
Sökresultat:
9010 Uppsatser om Relation and remarks - Sida 4 av 601
En relation mellan The Big Five och Health Locus of Control?
Denna studie undersökte relationen mellan karaktärsdragen i The Big Five och Health Locus of Control (HLC). Testen NEO-FFI och MHLC användes för att mäta karaktärsdragen och dimensionerna i HLC. 130 studenter vid Växjö universitet deltog i studien. Resultatet visade en relation mellan Conscientiousness och dimensionen Intern HLC. Extraversion hade en något svagare relation till IHLC.
Makt, motstånd och roller : en kvalitativ studie om relationen mellan klient och socialsekreterare
Syftet med studien var att undersöka relationen mellan klienter med missbruksproblematik och deras socialsekreterare inom socialtjänstens vuxenenhet. Vi ville söka reda på hur klienter upplever relationen med sina socialsekreterare, vilken betydelse relationen har samt hur en bärande relation skapas. För att få svar på detta genomfördes fyra halvstrukturerade intervjuer med personer som har en pågående kontakt med en socialsekreterare inom socialtjänstens vuxenenhet. Som analysverktyg valdes ett maktperspektiv samt Goffmans dramaturgiska rollteori. Resultaten visade på en variation i intervjupersonernas upplevelser av relationen till sina socialsekreterare.
Pinnar, småkryp och mysig mossa : Ett naturvetenskapligt arbetsmaterial analyserat utifrån Lpfö98 Reviderad 2010
Kontroll och relation är två vanligt förekommande ämnen som ofta diskuteras och behandlas inom franchisinglitteraturen. Tidigare teori visar att kontroll och övervakning av franchisetagare är den mest centrala aspekt för att lyckas bedriva en franchiseorganisation. Samtidigt finns det teori och studier som tyder på att den personliga relationen mellan franchisegivare och franchisetagare är avgörande för om franchiseorganisationen kommer att lyckas eller inte. Då både kontroll och relation två är viktiga faktorer för att en franchiseorganisation ska kunna fungera ställer vi oss frågan vad som händer om den ena faktorn bedrivs för mycket, kommer den andra faktorn då bli lidande? Vi menar att det existerar en paradox mellan kontroll och relation där exempelvis en bra relation mellan parterna i sin tur innebär en reducerad kontroll.
Relations in palliative care
AbstractBackground: Relation means the relationship between two parts. By creating a good relation between nurse and patient you can conduce a better caring. Aim: The aim of the study was to illustrate the relation within palliative care from nurse- patient perspective. Method: The study is a literature review where ten articles were analysed with qualitative content analysis. Results: The findings showed that knowledge, communication, continuity, silence and availability were the most important thing for the nurse in the relationship.
Individualiserad omvårdnad : Begreppsanalys ur ett omvårdnadsteoretiskt perspektiv
Individualiserad omvårdnad är något både patienter och sjukvårdspersonal strävar efter. För att legitimera individualiserad omvårdnad som eftersträvansvärd krävs dock en förankring av begreppet i omvårdnadsvetenskaplig litteratur. Studiens syfte är att utifrån omvårdnadsvetenskaplig litteratur undersöka:? Vad individualiserad omvårdnad är? Hur denna individualiserade omvårdnad beskrivs i omvårdnadsteoretisk litteratur? Hur individualiserad omvårdnad kan uppnås? Hur omvårdnad kan se ut när den inte är individualiseradDatamaterialet består av omvårdnadsteoretisk litteratur från sent 1800-tal fram till idag och resultatet visar att individualiserad omvårdnad är grunden för god omvårdnad. Denna goda och individualiserade omvårdnad skapas i en jämbördig relation mellan sjuksköterska och patient, en relation där sjuksköterskan lyssnar och kommunicerar.
Språksvårigheter i förskolan
Syftet med följande arbete är att undersöka vilken syn fem gymnasielärare i svenska
har på motivation och vad de gör för att skapa motivation hos sina elever. Detta ställs
sedan i relation till ledarskap och kunskapssyn för att se om det finns ett samband
mellan dessa och hur läraren motiverar eleven.
Inledningsvis ger arbetet en översikt av tidigare forskning av motivation samt
motivation i relation till kunskapssyn och ledarskap. Kvalitativa intervjuer användes för
att uppnå syftet.
Resultatet presenterar hur respondenterna anser att de motiverar sina elever.
Samtliga nämner verklighetsförankring, intresse och relationsskapande. Resultatet
tyder även på en relation mellan hur respondenten ser på motivation med dess
kunskapssyn och ledarskap..
Kommunikation och relation mellan lärare elev via IKT : En kvalitativ studie av elevers erfarenhet i gymnasiet
Vad som är en god relation till eleverna och hur det skapas via kommunikation är en kunskapsom lärare hanterar dagligen i sin yrkesroll. Vi ser ett problem i relationen kring lärare elevrelationen om vi lärare inte möter upp våra elever via IKT. Dagens ungdomar har växt upp i envärld där mobiltelefoner, datorer och internet ger ständiga möjligheter till att kommunicera.Samspel och relation är den viktigaste faktorn för att föra kunskap vidare till nästa generation,nu finns det även en ny arena för denna kunskapsöverföring och det är IKT. Vårt syfte är att sevilka erfarenheter eleverna har av olika kommunikationsformer via IKT med sina lärare. Samtelevens erfarenhet av relationen när kommunikationen via IKT sker mellan lärare elev ur ettelevperspektiv.
Association between animal-based measures and register-based welfare indicators in dairy cows : a study of the advisory service "Ask the Cow" and the web report "Animal Welfare Signals"
Animal welfare can be measured in several different ways; for example by using animal-based measurements. It has been shown that register data from the Swedish Official Milk Recording Scheme can be helpful when identifying herds at risk of having poor animal welfare, which led to a development of the advisory service of ?Ask the Cow? and the web report ?Animal Welfare Signals?. The aim of this project was to find out if register data from ?Animal Welfare Signals? can be used as a screening tool for detecting herds at risk of having poor animal welfare and in need of an ?Ask the Cow?.
?Det känns som att man tolkar texten utifrån var man befinner sig just nu?. En studie av det transaktionistiska förhållandet mellan läsare och text
This master?s thesis investigates the contextualized relation between a reader and a text, in a non classroom-oriented situation. I am studying the questions of (a) in what way a persons education, personal experiences and opinions, and (b) how the text; its design (language) and message, holds a function in ? and forms ? the reader-text relation. At the same time I am testing the theoretical framework of Louise Rosenblatt, for the purpose of finding an adequate method to analyze this relation.
Emotionsreglering och stämningsläge som faktorer för högt och lågt risktagande i beslutsprocessen
The purpose of this thesis is to investigate the ways in which emotion regulation and mood affects risk taking when it comes to decision making competence. Emotion regulation is an essential part of the attachment process, the development of an autonomous self and functional stress coping systems. Research indicates that there is a relation between a distorted emotion regulation and some psychological disorders like depression, PTSD, anxiety disorders and borderline (or instable emotional personality disorder). There is a definite need to analyze the relation between emotion regulation and decision making competence since it is relatively unexplored. A digital questionnaire was distributed amongst the participants.
Föräldrar och skola - Skola och föräldrar : En kvalitativ intervjustudie om föräldrars relation till skolan.
Studien undersöker relationen mellan skolpersonal och föräldrar. Syftet med studien har varit att undersöka ifall relationen har ändrats de senaste åren och på vilket sätt. Detta har sedan kopplats mot medborgarnas förändrade roll i välfärdsstaten. .
Utanförskap och Försoning i Elisabeth Rynells Till Mervas
Syftet med min undersökning var att ta reda på lärares syn på lärare-elev-relationen. I min rapport belyser jag vad som karaktäriserar en god lärare-elev-relation, hur en god relation etableras, vilken betydelse en god lärare-elev-relation har, samt vilka hinder och svårigheter som lärarna upplever sig ha för att kunna etablera goda elevrelationer. Jag genomförde en kvalitativ intervjustudie för att kunna belysa fenomenet mer nyanserat och djupgående. I studien ingick fem lärare från en gymnasieskola i Kalmar. Urvalet gjordes strategiskt för att garantera att det skulle finnas en spridning vad det gäller lärares kön, år som verksam lärare samt ämneskombinationer.
Gymnasielärares syn på lärare-elev-relationen
Syftet med min undersökning var att ta reda på lärares syn på lärare-elev-relationen. I min rapport belyser jag vad som karaktäriserar en god lärare-elev-relation, hur en god relation etableras, vilken betydelse en god lärare-elev-relation har, samt vilka hinder och svårigheter som lärarna upplever sig ha för att kunna etablera goda elevrelationer. Jag genomförde en kvalitativ intervjustudie för att kunna belysa fenomenet mer nyanserat och djupgående. I studien ingick fem lärare från en gymnasieskola i Kalmar. Urvalet gjordes strategiskt för att garantera att det skulle finnas en spridning vad det gäller lärares kön, år som verksam lärare samt ämneskombinationer.
Motivation, kunskapssyn och ledarskap - en studie av fem svensklärares syn på motivation
Syftet med följande arbete är att undersöka vilken syn fem gymnasielärare i svenska
har på motivation och vad de gör för att skapa motivation hos sina elever. Detta ställs
sedan i relation till ledarskap och kunskapssyn för att se om det finns ett samband
mellan dessa och hur läraren motiverar eleven.
Inledningsvis ger arbetet en översikt av tidigare forskning av motivation samt
motivation i relation till kunskapssyn och ledarskap. Kvalitativa intervjuer användes för
att uppnå syftet.
Resultatet presenterar hur respondenterna anser att de motiverar sina elever.
Samtliga nämner verklighetsförankring, intresse och relationsskapande. Resultatet
tyder även på en relation mellan hur respondenten ser på motivation med dess
kunskapssyn och ledarskap..
Lyssna även på mig! En litteraturstudie om hur närstående till personer med demenssjukdom upplever vårdpersonalen och relationen till dem.
The aim of the literature review was to investigate how relatives to a person suffering from dementia, in institution, experienced the nursing hom staff and the relation to them. The study was based on eight scientific articles. The result gave thirteen themes, that showed that relatives experienced the nursing home staff having a hard work under pressure. They were nice but without knowledge. The relatives experienced that the nursing home staff didn´t see or hear them and gave no confidence.