Sök:

Sökresultat:

4033 Uppsatser om Relevant innehćll - Sida 59 av 269

Individualintegrerade elever LĂ€rares erfarenheter av att ha en individualintregrerad elev i sin klass

Examensarbetet handlar om hur det Àr att som lÀrare ha en individualintegrerad elev i sin klass. PÄ 1800-talet gick bÄde lindrigt förstÄndshandikappade och normalbegÄvade elever i folkskolan. Under flera decennier var de förstÄndshandikappade pÄ institutioner för att skydda dem frÄn samhÀllet men ocksÄ för att samhÀllet skulle skyddas frÄn dem. Nu förekommer det flera varianter av undervisningen för de förstÄndshandikappade parallellt, dels sÀrskolor dÀr det bara Àr förstÄndshandikappade i klassen, dels att förstÄndshandikappade undervisas tillsammans med normalbegÄvade elever i normalklass. Tyngdpunkten för intresset i arbetet ligger pÄ de elever som Àr integrerade i normalklass.

KonkurrensbegrÀnsning genom selektiva distributionsavtal inom den schweiziska klockindustrin

Sammanfattning Selektiva distributionsavtal anvÀnds inom mÄnga branscher som ett sÀtt att reglera handeln med produkter och som ett verktyg för att selektera ÄterförsÀljarna. Det senaste Äret har dessa avtal kommit att nyttjas Àven inom klockbranschen. Det Àr en speciell bransch dÀr varumÀrkena fÄr allt större betydelse och det bidrar till en starkare position för de företag som Àger och levererar produkter av de specifika varumÀrkena. Syftet med detta arbete Àr att utreda huruvida de selektiva distributionsavtalen medför en begrÀnsning av konkurrensen och om sÄ sker, vilka faktorer det Àr som skapar begrÀnsningarna. Vidare har en diskussion förts om de villkor som nyttjas verkligen Àr förenliga med lagstiftningen.

Kalkylering i tvÄ mindre bokbinderier

Titel: Kalkylering i tvÄ mindre bokbinderierBakgrund: För att fÄ en effektiv ekonomistyrning av ett företag krÀvs relevant information om de alternativ som finns och vad de har för konsekvenser. Men hur gör man för att fÄ informationen nÀr resurserna Àr begrÀnsade?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr: att beskriva hur produktkalkylering görs i tvÄ moderna bokbinderier  beskriva och analysera anvÀndningen av kalkylinformationenAvgrÀnsningar: Vi avgrÀnsar oss till att undersöka tvÄ företag med ca 20 anstÀllda och en diversifierad produktion.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och upplysningar har huvudsakligen insamlats genom intervjuer och observationer.Slutsatser: De tvÄ företagen gÄr olika tillvÀga vid upprÀttandet av sina förkalkyler men anvÀnder informationen pÄ liknande sÀtt till planering, prissÀttning och uppföljning.Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till vidare forskning Àr att göra en liknande undersökning pÄ de större företagen inom bokbinderibranschen för att titta pÄ om större resurser lÀggs pÄ kalkyleringen med mer ÀndamÄlsenlig information att anvÀnda sig av som resultat..

Kollektivtrafik lÀngs Litteraturgatan. En jÀmförelse mellan olika kollektivtrafiksystem med avseende pÄ kapacitet.

There are many elderly buildings, particularly those constructed during the million program, in need of renovations and plumbing replacement. An alternative to the traditional plumbing replacement is the relatively new and untested technique called relining. The purpose of the study is to thoroughly investigate the different types of relining that are currently available on the market to help enhance Peab?s knowledge before purchasing relining services. The theoretical part of this report is based on relevant information provided from companies, previous studies, investigations and reports within the area.

Tema som undervisningsmetod

Under lÀrarutbildningens gÄng har vi kommit i kontakt med och intresserat oss för den tematiska undervisningsmetoden. Vi har bland annat stött pÄ metoden ute pÄ fÀltet och genom inriktningen sprÄk och skapande. Huvudsyftet med denna uppsats Àr att undersöka den tematiska arbetsmetodens kvalitet. MÄlsÀttningen Àr att studera den tematiska arbetsmetoden och undersöka om det Àr en metod som kan gynna alla elever, oavsett inlÀrningsförmÄga, intressen och förkunskaper. FrÄgestÀllningarna som vi belyser Àr om den tematiska undervisningen Àr en metod som Àr lÀmplig för alla elever och pedagoger, varför man ska anvÀnda sig av den tematiska undervisningen istÀllet för den traditionella, samt vilka för- och nackdelar som det finns med tematiskt arbete.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och dÀrmed intervjuat fem pedagoger som arbetar med den tematiska arbetsmetoden pÄ olika sÀtt.

Att utvecklas genom arbetsminnestrÀning

Under mina första Är som obehörig lÀrare har jag arbetat med en elev med lindrig utvecklingsstörning. Eleven har genom sin lindriga utvecklingsstörning svÄrt att ta emot lÀngre instruktioner, hamnar eleven i nya situationer blir eleven stressad och eftersom eleven genomför sina uppgifter med stor noggrannhet hamnar eleven efter med skolarbetet. Syftet med studien var att se hur en elev som har lindrig utvecklingsstörning utvecklas genom att trÀna med ett arbetsminnestrÀningsprogram som heter Robomemo och hur resultaten kan sÀttas i ett integreringsperspektiv. Resultatet visade att eleven hade en stor utveckling bÄde om jÀmförelsen sker utifrÄn medelindexutvecklingen samt utifrÄn sitt eget startindex. Slutsatserna som kunde dras utifrÄn studiens resultat var kopplingen mellan arbetsminnet och möjligheten till inlÀrning Àr tydlig och att arbetsminnestrÀning kan ha en mycket positiv pÄverkan pÄ elever med lindrig utvecklingsstörning som Àr integrerade.

VÀrdegrundsarbete - en intervjustudie med tre grundskollÀrare

Genom förankring i relevant litteratur, och en intervjustudie med tre lÀrare, svarar denna uppsats i resultatdelen pÄ forskningsfrÄgan: hur lÀrare i grundskolan beskriver att de arbetar med lÀroplanens (Lpo 94), vÀrdegrundsmÄl. Den visar att vÀrdegrunden i det demokratiska uppdraget har stor betydelse för elevernas samhÀllsutveckling. Uppsatsen pÄpekar att samtalen kring vÀrdegrunden mÄste generera handling. Vidare pÄvisas vikten av stÀndig reflektion över vad vÀrdegrunden innebÀr. I diskussionsdelen besvaras uppsatsens syfte att: förstÄ innebörder av lÀroplanens (Lpo 94), vÀrdegrundsmÄl i skolans praktik.

10- kamraterna

Sammanfattning Det övergripande syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka om lÀrarna Àr medvetna om varför de ska arbeta med 10-kamraterna och om hur medvetna eleverna sjÀlva Àr om varför de bör kunna 10-kamraterna. För att ta reda pÄ detta genomfördes en intervju med 3 olika lÀrare angÄende deras arbete kring 10-kamraterna. Resultatet av intervjuerna visar att alla lÀrare arbetade med 10- kamraterna och har gjort det ett tag. Men alla arbetade inte exakt pÄ samma sÀtt med 10- kamraterna. Enligt lÀrarna bör eleverna lÀra sig 10-kamraterna för det Àr anvÀndbart i mÄnga delar i matematiken.

Att skriva sig till lÀsning via datorn : LÀrarens val?

The purpose of my study is to examine why five primary school teachers chose to start using the method ?Learning reading by writing on computer? in their teaching. How do they perceive that the method works in their classroom and do they perceive that the method affect the children?s literacy?The study consists of a qualitative method in form of interviews with five primary school teachers and also some observations made by me in the classrooms. I will use the findings I made during the interviews and observations and contrast these to relevant literature and research that I have collected.The result of my study shows that all of the interviewed teachers had a self-interest in working with the method ?Learning reading by writing on computers? and that they also worked closely with colleagues.

Vem bestÀmmer? - Barns rÀtt till förhandling om förskolans regelverk (Who decides? - The child's right to negotiate about the preschool rules)

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka barns uppfattningar om förskolans regelverk sett ur barnens perspektiv. VÄrt syfte kompletteras med frÄgestÀllningar om hur barn uppfattar regler, bÄde de uttalade och outtalade, som finns pÄ förskolan samt upplevelsen av att kunna pÄverka regelverket. Studien utgÄr frÄn ett relationellt perspektiv och ur barns perspektiv. I tidigare forskning redogörs för relevant forskning och litteratur utifrÄn ÀmnesomrÄdet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med triangulering via observation och intervju för att belysa vÄra forskningsfrÄgor ur flera perspektiv.

lÀraren och datorn : en studie av IT-kompetens hos lÀrare i gymnasieskolan

Studien undersöker samband mellan gymnasielÀrares bakgrund och IT-kompetenser samt hur arbetet med IT organiseras pÄ gymnasieskolor och vilka möjligheter till kompetensutveckling som gymnasielÀrare har. Samtliga data kommer frÄn en anonym webbaserad enkÀtundersökning som besvarades av 62 gymnasielÀrare pÄ olika gymnasieskolor i mellersta Sverige (utskick till cirka 290). Insamlad data analyserades kvantitativt i SPSS och Microsoft Excel och presenteras som tabeller och diagram. Intressanta fynd i analysen Àr att yngre respondenter skattar sina egna IT-kompetenser högre Àn Àldre respondenter och att det finns en tydlig skillnad i att kvinnliga respondenter ser betydligt större behov av kompetensutveckling Àn manliga respondenter. Vidare ses mjukvara för ordbehandling och skolans lokala lÀrplattform som tvÄ av de viktigaste verktygen i yrket, medan förmÄgan att skapa egen media i genomsnitt ses som mindre relevant.

"Hur lÀttpÄverkade Àr ni tjejer egentligen?" - En uppsats om skam, hÄr och sexualitet

The study is based on three Swedish novels published in 1945,1956 and 1964, and three Swedish novels published in 1998, 2008and 2009. The aim has been to investigate how librarians are portrayed in Swedish literature, as well as a comparison between the older and the newer literature. What librarian images are portrayed in the analyzed literature? Is the portrayal mostly positive, negative or neutral? Are there any clear differences in how librarians portrayed in newer and older Swedish fiction? If so, what are they? The method used has been qualitative content analysis where relevant paragraphs have been coded and divided them into categories of appearance, personality, and professional identity. The conclusion is that the librarian is often portrayed as an intellectual and somewhat high-strung bibliophile.

Tillförlitlighet vid vÀrdering av goodwill : En fallstudie av tre koncerner

Since year 2005 the accounting has changed for public companies because of the new international standards, IFRS. IFRS 3 provides a single international accounting treatment for acquisitions and has broadened the definition of intangible assets. By IFRS 3 goodwill is defined as the excess of the cost of acquisition and is separated from intangible assets. Now goodwill must be annually tested by an impairment test. There are many valuation issues to considerate when it comes to deciding the value of goodwill.

Oberoende skivbolag i förÀndringstider : Om den förÀndrade affÀrslogiken i skivbolagsbranschen

During the last decade the conditions for the music industry have been changed significantly. With the dropping sales of physical phonograms and the increasing illegal file sharing, the record labels have been forced to adapt and thus seek alternative sources of income next to the traditional sales of phonograms. Our purpose was to investigate how smaller Swedish record labels adapt themselves to the changing environment within the music industry and which new alternative sources of income they can use to finance their music production. To do this we used a deductive approach where we started by researching theories we thought were relevant to the subject, which we then used to get valuable information out of our informants.From our empirical investigations it appears that the independent record labels are rather positive about the future and that they will be able to survive, even though they will have to change their ways of working to a large extent. Our results show that the record labels as we know then will disappear.

Hur styrning utan budget sker i praktiken : - En fallstudie pÄ Ahlsell AB

PÄ senare tid har en kritisk diskussion vÀxt fram kring anvÀndandet av budget som styrmedel. Budgeten anses vara tidskonsumerande, resurskrÀvande och den anses Àven inte tillhandahÄlla relevant information, vilket har medfört att det finns företag som avskaffat budgeten som styrmedel. Men hur styrs företag utan budget och Àr det möjligt att styra ett företag utan budget? Det finns forskare som anser att företag som styrs utan budget fÄr problem med planering, samordning samt styrning av aktiviteter dÄ de saknar ett ramverk. Ahlsell AB Àr företag som har styrt sin verksamhet utan budget i 17 Är.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->