Sökresultat:
2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 23 av 183
Fondförvaltare och investeringsbeslut : En fallstudie av fem fondbolag och en storbank
Isaac Newton lÀr en gÄng ha yttrat följande nÀr han förlorade 20 000 pund pÄ aktier; ?jag kan berÀkna himlakroppars rörelser men inte folks galenskaper?. Ett uttalande som sÀger en hel del om svÄrigheten med att investera i aktier, men som ocksÄ gör detta till ett intressant omrÄde att studera. Denna studie började dock mer som en tanke pÄ i vilken utstrÀckning institutionella placerare arbetar enligt de metoder som finansieringsteorin erbjuder. VÄr kÀnsla var, efter att ha studerat finansiering, att mÄnga av de antaganden som ligger bakom traditionella finansieringsteorier och modeller gÀller under alltför allmÀngiltiga förhÄllanden, vilket kan göra det svÄrt att applicera dem i praktiska sammanhang.
Grön Rehabilitering - En vÀg till hÀlsa?
Grön rehabilitering innebÀr att naturen anvÀnds som ett lÀkande element tillsammans med den traditionella vita vÄrden. Studien Àr baserad pÄ intervjuer med bÄde personal och deltagare inom tre utvalda verksamheter dÀr grön rehabilitering bedrivs. MÄlgruppen Àr lÄngtidssjukskrivna och fokus ligger pÄ deras upplevelser av rehabiliteringen. Resultatet tyder pÄ att naturen har en positiv inverkan pÄ deltagarnas psykiska och fysiska lÀkeprocess; de fÄr möjlighet att stanna upp och reflektera över sin situation. Resultatet har analyserats utifrÄn teorierna empowerment och kÀnsla av sammanhang - KASAM.
Integrering av entreprenörskap i undervisningen vid gymansieskolans Handels- och administrationsprogram
AbstractEn ny gymnasiereform genomfördes 2011, och de nya styrdokumenten visar att entreprenörskap ska genomsyra all undervisning i gymnasieskolan. NÀr det nu har gÄtt ett lÀsÄr Àr det av stort intresse att följa upp detta. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka gymnasielÀrarnas uppfattning av entreprenörskap samt i vilken utstrÀckning och hur de integrerar entreprenörskap i sin undervisning inom Handels- och administrationsprogrammet.Illeris olika dimensioner av lÀrande, sÄsom innehÄll, drivkraft och samspel, har varit den teoretiska utgÄngspunkten i mitt arbete. Tidigare forskning om entreprenörskap i skolan visar att det finns olika uppfattningar bland lÀrare om vad utbildning i entreprenörskap innebÀr. För vissa lÀrare Àr entreprenörskap en aktivitet medan andra ser det som en pedagogik, dvs.
VĂ€rdegrundsarbete i förskolanÂ
I vÄrt utvecklingsarbete har syftet varit att pröva ett arbetssÀtt dÀr man i förskolan kan anvÀnda sagor som ett pedagogiskt verktyg för att lÄta barnen uppleva, fantisera och reflektera kring sagan, deras egna erfarenheter och bokens budskap som i det hÀr fallet handlar om hur man Àr en bra kompis. Vi valde att jobba förebyggande med detta kompistema dÀr vi behandlade vÀrdegrundsfrÄgor. Under temat anvÀnde vi oss av loggboksskrivande för att dokumentera vÄrt arbetssÀtt. Genomförandet Àgde rum vid fem tillfÀllen pÄ tvÄ olika förskolor under en tvÄveckors period. I detta arbete har barns perspektiv utgjort fokus och det betyder att Àven samtalets betydelse lyfts fram.
?Jag tycker det Àr viktigt att vara ute? : En studie om lÀrares olika och motsÀgelsefulla instÀllningar kring utevistelsen
Syftet med denna uppsats var att undersöka lÀrares instÀllningar kring utevistelsen pÄ förskolan och att studera om deras Äsikter kan fÄ nÄgra konsekvenser. Genom sex intervjuer med lÀrare pÄ lika mÄnga förskolor gjorde vi en kvalitativ forskningsanalys och resultatet visade att lÀrare sÄg olika pÄ utevistelsen. Alla ansÄg att den var betydelsefull men angav olika orsaker till varför deras utevistelse sÄg ut som den gjorde. VÄr studie visar att lÀrares instÀllningar var det som frÀmst pÄverkade utevistelsen. Vi diskuterar vad som kan göras för att lÀrare ska reflektera mer kring deras instÀllning till att vistas utomhus..
GÄr det att förena nytta med nöje? : Vilken betydelse matematikspel har för lÀrandet i Ärskurs 1-3 utifrÄn lÀrares perspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka vad olika typer av spel anses ha för betydelse i matematikundervisningen i Ärskurs 1-3 ur lÀrares perspektiv. I studien har fem aktiva lÀrare i Ärskurs 1-3 intervjuats. Resultatet visar bland annat att spel kan stödja inlÀrningen inom de flesta matematiska omrÄden. Dessutom innehÄller matematikspel mÄnga betydelsefulla delar som kan stödja elevernas inlÀrning, till exempel genom motivation och kollegialt lÀrande. DÀremot kan spel ocksÄ stjÀlpa inlÀrningen för att spelen anses sÄ roliga att eleverna glömmer att reflektera och vara medvetna om sitt lÀrande..
Finns det verkligen mikroorganismer i kaveldun? En Àmnesfördjupning- en lÀroprocess
Metan Àr en vÀxthuseffektpÄverkande gas. Eftersom dess koncentration ökar i atmosfÀren ingÄr den i ett stort framtida, globalt miljöproblem. I uppdraget som lÀrare stÄr att elever ska göras medvetna kring de processer som pÄverkar deras miljö. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att fördjupa vÄra Àmneskunskaper i och kring de processer som pÄverkar vÄr miljö. Detta för att göra ndervisningen mer intressant och för att kunna leda eleverna mot en kunskapsutveckling i ett Àmne som Àr högst aktuellt.
Lek i förskolan - en studie om barns sociala samspel i leken
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att studera barns samspel i den fria leken. Vi vill ta reda pÄ hur barns samspel i leken kan se ut. I litteraturdelen tar vi upp olika teoretikers syn pÄ samspel genom lek. VÄr undersökning som Àr kvalitativ, bestÄr av sex olika observationer som vi gjort pÄ tvÄ olika förskolor. Genom att analysera och reflektera över vÄrt datamaterial har vi kommit fram att det Àr skillnad mellan de Àldre och de smÄ barnens lek.
Ungdomars syn pÄ religionskunskapen i skolan : en religionsdidaktisk studie
?Det Àr lÀnge sedan Sverige prÀglades av en enhetskultur med kyrkan mitt i byn och skolan strax intill. I dagens samhÀlle Àr spridningen stor mellan olika traditioner, livsstilar och vÀrderingar?[1]. I detta samhÀlle, dÀr en mÄngfald av etniska och kulturella traditioner Àr vanliga, skall religionskunskapen hjÀlpa oss att skapa förstÄelse och acceptans för hur andra mÀnniskor tÀnker, handlar och vÀljer att leva sina liv. Det framgÄr tydligt i kursplanen för religionskunskap att eleverna förvÀntas kunna anvÀnda kunskapen de fÄr i Àmnet Àven utanför skolan, i sina vardagliga liv.
Fokusering och mobilisering : sociala processer kring sexualbrottslagstiftningen
I denna uppsats diskuterar vi hur de sociala processerna kring en lagÀndring kan se ut. Vi studerar hur samhÀllets syn/samhÀllsklimatet gÀllande ett visst fenomen kan pÄverka framvÀxten av en lagÀndring och vilka argument aktörerna inom de sociala processerna anvÀnder. Den 1 april 2005 trÀdde en lagÀndring i sexualbrottslagen i kraft som bland annat innebar att en sÀrskild straffbestÀmmelse om vÄldtÀkt mot barn infördes. Anledningen till att vi har valt att titta nÀrmare pÄ denna lagÀndring beror pÄ den mediedebatt som pÄgÄtt kring tvÄ domar som Högsta domstolen beslutat. Högsta domstolen valde att döma efter den mildare rubriceringen, sexuellt utnyttjande av barn istÀllet för vÄldtÀkt mot barn.
Legitimitet inom politiska system: En studie av den förtroendevalda kommunala revisionen
Det kommunala systemet med en förtroendevald revision utsÀtts stundtals för debatt dÀr krav om förÀndring framförs. Sveriges kommunfullmÀktigeförsamlingar frÄngick revisionens rekommendation om anmÀrkning och/eller avstyrkt ansvarsfrihet för en nÀmnd eller styrelse i mer Àn 50 % av fallen mellan 2004 ? 2013, samtidigt som kommunfullmÀktiges tilltro till revisionen sjönk mellan 2007 ? 2013. Legitimitet bidrar till att aktörer inom en organisation utför handlingar med en kÀnsla av plikt och skyldighet. En organisation kan dÀrigenom tappa effektivitet om parterna inom den inte upplever organisationen som legitim.
Att leda processer i spÀnningsfÀlt : en studie av projektledaruppgiften vid en utvecklingsavdelning
Vad gör projektledare för uppdragsutbildning vid en utvecklingsavdelning knuten till en högskola? FrÄgan utgör startpunkten för denna studie kring ledning av processer i spÀnningsfÀlt.Syftet Àr att belysa projektlederi och kritiska faktorer knutna till detta projektlederi, genom de uppfattningar som projektledare ger uttryck för i en fokuserad gruppintervju med projektledarnas skriftliga narrativer som stimuleringsmaterial.Undersökningens underliggande och sammanflÀtade syfte Àr att finna en metod för att utreda en process, ett tillvÀgagÄngssÀtt som samtidigt kan stödja projektledargruppens individuella och kollektiva lÀrandeprocesser om sitt projektlederi.Studiens teoretiska ram utgörs av Jean Bartuneks dynamiska modell för kraft och vitalitet i förÀndringsagentgrupper och i förÀndringsagentgruppers arbete.Undersökningen visar att projektlederi i spÀnningsfÀlt handlar om att balansera och kommunicera olika intressentgruppers krav och behov. Projektlederiet i denna studie pÄgÄr i en sjÀlvfinansierande verksamhet, som Àr beroende av den statsbidragsfinansierade organisation den utgör en del av. Konstruktionen i sig bidrar till att skapa och Äterskapa spÀnningsfÀltet. Undersökningen visar vidare att konstruktionen i praktiken ger projektledare ett dubbelt uppdrag, dvs dels att utveckla intressenternas verksamheter, dels att fÄnga uppdrag för att finansiera verksamheten.
Protokoll, praktik och kontroll : En studie av beslutsprocessen i en offentlig upphandling av företagshÀlsovÄrd
I Sverige genomförs varje Är offentliga upphandlingar till ett vÀrde av ca 500 miljarder kronor. Alla offentligt finansierade verksamheter mÄste följa lagen om offentlig upphandling och den formella upphandlingsprocess som lagen specificerar. Lagen Àr allmÀnt formulerad och anvisar en process dÀr fokus ligger pÄ förarbete och matematisk utvÀrdering.Cognitive Systems Engineering har vuxit fram utifrÄn insikten att effektiva processer kontinuerligt behöver anvÀnda sÄvÀl feedback och feedforward för att uppnÄ sina mÄl. Typiska tillÀmpningar Àr dynamiska, tÀtt kopplade processer dÀr dessa behov Àr tydliga, men CSE som ramverk Àr generellt definierat och bör gÀlla Àven för en beslutsprocess pÄ organisationsnivÄ. En CSE-analys har potential att förtydliga funktionella faktorer som tillÄter upphandlare att genomföra effektiva och ÀndamÄlsenliga upphandlingar.I syftet att testa ovanstÄende hypotes genomfördes en fallstudie av Linköpings Universitets upphandling av företagshÀlsovÄrd 2008.
Hur kan en informativ serietidning hjÀlpa barn att intressera sig för kÀllsortering?
Denna rapport avser arbetsprocessen bakom ett examensarbete pÄ MÀlardalens högskola med tema?flöde och processer?. Arbetets uppgift har varit att framstÀlla en informativ bildserie för barn iÄrskurs 0 till 6 som informerar om kÀllsortering och motiverar att kÀllsortera. Rapporten innehÄllerkvalitativa undersökningar kring hur man framstÀller bra effektiv informationsdesign anpassat förbarn, hur man finner rÀtt bildmanér för mÄlgruppen samt huruvida om serier Àr effektfulla i lÀromedel..
Konsekvenser av processorienterad e-tjÀnsteutveckling : med verksamhet och medarbetare i fokus
SammanfattningEn utmaning för mÄnga kommuner i dagens digitala samhÀlle Àr att skapa effektiva och samhÀllsnyttiga e-tjÀnster för medborgare. Dessa e-tjÀnster skall förenkla kommunikationen mellan kommun och medborgare men ocksÄ bidra till mer öppnare förvaltningar i kommunerna. För att göra detta behöver först en utveckling och förankring ske internt hos förvaltningarna i kommunen.För att Ästadkomma denna utveckling av e-tjÀnster kan ett processorienterat arbetssÀtt anvÀndas. Processorientering innebÀr att man upprÀttar effektiva processer internt genom att optimera och utveckla sin egen verksamhet. Detta görs genom processmodellering dÀr man identifierar alla de aktiviteter som finns i verksamheten och sÀtter in dem i ett samband för att i slutÀndan kunna fÄ ut ett högre vÀrde och bÀttre service för medborgaren.