Sök:

Sökresultat:

388 Uppsatser om Reflekterande arbetssätt - Sida 2 av 26

Balansering av ett rundbaserat strategispelsystem : En reflekterande text rörande arbetet att skapa ett verktyg för balansering av precautionstridsystemet i spelet Dreamlords ? The Reawakening

Följandet arbete Àr en reflekterande text som handlar om hur jag skapade ett verktyg för att balansera det rundbaserade precautionstridsystemet av spelet Dreamlords ? The Reawakening.I början förklaras mitt syfte och mÄl med arbetet som följs av en frÄgestÀllning kopplat till det. Jag kommer Àven att beskriva olika teorier som jag tittade nÀrmare pÄ angÄende spelbalansering. För att inleda lÀsaren till spelet Dreamlords ska jag Àven förklara den generella spelprincipen av hela spelet. DÀrefter tar jag upp min arbetsprocess som handlar om hur jag strukturerade upp mitt arbete.

FörÀldrar med verkan - ett sÀtt att stimulera barns lÀrande, genom kognitivt stöd i hemmet

Alla elevers förutsÀttningar och behov Àr olika. Skolan stÄr dÀrför inför ett stort problem:Hur ska man kunna bedriva en undervisning som tar hÀnsyn till elevens individuella behov?Vetenskapen sÀger att kunskapsutveckling bÀst sker vid en nivÄ som ligger strax över elevensegen förmÄga. För att kunna utnyttja denna insikt krÀvs en tydligare individanpassadundervisning med en reflekterande dialog.I mitt projekt med att ge elever kognitivt stöd i sin lÀsutveckling har jag försökt bygga upp entrepartsrelation, lÀrare-elev-förÀlder. Att ge förÀldrarna möjlighet att mer konkret delta ibarnets utvecklings- och inlÀrningsprocess kan fÄ betydande effekter pÄ mÄnga plan.

Ledares sÀtt att orientera sitt sÀtt i professionella möten

Undersökningen lyfter fram sambanden mellan individens olika sÀtt att orientera sin sinnesstÀmning och empati. DÄ empati har ett betydande inslag i mötet individer emellan har fokus inriktats pÄ individer med en yrkesroll som ledare dÄ de har skÀl att hantera sin empati. Undersökningen baserades pÄ en egen utformad enkÀt med 33 pÄstÄenden som ringade in relevanta begrepp. Denna besvarades av 105 deltagare frÄn sju olika företag. Undersökningen visade ett signifikant samband mellan ett reflekterande sÀtt och empati.

Specialpedagogens handledaruppdrag

Syftet med följande arbete Àr att ta reda pÄ vilken uppfattning skolledare och specialpedagoger har kring specialpedagogens handledaruppdrag. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning och litteratur kring handledning. Intervjuer har anvÀnts för att ta reda pÄ vilka uppfattningar skolledare och specialpedagoger, inom samma verksamhet, har av begreppet handledning och förutsÀttningar av specialpedagogens handledaruppdrag. Respondenternas utsagor har blivit indelade i teman utifrÄn uttryckta tankar kring specialpedagogens handledaruppdrag, uppfattningar vilka uttrycker olika kvalitativa aspekter utifrÄn hur de gestaltar sig i intervjuerna. Intervjuerna har sedan analyserats för att ge en bild av respondenternas uttryckta tankar kring specialpedagogens handledarroll och dess förutsÀttningar. Sammanfattningsvis visar resultaten av vÄra intervjuer att respondenterna menar pÄ att begreppet handledning Àr svÄrdefinierbart. Handledning betyder olika utifrÄn person, situation och sammanhang men vÀrdet av handledning Àr samstÀmmig och kan ses som ett verktyg i arbetet i riktning mot en skola för alla.

Existentiell reflektion eller kunskapsorientering? : En hermeneutiskt inspirerad analys av tolerans, livsfrÄgepedagogik och personlig utveckling i den nya Àmnesplanen för religionskunskap

Hösten 2010 presenterades Skolverkets nya Àmnesplan för religionskunskap i gymnasieskolan. Det sÄg dÀr ut som om de existentiellt reflekterande inslagen hade tonats ned, och de kunskapsorienterande inslagen getts större utrymme. Det hÀr pÄpekades i den efterföljande debatten, men förnekades av författarna till Àmnesplanen. FörÀndringen förstÄs mot bakgrund av att religionskunskap i Sverige traditionellt förts utifrÄnbÄde ett existentiellt reflekterande och ett kunskapsorienterande perspektiv.Detta arbete har som syfte att tolka vad styrdokumenten för Gymnasieskola 2011 sÀger om existentiell reflektion i Àmnet religionskunskap. Arbetet har tvÄ frÄgestÀllningar.

Fordonsgrafiker pÄ EA DICE : Hur bygger jag ett fordon till ett spel, med prestanda, utseende och utnyttjande av de resurser som finns tillgÀngliga i Ätanke?

Uppsatsen Àr en reflekterande text som behandlar det verk som skapats av mig under examensarbetet i medier vid Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av ett fordon skapat i samarbete med företaget EA DICE dÀr prestanda, utseende och resurser har varit största fokus. Den reflekterande texten inleds med en inledning dÀr det framgÄr hur och varför jag valde examensarbete följt av problemstÀllning och mÄl. Vidare redogörs vilka begrÀnsningar och avgrÀnsningar som gjorts i arbetet och reflektioner kring det slutgiltiga resultet. Efter detta följer en förteckning över vad verket bestÄr av och arbetsprocessen bakom det hela.

Effektiviteten i tvÄ olika sÀtt att lÀra sig ha klardrömmar

Det finns olika tekniker för att lÀra sig fÄ klardrömmar. Man kan gÄ frÄn vakenhet till medvetenhet i dröm eller bli medveten nÀr man Àr i drömmen. Ytterligare en metod Àr att skapa cues med yttre stimuli. I denna studie jÀmfördes effektiviteten i att fÄ klardrömmar mellan kritiskt reflekterande och en intentionsteknik. 60 personer i tre grupper, en för respektive teknik och en kontrollgrupp, fick i 4 dagar under 2 veckor följa sin grupps instruktioner och notera antal klardrömmar.

MatematiklÀrarens vardag : den reflekterande praktikern

I denna studie undersöks hur verksamma pedagoger reflekterar över sin matematikundervisning, vilka förutsÀttningar som finns samt hur de gÄr tillvÀga för att utveckla densamma. Arbetet utgÄr frÄn en inriktning sett utifrÄn pedagogens perspektiv. Studien har genomförts med kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer. Intervjuerna har genomförts pÄ verksamma pedagoger, som arbetar med elever i de tidiga skolÄren, i klassrums- respektive lÀrarrumsmiljö. Empirin analyseras med utgÄngspunkt i teorierna kring deltagande mÄlstyrning samt den reflekterande praktikern.

Skönlitteraturens möjligheter! : En intervjustudie om boksamtal i Är 4 samt om samarbetet mellan skola och folkbibliotek  

Detta examensarbete undersöker hur lÀrare i Är 4 arbetar med skönlitteratur och boksamtal i sin undervisning. I studien har Chambers modell och forskning kring skönlitteraturens roll i undervisningen samt samarbetet mellan skola och folkbibliotek undersökts. LÀrare och bibliotekarier har intervjuats och dessa intervjuer har legat till grund för studiens resultat.Studien visar att lÀrares egna engagemang, kunskap och intresse Àr avgörande för hur man pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt kan arbeta med skönlitteratur för att nÄ delar av mÄlen i svenska. Det framkommer ocksÄ att reflekterande lÀsning bidrar till att utveckla elevernas sprÄk och ordförrÄd. I vÄr studie framkommer det av tidigare forskning och resultaten frÄn intervjuerna att ett bÀttre samarbete mellan skola och folkbibliotek skulle vara önskvÀrt.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

Reflektion; En vÀg till yrket som sjuksköterska

Den kliniska utbildningen Àr en del i sjuksköterskeutbildningen vilken utförs genom övningar och examinationer pÄ lÀrosÀtena samt som verksamhetsförlagd utbildning (Vfu). För att kunna tillgodogöra sig de kunskaper som krÀvs vad det gÀller teori och praktik behövs reflekterande handledning. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva studenternas erfarenheter av reflektion under sin Vfu. Studien bestÄr av tolv kvalitativa artiklar som analyserades, tre olika teman identifierades utifrÄn syftet med litteraturstudien. Dessa teman Àr; reflektion sammanlÀnkar teoretisk kunskap med praktisk kunskap, reflektion frÀmjar personlig utveckling och reflektion har betydelse för socialiseringen till sjuksköterskerollen.

Reflektera Ànnu mera : Hur man arbetar med elevreflektion pÄ textilslöjden

Syftet med min undersökning var att studera om textillÀrare tillÀmpar elevreflektion i sin undervisning och pÄ vilket sÀtt, samt att se hur de ser pÄ elevreflektion. Metoder som anvÀnts för att fÄ fram resultatet Àr litteraturstudier och en enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen genomfördes med verksamma textillÀrare i VÀsterbottens lÀn. EnkÀtsvaren har jag tolkat med den hermeneutiska tolkningsmetoden. Det resultat jag fick utifrÄn enkÀten visar att lÀrarna anvÀnder sig av elevreflektion i sin undervisning och tycker det Àr viktigt.

Vad hÀnder nÀr man framhÀver skillnaderna mellan 2D- och 3D-grafik istÀllet för att dölja dem? : Reflekterande uppsats till examensarbete i medier

Uppsatsen Àr en reflekterande uppsats som behandlar ett verk som skaptas inom ramen för examensarbete i medier vid Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av en datoranimerad speltrailer för det fiktiva spelet ?Ashes?, med ljudeffekter och musik. Trailern Àr 80 sekunder lÄng, renderad i 3D med tydliga inslag av 2D-grafik, med ljudeffekter och musik. Uppsatsen inleds med idén till verket och de mÄl som satts upp för arbetet.

Kul med automatiseringsteknik : - att designa ett spel till en industrirobot

Denna reflekterande text behandlar utvecklingen av ett spel som har skapats för att spelas med en delaktig industrirobot. Verket Àr en digital prototyp som har skapats efter ett antal krav och förutsÀttningar som ett fysiskt spel till en robot har och fungerar som en hjÀlp, för att visa hur ett spel till en robot kan utvecklas. MÄlet har varit att skapa ett underhÄllande spel till casual gamers och har under spelets utveckling testats i viss omfattning för att se hur det har tagits emot av mÄlgruppen.InnehÄllet i denna text beskriver verkets syfte och mÄl samt problemstÀllning. Sedan följer information om vad casual games Àr och en reflekterande text om de olika delarna i bÄde det fysiska spelet och den digitala prototypen. Den gÄr Àven igen utvecklingsprocessen och testningen som utfördes till spelet.Resultatet Àr ett digitalt spel som har tagit emot relativt vÀl av mÄlgruppen och de flesta ansÄg det vara underhÄllande.

Samspelet mellan ljud och bild : En studie som har gjorts under produktionen av en pitchfilm

I den hĂ€r reflekterande texten studeras det hur ljudet och bilden samspelar med varandra.Med stöd frĂ„n litteraturstudien som har gjorts om Ă€mnet, en analys av en klassisk Disneyfilm som har utförts genom att studera hur filmmusiken har anvĂ€nts i filmen, och erfarenheter som har erhĂ„llits frĂ„n arbetet med verket har samspelet mellan ljud och bild studerats. ProblemstĂ€llningen för den hĂ€r reflekterande texten har varit: Hur kan samspelet mellan ljud och bild anvĂ€ndas för att förmedla en önskad stĂ€mning i de scener vi har valt att skapa? PĂ„ vilket sĂ€tt kan ljudet anvĂ€ndas för att binda ihop tagningarna till en enhet? MĂ„let med verket har varit att jag ihop med en annan student vid namn Annette Nielsen ska skapa en pitchfilm till den tilltĂ€nkta lĂ„ngfilmenGabriel Glömmer som baseras pĂ„ barnboken Gabriel Glömmer (Löfgren, 1965). DĂ€refter ska det nystartade företaget Ögongodis Animation med hjĂ€lp av denna pitchfilm försöka sĂ€lja in idĂ©n till svenska medieföretag som SVT och TV4. Slutsatsen av studien som har gjorts i denna reflekterande text visade att med hjĂ€lp av musik Ă€r det möjligt att förmedla en önskad stĂ€mning i en filmsekvens.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->