Sök:

Föräldrar med verkan - ett sätt att stimulera barns lärande, genom kognitivt stöd i hemmet


Alla elevers förutsättningar och behov är olika. Skolan står därför inför ett stort problem:Hur ska man kunna bedriva en undervisning som tar hänsyn till elevens individuella behov?Vetenskapen säger att kunskapsutveckling bäst sker vid en nivå som ligger strax över elevensegen förmåga. För att kunna utnyttja denna insikt krävs en tydligare individanpassadundervisning med en reflekterande dialog.I mitt projekt med att ge elever kognitivt stöd i sin läsutveckling har jag försökt bygga upp entrepartsrelation, lärare-elev-förälder. Att ge föräldrarna möjlighet att mer konkret delta ibarnets utvecklings- och inlärningsprocess kan få betydande effekter på många plan. Barnetsskolarbete blir tydligare uppmärksammat hemma och föräldraengagemanget växer.För att kunna genomföra denna aktion behövs en kartläggning av de problem somförekommer och vilka åtgärder till förändring som är möjliga att vidta.Att inta ett reflekterande förhållningssätt i den förberedande planeringen av åtgärder samtunder den tid aktionen pågår är nödvändigt. För att synliggöra de mekanismer som haft engynnsam verkan, använde jag följande metoder: enkätundersökning, styrda intervjuer,resonerande samtal, läsförståelsetester och inte minst en egen reflekterande dokumentation.

Författare

Bo Starke

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..