
Sökresultat:
730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 43 av 49
Betydelsen av likes och followers : en jÀmförelse mellan tre huvudstÀders turistbyrÄer och deras marknadsföringsstrategier pÄ sociala medier
Internet har i jÀmförelse med andra kommunikationskanaler som TV och radio vuxit fram vÀldigt fort, och en utveckling av detta Àr sociala medier, dÀr interaktion och kommunikation Àr tvÄ viktiga ledord. För turismföretag kan dessa plattformar fylla en marknadsföringsfunktion, om de anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt, och i bÀsta fall skulle de ocksÄ kunna hjÀlpa turistbyrÄer att attrahera fler gÀstnÀtter till sina stÀder. Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra hur de tre skandinaviska huvudstÀdernas turistbyrÄer marknadsför sig via sociala medier mot turister och se vilka förvÀntningar de har för det framtida anvÀndandet av dessa plattformar. AnstÀllda pÄ de tre olika turistbyrÄerna har intervjuats för att fÄ höra om deras erfarenheter med anvÀndandet av sociala medier, och i detta fall just Facebook och Twitter. Vi har Àven intervjuat en expert pÄ sociala medier för att se om det finns nÄgot sÀtt som Àr mer effektivt vid marknadsföring via dessa.
Flykt och sökande : en lÀsning av rörelser i Stina Aronsons novell/drama SyskonbÀdd
SyskonbÀdd, or ?Sibling?s bed? in English, is a short story or drama, written by Swedish author Stina Aronson and originally published in 1931 under the pen name Sara Sand. While the story did not attract wide attention for many years, it has recently been republished and performed on stage, as well as aired on the radio. The plot is centered on Harriet, a woman who starts to see the world with different eyes, in a less strict and organized way. Her new view is welcomed neither by her husband nor society, and the book starts with Harriet?s escape from a ?rest home?, where she has been placed by her husband in order for her to return to her old self.
TalÀngslan : lÀrares uppfattningar om talrÀdda elever
Syftet med detta arbete Àr att belysa lÀrares tankar och Äsikter om talÀngsliga elever dvs. elever som inte vÄgar tala inför sina klasskamrater. Vidare belyser arbetet eventuella orsaker till uppkomsten av talÀngslan och vad lÀrare har för möjligheter att göra Ät problemet. BÄde pÄ TV och i radio hörs mÀnniskor tala om att klimatet i bÄde skolan och samhÀllet blir allt hÄrdare. Det talas Àven mycket om vikten av att kunna tala för sig.
Att mÀta eller inte mÀta : en studie om fo?rha?llandet mellan prestationsma?tning och kulturell styrning i mer eller mindre osa?kra omgivningar
Det finns i management control-litteraturen en efterfra?gan pa? studier som tar ett helhetsperspektiv pa? styrsystem (Management Control Systems, MCS) och som fo?rklarar hur dessa system bidrar till effektivitet hos organisationer. Utifra?n ett contingency-synsa?tt underso?ker vi i denna studie hur kulturell styrning och prestationsma?tning som delar av MCS, tillsammans med den kontextuella variabeln osa?kerhet i omgivningen, pa?verkar hur effektiva organisationer a?r. Vi antar en systemansats och o?nskar studera relationen mellan fler variabler, och da?rfo?r tilla?mpas en klusteranalys da?r datamaterialet delas in i grupper med liknande karakta?ristika.
Kapitalstrukturens inverkan pa? bankers lo?nsamhet: bevis fra?n Europa : En kvantitativ studie o?ver banker inom EU under perioden 2006-2012
Vilken finansieringsstrategi fo?retag bo?r anva?nda sig av fo?r att uppna? sa? ho?g lo?nsamhet som mo?jligt, har varit a?mne fo?r intensiv forskning alltsedan Modigliani & Millers identifierade samband mellan skuldsa?ttningsgrad och lo?nsamhet 1958. Da? europeiska banker a?r a?lagda med regleringar sta?r de info?r en problematisk situation da?r de beho?ver skapa ho?gre avkastning fo?r investerare, och samtidigt leva upp till de riskbegra?nsningar regelverken fo?reskriver. De ledande teorierna inom omra?det sta?r i konflikt med varandra da?r ba?de finansiering genom skulder respektive eget kapital fo?respra?kas fo?r att uppna? optimal kapitalstruktur.
VÀrdeflödesanalys i samband med layoutförÀndringar : En fallstudie pÄ Shiloh Industries
I en global marknad blir det allt mer viktigt fo?r svenska industrier att effektivisera sina produktionsprocesser genom sta?ndiga fo?rba?ttringar och en offensiv kvalitetsutveckling. Shiloh Industries i Olofstro?m vill o?ka sin konkurrenskraft genom att fullt ut implementera filosofin Lean Production i sin verksamhet och i enlighet med detta ska en helt ny produktionslayout tas fram. Studien syftar till att finna aspekter fo?r beaktning vid utformning av en produktionslayout som finner sto?d i Lean Production.
Marknadsföring i podcast
Podcast is a new audio media in Sweden and has become larger and increasingly more popular in the past few years. In line with this, companies have seen the opportunity to use this type of marketing in the new coveted media and have created a new marketing tool in the form of sponsorship. Previous studies in this field indicate that this is a very effective method to reach a broad audience, but it still is a relatively new area with very little research in existence today. This study is an analysis of how receptive listeners are to marketing through podcasts and the ability companies have to create a sustainable and effective strategy for successful marketing through this type of medium. The collection of data for this study consists of two different qualitative interviews, the first one with listeners that were chosen, and the second with the sponsor company for two of the largest podcasts in Sweden. The essayŽs empirical evidence shows how receptive listeners are to marketing via podcasts, what their podcast habits look like, what form of approach in marketing they prefer, and how often they take part in different offers. From the interviews with listeners and sponsoring companies in the study, it is concluded that the best and most effective strategy for marketing through podcasts is to weave advertising in the conversation and therefore increase the credibility and disturb the listener as little as possible.
De apatiska barnen : En makt- och kontroversanalys av relationen mellan forskning, politiska rapporter och medial diskurs
Ă
r 2002 uppmÀrksammade ungdomspsykiatriska avdelningar barn som i folkmun kom att kallas "de apatiska barnen". Regeringen initierade 2004 en nationell översyn av det vÀxande problemet. Syftet för denna uppsats Àr dÀrmed att beskriva och granska kunskapslÀget inom de medicinska, psykologiska och sociala forskningsfÀltet kring apati hos asylsökande barn i ett nationellt och internationellt perspektiv. Syftet Àr vidare att analysera hur man kan förstÄ den offentliga och mediala diskursen och hur den konstrueras utifrÄn ett konflikt- och maktperspektiv. För att synliggöra hur den offentliga och mediala diskursen konstrueras genomförs en kontrovers- och maktanalys.
InformationssÀkerhet inom trÄdlösa lokala nÀtverk
Detta examensarbete behandlar informationssÀkerheten inom trÄdlösa lokala nÀtverk. TrÄdlösa lokala nÀtverk anvÀnder frÀmst radio som överföringsteknik och detta innebÀr att informationen i de trÄdlösa nÀtverken mer eller mindre kan tas direkt ur luften. DÀrför Àr det av yttersta vikt att trÄdlösa lokala nÀtverk har en god sÀkerhet som förhindrar att obehöriga kommer Ät kÀnslig information.SÀkerheten i trÄdlösa nÀtverk har lÀnge varit ett problem, vilket arbetet bl.a. belyser och det syftar frÀmst till att ge lÀsaren en inblick i hur trÄdlösa lokala nÀtverk Àr uppbyggda samt ge en kort introduktion till den tekniska delen av informationssÀkerheten inom dessa typer av nÀtverk.Vidare ger det Àven lÀsaren en kort introduktion till vilka hot och attacker som finns mot de trÄdlösa nÀtverken. Hoten och attackernas motmedel i form av krypteringssystem, brandvÀggar, antenner osv.
Barnprogram i Sveriges television Är 2000-2012
Uppsatsen undersöker förÀndringar i SVTs utbud av barnprogram samt förÀndringen i bilder, tilltal och vilka som fÄr komma till tals i nyhetsprogrammet Lilla Aktuellt. Uppsatsen undersöker vecka 37 mellan Ären 2000 och 2012 med nedslag vartannat Är (2000, 2002 etc.). Uppsatsen bestÄr tvÄ analyser, varav den ena Àr en kvantitativ analys. Den fokuserar pÄ SVTs utbud av barnprogram. Fokus ligger pÄ programtyp, genre, utseende och ursprungsland.
JÀmfört med mÄnga Àldre, har jag en drömtillvaro : En kvalitativ studie om upplevd livskvalitet bland Àldre personer i behov av omsorg
Syftet med denna studie var att undersöka faktorer av betydelse för en upplevd livskvalitet bland Àldre personer i behov av omsorg. Studien har en hermeneutisk ansats. Data samlades in via enskilda djupintervjuer med fyra Àldre personer boende pÄ ett trygghetsboende i en vÀrmlÀndsk kommun. HÀlsa, aktivitet och intressen, anhöriga och vÀnner, boende samt acceptans av sitt eget liv och Äldrande var faktorer av betydelse. HÀlsan beskrevs utifrÄn tvÄ olika dimensioner, som faktiskt hÀlsostatus och subjektivt upplevd hÀlsa. Att vara delaktig i aktivitet och utföra sina intressen var viktigt för de Àldre.
Internt varumÀrkesarbete i tjÀnsteföretag : En studie om det interna varumÀrkesarbetet i fastighetsmÀklarföretag utifrÄn ett ledningsperspektiv
Syfte: Syftet med denna studie Àr att skapa förstÄelse för hur ledningen i tjÀnsteföretag praktiskt arbetar med att internt kommunicera företagets kÀrnvÀrden, vision och företagskultur med hela organisationen.Metod: Empirisk data har samlats in genom intervjuer och studien omfattas dÀrför av kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med respondenter pÄ fyra olika fastighetsmÀklarföretag. Datainsamlingen har sedan analyserats genom en abduktiv analysmetod med inspiration frÄn A well grounded theory.Resultat & slutsats: Resultaten i denna studie visar att det frÀmst handlar om att fÄ alla i organisationen att leva företagets identitet i vardagen. För att lyckas med det anvÀnder sig företagen av olika kommunikationskanaler, utbildningar och inspiration, sÄ som förelÀsningar och tÀvlingar. Viktigt Àr ocksÄ att ledningen upptrÀder föredömligt och att budskapen i varumÀrket genomsyras i alla företagets aktiviteter.Förslag till fortsatt forskning: Vi föreslÄr att framtida studier kan riktas mot tjÀnsteföretags uppföljning av dess interna varumÀrkesarbete.
Marknadsföringsstrategiers pÄverkan pÄ konsumenten
Idag förekommer det inte bara ett stort mediebrus pÄ marknaden utan Àven olika former av kanalbrus. Företagen anvÀnder samma eller liknande marknadsföringsstrategier för att nÄ fram med deras syfte. De strategier som anvÀnds Àr massmarknadsföring och fokuserad marknadsföring. Massmarknadsföring innebÀr att ett företag riktar sig till en stor mÄlgrupp och marknadsför samma reklamerbjudande till samtliga konsumenter. Det sker oftast genom masskommunikation via Tv, radio och tidningar.
Piratkopiering - en oÀndlig historia?
Abstrakt (svenska)Bakgrund: Piratkopieringen bara ökar och ökar. Program-, spel- och musikbranschen har idag stora problem. En i stort sett okunnig anvÀndare kan fixa en nyutgiven skiva innan den nÄtt butikerna pÄ grund av piratkopieringen. Detta problem möjliggörs genom att ingen bra lösning finns i form av fungerande kopieringsskydd samt att fildelningstjÀnsterna fÄr stort spelrum. Vi gÄr in specifikt och undersöker musikbranschen.Syfte: Fördjupa oss i begreppet piratkopiering.
Den grekiske journalisten : En studie av nyhetsjournalister frÄn fem tidningsredaktioner i Aten
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur grekiska journalister pÄ de fyra största dagstidningarna och en av de största söndagstidningarna ser pÄ sitt yrke. Undersökningen avserÀven de yrkesmÀssiga villkoren och vilka problem grekisk press handskas med. Grekiska medier har en lÄng historia av direkta band till staten och olika politiska partier. Objektiviteten har sÀllan satts idet frÀmsta rummet. Numera har dessa band luckrats upp dÄ internet har en bredare spridning och det finns ett bredare utbud av privata kanalerna bÄde inom television och radio.Inledningsvis diskuteras hur grekisk media ser ut idag.