Sök:

Sökresultat:

206 Uppsatser om Realistiska mćl - Sida 2 av 14

Fraktal och agentbaserad grottgenerering

DÄ miljöer i spel tar tid att skapa för hand kan miljögrunder förgenereras sÄ att utvecklare inte behöver spendera tid pÄ det utan kan fokusera pÄ detaljerna. En miljö som anvÀnds i mÄnga olika spelgenrer Àr grottmiljöer. Grottor brukar ha ett krav pÄ att de ska vara intressanta att utforska samtidigt som de inte fÄr ha för orealistiska former.DÄ det finns mÄnga olika sÀtt att generera grottor har tvÄ metoder valts för detta arbete, dessa Àr fraktalbaserad och agentbaserad. DÄ metoderna har olika svagheter och styrkor, utvÀrderas resultatet utifrÄn hur realistiska grottorna ser ut och hur intressanta de Àr att utforska. För att öka realismen anvÀnds en hexagonbaserad vÀrld i genereringen.Som mÄnga vetenskapliga artiklar pÄstÄr visar sig den fraktalbaserade metoden ge mer realistiska grottmiljöer som Àven Àr mer intressanta.

Sanningens ögonblick - fastighetsmÀklaren skapar förtroende i kundmötet

Problemformulering: Hur anvÀnder fastighetsmÀklaren relationsmarknadsföring för att bygga relationer till kunder?Syfte: Vi vill skapa förstÄelse för hur fastighetsmÀklaren anvÀnder kundmötet för att skapa förtroende till kunden.Slutsats: FastighetsmÀklaren bör lÀgga mest vikt vid att skapa förtroende till kunden genom sin personlighet. Det beror pÄ att majoriteten av vÄra respondenter anser att förtroende för dem som personer Àr mer betydelsefullt Àn förtroendet för deras tjÀnster. För att skapa förtroende gÀller det för mÀklaren att kunna infria kundens förvÀntningar vilket underlÀttas av att kundens förvÀntningar Àr realistiska. Realistiska förvÀntningar kan skapas genom att fastighetsmÀklaren har en aktiv kommunikation med kunden.

Motiverad att studera sprÄk? : Motivation i sprÄkundervisningen pÄ grundskolan och gymnasiet

Studien berör undervisningen i moderna sprÄk och har ett motivationsperspektiv. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varför elever blir mer eller mindre motiverade i moderna sprÄkundervisningen och hur lÀraren ska förhÄlla sig till eleverna för att motivera dem pÄ bÀsta sÀtt. Det Àr de uppfattningar som elever pÄ grundskolan och pÄ gymnasiet har om sprÄkundervisningen som Àr det centrala i uppsatsen. Arbetet bestÄr av en djupare litteraturstudie som belyser kognitiva motivationsteorier samt forskning kring lÀraren som reflekterande praktiker. DÀrtill har tjugo elever intervjuats.

Livskvalitet efter intensivvÄrd : Upplevelser ur patientens perspektiv, en deskriptiv litteraturstudie

Syftet med litteraturstudien var att beskriva hur patienter som vÄrdats pÄ IVA upplever sin livskvalitet efter att ha kommit hem. Vidare var syftet att bedöma och beskriva kvaliteten pÄ de ingÄende artiklarna utifrÄn den metodologiska aspekten urval och bortfall. Litteraturstudien hade en deskriptiv design med kvalitativ ansats. Till litteraturstudien analyserades 14 kvalitativa artiklar som hittades genom sökning i Pubmed, Cinahl och PsycINFO samt manuell sökning. Upplevelsen av livskvalitet relaterades till tre huvudkategorier.

Bushdoktrinen - realism eller liberalism?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om utrikespolitiken som USA förde under George W. Bushs tid i Vita Huset har likheter med det realistiska eller liberala teoriperspektivet inom internationella relationer. Den samlade utrikespolitiken under en president sammanfattas ofta i en doktrin dÀr de centrala frÄgorna som administrationen har Àgnat sig Ät sammanfattas och sÀtts i perspektiv mot andra doktriner. TvÄ kÀnda doktriner tidigare i USA:s historia Àr till exempel Monroe- och Trumandoktrinen. För att ta fram de centrala delarna i Bushdoktrinen och hitta den grund som doktrinen vilar pÄ har tal och dokument som Vita Huset utfÀrdat anvÀnts som underlag.

LÄgviktigt mÀtsystem för obemannad luftburen radiometri

Syftet med detta examensarbete var att lÀra sig att genomföra ett programutvecklingsprojekt under realistiska förutsÀttningar och dÀrigenom fÄ erfarenheter som Àr relevanta för yrkeslivet. En grupp pÄ Ätta personer arbetade under en termin med ett projekt som handlade om utvecklingen av ett obemannat luftburet radiometrisystem. Ett lÀttare system efterfrÄgades för att förlÀnga flygtiden. Under utvecklingen tillÀmpades metoder frÄn Semat, Scrum och Extreme Programming. Utvecklingsarbetet fungerade bra och en lösning för problemet togs fram, systemet hann dock inte implementeras full ut.

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning.

Animering i Maya med Wii Remote

Animering i 3d Àr ett tidskrÀvande och komplicerat moment som tar lÄng tid att sÀtta sig in i. Det krÀvs att man har en bra kÀnsla för naturliga rörelser för att kunna skapa realistiska animationer. Det hÀr arbetet undersöker möjligheten ett med hjÀlp av Nintendos Wii Remote-kontroll lÄta en anvÀndare mer intuitivt animera ett enkelt 3d-objekt i Autodesk Maya 2009. Arbetets resultat och slutsatser  visar hur man kan koppla Wii Remote-kontrollens utdata in till Autodesk Maya 2009, och tar upp funktioner man skulle kunna lÀgga till och vilka begrÀnsningar som behöver lösas i framtida arbete med systemet. .

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning. Denna undersökning Àr indelad i tvÄ delar; en researchdel och en produktionsdel.

Ljuddesign med realistiskt tema : En studie i hur olika grad av realism i en ljudlÀggning pÄverkar immersionen

Med dagens allt mer visuellt realistiska dataspel stÀlls Àven allt högre krav pÄ spelens ljudlÀggning. Detta arbete undersöker pÄ vilket sÀtt helhetsintrycket av dataspel förÀndras beroende pÄ realismen i ljudlÀggningen. Med hjÀlp av teorier om egenskaper hos akustiskt ljud har tre stycken filmklipp ljudlagts med sÄ hög realism som möjligt. Samma filmklipp har sedan ljudlagts med lÄg realism. Försökspersoner har sedan fÄtt se filmklippen och höra de olika ljudlÀggningarna och besvarat frÄgor angÄende upplevelsen av dessa filmklipp..

Simuleringsmodell för kontroll av fÀrdigvarulagers storlek

Gyllensvaans Möbler AB ser en stor förlust i emballeringsbana 7 dÀr tillgÀngligheten ligger och pendlar mellan 50-60% och har en takt pÄ i genomsnitt 11 packade paket/minut. Syftet med projektet Àr att ta reda pÄ varför det Àr en sÄdan lÄg tillgÀnglighet.MÄlet med projektet Àr att identifiera de fem största stopporsakerna och att komma med en ÄtgÀrdsplan pÄ hur Gyllensvaans kan jobba vidare för att eliminera dessa stopporsaker. Med hjÀlp av detta vill företaget att linans takt ökas med 1-2/min.De fem största stopporsakerna Àr med hjÀlp av produktionstekniska metoder identifierade och ÄtgÀrdsförslag Àr upprÀttade. Fyra realistiska ÄtgÀrdsförslag finns framtagna och med hjÀlp av dessa kan linans takt ökas med drygt 2 paket/min som motsvarar en ökning pÄ ca 18%..

Outsourcing : PĂ„verkande faktorer i strategiska beslut

Rapportens huvudfokus handlar om ifall det Àr möjligt att skapa mjuka kroppar med hjÀlp av mÄnga smÄ fasta kroppar. Det kollas Àven ifall det gÄr att ge ett realistiskt beteende vid kollision med dessa. Biblioteken som har anvÀnds för att testa detta Àr Microsoft XNA och fysikmotorn Farseer Physics.Spelet som byggdes Àr ett 2D plattform spel dÀr spelaren spelar en boll som kan hoppa pÄ vattendroppar och löv som bÄda Àr mjuka kroppar. Vattendroppen Àr uppbyggd av smÄ hÄrda kroppar medan lövet Àr en större hÄrd kropp som med hjÀlp av en Distance Joint kan vrida pÄ sig vid kollision.Det gÄr att göra en mjuk kropp med realistiska kollisioner men fysik motorn som anvÀnds i detta fallet ger vissa restriktioner..

Klimatsmart matlagning : Automatisk presentation av recepts koldioxidutslÀpp i webblÀsaren

Denna studie undersöker om lÀttillgÀnglig information om matrecepts koldioxidutslÀpp kan göra att mÀnniskor vÀljer miljövÀnligare mÄltider. Studien genomfördes under realistiska förhÄllanden med hjÀlp av en webbaserad prototyp som automatiskt berÀknar och presenterar olika matrecepts koldioxidutslÀpp nÀr anvÀndaren surfar pÄ en webbplats med recept. Beteendet vid val av mÄltider studerades för en grupp om 15 personer, bÄde med och utan anvÀndning av prototypen. Deltagarnas upplevelse av prototypen samlades in genom fokusgrupper. AnvÀndning av prototypen resulterade i en minskning av deltagarnas genomsnittliga koldioxidutslÀpp med ca 2,2 kilo per mÄltid (45 %).

NatureBouncer med XNA och Farseer Physics

Rapportens huvudfokus handlar om ifall det Àr möjligt att skapa mjuka kroppar med hjÀlp av mÄnga smÄ fasta kroppar. Det kollas Àven ifall det gÄr att ge ett realistiskt beteende vid kollision med dessa. Biblioteken som har anvÀnds för att testa detta Àr Microsoft XNA och fysikmotorn Farseer Physics.Spelet som byggdes Àr ett 2D plattform spel dÀr spelaren spelar en boll som kan hoppa pÄ vattendroppar och löv som bÄda Àr mjuka kroppar. Vattendroppen Àr uppbyggd av smÄ hÄrda kroppar medan lövet Àr en större hÄrd kropp som med hjÀlp av en Distance Joint kan vrida pÄ sig vid kollision.Det gÄr att göra en mjuk kropp med realistiska kollisioner men fysik motorn som anvÀnds i detta fallet ger vissa restriktioner..

En grÀnsöverskridande resa i text och identitet : Magisk realism i Haruki Murakamis roman Kafka pÄ stranden.

Magisk realism utgör ett sofistikerat berÀttagrepp i den japanske författaren Haruki Murakamis roman Kafka pÄ stranden. I det realistiska ramverket av japansk vardag intrÀffar magiska inslag i form av fiskregn eller ikiryou en sorts 'gengÄngare'. Den magiska realismen utgör en artikulation mellan en medveten och en omedveten vÀrld eller tar lÀsaren med pÄ en grÀnsöverskridande resa för att utforska stil eller genre i texten samt identitet hos Jaget och den Andre..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->