Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess
en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå
Allteftersom marknaden för massa – och pappersindustrin växer, samtidigt
som världen blir allt mer globaliserad, ökar den internationella
konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med
internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsättningar vad det
gäller råvaror och arbetskraft. För att bedriva framgångsrika verksamheter
under dessa förutsättningar krävs effektiva relationer till kunder och
leverantörer då företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja.
Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsätts
av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det
finns därmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom
företaget leds och fungerar. Planeringen av leveranser och lastning är
processer hos Smurfit Kappa Kraftliner som i dagsläget är förenad med en
del problem som leder till ineffektivitet samt fel vid lastning av
produkter. Detta påverkar hela försörjningskedjan och i slutändan även den
konsumerande kunden som drabbas av att leveranserna inte kommer i rätt tid
eller är fel.
Detta examensarbete syftar till att ta fram förslag på nya rutiner och
arbetssätt som bidrar till att leveransplanerings- och lastningsprocessen
hos Smurfit Kappa Kraftliner fortgår utan tidsödande störningar samt
medverkar till en mer effektiv process. För att uppfylla syftet har
processen kartlagts och mätningar utförts, till vilka information har
samlats in från intervjuer och observationer. Utifrån denna information har
processen analyserats utifrån teori som behandlar effektivisering av
processer. Vidare har litteraturstudier gjorts inom områdena Supply Chain
Management och logistiksystem.
Analysen visade att bidragande orsaker till ineffektiviteten i
leveransplanerings– och lastningsprocessen kunde relateras till
informationsflödet och kommunikationen mellan avdelningar och individer
inom processen. Även manuella handhavanden och dubbelarbete bidrar till
ineffektiviteten och beror till stor del på otydliga ansvarsområden samt
brist på standardiserade arbetssätt. Vidare visade analysen att
ineffektiviteten i processen påverkar Smurfit Kappa Kraftliners
leveransprecision och leveranssäkerhet gentemot sina kunder vilket i sin
tur medför störningar och fördröjningar i hela supply chain.
De rekommendationer som arbetats fram syftar till att ge förslag på nya
arbetssätt och rutiner som bidrar till att effektivisera leveransplanerings-
och lastningsprocessen. En av de huvudsakliga rekommendationerna är att
utföra omstruktureringar i leveransplanerings- och lastningsprocessen och
införa en separat terminal varifrån all planering av lastning samt bokning
av transport verkställs. Vidare rekommenderas förbättring av
informationsförmedling och kommunikation inom processen genom att
säkerställa att den information som förmedlas är korrekt och finns
tillgänglig vid rätt tidpunkt. Detta kan realiseras genom att handha all
informationsförmedling och kommunikation via affärssystemet samt sköta
leveransplanering i affärssystemet.
Slutligen rekommenderas Smurfit Kappa Kraftliner att införa kontinuerliga
mätningar av leveransprecision och leveranssäkerhet i syfte att erhålla en
fortlöpande bild av processens avancerande och effektivitet. Mätning av
dessa faktorer kan även fungera som ett incitament för att uppdatera
information och kommunicera i affärssystem i och med att det påverkar det
slutliga resultatet. Detta kan således fungera som ett steg i att
implementera rutiner där affärssystemet används som kommunikationsmedel.