Sök:

Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess

en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå


Allteftersom marknaden för massa – och pappersindustrin växer, samtidigt som världen blir allt mer globaliserad, ökar den internationella konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsättningar vad det gäller råvaror och arbetskraft. För att bedriva framgångsrika verksamheter under dessa förutsättningar krävs effektiva relationer till kunder och leverantörer då företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja. Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsätts av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det finns därmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom företaget leds och fungerar. Planeringen av leveranser och lastning är processer hos Smurfit Kappa Kraftliner som i dagsläget är förenad med en del problem som leder till ineffektivitet samt fel vid lastning av produkter. Detta påverkar hela försörjningskedjan och i slutändan även den konsumerande kunden som drabbas av att leveranserna inte kommer i rätt tid eller är fel. Detta examensarbete syftar till att ta fram förslag på nya rutiner och arbetssätt som bidrar till att leveransplanerings- och lastningsprocessen hos Smurfit Kappa Kraftliner fortgår utan tidsödande störningar samt medverkar till en mer effektiv process. För att uppfylla syftet har processen kartlagts och mätningar utförts, till vilka information har samlats in från intervjuer och observationer. Utifrån denna information har processen analyserats utifrån teori som behandlar effektivisering av processer. Vidare har litteraturstudier gjorts inom områdena Supply Chain Management och logistiksystem. Analysen visade att bidragande orsaker till ineffektiviteten i leveransplanerings– och lastningsprocessen kunde relateras till informationsflödet och kommunikationen mellan avdelningar och individer inom processen. Även manuella handhavanden och dubbelarbete bidrar till ineffektiviteten och beror till stor del på otydliga ansvarsområden samt brist på standardiserade arbetssätt. Vidare visade analysen att ineffektiviteten i processen påverkar Smurfit Kappa Kraftliners leveransprecision och leveranssäkerhet gentemot sina kunder vilket i sin tur medför störningar och fördröjningar i hela supply chain. De rekommendationer som arbetats fram syftar till att ge förslag på nya arbetssätt och rutiner som bidrar till att effektivisera leveransplanerings- och lastningsprocessen. En av de huvudsakliga rekommendationerna är att utföra omstruktureringar i leveransplanerings- och lastningsprocessen och införa en separat terminal varifrån all planering av lastning samt bokning av transport verkställs. Vidare rekommenderas förbättring av informationsförmedling och kommunikation inom processen genom att säkerställa att den information som förmedlas är korrekt och finns tillgänglig vid rätt tidpunkt. Detta kan realiseras genom att handha all informationsförmedling och kommunikation via affärssystemet samt sköta leveransplanering i affärssystemet. Slutligen rekommenderas Smurfit Kappa Kraftliner att införa kontinuerliga mätningar av leveransprecision och leveranssäkerhet i syfte att erhålla en fortlöpande bild av processens avancerande och effektivitet. Mätning av dessa faktorer kan även fungera som ett incitament för att uppdatera information och kommunicera i affärssystem i och med att det påverkar det slutliga resultatet. Detta kan således fungera som ett steg i att implementera rutiner där affärssystemet används som kommunikationsmedel.

Författare

Hannah Öhman

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Industriell logistik

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..