
Sökresultat:
10276 Uppsatser om Relation oriented leadership - Sida 65 av 686
Okontrollerbarheten i en interorganisatorisk relation ?En studie av okontrollerbara faktorer i samarbetet mellan Swedbank och sparbankerna
Bakgrund och problem: De senaste decennierna har komplexiteten och variationen av olika samarbeten ökat. När komplexiteten ökar i ett samarbete ökar även behovet av koordinering samtidigt som upprättande av ett fullständigt samarbetsavtal blir svårare, vilket skapar utrymme för ett opportunistiskt beteende. En parts opportunistiska handlande kan skapa styrproblem i samarbetet. I och med den ökade variationen av samarbeten är det därför intressant att undersöka styrproblemen som kan uppkomma av samarbeten.Syfte: Syftet är att ur ett ekonomistyrningsperspektiv identifiera och beskriva okontrollerbara faktorer som kan uppkomma av en interorganisatorisk relation samt försöka förklara vilka styrmekanismer som kan tillämpas för att mildra okontrollerbarheten.Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på att undersöka samarbetet inom IT-system, produkter och service mellan en sparbank och Swedbank.Metod: Kvalitativa intervjuer har genomförts med representanter från två parter i en interorganisatorisk relation. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en analysmodell som bygger på en identifieringsprocess av okontrollerbara faktorer.
Hälsofrämjande ledarskap : Ledarens roll för att främja hälsa inom arbetslivet
Syftet med det här arbetet är att genom en teoretisk undersökning skildra vad hälsofrämjande ledarskap består av idag. Samt genom en empirisk studie beskriva på vilka sätt Tekniska förvaltningen i Sala kommun arbetar med hälsofrämjande ledarskap.Studien är av deskriptiv karaktär och är baserad på en kvalitativ undersökningsmetod och semistrukturerade intervjuer har genomförts med den valda organisationen. Teoretiska referensramen består av vetenskapliga artiklar och böcker inom området. Resultatet analyserades med en berättande analysmetod baserad på den teoretiska referensramen och det empiriska materialet. Efter att ha sett och analyserat hur Tekniska förvaltningens ledning arbetar med aktiviteter, åtgärder och ledarskap inom de här för studien aktuella områdena kan slutsatsen dras att de här teorierna och begreppen är aktuella idag för hälsofrämjande ledarskap..
Slagen kvinna på akuten ? Vad ser och vad gör sjuksköterskan
IntroduktionVåld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem. Tre av fyra anmälda våldsbrott motkvinnor äger rum i hemmet. Våldet leder till ett omfattande lidande för kvinnor och barn.22-35 % av alla kvinnor som söker vård på sjukhus gör det till följd av våld i nära relation.SyfteSyftet med fördjupningsarbetet var att belysa lidandet hos de kvinnor som utsätts förmisshandel av sin partner, samt vilka omvårdnadsåtgärder som sjuksköterskan kan användasig av för att stödja dessa kvinnor.MetodFördjupningsarbetet var en litteraturstudie. Tio vetenskapliga artiklar söktes och bearbetades.ResultatMisshandlade kvinnor vill bli frågade om våld. De berättar om någon inleder.
Små och medelstora företags relation till CSR- kommunicering
Civilekonomuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitet, 2011Författare: Emelie Birgersson och Camilla SvenssonHandledare: Magnus WillessonExaminator: Sven-Olof Yrjö CollinTitel: Små och medelstora företags relation till CSR- kommuniceringBakgrund och problem: Tidigare har större företag ansetts vara normen för forskning kring CSR- kommunikation. Forskning om SMEs relation till CSR- kommunicering är endast i sin begynnelsefas, vilket gör att vår studie som vill undersöka hur relationen ser ut mellan svenska SMEs och CSR- kommunicering, kan bidra till nya empiriska fynd då studien dels har en utgångspunkt i att söka samband som kan förklara varför och hur svenska SMEs kommunicerar CSR, samt antar ett helhetsperspektiv, vilket är något som inte gjorts i forskningen tidigare.Syfte: Syftet med studien är att kartlägga svenska SMEs relation till CSR- kommunicering, genom att med hjälp av olika faktorer förklara hur och varför svenska små och medelstora företag väljer att kommunicera CSR.Metod: Studien utgår från en kvantitativ metod där empirin samlades in genom web-enkäter. Ett proportionellt stratifierat urval av 649 små och medelstora företag, resulterade i svar från 142 respondenter. Hypoteser formulerades för att kunna testa och ge svar på om det fanns samband mellan faktorerna som skulle kunna bidra till att förklara SMEs relation till CSR.Slutsatser: Studiens resultat visar att CSR- kommunikation även är något som tillämpas av SMEs, vilket kan bidra till den teoretiska och praktiska utvecklingen kring CSR- kommunikation. Studien visar att samband finns mellan SMEs relation till CSR- kommunicering och de tre teorierna som berör intressenters påverkan, legitimitet samt nätverk och relationer.
Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag
Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill säga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrån ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det är en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna på Milko, Skånemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vår undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillämpas i stor utsträckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anställda.
Ledarskap via digitala medier - Sambanden mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt de anställdas uppfattning kring ledarskap
Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid präglad
av ledarskap förmedlat via digitala medier. Frågan om vilka egenskaper samt
beteenden kommer att få större betydelse för ledarskapet i relation till
digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större
användningen av digitala medier mellan ledare och anställda. Syftet med studien
var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och
förändringsinriktad i relation till användning av digitala medier, utifrån de
anställdas uppfattningar. De 25 deltagarna var anställda inom privata
organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en
webbenkät studerades sambandet mellan ledarskapsstil, användning av digitala
medier samt anställdas uppfattning av ledarskap.
Vikingatiden i svenska och brittiska läromedel : En läromedelsanalys
The purpose of this thesis is to examine how the Viking age is described in textbooks and teaching aids in the countries Sweden and Great Britain. The examination is done through a text analysis, specifically called textbook or teaching aid analysis, where the content of the teaching aid is examined. A literature survey with thoughts and statements regarding the Viking age of writers and experts, from both countries, are included. This examine is also to answer the question whether the teaching aids are typical or infrequent in relation to each other inside the explicit country, but also between the countries. The result shows that the teaching aids in the main are typical in relation to each other. Some differences do exist and shows themselves in the choices of dispositions and layout, also in a few numbers of cases in the content. .
Att möta kunden med användbarhet
In relation to the development of IT-products it is very important that the software supplier is aware not only of the target group but also the field of application. Usability should characterize the whole IT-design process as, in relation to this context, design includes more than merely those aspects which are visible to and thus can be interpreted by the naked eye. The study examines the specific qualities and properties that substantiate the usability and the demands that a customer rightfully expects from an IT-product. The user and the customer are highlighted in the same context in order to demonstrate that it is through the customer that an IT-product is defined as being useful. Thus, from this perspective, the user and customer can be considered as being the same person.
Äldreomsorgen och de sju små doktrinerna: En empirisk studie av New Public Management-reformer inom svensk äldreomsorg
The purpose of this paper is to perform an in-depth analysis of how New Public Management reforms have impacted management practises in two publicly financed elderly care providers in Sweden. The paper studies one public and one private elderly care provider and analyses to what extent they have implemented New Public Management methods. The results are based on interviews with several persons within the two organisations and analysed using the seven New Public Management doctrines as described by Christopher Hood (1991; 1995). The major finding in the thesis is that the level of exposure towards New Public Management reforms differs between the two studied organisations where the private provider is exposed to the reforms to a greater extent than the public. The paper concludes that the main reasons for the low extent of exposure in the public provider could be attributed to the lack of measurable standards performance as well as the proximity to the political leadership..
En ordförandegrupps känsla av samanhang
Back, I. & Hörberg, A. (2009). En ordförandegrupps känsla av sammanhang. C-uppsats i pedagogik.
Möten i palliativ hemsjukvård ? Sjuksköterskors erfarenheter
Utvecklingen av svensk hemsjukvård har gjort det möjligt för alltfler personer att vårdas i det egna hemmet den sista tiden i livet. Mötet med svårt sjuka och döende personer i hemmet ställer krav på sjuksköterskorna som ska delta i vården. Det är viktigt att redan från första mötet skapa en relation präglad av förtroende och tillit. Syftet med föreliggande studie var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av mötet med svårt sjuka personer med behov av palliativ vård i hemmet. Metoden som användes var en litteraturstudie av vetenskapliga artiklar med kvalitativ design.
Fisk, fågel eller mittemellan? : En studie av tre multiprojektmiljöer
Background: A great part of all projects within Swedish industry are conducted in a multiprojectenvironment, which means that several projects are performed simultaneously. The research within the field of project management is though focused on single projects. Projects are highly dependent on the context in which they are conducted, although the organization of the multiprojectenvironment is only partly explored. Furthermore is the research within the project management highly concentrated on standardization of the project work. The question is whether this implies to the basic advantages with the project-oriented organization, which is flexibility and creativity? Purpose: To describe and obtain an understanding for the multiprojectenvironment regarding management control and organization.
Att berätta historia : En studie om museers verksamhet
The purpose of this essay is to look at how museums design their activities as tourist destinations through the dissemination of history. In order to research this problem we have posed the following questions: How do museums act in order to animate and interpret history? What does the future hold for the museums? In order to find the answers to these questions we have made a deep-going analysis of the activities of four museums, Nordiska Museet, Etnografiska Museet, Historiska Museet and Naturhistoriska Museet. These museums have been analyzed by means of interviews, observations and the study of documents. Our theoretical perspective is informed by a hermeneutic perspective as well as Foucault´s definition of museums as institutions, and the concept of storytelling.
Mötet mellan patienter med cancer och sjuksköterskan : en litteraturstudie om patienters upplevelser
Bakgrund: När en person drabbas av cancer förändras hela ens livsvärld. Bristande kunskap ger en känsla av att inte få grepp om situationen och därför är det viktigt att sjuksköterskan ger en god omvårdnad med fokus på helhet och kommunikation. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva patienters upplevelser av sjuksköterskans bemötande vid cancerbehandling på sjukhus. Metod: En litteraturstudie som bygger på tio kvalitativa artiklar. Resultat: Genom analys hittades tre huvudkategorier: Vikten av bred kunskap hos sjuksköterskan, Vikten av en bra vårdrelation och Vikten av ett bra omhändertagande som gynnar patientens välbefinnande och viljan att vara delaktig.
Kan Urban Computing influera Sport-IT? : En studie om nästa generations coachingverktyg
The Swedish government?s objective regarding information technology is to be world-leading in using the possibilities that digitization provides. In some aspects this has already been done, but in some areas much is yet to be accomplished. Although sports and recreational fitness activities are amongst the fastest growing areas of personal and consumer-oriented cloud computing-based technologies around the globe, there are areas within the genre that?s not evolving as quickly.