
Sökresultat:
1039 Uppsatser om Reality Check - Sida 4 av 70
Datorer i språkundervisningen i engelska : En jämförelse mellan teori och verklighet
AbstractThe purpose of this paper is to compare existing theories and policies on CALL (Computer Assisted Language Learning) with the actual situation among practising teachers of ESL (English as a Second Language) of secondary schools in Sweden. The evaluation focuses on the differences between theories and reality, and discusses why, if any, the differences exist. Some background information on second language acquisition is provided, and recent theories and standpoints within the field of CALL are mentioned to highlight the differences between theory and reality. The evaluation was made by handing out a survey to 33 teachers of ESL, asking questions about their use of computers in their everyday teaching. The survey shows that the gap between the theories and standpoints within the field of CALL, and the reality of teachers in schools often is huge.
En applikation som analyserar loggfiler genererade av en brandvägg
Målet med projektet var att skapa en applikation för Ericsson AB R&D som kan hjälpa till att analysera datatrafiken i deras nätverk (ECN). Det finns tre stycken accesspunkter till ECN som skyddas av brandväggar. Alla datauppkopplingar genom brandväggarna lagras dygnvis i loggar. Genom loggarna kan obehörig trafik upptäckas. Ett verktyg som analyserar brandväggsloggarna underlättar arbetet.Resultatet av mitt examensarbete är en applikation som är skriven i Perl.
Steg mot Informationsvisualisering med Augmented Reality
Som en del av forskningsprojektet Young Operator 2020 så syftar den här studien till att vara ett första steg mot en produkt, som med hjälp av av tekniken augmented reality ska vara en del av framtidens tillverkningsindustri. Studien utgår från kognitionsvetenskap och människa-datorinteraktion för att ha användaren och användarens interaktion med prototypen i fokus. Eftersom olika typer av användare kan behöva olika saker av ett system, kommer den här studien också att utgå från teorier om kompetensnivåer. Ett system som är användbart för exempelvis en novis behöver inte nödvändigtvis vara användbart för en expert. En prototyp har skapats som en del av ett annat projekt och den utgår från det arbetssätt som operatörer på Volvo GTO i Skövde har idag.
NCP Chart Check : Ett instrument för granskning av dietisters journaldokumentation
Bakgrund: ADA:s Nutritionsbehandlingsprocess (NCPM) är en modell som beskriver dietistens arbetsprocess ? nutritionsbehandlingsprocessen. Den har utarbetats av ADA (the American Dietetic Association) i syfte att effektivisera och evidensbasera dietistens arbetsprocess för att på så sätt höja dietistyrkets status, stimulera forskningsinsatser inom nutritionsområdet och säkerställa effekten och patientnyttan av den kliniska dietistens arbete. Föreliggande arbete ingår som ett led i implementeringen av ADA:s Nutritionsbehandlingsprocess (NCPM) vid ett svenskt universitetssjukhus.Syfte: Att ta fram ett journalgranskningsinstrument för granskning av dietistjournaler, samt att med detta instrument kartlägga nutritionsbehandlingsprocessen vid sjukhusets dietistklinik och hur denna journalfördes innan ADA:s Nutritionsbehandlingsprocess implementerades.Metod och material: Ett journalgranskningsinstrument med tillhörande granskningsanvisningar utformades med utgångspunkt från de fyra stegen i ADA:s Nutritionsbehandlingsprocess. Frågorna validerades och inter- respektive intrabedömarreliabilitetstestades.
Mätsystem för effektförluster i en högfrekvenstransformator
To measure losses in a transformer with today?s methods is either slow or insecure. There s a new method developed by Alstom that hasn't been actualize in to a test-system and that has been the assignment in this project. The idea is built on a switched system and a CLR- circuit in the resonant frequency. The test-system has a calculated power-loss that make the efficiency to be as high as 99,8% and in reality over 95%.
Augmented reality-markörer, deras utformning och platsbaserat berättande
När det gäller design av augmented realitymarkörer och platsbaserat berättande finns det många aspekter att ta hänsyn till för att skapa en djup och engagerande upplevelse för användaren. Det finns olika tekniska och kommunikativa faktorer att ta hänsyn till, bland annat måste markörerna vara igenkännbara som just markörer samtidigt som de måste vara tolkningsbara av bildigenkänningen i augmented realityenheten. Mitt i denna konflikt ligger en designutmaning i vilket det estetiska uttrycket och berättandet måste passa in.Denna studie har genomförts som en kvalitativ fallstudie där scenarier och prototyper har utvecklats utifrån designmetoder som bland annat brainstormning och idéloggar baserat på teorier om designprinciper för augmented reality och berättande i olika medier. En intervju med en potentiell uppdragsgivare ligger delvis till grund för designarbetet. Det producerade materialet har utvärderats genom användbarhetstester samt observationer och intervjuer med ett antal testpersoner.Under arbetet utvecklades ?Naturens gång? ? en platsbaserad berättelse med tillhörande augmented realitymarkörer.
Kabel-visualisering genom förstärkt verklighet
I den här rapporten beskrivs hur en vanlig mobiltelefon kan användas för att visualisera elledningar som ligger nedgrävda i marken. Tanken är att människor som t ex jobbar med olika typer av markarbete ska kunna skanna marken med sin telefon och därigenom se om det ligger några kablar där under. Att av misstag gräva av en högspänningsledning kan resultera i stora materiella skador, personskador och t.o.m dödsfall.Kablarnas geografiska position ligger lagrad i en GIS-databas och med hjälp av telefonens GPS så kan användarens position fastställas. För att kablarna ska kunna visualiseras korrekt i telefonen så måste även telefonens orientering och lutning fastställas. Dessa värden hämtas från telefonens kompass och gyroskop.
Budgetering inom lammproduktion : en jämförelse mellan lammproducenter och Agriwisesstandardkalkyl
For a company to get the best possible profitability, requires financial planning. Budgeting isa common tool in financial planning. For operating lamb producers, a planning program suchas Agriwise is a good tool. Individual lamb producers may change certain standard figureswithin the planning program to better correspond with reality of the individual cases. In thisway, lamb producers may plan according to which revenues and costs they may expect thenext period.
Säker grannupptäck i IPv6
The IPv6 protocol offers with some new functions, one of them is auto configuration. With auto configuration it is possible for nodes, i.e. hosts and routers, for automatically associated with IPv6 addresses without manual configuration. Auto configuration it is another protocol as it uses Neighbor Discovery protocol (ND) messages (ND is mandatory in the IPv6 stack). The main purpose of ND is that nodes can discover other nodes on the local link, perform address resolution, check that addresses are unique, and check the reachability with active nodes.There are exactly the same vulnerabilities of IPv6 as IPv4 and is now exception, ND if not properly secured.
Visualiseringsmediernas betydelse vid försäljning av
Sammanfattning
Titel Visualiseringsmediernas betydelse vid försäljning av nyproducerade bostäder ? En studie av modeller i Virtual Reality och fullskala.
Författare Jennifer During
Helena Fällås
Syfte Denna uppsats syftar till att utreda om modeller i Virtual Reality och fullskala kompletterar befintliga visualiseringsmedier i försäljningen av nyproducerade bostäder, genom att dessa stödtjänster skapar ökad förståelse för bostadens utformning och därmed ökar nyttan för kunden. Vidare syftar uppsatsen till att utreda hur projektsäljare och privatpersoner ställer sig till användandet av denna typ av modeller samt om kvaliteten på företagets tjänster därmed kan anses öka.
Metod Uppsatsen är framarbetad både med en kvalitativ och med en kvantitativ metod. Genom att göra djupintervjuer med projektsäljare på Peab Region Bostad samt med sakkunniga personer inom områdena för Virtual Reality och modeller i fullskala, har intervjupersonernas kunskaper och inställningar kunnat inhämtas.
Kuling - en digital bilderbok
In what way do pictures allow for freedom of interpretation and thoughts rather thanunderstanding reality in a high paced medium? Children today are exposed more thanever to images trough various media. Children?s culture in the digital world has, troughgames and apps, become more cross-generational than literature. Unfortunately, there aremany digital books that loose the story, as the creator gets lost in technology and/or ineducation and morals.
Invandrarprat och skam: en kvalitativ studie av retorikens betydelse
The purpose of this enquiry was to study how the rhetoric about immigrants (invandrarprat) influences the interpretation of reality in regards to new swedes. The study was conducted with the help of qualitative interviews with eight new swedes who, apart from their country of origin, by Swedish social standards would be considered average. Two questions were examined for the purpose of this study:1. How do new swedes react to rhetoric about immigrants?2.
Impressions of reality
Impression of reality deals with the subject of wearing a mask. It is an exploration of the idea that we are all playing different roles, on a stage in front of an audience. The aim was to work conceptually with text, photo and video as a way of exploring a subject. The goal was to create and edit the material so it would be interesting for the visitor at the graduation exhibition. The content was created through experiments based on questions such as the following examples; What is a mask? How can content control form? What is originality? The process resulted in a publication and a video installation with the ambition of highlighting the idea of the world as a theatrical construction.
Virtual reality som hja?lpmedel vid planering av utsta?llningar pa? museer.
Ofta sker planeringsarbete i en tvådimensionell miljö, där man går miste om både djup och närvarokänsla. Därför är det intressant att undersöka ifall möjligheten att själv effektivt navigera sig runt i en tredimensionell miljö med hjälp av virtual reality-teknik har något värde för planeringsprocessen, där utställningsansvariga på museer är målgruppen. För att undersöka detta modellerades virtuella rum, skript skapades för utplacering, borttagning samt val av objekt. Dessa integrerades med en spelmotor och Oculus Rift, varpå användaren själv kan ?kliva in i? en virtuell miljö presenterad tredimensionellt och som reagerar på huvudrörelser, tangentbord och mus.
Skörd och grobarhet i rödklöverfrö : putsning, skördeteknik och efterbehandling av rödklöverfrö
For a company to get the best possible profitability, requires financial planning. Budgeting isa common tool in financial planning. For operating lamb producers, a planning program suchas Agriwise is a good tool. Individual lamb producers may change certain standard figureswithin the planning program to better correspond with reality of the individual cases. In thisway, lamb producers may plan according to which revenues and costs they may expect thenext period.