Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 7 av 63

?Jag tycker det Àr viktigt att vara ute? : En studie om lÀrares olika och motsÀgelsefulla instÀllningar kring utevistelsen

Syftet med denna uppsats var att undersöka lÀrares instÀllningar kring utevistelsen pÄ förskolan och att studera om deras Äsikter kan fÄ nÄgra konsekvenser. Genom sex intervjuer med lÀrare pÄ lika mÄnga förskolor gjorde vi en kvalitativ forskningsanalys och resultatet visade att lÀrare sÄg olika pÄ utevistelsen. Alla ansÄg att den var betydelsefull men angav olika orsaker till varför deras utevistelse sÄg ut som den gjorde. VÄr studie visar att lÀrares instÀllningar var det som frÀmst pÄverkade utevistelsen. Vi diskuterar vad som kan göras för att lÀrare ska reflektera mer kring deras instÀllning till att vistas utomhus..

Aspekter av biologi i förskolebarns fria lek : En observationsstudie

Genom vÄr lÀrarutbildning pÄ Högskolan i Skövde har vÄrt intresse för naturvetenskap och lek inom förskola vÀckts. Dessa tvÄ intresseomrÄden ligger till grund för studien som fokuserar pÄ barns fria lekar och biologi, i ett förskoleperspektiv. LÀroplan för förskolan (Skolverket, 1998) menar att barnen i förskolan skall utveckla sin förstÄelse för djur och vÀxter samt utveckla en förstÄelse för uppfattningen om den egna kroppen. Syftet med studien var att undersöka vilka olika aspekter av biologi som kan göras synliga av oss i tre- till femÄringars fria lek. Studien har genomförts med hjÀlp av ostrukturerade observationer pÄ förskolebarnens fria lekar bÄde i utomhus- och inomhusmiljö.

Var det ba?ttre fo?rr? : en ja?mfo?relse av kursplanernas a?mnesinneha?ll i a?mnet musik ? Lpo94 och Lgr11

?Flumskola? eller ?katederundervisning?? Ja det har varit ma?nga bena?mningar pa? den svenska skolan genom a?ren och 2011 kom en ny la?roplan som skulle ersa?tta den tidigare la?roplanen. Det finns ma?nga la?rare som har arbetat med flera olika la?roplaner. Hur har skiftet till nya la?roplaner pa?verkat deras undervisning, planering och arbetssituation?Denna underso?kning a?r en analys av La?roplan fo?r det obligatoriska skolva?sendet, 1994 (Lpo94) och La?roplan fo?r grundskolan, fo?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) som ga?ller sedan ho?sten 2011 och deras kursplaner i musik.

En jÀmförelse mellan konventionell produktion av grisar inomhus och utomhus.

I Sverige och i Finland sker den konventionella grisproduktionen inomhus i huvudsak pÄ tvÄ sÀtt, antingen genom integrerad produktion eller genom specialiserad produktion. Den kon-ventionella utegrisproduktionens struktur och förekomst skiljer sig dÀremot mer mellan lÀn-der. För att fÄ en ökad kunskap om skillnaden mellan den konventionella produktionen av grisar inomhus och utomhus kommer de tvÄ produktionssystemen i den hÀr litteraturstudien att jÀmföras med avseende pÄ miljö, beteende, produktivitet, hÀlsa och ekonomi. Syftet med litteraturstudien Àr att ta reda pÄ vilka för- och nackdelar det finns med konventionell pro-duktion av grisar utomhus och konventionell produktion inomhus. Skillnader i beteende och hÀlsa som hÀrrör frÄn produktionssystemen diskuteras i arbetet.

Semantiska webben och sökmotorer

Den ha?r semantiska webben. Syftet a?r att underso?ka hur den semantiska webben pa?verkar so?kmotorer pa? webben. Detta sker genom en underso?kning av tio olika so?kmotorer da?r nio a?r semantiskt sa?dana och den tionde a?r den mest anva?nda so?kmotorn idag.

Born Globals och inhemskt exportstöd : En kvantitativ underso?kning av etablerade svenska Born Globals

Nya fo?rutsa?ttningar pa? marknaden har resulterat i att ett nytt globalt fenomen uppkommit. Detta fenomen bena?mns som Born Globals, och karakta?riseras av sma? och medelstora fo?retag som expanderar pa? den internationella marknaden tidigt efter grundandet. Dock har inte andelen svenska Born Global-fo?retag o?kat genom a?ren.

Ökad lutning eller höjd hastighet för att kompensera vid löpning pĂ„ löpband jĂ€mfört med plattmarkslöpning utomhus : En experimentell studie pĂ„ vana löpare

Bakgrund Löpning har blivit en allt mer populÀr motionsform. Skillnader mellan vilka löpförhÄllanden man springer i finns dock. Löpning utomhus pÄ plant underlag genererar större energiutgifter jÀmfört med löpning pÄ löpband i samma hastigheter. Det krÀvs en justering pÄ löpband för att kompensera för den minskade energiÄtgÄngen. Syfte Syftet med undersökningen Àr att kunna ange en lutningsprocent eller en viss hastighetsökning vid löpning pÄ löpbandet för att kompensera för de minskade energiutgifterna jÀmfört med plattmarkslöpning utomhus.Metod En experimentell studie pÄ 20 vana löpare som deltog i 11 olika löptester i olika förhÄllanden, utomhus och pÄ löpband.

Förskolepedagogers syn pÄ utomhuspedagogik - Preschool teachersŽ view on outdoor education in different environments

Syftet med vÄr studie Àr att belysa aktiva förskolepedagogers tankar och funderingar om utomhuspedagogik. En dag pÄ en förskola Àr inte den andra lik och inte minst pedagogers syn pÄ utevistelse skiljer sig Ät. Studien har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna: Vad anser pedagogerna Àr positivt respektive negativt med utomhuspedagogik? Hur ser den pedagogiska verksamheten ut utomhus? Hur anvÀnder pedagogerna sin nÀrmiljö i sin utomhuspedagogik? Tidigare forskning inom omrÄdet visar att pedagoger anser att utomhuspedagogik tillför nÄgot till verksamheten men att intresset och kunskapen inte alltid finns för att verksamheten ska kunna bedrivas utomhus. Materialet till empirin kommer frÄn semistrukturerade intervjuer gjorda med fem aktiva förskolepedagoger pÄ tre olika förskolor i olika kommuner.

OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt

Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.

Varför biologi ute? : GymnasielÀrares syn pÄ utomhusundervisning inom biologi

Denna studie berör gymnasielÀrares instÀllning till och tankar om utomhusundervisning inom biologi, varför man undervisar utomhus samt hur man vÀljer att genomföra det.Studien bygger pÄ intervjuer med 7 lÀrare som undervisar i biologi pÄ gymnasienivÄ och den visar att lÀrarna bedriver utomhusundervisning frÀmst inom ÀmnesomrÄdena ekologi och systematik och att lÀrarna anser det vara viktigt att vara ute. LÀrarna Àgnar sig frÀmst Ät utomhusundervisning för att fÄ en verklighetsanknytning till den biologiundervisning som Àr direkt kopplad till naturen och de organismer som finns i den, men det finns fler konsekvenser och orsaker till att undervisa utomhus.Tre olika typer av lÀrare har kategoriserats utifrÄn resultaten som visar pÄ olika grader av engagemang och olika instÀllningar till utomhusundervisning. Respondenternas svar gör dock tillsammans klart att utomhusundervisningen mÄste vara förberedd och vÀlplanerad för att fungera optimalt. Mest förekommande Àr kortare arbetsuppgifter som eleverna löser i smÄgrupper med lÀraren som handledare och lÀrarna föredrar att agera handledare hellre Àn guider nÀr de undervisar utomhus.Studien visar att utomhusundervisningen finns, uppskattas och behövs och att det finns flera omrÄden dÀr en vidare forskning behövs för att utveckla och förbÀttra kunskaperna om Àmnet..

?Allt vi kan göra inne kan vi göra ute? - Pedagogers roll utomhus pÄ förskolan

Syftet med studien var att skapa en förstÄelse för om och i sÄ fall hur pedagoger arbetar peda-gogiskt utomhus pÄ förskolan. En uppfattning vi har haft Àr att det sÀllan bedrivs pedagogisk verksamhet utomhus och att pedagoger ser utevistelsen pÄ förskolan som mindre viktig. Det hÀr Àr Àven nÄgot en australiensisk studie visat, att pedagogerna sÀllan interagerar med barnen under utomhusvistelsen och till liten del bedriver pedagogisk verksamhet utomhus (Dyment & Coleman 2012). Uppfattningen har under arbetets gÄng delvis Àndrats dÄ vi sett exempel pÄ inspirerande och genomtÀnkt pedagogisk verksamhet utomhus. För att undersöka det hÀr valde vi att observera pÄ fem förskolor samt intervjua tvÄ peda-goger pÄ respektive förskola för att fÄ en uppfattning om deras tankar kring Àmnet.

Platsbaserad sökning : En metod fo?r filtrering och sortering av so?kresultat

Informationsso?kningar av olika slag sker dagligen va?rlden o?ver och so?kresultatet kan ma?nga ga?nger vara sa? stort att anva?ndarna har sva?rt att veta vilka so?kresultat som a?r relevanta. I denna uppsats har syftet varit att underso?ka hur so?kresultat kan filtreras och sorteras med hja?lp av platsbaserad so?kning fo?r att det ska bli mer relevant fo?r anva?ndaren. Genom litteraturstudie och intervjuer har det blivit mo?jligt att ta reda pa? hur ett so?kresultat skulle kunna filtreras och sorteras fo?r att mo?ta anva?ndarnas fo?rva?ntningar.

Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö

Abstract HÀrstedt, J & Nilsson, L (2011) Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö (How children play in indoor and outdoor environment) Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet Àr att undersöka om leken varierar inomhus och utomhus pÄ en förskola och i sÄ fall hur samt vad rummet och dess miljö har för betydelse för barnens lek. De metoder vi valde var videoobservationer av barnen och intervjuer med förskollÀrare pÄ en förskola. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollÀrare samt fem pojkar och fem flickor i Äldern fem Är. Vi har studerat tidigare forskning om lek. Vi har tittat nÀrmre pÄ Knutsdotter Olofssons och Pramling Samuelssons teorier om leken för att fÄ en fördjupad kunskap om begrepp som inomhuslek och utomhuslek samt miljöernas pÄverkan pÄ leken. Resultatet visade att skillnaden blev annorlunda mellan inomhus- och utomhuslek.

Hur barns fria lek formas av utomhus- respektive inomhusmiljön. : En inblick i tvÄ förskolors verksamheter

I denna studie undersökte vi barns fria lek i utomhus och inomhusmiljö. Studien genomfördes pÄ tvÄ förskolor i östra Sverige, med barn i Äldern 3-6 Är. Vi valde att undersöka detta dÄ en viktig del av förskolans uppdrag handlar om att erbjuda barn en innehÄllsrik miljö som frÀmjar barns lek, kreativitet och lustfyllda lÀrande. UtifrÄn pÄgÄende diskussion om miljöns betydelse för barns lÀrande och utveckling, Àr det meningsfullt att som blivande förskollÀrare utveckla kunskaper inom detta omrÄde. FrÄgestÀllningarna var: Hur formas barns fria lek av utomhus- respektive inomhusmiljön pÄ de aktuella förskolorna? Hur anvÀnder barnen de olika lekmiljöer och artefakter som respektive miljö erbjuder? Hur kan olika lekformer relateras till specifika lekmiljöer och tillgÀngliga artefakter i dessa miljöer? Metoden som anvÀndes var observationer med observationsschema som instrument.

Vilka möjligheter ger utomhusmatematiken i undervisningen?

Syftet med vÄr undersökning Àr att studera möjligheterna att anvÀnda utemiljön som ett komplement i matematikundervisningen. Vi vill dÀrför undersöka vad forskningslitteraturen sÀger och vad nÄgra lÀrare anser om och hur de genomför sin matematikundervisning utomhus med mÄl att eleverna kan fÄ en ökad förstÄelse i matematik samt lust att lÀra. Undersökningen utfördes av litteraturstudier samt fyra kvalitativa intervjuer i skolÄr 1 och 5 och tre ostrukturerade observationer i skolÄr 1. Resultatet visar att utomhusmatematik kan vara ett bra komplement till matematikundervisningen. NÀr undervisningen flyttas utomhus kan matematiken lÀttare verklighetsanknytas och varieras, dessutom gynnas kommunikationen.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->