
Sökresultat:
2810 Uppsatser om Regional planning - Sida 33 av 188
Vege stationssamhälle - om att bygga levande samhällen i en marknadsanpassad planering
Helsingborgs kommun får ett nytt tågstopp längs med Västkustbanan mellan
Helsingborg och Ängelholm om de skapar en ort där befolkningsunderlaget är
stort nog för detta. Orten har fått arbetsnamnet Vege.
Kommunen menar att det som kommer att efterfrågas i Veges läge är tomter för
fribyggen och gruppbyggda småhus. De uttrycker en farhåga för att Vege skall
komma att bli en sovstad där bilen har den centrala rollen och att underlaget
för stationen inte blir stort nog.
Utgångspunkten är att det efter modernismen skedde en förändring i svensk
planering. Från att tidigare ha varit inriktat mot att bygga ett folkhem med
välfärd åt alla till att präglas av individualism och marknadsanpassning.
Kommunerna har planmonopol men planeringen har alltmer kommit att präglas av
marknadens villkor där kommunen mera är en förhandlingspart.
Räddningsverkets översvämningskartering - ett underlag för översiktlig fysisk planering
Riskfrågan "översvämning" ska kommunerna ta upp i sina översiktsplaner
tillsammans med övriga riskfrågor. Riskredovisningen kan ha avgörande betydelse
för detaljplanering och ev. bygglov. Denna rapport koncentrerar sig kring
redovisningen av denna riskfråga i översiktsplaner och i fördjupningar av
översiktsplaner, men mycket av innehållet kan även appliceras på andra
riskfrågor i en kommun.
Trots att det i många av Sveriges kommuner inträffat upprepade stora
översvämningar är detta inte något som kommunerna i någon större utsträckning
hittills har tagit i beaktande vid utarbetandet av översiktsplaner. Idag är
dock många kommuner på gång att göra nya kommuntäckande planer och här kommer
riskfrågorna att få större utrymme än tidigare.
Förslag till miljöförbättrande åtgärder i Hammarkullen
Hammarkullen tillkom under slutet av 1960- talet och början av 1970. Området
har formats av den tidens ideal med breda vägar och uppdelade funktioner. I
Hammarkullen har få förändringar och förbättringar gjorts sedan det blev till.
Genom att studera området, hur det ser ut idag, kvaliteter och brister, samt
genom analyser har jag valt att främst fokuserat mitt arbete på:
? komplettering av bebyggelse
? utveckling av den yttre miljön
? utveckling av torget
Huvuddelen i mitt examensarbete ligger i planförslaget.
Klimatanpassning på en strategisk planeringsnivå
Framöver kan vi vänta oss ett varmare och mer nederbördsrikt klimat i Sverige.
Detta beror till stor del på den globala uppvärmningen, som huvudsakligen
orsakas av den ökade mängden växthusgaser i atmosfären. Högre temperaturer
bidrar bland annat till att havsisarna smälter snabbare vilket höjer havsnivån.
Ett varmare och fuktigare klimat kommer att på olika sätt påverka mark,
byggnader och infrastruktur. En höjd havsnivå leder till att kustområden i
högre grad drabbas av översvämningar och erosion.
Cykelstaden - en studie av planeringsåtgärder och infrastruktur för en cykelvänligare stad
Ett samhälle där en hög andel av transporterna sker på cykel har många fördelar
för miljön, hälsan och ekonomin. Inom staden har cykeln även fördelen att den
tar lite utrymme i anspråk och kan bidra till en attraktivare stadsmiljö.
Syftet med detta arbete är att presentera åtgärder som ger förutsättning för en
ökad och säker cykeltrafik. Baserat på svenska och utländska riktlinjer samt
exempel från städer med en hög cykelandel ges en överblick över olika sätt att
främja cykling i staden. Det handlar om att inkludera cykelplanering i övriga
stadsplaneprocesser, att skapa strategier för stadens utveckling av cykling,
att satsa på fysisk infrastruktur anpassad efter cyklisters behov och att
informera och följa upp de mål som sätts.
Protection of Regional Values - A comparative study of EU and ASEAN
Regionalisation has become an increasingly important phenomenon in a globalized world. As models of regional integration, the European Union (EU) and the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) are two prominent examples. This thesis seeks to explore through a comparative analysis, the different mechanisms and institutions for handling breaches against fundamental values within the two regional organizations. Inter-linked with the issue of the legal-institutional framework is that of what values the mechanisms are designed to protect. The method used for the analysis is first and foremost that of public international and European law, but the thesis also attempts to give a broader picture of the issues presented.
Bebyggelsestrukturens betydelse för trafikarbetet och val av trafikslag - En jämförande studie av persontransporter i Kristianstad och Växjö kommun
Sammanfattning
Kristianstad och Växjö har lika stor befolkning fördelad över respektive kommun
men med olik geografisk struktur. Detta påverkar resor i vardera kommunen med
ett transportmönster som skiljer sig åt.
Denna studie vill påvisa den skillnad som olik bebyggelsestruktur ger med
avseende på persontransporter. Detta i syfte att i framtiden bättre planera för
ett hållbart samhälle med minimalt antal miljöbelastande trafik.
Som tjänsteman inom planeringsområdet är det viktigt ha kunskaper om skillnader
och speciellt valsituationer i en kommun eller i en region om dess framtida
långsiktiga utveckling. Det är också viktigt att ej ha en övertro på det arbete
som planerare kan åstadkomma då samhället i övrigt har gott om aktörer som vill
påverka den fysiska strukturen.
Att fysiskt utforma en attraktiv stadsdel - en strategiplan över Salöts södra udde
I planeringssammanhang är det vanligt att tala om en attraktiv stad, men
begreppet är svårdefinierat. Dels därför att det är starkt kopplat till
individens egna värderingar, men också därför att begreppet består av många
faktorer. Det är därför praktiskt omöjligt att utforma en attraktiv stad om
inte begreppet attraktiv stad definieras. Det finns många teoretiker som
forskat inom området, genom olika tidsepoker och med olika infallsvinklar.
Trots den allomfattande forskningen finns det idag ingen enskild teori eller
definition på vad som utgör en attraktiv stad.
Examensarbetet har lett fram till en undersökning av begreppet attraktiv stad,
som sedermera lett fram till olika faktorer och beståndsdelar som bygger upp
definitionen attraktiv stad.
Metodikmodell för styrning vid inköp
The work with this report has been focused on developing a methodology model for control at purchase. The methodology model covers parts classification, dispatching systems, batch shaping and more. The aim with the methodology model is that it will be used as an aid for a cost effective material planning to increase the value for customer.The work covers also a description of the present situation and the purchase process at Company X. Six parts have been applied, two from each class (A, B and C), in the methodology/model. The parts that have been applied are included in the flow between Company X and their supplier Company Y.Data have been collected trough literature studies, interviews and the company?s business system.
Efter de nya spelreglerna - vem ansvarar för bostadsbyggandet?
Arbetet vill belysa en situation i bostadsbyggandet där två aktörer, en
offentlig och en privat samarbetar om att uppföra ny bostadsbebyggelse. Ett
bostadsbyggande som omges av komplexa
lagar och strukturer.
Stadsbyggnad handlar om hur, var och när. I Arkitekten beskriver Dan Hallemar
(2004) hur Stockholm Stad använder tre principer för att bygga stad;princip 1)
Låt gå principen; handlar om det goda samtalet mellan professionen och
marknaden där det sedan ofta görs som marknaden vill, men andra ord uppnå höga
byggsiffror på kort tid och undvika överklaganden. Till princip 1 hör
exempelvis LUX- området på Lilla Essingen och Liljeholmskajen i Årstadal.
Att fånga en föränderlig värld : En utredning av omvärldsanalysens nuläge och utvecklingspotential inom Regionförbundet Örebro
The first aim of this thesis is to descriptively identify and chart the activities of the strategic intelligence and environmental scanning that take place at the regional collaboration network Regionförbundet Örebro. This identification is essential in reaching the comprehensive and primary aim of the thesis: to discuss, through normative discourse, what the options of improvement are and in which ways systematic operations can be integrating parts in the organization. In order to offer guidance of development from the perspectives of environmental scanning, the question at issue has emanated from activities concerning the present methods of working at Regionförbundet Örebro.During the creation of this thesis, several interviews have been made with people who are regarded to be key roles within the regional collaboration network. An analysis has been made, based on governing documents and answers from the interviews, where possible improvements of the business have been identified. The inferences become parts of a greater potential of amelioration since they are presented as active solutions and proposals that can be directly adaptable to the organization.Our proposals of improvements/ameliorations are constituted by a number of concrete/explicit points such as: a wider public information supply and an introduction of several annual routines and methods..
Lean och värdeskapadnde sjukvården : En fallstudie
Now a day?s there is dramatic change from traditional to digital information processing in construction industry. This change can be visualized in the project concept stage where it now has accessibility to join all the data in one place. Location-based planning technique simplifies scheduling by visualizing the schedule efficiently and has many advantages such as might shortened the project period by about 10 - 20 % if the company uses location-based technology, reducing risks in many ways by maintaining production continuity and identify collisions between things etc. Vico Office software has been used for Location based planning technique and in this thesis.The purpose of this thesis work was to demonstrate how location -based planning technology change the scheduling stage in Peab, potentially reducing the project time.
Genuspedagogis i Förskolan
Several cities have implemented various projects to improve traffic safety in city centers.During 1970s and 1980s the city centers changed as the suburbs grew and large shopping centers were located outside the center. At the same time, several projects were initiated with construction of pedestrian streets and restriction of traffic in the center. In year 1994,shared-used areas were introduced in Sweden and these areas are often used in center environments.In Sweden, municipalities are responsible for integrating security in public places and in comprehensive plans and detailed development plans. The National Board of Housing,Building and Planning is the authority for administrating planning issues and develop general guidance about planning. Traffic is one of their key issues, although today there are no concrete guidelines from the National Board of Housing, Building and Planningfor the design of traffic safety in city centers.Traffic safety in city centers affects many people because the city center is a public place.It is therefore important that there are current guidelines available that are helpful for changes and improvements in traffic safety in the city center.The purpose of this report is to formulate guidelines for planning city centers from a traffic safety perspective.
Att arbeta smartare en fallstudie om teorier och modeller inom Lean kan tillämpas i akutsjukvården
The emergency medical care in Sweden has been under persistent debate, due to factors such as long waiting hours, inefficient patient flow, and understaffed departments. In an effort to meet the critique and with a willingness to improve the problems, an increasing amount of emergency clinics are adopting theories and models within Lean. Positive outcomes are evident, there has been some criticism directed towards Lean. Among these is the argument that in order for Lean to be successful it needs to be used within standardized and foreseeable processes, and that it therefore only is applicable to those kind of processes found within industrial production. This prompted the question of whether Lean was a suitable strategy within emergency medical care, considering the large variation of patients and non-foreseeable processes that in fact share little resemblance to that of industrial production.
e-infrastruktur som stöd för hemtjänsten
The annual cost of home care services of transport in Falun/Borlänge, is now at 31 million kronor. It is clear from previous research that it is possible to reduce these costs through a restructuring of the existing home-help service. The restructuring aims to have a higher proportion of older people, who are in need of care, to live in special accommodation, in order to reduce transport costs. Therefore there is a need for systems that allow home-help service to plan their operations in such a way that transport is working as efficiently as possible. Through better planning, there are profits to be done.