Sök:

Sökresultat:

1400 Uppsatser om Regional dimension - Sida 16 av 94

Tjustempiren : fallstudier av Casimirsborg och Blekhem

This paper concerning the regional architectural term known as the Tjust Empire style analyses manor houses built in the Tjust area by the east coast of Småland in the period 1810-1860. The term Tjust Empire style was invented in 1937 by PhD. Manne Hofrén in his dissertation on architecture in Kalmar län in the period 1650-1850. The aim of the paper is firstly to determine whether there is a distinct difference between the regional Tjust Empire style in architecture and the common Swedish empire style or as its Swedish equivalent is known; the Karl Johan style. Secondly, the paper strives to analyse why and how the Empire style became so popular in the area during this period, focusing on architecture as a means to express social identity and status.

Lågprisflygets påverkan på regioner : en studie av Stockholm

The purpose of the study is to investigate and elucidate how low-cost airlines can influence and develop tourism in a region. In order to bring about the purpose the author used two research questions. Have low-cost airlines contributed to regional development? How many additional visitors have low-cost airlines contributed to Stockholm? In order to answer these questions a survey was carried out at Arlanda airport and statistics were collected. The results of the study show that there has been a regional development.

Konkurrens eller samarbete mellan kommuner - hur ser relationen ut inom turismnäringen? : Med perspektiv på större kommuner i Norrland

This paper is the result of a study of competition and cooperation in regard to tourism between the five largest municipalities in Norrland in northern Sweden. The municipalities are Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall and Gävle. The aim was to study the relation between competition and cooperation between these municipalities. An important theoretical aspect in this study is coopetition, where competition and cooperation occur at the same time. The studies on coopetition in the Nordic kontext is limited and the main literature on coopetition study the relationship between firms. This study however takes a geographical standpoint and aims to fill the gap in the literature on how competition and cooperation are connected to each other between chosen municipalities. To do this the tourism strategies of the municipalities were studied thoroughly. These written strategies provided information about how the municipalities view their competitive advantages and disadvantages and some general information about how they cooperate with the nearest regions. To find out how the municipalities think about competition and cooperation with the other four specific municipalities interviews were made with experts on the tourism field in each municipality. The results show that the municipalities do not have established strategies for how they are to be competitive compared with other specific municipalities. They do not see it as profitable to compete, instead they should complement each other. At the same time however, most of the municipalities mostly cooperate with municipalities in a short distance from them, and due to lack of resources only briefly or not at all with the municipalities studied here..

Nätverksstyrning som strategi för regional utveckling? : Kommuner och högskola i samverkan

Det är en spännande tid vi lever i där samverkan antas vara strategin för att lösa problem med klimathot, hälsopolitik och hållbar samhällsutveckling. I samverkansplattformen Samhällskontraktet samarbetar Västerås stad, Eskilstuna kommun och Mälardalens högskola för att bidra till en regional utveckling.  Den här fallstudien har fokuserat på styrgruppen för Hållbar samhällsutveckling i Samhällskontraktet utifrån teoribildning om nätverksstyrning. Syftet med uppsatsen har varit att bidra till en ökad kännedom och förståelse för hur aktörer samverkar kring komplexa samhällsproblem.Resultaten från fallstudien visar på - i linje med teoribildningen kring nätverksstyrning ? om politikens förändrade roll. Konkret innebär detta att det är inom ramen för samverkan som policyproblem prioriteras och avgränsas.

Butiksdemonstrationens mentala och beteendemässiga påverkan: - Ett fältexperiment som undersöker butiksdemonstrationens möjligheter att påverka konsumenten i butiksmiljön

The knowledge development regarding in-store marketing has shown that influencing a consumer in a store setting is a powerful tool to change the consumer?s buying patterns. However, the store as a marketing channel lacks, in many ways, conducted academic research and according to marketing theory investments into in-store marketing tend to be taken without advanced marketing consideration. As a consequence, we have chosen to generate new insights into the field of in-store marketing by studying in-store demonstrations both from a behavioral and a mental dimension. Furthermore, we have also chosen to study how different consumers with different degree of loyalty and buying patterns are influenced by an in-store demonstration.This study aimed to obtain a better understanding of in-store demonstrations through breaking down the demonstration into its core elements and from these elements construct different types of demonstrations.

Skärgårdsdestinationer : en studie om hur offentliga och privata aktörer är organiserade och samverkar på skärgårdsdestinationer

Turismen organiseras av offentlig sektor, privata aktörer eller dessa två i samverkan och kan avgränsas på olika sätt, geografiskt eller politiskt. Denna studie syftar till att undersöka och jämföra destinationer i Sverige på lokal och regional nivå för att se hur de är organiserade, med fokus på hur offentliga och privata aktörer arbetar för destinationens utveckling. Genom kvalitativa intervjuer med privata och offentliga aktörer på destinationerna Bohuslän och Stockholms skärgård har vi genomfört en komparativ studie. Studien diskuterar olika former av turismorganisationer och visar att Bohuslän och Stockholms skärgård liknar varandra i hur de är organiserade på lokal och regional nivå och att det på båda destinationerna finns samarbeten mellan offentliga och privata aktörer för att utveckla destinationerna..

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING : en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln får som transportsätt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltså varit att studera cykelns roll inom svensk samhällsplanering, hur cykeln som transportsätt behandlas inom lokal, regional och nationell samhällsnivå och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har således varit att få en förståelse för nivåernas prioritet av transportsätt för persontransporter och att få en överblick av om och i så fall hur stadsstrukturers påverkan av cykelanvändningen hanteras. Följande frågor har ställts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivån bedömer cykel som transportsätt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsätt på en nationell, regional och lokal nivå? 1.2 Går det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas på nationell nivå i den planering för cykel som sker på lokal och regional nivå? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive täta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen består av två individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivåerna nationell, regional och lokal för att på så vis få en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivå.

Ämnet Svenska : En kritisk diskursanalys av svenskämnets kursplaner i Lpo 94 och Lgr 11

The purpose of this study is to investigate how the subject Swedish is being constructed in syllabuses for the subject. The study includes the syllabuses for the subject Swedish from the Swedish curriculums Lgr 11 and Lpo 94. These are investigated in order to show what conceptions of the subject, i.e. the purpose, content and work models of the subject you can spot in these, and in what direction the perception of knowledge has changed. For the analysis Faircloughs critical discourse analysis and three dimensional model is being used.

Ny Nordisk Mat : En diskursanalys om konstruktionen och reproduktionen av en nordisk matkulturell identitet

Uppsatsen belyser hur mat genom att kopplas till geografiskt ursprung länkas samman till en matkulturell identitet. Med utgångspunkt i projektet Ny Nordisk Mat undersöks matkultur som process, för att försöka förstå hur projektet bidrar till konstruktionen och värdetillskrivningen av den nordiska maten, samt hur detta bidrar till att skapa och upprätthålla regional identitet. Analysen av det empiriska materialet tar stöd i fyra teoretiska perspektiv/begrepp: Björkholms (2011) teoretiska modell över kulturarv som process, Billigs (1995) teori om banal nationalism, Kullgrens (2000) idéer om regional identitet samt Aronczyks (2013) teori om nationell märkesprofilering. Det empiriska materialet utgörs av texter utgivna av och relaterade till projektet Ny Nordisk Mat, som studeras med hjälp av diskursanalys inspirerad av Foucaults arkeologiska analys. Analysen visar att värdetillskrivningen av de nordiska råvarorna sker genom kopplingar till det nordiska landskapet och klimatet.

Att inspirera medarbetare till att leva ett hälsosamt liv : En studie om förebyggande hälsoarbete

En jämförande studie av storbankernas ekonomistyrning på regional nivå där fokus i huvudsak har legat på planering och prognostisering. Undersökningen har genomförts som en kvalitativ studie med hjälp av bland annat intervjuer. Undersökningens slutsatser i huvuddrag:Budgetens betydelse har minskat. Användning av icke-finansiella mått har ökat.Kundernas behov står i centrum..

Infrastrukturförändringar och dess påverkan på den regionala utvecklingen : en studie av områden utmed E4 mellan Uppsala och Sundsvall

Under efterkrigstiden har den regionala tillväxten i industriländerna undergått en explosionsartad utveckling. Samtidigt skedde en massiv utbyggnad och förbättring av infrastrukturen. Dessa båda områdes avancemang avslutades abrupt med den globala finanskrisen under 1970-talet. När konjunkturen vände tillbaka och tillväxten tog fart igen var det däremot inte med samma starka stäv som innan krisen. Denna tröga utveckling förbluffade makroekonomerna, som sökte med ljus och lyckta efter möjliga orsaker såsom energipriser, social reglering och regioners näringslivssammansättning.

Regional utveckling genom entreprenöriellt samarbete : En modell för en organiserad samverkan mellan restaurangnäring och offentlig sektor

Entrepreno?rskap har beskrivits som va?r ra?ddning ur finanskrisen och vidare anses regional utveckling vara en viktig del av Sveriges utveckling. Beso?ksna?ringen tar i sin tur en betydande del av den regionala utvecklingen. Restaurangbranschen ho?r till beso?ksna?ringen, men a?r en ofta oorganiserad resurs, som beho?ver ho?ja sin status.

Motiverad för riskmedvetenhet? En studie om stadsarkitekterna i Dalarnas läns medvetenhet om, motivation för och arbete med risker vid fysisk planering.

The purpose of this study is to examine how risk is perceived by the urban architect's in the region Dalarna, as well as how this is reflected in their everyday work with risk and decision- making according to urban planning. The ambition is also to show how their risk awareness could be improved. The study is written in cooperation with Länsstyrelsen Dalarna as a part of their regional long-term goal to improve the region's proactive risk' and crisis management. The study is based upon 12 semi-structured interviews with local urban architects conducted during the summer and autumn 2007. The result shows that some architects are motivated for working with risk and think that risk awareness should be integrated in their everyday work, while others are not motivated and think that risk is more of a passing trend.

Regional implementering av nationella uppdrag : Vad begränsar och möjliggör genomförandet?

Hållbar utveckling har sedan åtminstone 20 år tillbaka varit ett mål för miljöpolitiken i Sverige där begreppet ofta tolkats utifrån den ekologiskadimensionen. På nationell nivå bestämmer regering och riksdag inriktningen för miljöpolitiken och nationella myndigheter samordnar och följerupp arbetet. På den regionala nivån svarar länsstyrelserna för samordning, samverkan och uppföljning där arbetet anpassas efter länetsförutsättningar. På den lokala nivån ska kommuner översätta nationella mål till lokala mål och åtgärder. Det handlar alltså om att myndigheter pånationell, regional och lokal nivå ska implementera viktiga politiska beslut.

Competition for forest fuels in Sweden : exploring the possibilities of modeling forest fuel markets in a regional partial equilibrium framework

This thesis project focuses on the need for better tools for analyzing competition for forest fuels in Sweden, in particular how policy measures may influence the market and involved actors in different regions of Sweden. Raw materials from the forest have for long constituted important inputs in the Swedish forest industry. Today some of these raw materials are increasingly used as inputs also in bioenergy production, largely driven by bioenergy promoting policies, and there are signs of increased competition for forest fuels which may have various and uncertain effects on the industries in question. The thesis project explores the possibilities to adapt previously used forest sector equilibrium models into a new model suitable for analysis of Swedish forest fuel markets, called the Swedish Forest Sector Trade Model (SFSTM). The approach takes into account regional differences in supply and demand for 23 types of products produced and/or used by eight types of producers, plus consumers, in five different regions (four Swedish and one international).

<- Föregående sida 16 Nästa sida ->