Sök:

"Runda Upp" en Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positiv eller Negativ påverkan?

En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv

?Runda Upp? En Corporate-Social-Responsibility-metod med en Positivt eller Negativt påverkan? En kvantitativ studie om ?Runda Upp? ur ett konsumentperspektiv Syftet med uppsatsen är att undersöka konsumenters intryck av företag som i samarbete med icke-statliga organisationer tillämpar CSR och mer specifikt metoden ?Runda Upp?. Huruvida intrycken blir mer positiva eller negativa eller om intrycken förblir lika då textilföretag använder sig av ?Runda Upp?-metoden som CSR-aktivitet. Vi ämnar även undersöka om metoden påverkar konsumenters köpbeteende. Utifrån en modell om det etiska köpbeteendets utveckling genomfördes en kvantitativ undersökning i form av enkäter med 102 respondenter i centrala delar av Uppsala där de samarbetande textilföretag har butiker. Konsumentköpbeteendet påverkas inte av ?Runda Upp? som CSR- metod. De prioriterar sina egna behov före en sådan CSR-aktivitet. Konsumenter anser att det är viktigt för företag att bedriva CSR- aktiviteter så länge inte de inte behöver ta ett aktivt val i form av bortprioritering av personliga behov. Genom distribution av mer information om ?Runda Upp? blir konsumenter mer villiga att donera pengar och i sin tur får ett mer positivt intryck av företag som bedriver ?Runda Upp?. 

Författare

Simon Höllerbauer Louise Norlin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..