Sök:

Timplanen kontra lärandet

Hur timplanens utformning påverkar elevers möjligheter att lära om och i musik


Detta arbete handlar om timplanen och dess inverkan pa? elevers la?rande och vilken roll elevinflytande pa?verkar la?rarens sa?tt att fo?rha?lla sig till uppsatta ma?l utifra?n timplanens utformning. Va?r studie a?r en mindre underso?kning och vi vill inte pa?skina att va?r studie pa? na?got sa?tt a?r va?gledande men vi ser ga?rna mera forskning i a?mnet. Studien har hja?lpt oss som framtida musikpedagoger att sja?lv fa? en inblick i na?gra musikla?rares vardag och fa? olika syn pa? la?randet i stort.Vi fann i va?r underso?kning att det ra?der missfo?rsta?nd eller okunskap na?r det ga?ller timplanens roll i en la?rares vardag, respondenterna hade sva?rt att definiera vad begreppet timplan inneba?r. Utifra?n va?r intervjuserie sa? fann vi att respondenterna anser sig beho?va mera tid till undervisning i a?mnet musik, men ocksa? funderade pa? att om eleverna kanske inte klarar mer a?n vad som finns pa? schemat idag eller la?ngre lektionspass. Vi fann a?ven att 20 a?r senare a?r det fortfarande en a?rskurs som inte fa?r ha musik.

Författare

Joakim Lundqvist Crister Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..