Sök:

Sökresultat:

10276 Uppsatser om Relation oriented leadership - Sida 47 av 686

Effektivisering av pulverlackeringslinje med inriktning på fixturer

The project has been oriented for development of fixtures to ateljé Lyktan to provide a more efficiency line. In the year 2012 the company invested in a new coating booth, which leads to opportunities to upgrading the fixtures and also new design. The request is to minimize the area for storage of fixtures, and therefore should fixtures be designed to apply as many articles as possible The priority of products that fixtures have development to has been products that are most frequently coated and new products that don?t have any fixtures. The product families that the project has been having focus on is TIME and FOVEA with RONDO. In the developing of fixtures have ideas been discussed with the staff, and instructions were made about how you are suppose to hang up the different products.

Hemodialyspatienters uppskattade vätskeintag och det faktiska vätskeintaget: En empirisk studie om samvariation

AbstractThe aim of the study was to examine the relation between estimated fluidintake and real fluidintake among dialysis patients. The data were collected through study specific questionnaire and data from the medical record. Patients attached to eleven Swedish dialysis units were asked to participate. The number of patients that fulfilled the inclusion criteria were 222 persons of whom145 (65%) chose to participate in the study. The dialysis patients estimated their fluid intake for a day in average 9,06 deciliter.

Konsten att matcha : - En sociologisk studie om ett bemanningsföretags relation till sina kundföretag

BAKGRUND: Bemanningsbranschen har sedan arbetsförmedlingens monopol upphörde vuxit mycket. Det har blivit allt vanligare att hyra in personal vid exempelvis ökad arbetsbelastning. Bemanningsföretag kan vara en framtida arbetsgivare för oss och ett intresse för branschen har uppkommit och många frågor har väckts.SYFTE: Syftet med uppsatsen är att ur ett sociologiskt perspektiv belysa relationen mellan bemanningsföretag och kundföretag.FRÅGESTÄLLNINGAR: Hur kommer det sig att kundföretag väljer att anlita kategorin studenter/akademiker och vilka fördelar ser de med detta angreppssätt?Hur skapas en fungerande relation mellan bemanningsföretag och kundföretag?Vilken betydelse har en fungerande relation för att uppnå matchning mellan arbetstagare och uppdrag och hur bibehålls denna relation?METOD: Vi har använt oss av kvalitativ metod och vi har genomfört två intervjuer på ett bemanningsföretag och därefter intervjuer med fem av deras kundföretag.HUVUDRESULTAT: Vi har i vår studie kommit fram till att kundföretagen ser flera fördelar med att arbeta med kategorin studenter/akademiker. De betraktas som kompetenta, flexibla, ambitiösa och ?arbetshungriga? och det tilltalar kunderna.

Relationen mellan vårdare och anhöriga till personer med demenssjukdom som bor på boende : litteraturstudie -

Bakgrund: Antalet fall med demenssjukdom ökar då medelåldern ökar. Sjukdomen har ett smygande förlopp och är påfrestande för hela familjen. Ofta blir den demensdrabbade tvungen att flytta till ett boende. Syfte: Syftet med studien var att belysa vad som bidrar till en god relation mellan anhöriga till och vårdare av demensdrabbade, som bor på boende. Metod: En litteraturstudie med kvalitativ ansats gjordes.

Patienters förväntningar av mötet med sjuksköterskan: En litteraturstudie

De instrument som används för att mäta patienters förväntningar av omvårdnaden finns i olika utformanden men det är få som är utvecklade med inverkan från patienternas egna förväntningar. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva patienters förväntningar av mötet med sjuksköterskan. Sju vetenskapliga studier analyserades med en manifest kvalitativ innehållsanalys och resulterade i tre kategorier: Att få en bra relation, Att kunna vara delaktig, Att vilja bli sedd och lyssnad på. Resultatet visade att patienter förväntade sig att etablera en god relation till sjuksköterskan där medbestämmande i den egna omvårdnaden var av stor vikt. Resultatet visade också att patienter ville bli sedda som individer och att sjuksköterskan tog sig tid för att lyssna på dem.

Föräldrars upplevelser av närhet i relation till sitt prematura barn : En litteraturstudie

Bakgrund: Få ett prematurt barn kan vara en oförutsedd händelse. Den första kontakten mellan föräldrar och barn var ett viktigt moment för barnets utveckling. När prematura barn kommer till neonatalavdelningen och läggs i en kuvös kan kontakt och närhet mellan barn och föräldrar störas. Syfte: Belysa föräldrars upplevelser av närhet i relation till sitt prematura barn. Metod: En litteraturstudie på artiklarna som är genomförda med kvalitativ ansats.

Meningen med livet och den liberala statens paradox

Liberal theorists typically argue that state action should not favor any particular conception of the good or meaningful life. On this view the defining characteristic of the liberal state is neutrality among rivaling ideas of the good. This thesis argues that state neutrality is impossible to maintain in practice. Two different versions of state neutrality; neutral justification and neutral aims, are used to analyze a wide range of political issues. It is concluded that far from being neutral, the liberal state favors individualistic and market oriented conceptions of the good life.

Den suveräna tjänstemannen. Anomin i förvaltningshandlandet och tjänstemannens suveränskap.

Uppsatsen behandlar frågan om vilken relation som finns mellan de handlingar statliga tjänstemän utför i sitt arbete (förvaltningshandlande) och de underliggande normer som skall styra detta handlande. Tesen som författaren driver är att denna relation präglas av en anomisk brist. Baserat på en genomgång av relevanta juridiska begrepp återges konkreta exempel på handlande av statliga tjäntsemän. En teoretisk genomgång av relevant teori hos Hans Kelsen, Carl Schmitt och Giorgio Agamben ligger till grund för en analys av anomin som en ofrånkomlig ontologisk aspekt av allt normbundet handlande. The thesis treats the question of what relation there is between action performed by public officials and the norms that supposedly directs these actions.

Att leda löshästar : En studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet på kundföretagen

SammanfattningTitel:Att leda löshästar - en studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet ikundföretagenNivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:Sabina Molin och Kamilla KristofferssonHandledare:Monika Wallmon och Lars EkstrandDatum:2015 ? JanuariSyfte:Syftet med detta arbete är att med hjälp av leader-member exchange theory undersökautbytesrelationerna mellan resurskonsulter och deras närmaste ledare på kundföretaget samtvilka ledarbeteenden som används för att leda inhyrd arbetskraft och hur de påverkarrelationerna.Metod:Denna uppsats har ett positivistiskt förhållningssätt och det används en hypotetiskdeduktivmetod som innebär att hypoteser deduceras från teori och sedan prövas mot empiri.En kvantitativ ansats används genom att samla in empiri genom webbenkäter som skickades uttill 148 respondenter.Resultat & slutsats:Undersökningen visade att stödjande ledarskap och leda som förebildhade störst påverkan på utbytesrelationerna. De ledarbeteenden som användes i störstutsträckning var berättigande och erkännande. Utveckling och visionerande användes allraminst. De flesta utbytesrelationer var höga.Förslag till fortsatt forskning:Flera förslag till fortsatt forskning presenteras men vi finner attundersöka både ledare, ordinarie och inhyrd personal för att jämföra hur ledarskapet se ut ochfå en bredare bild är främsta intresset.Uppsatsens bidrag:Denna uppsats har bidragit med en insyn i hur ledare leder inhyrd personaloch hur detta ledarskap ser ut i form av ledarbeteenden och utbytesrelationer.Nyckelord:Ledarskap, inhyrd personal, utbytesrelation, leader-member exchange theory,ledarbeteende, transformativt och transaktionellt ledarskap..

Att planera, markera och dokumentera tid

For a long time I have felt that there is a lack of time planning productson the market that attracts me to use them. Therefore I wantedto explore the possibilities of developing something that I reallywanted to use.At first I tried to come up with a more general tool for planningand structuring time, different from the products that are alreadyavailable. But soon I found it more interesting to see myself as theprimary user. This way I felt that I could experiment more and Ididn?t have to take things like production, cost and possible targetgroups into consideration.As I set out with an aim to try and understand my own problemswith planning and structuring time the project became a very personalone.

Att göra kön på ungdomsgårdar : en kvalitativ studie

The purpose of this essay is to describe and analyze how three leisure centers in Örebrocounty are working with gender issues. Our research questions are:What is Machofabriken? How do leisure centers in Örebro county work with equal treatment?In which way do leisure centers in Örebro county work with Machofabriken?s material? Howcome the recreation centers in Örebro don?t use Machofabriken?s material to any greaterextent?We have focused on masculinity oriented gender projects at three leisure centers. We didsemi-structured interviews with three recreation leaders who have all been educated inMachofabriken. The interviews were analyzed based on terms that are central in genderequality and masculinity research.

Mot en kravinsamlingsmodell för utveckling av branschanpassade affärssystem

Ett branschanpassat affärssystem är avsett för organisationer verksamma inom samma bransch. Syftet med denna typ av affärssystem är att ge högre passform än standardiserade affärssystem och vara billigare än skräddarsydda affärssystem. Det råder dock brist på kunskap om hur dessa ska utvecklas. Genom vår litteraturstudie presenteras en kravinsamlingsmodell med utgångspunkt i Requirements Engineering som ska ge stöd för utvecklare vid insamling av krav för branschanpassade affärssystem. Utöver det identifierades ett flertal aktiviteter relaterade till modellen.

Analys samt förslag till effektivsering av patientflödet vid en vårdcentral

In the year of 2009 the conditions for managing primary healthcare in the region of Västra Götalandchanged. The decision was taken by the regional assembly and resulted in that the citizens since thenhave had the opportunity to choose which health care provider they preferto stay with. Along with thisdecision a new market for private health careproviders was established, which resulted inincreasedcompetition between the providers.In order to manage the competition, the health care providers arenow forced to be more efficient in their operations andalso to beeven more focused on their patients.Backa Läkarhusgruppen is an example of a private healthcare provider in the region of Västra Götaland.In the same way it is also an example of anorganizationin need of analysing their operations to seehowit can be further optimized to meet patient needs and expectations.The aim of this study is to analyse Backa Läkarhusgruppen?s organization and its operationsin the hopeoffinding suggestions whichwill improve the patient flow.To allocate and solve the problems thatBacka Läkarhus suffer from,an approach inspired by Lean Healthcare is used throughout the report.Some of themost significant problems that were identified within the organization are:?The synchronization of demand and capacity is inadequate.?Absence of standardized routines.?Absence of present leadership.To be able to improve the patient flow Backa Läkarhus needs to handle these identified problem areas.By synchronizing the staffing level in relation to the trends in demand a reduction in the patient?swaiting times and throughput time will be possible. Creating clear responsibilities and routines for thestaff will contribute to a higher degree of patient focus and thus lead to a more efficient patient flow.

"On doit s'adapter!" - "Man måste anpassa sig!" : En studie av internationellt management i Sverige och Frankrike

Denna uppsats problematiserar huruvida en ledares kulturella bakgrund påverkar dennes arbete. I ett allt mer internationaliserat Europa ökar samarbeten mellan människor och företag över de nationella gränserna i en ökande takt. Detta ställer krav på de ledare som skall samarbeta och samordna över nationella och kulturella gränser. Denna studie problematiserar det interkulturella ledarskapet och hur ledare ställer sig till frågor angående anpassning och samarbete. Då det framgår av Hofstede att stora skillnader finns mellan Sverige och Frankrike syftar denna studie till att undersöka hur svenska- och franska ledares nationella och kulturella bakgrunder påverkar deras arbetsroll.Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska och franska ledares interkulturella erfarenheter påverkar deras arbetsroll.

Välkommen in i värmen! : En netnografisk studie över hur IKEA skapar, upprätthåller och utvecklar sina relationer i det digitala medielandskapet

Social media has meant that organizations can engage in dialogue with their audience without journalistic intermediaries. PR 2.0 is a term that defines the new way for organizations to work with public relations in the new media landscape. The aim of our study is to examine how IKEA uses social media to create, maintain and develop their relationships. Furthermore, great interest is directed to the concept profile. This essay will examine how the stated profile IKEA has pervades the work on social media.

<- Föregående sida 47 Nästa sida ->