Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 8 av 63

SpÄren efter I Ur och Skur : Ett lÄngsiktigt perspektiv pÄ utomhuspedagogik och I Ur och Skur.

Utomhuspedagogik Àr en pedagogisk inriktning dÀr lÀrandet bygger pÄ sinnliga och autentiska upplevelser som varvas med reflektion. LÀrandets var, dvs. samhÀllsliv, natur- och kulturlandskap, har en central roll.Syftet med denna uppsats Àr att studera hur nÄgra gymnasieelever reflekterar kring sina upplevelser av utomhuspedagogik och undervisning utomhus, samt att studera nÄgra tÀnkbara lÄngsiktiga konsekvenser av utomhuspedagogiken. Studien Àr baserad pÄ intervjuer med fem gymnasieelever som under sina första skolÄr gÄtt pÄ en I Ur och Skurskola.Eleverna beskriver mÄnga olika aktiviteter kopplade till uterummet. I deras beskrivning av arbetssÀttet lyfts det sÀrskilt fram att de ofta arbetade utomhus.

Att lÀra in ute : pedagogers och förÀldrars syn pÄ utomhuspedagogik i förskola

Mitt intresse för utomhuspedagogik har funnits sÄ lÀnge jag minns men sjÀlva begreppet kom inte till mig förrÀn jag började pÄ lÀrarutbildningen dÀr jag verkligen förstod innebörden. Att undersöka hur man arbetar med utomhuspedagogik pÄ tvÄ olika avdelningar dÀr den ena arbetar enbart utomhus verkade intressant och sÄ föddes frÄgestÀllningarna och syftet till detta arbete. Jag ville veta hur förÀldrar och pedagoger ser pÄ utomhuspedagogik i förskolan och hur de tvÄ olika avdelningarna arbetar med det.Jag valde att intervjua tvÄ pedagoger och tvÄ förÀldrar pÄ vardera avdelning. Det som förvÄnade mig var att pedagogerna pÄ den traditionella avdelningen var mycket positivt instÀllda till utomhuspedagogik men som de ÀndÄ inte arbetar med i större utstrÀckning. BÄda avdelningarna tillbringar dÀremot stor del av verksamhetstiden utomhus men pÄ olika sÀtt och alla förÀldrar verkar nöjda över att barnen vistas sÄ pass mycket ute..

"Man behöver inte vara ensam" : En kvalitativ undersökning av elevers upplevelse av pedagogledd rastaktivitet.

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur elever upplever den pedagogledda rastaktiviteten utomhus och om den deltagande vuxne har nÄgon betydelse. MÄlet Àr att ta del av elevernas egna tankar och synsÀtt. Undersökningen utgÄr ifrÄn vad barnen tycker och tÀnker, barns perspektiv. Den skola som undersökningen gjordes pÄ har sedan ett Ärs tid haft pedagogledda rastaktiviteter utomhus.Undersökningen utgörs av litteraturstudier och en kvalitativ undersökning genom intervjuer med nÄgra elever. Resultatet visar att de intervjuade eleverna upplever den pedagogledda rastaktiviteterna som nÄgot positivt.

Utomhuspedagogik ? hur kan det konkretiseras och anpassas till skolans behov?

Syftet med studien Àr att konkretisera och anpassa utomhuspedagogik som undervisningsmetod för en F-6 skola. För att besvara syftet med studien undersöktes vad elever och lÀrare skulle vilja göra nÀr de har undervisning utomhus. Undersökningen innefattar Àven hur skolans nÀrmiljö uppfattas och vilka möjligheter den har för undervisning utomhus samt vilka satsningar som skulle behövas för att utomhuspedagogik ska bli ett vardagligt inslag i skolans verksamhet. Tidigare forskning har visat att utomhuspedagogik har positiva effekter pÄ minnet, förstÄelsen, lÀrandet, hÀlsa och förstÄelse för en hÄllbar utveckling. Forskningen har dock visat pÄ en mÀngd hinder för utomhuspedagogik sÄsom administrativa hinder, vÀder, tidsbrist, resurser, rÀdsla, kompetens, materialbrist och lÀmpliga omrÄden dÀr aktiviteterna kan utföras.

Störande elever eller samarbetande kamrater? : En jÀmförelse av elevers sociala samspel i tvÄ olika miljöer, utomhus och inomhus.

Syftet med föreliggande studie Ă€r att undersöka om elever agerande skiljer sig beroende pĂ„ vilken miljö de befinner sig i. Åtta elever videoobserverades i tvĂ„ olika miljöer, inne i klassrummet och ute pĂ„ skolgĂ„rden, vid totalt tvĂ„ lektionstillfĂ€llen. De redskap som anvĂ€ndes i analysen var Michel Focaults tankar kring subjektspositioner och makt. Vi kunde i analysen se att skolans makt genom miljön hade stor inverkan pĂ„ elevernas sociala samspel. Det framkom Ă€ven att subjektspositionen pojke och flicka spelade en stor betydelse.

Skolsköterskans arbete med stress bland skolbarn : en intervjustudie

Bakgrund Löpning har blivit en allt mer populÀr motionsform. Skillnader mellan vilka löpförhÄllanden man springer i finns dock. Löpning utomhus pÄ plant underlag genererar större energiutgifter jÀmfört med löpning pÄ löpband i samma hastigheter. Det krÀvs en justering pÄ löpband för att kompensera för den minskade energiÄtgÄngen. Syfte Syftet med undersökningen Àr att kunna ange en lutningsprocent eller en viss hastighetsökning vid löpning pÄ löpbandet för att kompensera för de minskade energiutgifterna jÀmfört med plattmarkslöpning utomhus.Metod En experimentell studie pÄ 20 vana löpare som deltog i 11 olika löptester i olika förhÄllanden, utomhus och pÄ löpband.

Utomhuspedagogik för ett fördjupat lÀrande och en varaktig kunskap

Studiens syfte var att undersöka attityder till och intresse för utomhuspedagogik hos lÀrare som undervisar i NO-Àmnena i grundskolans tidigare Är och se i vilken utstrÀckning de anvÀnder sig av utemiljön i NO-undervisningen. Syftet var ocksÄ att undersöka pÄ vilket sÀtt utomhusundervisningen bedrivs och om lÀrarna anser att undervisning utomhus kan bidra till att eleverna fÄr större förstÄelse av NO-Àmnena. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en kartlÀggande kvantitativ enkÀtundersökning i en kommun i södra Sverige. Resultatet visar att i stort sett alla lÀrarna har positiva tankar om utomhuspedagogik, men att det endast Àr ett fÄtal lÀrare som regelbundet bedriver utomhusundervisning. LÀrarna i undersökningen menar att utomhusundervisning frÀmjar elevers förstÄelse för NO-Àmnena och resultatet visar att skolgÄrdens miljö spelar roll för om lÀrarna bedriver NO-undervisning utomhus..

Matematik utomhus : Ett utvecklingsarbete för förskolebarn "lÀsa, skriva, rÀkna"

Syftet med detta utvecklingsarbete var att vi ville genom utomhuspedagogik ge möjlighet för barns utveckling och lÀrande inom matematik och undersöka barns uppfattningar om matematik. Vi har planerat och genomfört matematikaktiviteter i utomhusmiljö. Verktyg som anvÀnts för dokumentation i utvecklingsarbetet var ostrukturerad observation dÀr vi förde anteckningar. Vi planerade och genomförde 12 aktiviteter under fyra tillfÀllen pÄ en förskola. I barngruppen ingick tio femÄringar.

"Allt man gör inne kan man egentligen göra ute" : En intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ didaktiskt arbete med utomhuspedagogik och barns lÀrande utomhus.

Vi har gjort detta examensarbete med avsikten att ta reda pÄ hur pedagoger inom förskolan och annan pedagogisk verksamhet ser pÄ utomhuspedagogik och barns lÀrande utomhus och hur de arbetar med detta i praktiken. Studien bygger pÄ enskilda intervjuer med 7 förskollÀrare, samt litteratur om utomhuspedagogik. Resultatet visade att pedagogerna menade att barnen fick en helhetssyn genom att vistas i utomhusmiljö eller skogen, eftersom barnen dÄ kunde se processer och fÄ upplevelser genom alla sina sinnen. Pedagogerna arbetade ocksÄ mycket med att utforma gÄrden, sÄ att barnen skulle fÄ en sÄ ?rik? utomhusmiljö som möjligt, i form av vattenlek, snickarhörnor, buskar att krypa i m.m.

Fysisk aktivitet, en viktig del av förskolan : En enkÀtstudie

Detta examensarbete handlade om i vilken grad förskollÀrare och barnskötare, aktiverar förskolebarnen nÀr det kommer till fysisk aktivitet, Àven i vilken grad det fanns en tanke bakom och hur stor kunskap personalen pÄ förskolan anser sig ha vid de fysiska aktiviteter som genomförs pÄ förskolan. Vikten av fysisk aktivitet i förskolan belyses i detta arbete och relateras till olika typer av forskningsstudier, detta för att ge lÀsaren förstÄelse över hur mycket fysisk aktivitet gynnar inlÀrning och koncentrationsförmÄga. Med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtundersökning svarade 42 personer ur förskolepersonalen om deras erfarenheter gÀllande fysisk aktivitet. Resultatet redovisas bland annat med tabeller och diagram. Det som framkommer i studien Àr hur viktig förskolepersonalens roll och instÀllning Àr till de fysiska aktiviteterna Àr samt visas skillnaden mellan deras instÀllning till fysisk aktivitet inomhus respektive utomhus..

Barnfridsbrott - Beaktandet av barns vittnesm?l fr?n f?runders?kning till domstolsprocess

Barnfridsbrottet inf?rdes i juli 2021. Trots viss oro fr?n flera remissinstanser, best?ende bland annat i att barn n?rmast skulle tvingas vittna mot en f?r?lder och att barnets ber?ttelse riskerar att bed?mas mindre trov?rdig med h?nsyn till barnets ?lder och mognad, inf?rdes best?mmelsen och den b?de mottogs och utnyttjades v?l fr?n start. I arbetet unders?ks hur barns vittnesm?l beaktas, hanteras och v?rderas fr?n f?runders?kning till domstolsprocess i m?l r?rande barnfridsbrott.

Revisionsplikten Àr avskaffad : En underso?kning av de mindre aktiebolagens agerande

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur en barnslinga i Varbergaskogen skulle kunna utformas utifrÄn fyra pedagogers behov och idéer. I bakgrunden presenteras bland annat att naturen gör mÀnniskan lugn och harmonisk, att grönomrÄden hjÀlper kroppen att ÄterhÀmta sig. Det finns studier som visar pÄ att barn mÄr bra av att vara i naturen och det underlÀttar vid inlÀrning, den ger möjligheter till spring i benen och inspiration vilket har stor betydelse för barns utveckling. Idag nyttjas inte naturen lika mycket av allmÀnheten pÄ grund av avstÄnd till grönomrÄden och kÀnslan av otrygghet. Uppsatsens bygger pÄ en kvalitativ metod.

Timplanen kontra lÀrandet: Hur timplanens utformning pÄverkar elevers möjligheter att lÀra om och i musik

Detta arbete handlar om timplanen och dess inverkan pa? elevers la?rande och vilken roll elevinflytande pa?verkar la?rarens sa?tt att fo?rha?lla sig till uppsatta ma?l utifra?n timplanens utformning. Va?r studie a?r en mindre underso?kning och vi vill inte pa?skina att va?r studie pa? na?got sa?tt a?r va?gledande men vi ser ga?rna mera forskning i a?mnet. Studien har hja?lpt oss som framtida musikpedagoger att sja?lv fa? en inblick i na?gra musikla?rares vardag och fa? olika syn pa? la?randet i stort.Vi fann i va?r underso?kning att det ra?der missfo?rsta?nd eller okunskap na?r det ga?ller timplanens roll i en la?rares vardag, respondenterna hade sva?rt att definiera vad begreppet timplan inneba?r.

En studie om hur pedagoger anvÀnder utemiljön i sin matematikundervisning

BAKGRUND:Matematik finns överallt i vÄr nÀrmiljö och Àr mycket mer Àn bara siffror. Utemiljön kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt och det Àr bara fantasin som sÀtter grÀnser för vilka. I lÀroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel pÄ mÄl som fördel kan uppnÄs pÄ andra platser Àn i klassrummet. Utemiljön kan erbjuda bland annat ett lustfyllt lÀrande, lÀttillgÀngliga konkreta material, arbete med kropp och sinnen och en obegrÀnsad stor yta. Matematiken Àr som ett landskap med öar och broar som med fördel kan arbetas med utomhus.

Utomhuspedagogik : En jÀmförelse mellan förskolor i innerstad och förort

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om det Àr nÄgon skillnad i förskolepedagogernas instÀllning till utomhuspedagogik och arbetssÀtt beroende pÄ lokalisering av förskolan. Undersökningen grundar sig pÄ en enkÀtstudie utförd pÄ fem förskolor i Stockholms innerstad och förorter. Resultaten visade att bÄde pedagoger i innerstad och förort var intresserade av utomhuspedagogik och gÄr till skogen med barnen nÀstan varje vecka Äret runt. De sÄg mÄnga fördelar, till exempel att anvÀnda sig av skogen som ett pedagogiskt verktyg och utnyttja miljön för barnens lÀrande. Denna studie visade ocksÄ att en mycket stor del av pedagogerna önskade mer utbildning inom utomhuspedagogik.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->