Sök:

Sökresultat:

8664 Uppsatser om Recruitment Process Outsourcing (RPO) - Sida 15 av 578

Styrning av en outsourcad ekonomienhet: en fallstudie av en outsourcing relation

I dagens hårda globala konkurrens blir det allt viktigare för företagen att dra ner på kostnader och koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Ett svar på detta är outsourcing som blir allt vanligare bland företag. De tjänster som outsourcas blir också mer kvalificerade, det kan till exempel vara en hel ekonomiavdelning. Detta sker dock inte helt utan problem, att outsourca något strategiskt viktigt som en ekonomiavdelning ställer stora krav på bra styrning. Undersökningen ämnar identifiera hur en gemensam styrning av en outsourcad ekonomienhet kan utformas, samt identifiera hur styrningen kan utformas för att tillgodose både det levererande och de köpande organisationernas mål.

Konsumentreklam som skapar framtidsutsikter - En kvantitativ studie om hur ökad annonsansträngning i konsumentreklam skapar bättre framtidsutsikter för annonsörens anställda

The purpose of this essay is to investigate how consumer advertising has an effect on other groups than the intended, the so-called extended audience of advertising. Previous research shows that consumer advertising can influence investors and employees of a company as well as affect the attractiveness of a company as a potential employer. In addition, research shows that more perceived cognitive effort in advertising results in positive signaling effects for consumers. This study aims to further build on these concepts in order to gain additional understanding of how consumer advertising can influence extended audiences. More specifically, it examines if more (versus less) effort in advertising can improve the future prospects on the labor market for an employee of the advertising company, by looking at recruitment consultants as an extended audience.

Aspirantutbildningsprogram

Because of the currently large recruitment needs within the Swedish nuclear powerindustry, it is necessary to recruit trainers from other recruitment groups than that ofexperienced operators at nuclear power plants. The foundation for a trainingprogram regarding these recruitment groups, here called ?aspirants?, has in this thesisbeen prepared. It contains a suggestion for main topics in the program. It also includesdiscussion on the balance between forms of education and a concrete example ofhow a lesson could be performed.These suggestions has been developed through analysis of interviews and surveyresponses from student groups most suited for the propositioned trainee program,and individuals with service as a trainer or closely linked to training activities withinthe industry.The analysis suggests that the candidates gets, besides the opportunity to practice asoperating staff before the theoretical training begins, a training program, tightly boundto the power plant with multiple instances of practice and the chance of going intothe power plant and see how things that are being raised in theory, look in real life.The practice, in addition to helping to create an understanding of the plant, it will facilitate networking with the operations staff to build a relationship and trust.Candidates should have plenty of opportunity to educate and see both other aspirantsand experienced trainers train.

Insourcing, en framtidslösning? : Hur insourcing kan vara ett alternativ till internationell outsourcing

Outsourcing, att flytta egenägd produktion till en extern leverantör kan vara ett effektivt verktyg som hjälper företag att minska sina kostnader, fokusera på sin kärnverksamhet eller etablera sig på en ny marknad, om det används rätt. Innan beslutet om outsourcing ska tas är det viktigt att tänka igenom och eventuellt använda sig av befintliga beslutsmodeller för att fatta beslut baserat på rådande förhållanden. Det finns flera typer av beslutsmodeller, varav två tas upp i rapporten: flödesorienterade och ekvationsorienterade beslutsmodeller. Att ha produktionen långt ifrån sin övriga verksamhet där regelbundna kontroller inte kan göras, kan i längden orsaka problem. Leverantören har kontrollen över tillverkningen och känslig information riskerar att spridas.

Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? : en studie av klusterinitiativet Tunga fordon

AbstraktTitel Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? - en studie av klusterinitiativet Tunga fordonForskningsproblemet Outsourcing, flytt av produktion till extern part belägen utomlands, är ett led av den konstanta utveckling och globalisering som har lett till nya möjligheter för företag. Att företag utför outsourcingaktiviteter är en bidragande faktor till att tillväxten i Sverige minskar då den regionala utvecklingen hämmas. Detta ställer krav på regioners förmåga att vara innovativa och effektiva för att stärka sin konkurrenskraft. Industristaden Ljungby i Småland har ansetts vara en stark region men samtidigt sårbar då företag inom mindre regioner ofta är inriktade mot en specifik bransch.

Elevrekrytering? - Tre kontrabaslärares tankar kring barns och ungdomars första tid på musik och kulturskolor.

Student recruitment? - Three teachers? thoughts concerning children's first experiences in municipal arts and music schools. The aim of this thesis is to explore three teacher' experiences of recruitment of students to arts and music schools. The thesis includes thoughts about how teachers can inspire students and why the orchestral string bass is an infrequent choice of instrument to study. I have examined the issues through a qualitative study where I have interviewed three licensed string bass teachers of different ages and backgrounds.

Kommunikation inom offshoring : Hur skapas och upprätthålls engagemang, sammanhållning och klarhet i offshoringprojekt?

This paper is about the importance of engagement, cohesion and clarity in offshore outsourcing projects. The focus is on how the communication is handled between co-workers in different countries. My research is based on qualitative studies of literature on the subject, along with interviews with leaders in various companies in Sweden that utilize offshoring to countries in Asia. This study shows that the companies interviewed who utilize offshoring are all taking care to create engagement, cohesion and clarity in their offshore offices. It also shows that companies can succeed with their offshore strategy without using agile development methods, contrary to what literature on the subject recommends.

Outsourcing av IT ? En jämförande studie av motiv och effekter

Dagens hårda konkurrens och den ökande globaliseringen har medfört att företag måste utvärdera sina verksamheter för att kunna bedöma sin konkurrenskraft. Det gäller numera att kunna vara flexibel, vilket har lett till att under de senaste tio åren har företag sett outsourcing som ett bra verktyg för att uppnå konkurrenskraft och bli flexiblare. IT-funktionen är en resursintensiv del av verksamheten där det sker ständiga förändringar inom tekniken och metoderna hur den används. Detta har gjort att många företag har valt att outsourca delar av sin IT-verksamhet för att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därmed bli konkurrenskraftigare.Syftet med vår uppsats är att utifrån en jämförelse mellan svenska företag, oberoende av bransch, identifiera och analysera motiv och effekter av användandet av outsourcing gällande IT-funktioner. Vi vill därmed bidra med relevant information för teoretiker.Studien har avgränsats till att enbart fokusera på totalt fyra stycken medelstora till stora företag som har valt att outsourca IT-aktiviteter.

Outsourcing av kundtjänst : - Vilka företag bör callcentren rikta sig mot?

Information technology and globalization has led to an increasing competition and service production has been more and more independent of locations. This has made a market of outsourced telephone costumer service possible. Due to high establishment the market has been saturated and with that price has sunk. Customer companies have the last few years got more negative to outsourcing of their telephone customer service as they through operating the customer service internally want to get closer to their customers.In the empirical study the writers try to figure out which companies the callcenters should try to aim towards to get long and profitable cooperation. This will be done through deducing guiding principles from theories about how different factors around companies costumer service should look like.

IT offshoring och offshore outsourcing: en affärsstrategi mellan Sverige- Indien ? vikten av kommunikation och förståelse av skilda aspekter

Att finna nya vägar för att reducera och effektivisera verksamheten blir allt vanligare bland dagens företag. Världen blir mindre och företag finner möjligheter att utveckla sin verksamhet med hjälp av andra företag. Detta innebär att de nationella gränserna alltmer börjar suddas ut, att söka internationella partners har därmed blivit allt vanligare för att integrera ny teknik och innovationer i verksamheten. Att välja att offshora delar av verksamheten till Indien innebär ofta nya utmaningar för företaget. I denna affärsrelation kommer företaget att möta kulturella, kommunikativa och organisatoriska skillnader.

Hållbart agerande inomFacilities Management ? Fem förslag på förändrade arbetssätt vid outcourcing

Sustainability is a term that is constantly gaining focus in our society and we are becoming more and more aware of the need to take the next generation into consideration when making decisions. The sustainable activity within the core business is growing and is also connected to profitability in ways that have not been seen before. However, the activities that are not included in the core business have not yet reached this long-term perspective. These non-core businesses within an organization goes under the term Facilities Management (FM).This paper focuses onReal Estate businesses, FM-suppliers and the relation between them.The purpose is to investigate current knowledge regarding outsourced FM-services and the real estate organisation?s use of these services.

Glasriket-Made in Sweden

Ett växande EU och globalisering har öppnat marknaden för länder med konkurrenskraftiga produktionskostnader och priser. Svenska företag ser ett ändrat köpmönster hos konsumenter. Pengar läggs på upplevelse istället för det materiella och finns ett billigare likvärdigt alternativ prioriteras det.Internationellt sett är Sveriges produktionskostnader höga i de flesta branscher. För att konkurrera prismässigt tvingas företag kostnadseffektivisera. En alltmer diskuterad och använd strategi är outsourcing.

Outsourcing : en studie i hur mikro- och småföretag lägger ut ekonomifunktioner 

Bakgrund: En ökad press på företagen gällande attskapa konkurrensfördelar har sin grund i den framfart som globaliseringen medfört. Outsourcing, vilket innebär att leverantören tar över de funktioner som tidigare gjordes internt, har gett möjligheter till att lägga fokus på företagets huvudsakliga verksamhet. Detta för att uppnå starkare konkurrenskraft. Tidigare lade företagen ut främst IT-relaterade tjänster, medan idag har vändningen gått mer mot att lägga ut ekonomi- och personalfunktioner. Kontroll och kostnad har ständigt varit motiven till att lägga ut.

Outsourcing : och ansvarig för någon annans jobb

Problemformulering. Varför valde ledningen att outsourca? Hur påverkas de anställdas av att företaget outsourcat? Vilka skyldigheter har arbetsgivare och anställd gentemot varandra?Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de anställda påverkas av att ledningen beslutar sig för att outsourca, genom att definiera skyldigheter i det psykologiska kontraktet.Teorin definierar outsourcing. Outsourcing innebär att tjänster och varor som tidigare producerats internt övertas av en extern leverantör. Teorin presenterar även de vanligaste motiven till att ledningen väljer att outsourca och vilka risker som företaget utsättas för när de väljer att lägga ut aktiviteter hos en extern leverantör.

Kärnprocessen inom barnhälsovården

The core process is responsible for internal business development and is the process that runs through the organization and the results which creates a value for the customer. Some research suggests that identification of the client's conscious or unconscious needs clarifying the so-called core process in the organization and operations can thus be more effective. The study aims to identify and analyze the experience of the core process within child health care. The method has been interviews with nine managers and 10 clinic nurses in a county. The results show a lack of knowledge regarding core process and process work.

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->