen mellan de bÄda skolformerna förskola och skola nu Àr lagd och det Àr dags att bygga vidare. I denna grund pÄtalar dock Skolverket att det har skett en ?skolifiering? av förskoleklassen. Med tanke pÄ detta Àr syftet med studien att studera pedagogers syn pÄ förskoleklassens verksamhet med speciellt fokus pÄ lek. Att beskriva vad en ?skolifiering? av förskoleklassen har betytt och eventuellt kommer att betyda för lÀrandet och leken i de lÀgre Äldrarna, anser vi som skribenter kan leda till att en integration mellan de bÀgge skolformerna förskola och skola inte bör ske pÄ nÄgons bekostnad.

FörskollÀrares tankar om barns matematiska lÀrande och den reviderade lÀroplanen

Syftet med examensarbetet Àr att ge en beskrivning av hur förskollÀrare uppfattar barns matematikinlÀrning och hur den matematiska verksamheten integreras i den dagliga verksamheten samt undersöka förskollÀrares uppfattning om den reviderade lÀroplanens utveckling. Arbetets frÄgestÀllningar Àr följande: ? Hur tÀnker förskollÀrarna kring barns lÀrande i relation till matematik? ? Hur beskriver förskollÀrarna sjÀlva sin dagliga verksamhet med fokus pÄ matematiken? ? Hur uppfattar förskollÀrarna att den reviderade lÀroplanen pÄverkat arbetet med matematik? För att besvara frÄgestÀllningarna ovan har intervjuer utfört med sex olika förskollÀrare, pÄ tre olika förskolor. Den insamlade empirin har analyserats och kopplats samman med relevant tidigare forskning. Resultat visar att förskollÀrarnas syn pÄ barns lÀrande gÀllande matematik ter sig olika och att förskollÀrarnas arbetssÀtt skiljer sig Ät.

Kunskapshantering i en projektorienterad organisation : En fallstudie av ett teknikkonsultbolag

Kunskap Àr en av de viktigaste och mest vÀrdefulla tillgÄngarna för företag. Under de senaste decennierna har Knowledge Management (KM) fÄtt utökat fokus av bÄde företag och forskare. Parallellt med denna utveckling organiserar allt fler organisationer sitt arbete i projektform. Projektformen innebÀr ytterligare utmaningar avseende kunskapsöverföring i jÀmförelse med en typisk hierarkisk organisation, dÄ projekten Àr temporÀra vilket pÄverkar lÀrandet och kunskapsöverföringen mellan projekt.Med detta som utgÄngspunkt Àmnar detta examensarbete nÀrmre undersöka kunskapsöverföring i en projektorienterad organisation. De frÄgestÀllningar som ska besvaras lyder enligt följande:Vilka problem finns vid kunskapsöverföring i en projektorienterad organisationVilken KM-strategi Àr lÀmplig i denna typ av organisation?Vilken nytta kan förbÀttrad kunskapsöverföring generera för organisationen?För att besvara dessa frÄgor har en djupgÄende fallstudie utförts pÄ Sweco Management.

Religion för vem? : En genusanalys av hinduismen i lÀromedel

The aim of this study is to analyze Hinduism in upper secondary school textbooks using a gender-based perspective. The specific material used consists of four textbooks, whereof two are published prior to the curriculum Lgy 11 and two are published after Lgy 11. In order to analyze the textbooks the following methods are used: content analysis, picture analysis and comparative analysis. First, the contents and pictures of the textbooks are analyzed using theories on gender. After this analysis the results are compared to the relevant curriculum and its guidelines for the analyzed subject.

Barnets bÀsta: Vad Àr meningen bakom orden, och kan rÀtt svar nÄs i det enskilda fallet innan beslut?

Syftet har varit att utreda begreppet ?barnets bÀsta? och förklara vilken svÄrighet dessa ord har i vÄr lagstiftning. Analysen har till största del inriktats pÄ barnets bÀsta vid förÀldrars tvister, och efterföljande beslut om vÄrdnad, boende och umgÀnge. Arbetet har följt traditionell juridisk metod genom att relevant rÀttsinformation har tagits fram och sedan tillÀmpas pÄ frÄgestÀllningarna genom en ingÄende tolkning för att komma till en slutsats. Tolkningen av olika skrivningar i lagtext och andra styrande dokument sker olika hos myndigheter vilket har belysts och visar pÄ svÄrigheten att nÄ rÀtt svar i det enskilda fallet.

AnvÀndares instÀllning till anvÀndarmedverkan - en fallstudie inom Försvarsmakten

Vi har undersökt anvÀndares instÀllning till anvÀndarmedverkan i systemutvecklingsprojekt. Syftet var att ta reda pÄ vilka faktorer som kan anses pÄverka denna instÀllning, undersöka hur anvÀndarnas instÀllning förÀndras under projekttiden samt ta reda pÄ skillnader i instÀllning mellan civilt och militÀrt anstÀllda. Som grund för vÄr undersökning genomfördes en tolkande fallstudie inom Försvarsmakten. UtifrÄn en litteraturstudie identifierades motivationsfaktorer som lÄg till grund för vÄr analys. Till största delen anvÀndes intervjuer som datakÀlla, men Àven dokument, informella samtal och andra erfarenheter anvÀndes i studien.

Är klassisk imperialism fortfarande relevant? : En komparativ fallstudie av Marocko-VĂ€stsahara och Kina-Tibet

Imperialism has for a long time been an important concept in international relations. The literature identifies many different types of imperialism. After the great de-colonization scientists stopped discussing ?classic? imperialism, i.e. using physical strength in the form of conquest and occupation to subdue weaker states.

Att inte vara med - Pedagogers beskrivning om sitt arbete i förskolan med barn som har ett inagerande beteende.

BakgrundI kapitlet bakgrund ger vi en beskrivning av barn med ett inagerande beteende ochpedagogernas betydelse för dessa barn. Vi redogör ocksÄ för lekens, samspelets,kommunikationens och förÀldrasamverkans betydelse för barn med ett inagerande beteende. I bakgrunden redogörs Àven relevant forskning.SyfteVÄrt syfte med undersökningen Àr att ta del av pedagogers beskrivning av förskolebarn med ett inagerande beteende samt pedagogernas arbetetssÀtt/metoder med att fÄ dessa barn att samspela, kommunicera och bli delaktiga i lek och aktiviteter.MetodI vÄr undersökning utgick vi ifrÄn ett hermeneutiskt synsÀtt. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ metod dÀr intervju var vÄrt redskap. Vi intervjuade sex pedagoger som Àr verksamma inom förskolan.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->