Sök:

Bushdoktrinen - realism eller liberalism?


Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om utrikespolitiken som USA förde under George W. Bushs tid i Vita Huset har likheter med det realistiska eller liberala teoriperspektivet inom internationella relationer. Den samlade utrikespolitiken under en president sammanfattas ofta i en doktrin där de centrala frågorna som administrationen har ägnat sig åt sammanfattas och sätts i perspektiv mot andra doktriner. Två kända doktriner tidigare i USA:s historia är till exempel Monroe- och Trumandoktrinen. För att ta fram de centrala delarna i Bushdoktrinen och hitta den grund som doktrinen vilar på har tal och dokument som Vita Huset utfärdat använts som underlag. Ett antal olika centrala ställningstaganden sammanställdes från både realismen och liberalismen inom fem områden som sedan jämfördes med bushdoktrinen. Dessa områden var Internationella aktörer, Styrelseskick, Moral, Utveckling och Mål. I uppsatsen konstateras det att inom fyra av fem områden finns distinkta skillnader mellan teoriperspektiven. Inom området moral är det svårt att urskilja en distinkt skillnad mellan perspektiven, främst beroende på att liberalismen kan tolkas som att både ta ställning för eller emot moral inom internationella relationer beroende på vilken liberal tänkare som det refereras till. Resultatet från uppsatsens granskning är att Bushdoktrinen varken kan sägas tillhöra den realistiska eller liberala skolan inom internationella relationer. Bushdoktrinen har vissa likheter med båda de teoriperspektiv som rapporten behandlar och betraktas av rapporten som en blandning av de två. Det kan också konstateras att detta är ett område som behöver en större ingående granskning men också att det inte är något som lämpar sig för en uppsats på C-nivå i Statsvetenskap.

Författare

Thomas Lassi

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..