Sök:

Sökresultat:

1917 Uppsatser om Regulation and corporate governance - Sida 43 av 128

Bolånetaket : -och dess påverkan på bolånemarknaden

Title: The mortgage limitation and its impact on the mortgage marketLevel: Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthor: Mattias Arnkvist and Magnus Vitasp PerssonSupervisor: Lars SteinerDate: 2011 ? MayAim: We have conducted this report to find out what effect the mortgage limitation has had on the mortgage market since its introduction in autumn 2010. The mortgage limitation has both before and after the introduction been a topic of discussion as it affects many and above all makes it diffucult for certain customer groups.Method: This report was written by a qualitative method. The report uses qualitative and quantitative data. The quantitative data we have in the report are printed literature in books, articles and journals as well as data taken from Internet.

Att återvinna ett fartyg : En undersökning av en miljövänlig fartygsåtervinningsindustri

Syftet med förelagda undersökning var att karlägga de krav som ställs vid återvinning av han-delsfartyg i de nya regelverk som antagits av IMO och EU med målet att åstadkomma en miljövänlig fartygsåtervinningsindustri. Fokus har legat på de krav som de aktuella regel-verken ställer på fartygsägare och fartygsåtervinningsanläggningar, främst beträffande hantering och bortskaffning av de miljöfarliga material som finns ombord på fartyg. Med dessa krav som utgångspunkt har det redogjorts för hur ett återvinningsförfarande organiseras för att uppfylla de miljökrav som regelverken ställer.Resultatet av undersökningen pekar på att det med dagens teknik och kunskap i allra högsta grad är möjligt att åstadkomma miljövänlig återvinning av handelsfartyg. De problem och utmaningar som resultatet pekar på ligger på ett annat plan än det rent praktiska, bland annat lyfts den långsamma process som implementering av regelverk är fram som en utmaning för fartygsåtervinningsindustrin.Slutdiskussionen handlar till största delen om implementering av lagstiftningen, men också om hanteringen av fartyget och de material som finns ombord, samt om definitionsfrågor rörande ägendeskap. Vidare diskuteras rollen för andra aktörer inom sjöfartsnäringen och de åtgärder som dessa skulle kunna vidta för att åstadkomma en miljövänlig fartygsåtervinning innan de aktuella regelverken träder i kraft och blir bindande.

Webbplatsutveckling : En ny webbplats för Noroffice

Title: The mortgage limitation and its impact on the mortgage marketLevel: Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthor: Mattias Arnkvist and Magnus Vitasp PerssonSupervisor: Lars SteinerDate: 2011 ? MayAim: We have conducted this report to find out what effect the mortgage limitation has had on the mortgage market since its introduction in autumn 2010. The mortgage limitation has both before and after the introduction been a topic of discussion as it affects many and above all makes it diffucult for certain customer groups.Method: This report was written by a qualitative method. The report uses qualitative and quantitative data. The quantitative data we have in the report are printed literature in books, articles and journals as well as data taken from Internet.

Från Policy Till Praktik -en studie om textilföretags uppfattningar om utmaningar vid implementering av CSR-policies

From policy to practice - a study of textile companies view about challenges with implementing CSR policies examine the textile companies awareness of which challenges there are with the implementation of codes of conduct in a global supply chain, as well as to analyze how the companies deal with the challenges. With increased globalization many companies have chosen to outsource entire or parts of the production in various developing and newly industrialized countries. However, the working conditions in these countries do not always fulfill the labor standards that are defined in various conventions. The society began demanding companies to take social responsibility. The social responsibility goes under the term Corporate social responsibility (CSR).

Doing business ethically and responsibly is not an option for Electrolux, it's a given : En studie om Electrolux strategiska CSR-arbete

Företag har under den senaste tiden upplevt ökade och förändrade krav från intressenter, vilket kan påvisas genom hur intresset för Corporate Social Responsibility (CSR) har intensifierats. Electrolux är ett av de företag som upplevt hur kraven förändrats, vilket i kombination med en miljökrävande verksamhet utgjort utmaningar för företaget. Ett sätt att möta intressenternas krav är genom utökat strategiskt arbete, varpå CSR kan vara ett framgångsrikt sådant tillvägagångssätt. I denna uppsats genomförs en fallstudie av Electrolux där vi ämnar besvara frågeställningen: Ur ett strategiskt perspektiv; Hur har intressenters ökade och förändrade krav påverkat karaktären av Electrolux CSR-arbete mellan år 2000-2015? Studiens analysmodell baseras på; intressent- och legitimitetsteori, Porter & Kramers steg för strategiskt hållbarhetsarbete samt Carrolls CSRpyramid.

Ansvarsfullt turismföretagande : En studie av samhällsansvar i språkreseföretag

Syftet med denna studie är att kartlägga i vilken omfattning samhällsansvar är en del av språkreseföretags verksamhet. Studien är baserad på intervjuer med personer i ledande position inom tre språkreseföretag som finns representerade i Sverige. Den teoretiska referensramen består av ett antal kategorier som är baserade på tidigare forskning om ?Corporate Social Responsibility? (CSR) inom olika typer av turismföretag. Dessa kategorier är ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet samt drivkrafter och hinder för turismföretags arbete med samhällsansvar.Studien visar att omfattningen av samhällsansvar inom språkresebranschen är varierande.

Svensk kod för bolagsstyrning ? Har koden lett till bättre bolagsstyrning och ökat förtroende?

Syfte: Denna uppsats syftar till att se om den svenska koden för bolagsstyrning har levt upp till sitt ursprungliga syfte, att förbättra bolagsstyrningen samt att öka förtroendet. På så sätt ska vi avgöra vilken betydelse sådan här reglering har för styrning av svenska bolag och förtroendet för dessa. Vi har även för avsikt att se om och i så fall hur inställningen till koden har förändrats efter införandet. Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi valt att försöka få en övergripande bild av ämnet snarare än att gå in på detaljnivå. Vi har gjort detta genom att genomföra kvalitativa intervjuer med tre olika respondentgrupper ? revisionsbyråer, företagare och experter.Teori: Vi har i vår teori tagit utgångspunkt i förtroende och socialt kapital, företagsskandaler, corporate governance och agent-prinicpalteorin.

County Branding : En studie i kommuners marknadsföring mot företag

There is a mutual dependency between the business world and the country?s municipalities. The municipalities are dependent on the companies to create work and tax income while the companies are dependent on the municipalities they are located in to provide good infrastructure among other things.Apart from this the municipalities can work activly with creating a strong brand in the eyes of the companies and many researchers in marketing agree that marketing of places will be more common in the future. Marketing of municipalities is however still a rather new and unexplored area and it is uncertain how and to what extent the municipalities work with this.The thesis is formulated:How are the municipalities working to market towards companies and is it possible to make out any positive change from these marketing efforts?The goal of this study is:Our goal is to examine how the view of marketing of places differs from different municipalities in the Stockholm region, how some of these municipalities work with this and how far they have come in this work.

Corporate Social Responsibility : -Kan det bidra till demokratisering?

There is a growing awareness that multinational companies have opportunities to influence political conditions. Ethical activities made by multinational companies and ?Corporate Social Responsibility? (CSR) can therefore function as a positive input in society. The primary purpose of this master thesis is to investigate CSR´s contribution to strengthen human rights, and thereby to democratization. The research questions are listed below:1.

Ränteavdragsbegränsningar : En analys av nuvarande ränteavdragsbegränsningar och  alternativa metoder

Interest deduction limitation rules have an important function as the regulations prevent the Swedish tax base to decrease. However, the restrictions must not be at the expense of the business environment. Interest deduction limitation rules that do not work in a satisfactory manner are likely to make Sweden a less favourable country to establish in. The first Swedish rules which were aimed to restrict interest deduction threaded into force in 2009. The rules were applicable to intercompany loans related to acquisitions of part ownership rights and the aim was to reduce tax avoidance through corporate group-loans. The rules proved to be ineffective since the avoidance continued and the Swedish rules could not tackle the problem.

Kapitalstrukturens inverkan på företags lönsamhet och värde : En empirisk studie över svenska börsnoterade fastighetsbolag

How capital structure influences corporate performance and value has been in the interest of researchers and scholars for more than half a century, but an answer is yet to be found. The main objective of the present paper is to contribute with data for this cause and hopefully help to clarify this mystery. The method that was used was by analyzing the impact of debt on profitability and market valuation through linear regression. The study examined 17 Swedish property companies listed on Nasdaq OMX Large Mid and Small Cap over a 6 year period (2007-2012). The authors found a slightly negative relationship between debt-to-equity and profitability measured by return on equity (ROE) as well as by return on assets (ROA).

Tjänster av allmänt ekonomiskt intresse i EU-rätten : Om balansen mellan konkurrensintresset och andra samhällsintressen samt hur balansen påverkas av positiv och negativ integration

A group of companies that only recently has caught the attention of Swedish designers, enterprises and media are the so -called "furniture pirates". In Sweden it?s mainly two companies that have ended up in the spotlight. The online stores Ikon M and Designers Revolt are two companies which currently sell replicas of famous Swedish and foreign designers. Although the designs sold are copyright protected in Sweden, and most other European countries, the right holders can only stand by and watch as more or less exact copies are sold for a fraction of the price of the originals.The business model - to exploit the EU?s free movement of goods and the UK's short term of copyright protection in matter of mass-produced art (industrial design) - has proven successful for the companies that practice it.

Röstvärdesdifferenser - en diskussion i ljuset av debatten rörande aktier med olika rösträtt

Framställningen syftar till att utreda, beskriva samt utvärdera den argumentation som idag förs rörande röstvärdesdifferenser i Sverige. Framställningen är till största delen av deskriptiv art och är nästan uteslutande genomförd med en kvalitativ metod. De deskriptiva momenten varvas fortgående med klassificerande samt komparativa moment. Detta sker genom att den deskriptiva bilden så långt möjligt appliceras på verkliga och ofta aktuella fall. Avsikten med detta är dels att förmedla en ökad förståelse för det som beskrivs och dels att skildra fenomenet röstvärdes-differenser i ljuset av dagens debatt.

"Runda Upp" en Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positiv eller Negativ påverkan? : En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv

?Runda Upp? En Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positivt eller Negativt påverkan? En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv Syftet med uppsatsen är att undersöka konsumenters intryck av företag som i samarbete med icke-statliga organisationer tillämpar CSR och mer specifikt metoden ?Runda Upp?. Huruvida intrycken blir mer positiva eller negativa eller om intrycken förblir lika då textilföretag använder sig av ?Runda Upp?-metoden som CSR-aktivitet. Vi ämnar även undersöka om metoden påverkar konsumenters köpbeteende.

Frysdisketiken : Vikten av att kommunicera Corporate Social Responsibility inom livsmedelsbranschen

The purpose with this essay is to explore the importance of Corporate Social Responsibility (CSR) within the food industry. We have decided to focus on how five different ethical labels are communicated towards students and the standpoint of the study is the students understanding of the communication. The labels that we have chosen to examine in the study are KRAV, Fairtrade, Svanen, Ekologiskt Jordbruk and Rainforest Alliance. The primary research question in the study is? How are the students purchase behavior affected by ethical labels in the food industry??.Throughout the study we will refer to CSR-products as products are stamped with one or several of the named ethical labels.

<- Föregående sida 43 Nästa sida ->