Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 4 av 63

Det Àr inne att vara ute : En studie som belyser vilka uppfattningar lÀrare har om undervisning utomhus och dess betydelse för elevers lÀrande.

I media förs en debatt om var lÀrande bör ske samt hur det ska gÄ till. Utomhusundervisning kan vara en tÀnkbar lÀrandemetod. PÄ senare tid har det blivit allt mer inne att vara ute bland skolans lÀrare. Denna studies syfte Àr att belysa vilka uppfattningar lÀrare har om undervisning utomhus och dess betydelse för elevers lÀrande. Eftersom dagens skola Àr mÄlstyrd sÄ Àr det upp till varje lÀrare att sjÀlv avgöra hur undervisningen ska utformas.

JÀmförelse av VO2 mÀtningar inom- och utomhus : pÄ roddergometer med portabla utrustningen Oxycon Mobile

Syfte och frÄgestÀllningFöreliggande studies syfte var att jÀmföra den mobila syreupptagningsutrustningen Oxycon Mobile [OM] vid rodd pÄ roddergometer vid mÀtningar inomhus och utomhus. FrÄgestÀllningen var om OM visar jÀmförbara vÀrden mellan inomhus- och utomhusmÀtning vid standardiserad arbetsform. MetodSju manliga roddare frÄn nationell och internationell elit rodde vid tvÄ tillfÀllen 4x4 minuter med stegrande belastning (+30 W) pÄ submaximal (SMx) belastning följt av 4 minuter maximal belastning (Mx) pÄ roddmaskinen Concept 2 modell D. TesttillfÀllet inomhus genomfördes i vÀlventilerad lokal och utomhus genomfördes testet under tak med tre öppna vÀggar med temperatur 20,5 ± 0,9 respektive 15,3 ± 1,9° C och luftfuktighet 50,2 ± 7,5 respektive 61,0 ± 8,5 %. För att mer likna rodd utomhus pÄ vattnet simulerade en flÀkt den fartvind som uppstÄr vid rodd pÄ vattnet. Syreupptagning (VO2), respiratorisk kvot (RER), ventilation (VE), hjÀrtfrekvens, takt och skattad anstrÀngning i ben och andning pÄ Borg skala (RPE) mÀttes.

Förskolebarns och pedagogers Äsikter om hÀlsa och lek utomhus : en jÀmförelse mellan traditionella förskolor och naturförskolor

Genom vÄra egna erfarenheter frÄn vÄr uppvÀxttid har vi fÄtt ett naturintresse som lever kvar Àven i vuxen Älder. Som blivande förskolelÀrare med miljö- och naturintresse ville vi ta reda pÄ vilka förutsÀttningar utomhuspedagogik hade i förskolan. Naturen har alltid varit en viktig del i mÀnniskans liv och det Àr betydelsefullt att ge barn goda möjligheter till att visats utomhus. Regelbunden utevistelse skapar kunskap om naturen och om vÄrt samspel med den. Syftet med undersökningen var att jÀmföra traditionella förskolor med naturförskolor för att se ifall det Àr nÄgon skillnad i barns lek och uttryck av fantasi utomhus samt om mÀngden utevistelse pÄverkade barns hÀlsa.

Fysik och kemi utomhus : Ett arbetsmaterial för hemmet och förskolan

Syftet med studien var att genom en fallstudie fÄ en kÀnsla för vilka personer pÄ skolan jag besökt involverar i arbetet med att ta fram, följa upp och se över verksamhetens likabehandlingsplan. StÀmmer det som verksamhetens likabehandlingsplan lovar in med det arbete som egentligen sker i skolan? Ser man till att anvÀnda sig av den viktiga resursen som eleverna och deras förÀldrar Àr? Anser förÀldrar och elever att deras kunskaper kring arbetet Àr tillrÀckligt?.

Cykelolyckor, orsaksfaktorer och samband : Ett metodtest i GIS för att hitta ett eventuellt samband mellan cykelolyckor och platsen dÀr de sker

Syftet med vÄr undersökning var att undersöka hur pedagoger arbetar med matematik utomhus utifrÄn de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför. Metoderna som anvÀnts Àr webbaserad surveyundersökning som gav oss ett bredare resultat samt uppföljande kvalitativa intervjuer som gav oss djupare resultat. Vi fick tydliga resultat dÄ pedagogerna gav exempel pÄ matematiska omrÄden de arbetar med utomhus. Hur de genomfört olika uppgifter samt motiveringar till varför de anvÀnder sig av utomhuspedagogik i matematik..

?Photograph the ugly stuff? : En underso?kning av William Egglestons fotografiska arbete.

I denna uppsats presenteras vad jag kommit fram till genom underso?kning av William Egglestons fotografi. Jag har fra?mst studerat motiv och teknik i hans fotografiska arbete samt vad han inspirerats av. Jag har influerats av Egglestons i den visuella gestaltning som jag arbetat med parallellt med min underso?kning.Eggleston arbetar efter konceptet ?The democratic camera? vilket inneba?r att han fotograferar saker i sin omgivning utan kulturell va?rdering.

?Man ska bli lite beroende av att vara ute? : En studie av utomhuspedagogik och fritidspedagogers förhÄllningssÀtt till Àmnet

Syfte: Undersöka hur fritidspedagoger arbetar med utomhuspedagogik och deras förhÄllningssÀtt till Àmnet. Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes med Ätta fritidspedagoger, fyra frÄn landsbygden och fyra frÄn staden. Resultat: Samtliga pedagoger fann ett personligt intresse för att vistas utomhus och detta syntes i deras verksamhet. Pedagogerna definierade Utomhuspedagogik som att vara utomhus och att bedriva verksamhet dÀr. De anser att man lÀr sig lÀttare och pÄ ett annat sÀtt utomhus.

Historiebruk i demokratins tjÀnst : En studie av undervisande gymnasielÀrares syn pÄ historiebruk i kursen historia 1a1

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.

Barns utveckling och lÀrande utomhus : En studie av hur förskollÀrare upplever barns utveckling och lÀrande utomhus

Syftet med denna uppsats var att ta reda pÄ hur förskollÀrare upplever att barns utveckling och lÀrande frÀmjas, hur de upplever sin roll samt vilka fördelar och hinder de upplever i utomhusverksamheten. För att ta reda pÄ detta genomfördes semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med fem stycken förskollÀrare med utgÄngspunkt frÄn en intervjuguide. Resultatet vi kom fram till var att alla förskollÀrarna hade en positiv instÀllning till utomhusverksamhet och att barns utveckling och lÀrande frÀmjas pÄ ett annat sÀtt utomhus Àn inomhus. FörskollÀrarna sÄg olika pÄ sin roll och nÀmnde flera olika egenskaper bl.a. att vara vÀgledande.

"Det finns ingenting som man gör inomhus som man inte kan göra utomhus" - Pedagogers och barns syn pÄ utomhuspedagogik

BakgrundDÄ utomhusaktiviteten Àr en viktig del i barnens vardag pÄ förskolan skall utomhuspedagogiken ses som ett komplement till den vanliga undervisningen som sker inom fyra vÀggar. Genom att förskolan har en varierad och pedagogisk utformad utemiljö frÀmjar det barnens utveckling och hÀlsotillstÄnd. Forskning visar att pedagogens roll Àr oerhört viktig vid utomhusaktiviteter, eftersom barnen behöver en trygg bas att ÄtervÀnda till vid sina upptÀcktsresor utomhus. Pedagogen skall ocksÄ vara delaktig i barnens aktiviteter och finnas till hands för att svara pÄ frÄgor som uppkommer samt uppmana till lek och lÀrande.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger ser pÄ utomhusverksamheten och hur barnen pÄ förskolan uppfattar utomhusaktiviteterna.MetodMetoden Àr en kvalitativ intervjustudie med fyra pedagoger och sju barn pÄ en förskola.ResultatPedagogerna Àr positiva till utomhusaktiviteterna och ser dessa som en viktig del i vardagen och anser att det Àr centralt att barnen dagligen fÄr vara utomhus och röra pÄ sig genom fri lek och aktiviteter. De finner bÄde fördelar och nackdelar med att vara utomhus och menar pÄ att vÀdret, tidsbrist och rÀdsla för att nÄgonting skulle hÀnda nÀr de Àr utomhus Àr vÀsentliga nackdelar.

En studie om utomhuspedagogikens och fÀltstudiernas roll i geografiundervisningen

Denna uppsats fokuserar pÄ att undersöka utomhuspedagogikens och fÀltstudiers roll inom geografundervisningen i skolan. FÀltstudier har en stark tradition inom geografin bÄde vetenskapligt och i undervisningen. Att ha lektionstid utomhus kan sÀgas ge eleverna möjligheten att sjÀlva uppleva och dÀrmed skapa intryck som leder till en ökad motivation till lÀrande.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur fÀltstudier, utomhuspedagogik, anvÀnds av geografilÀrare i dagens skola. Uppsatsen bestÄr av tvÄ delar, tvÄ vÀgar för att undersöka anvÀndandet av lektionstid utomhus. En litteraturstudie dÀr ett flertal olika professorers idéer och Äsikter tas upp angÄende lÀrandet utomhus samt en intervjudel dÀr fyra lÀrare har intervjuats och ger sina Äsikter om fÀltstudier i undervisningen.

Utomhuspedagogik: En studie om hur pedagoger uppfattar utomhuspedagogik

I min studie har jag intervjuat sammanlagt Ätta pedagoger inom uteförskola, traditionell förskola och skola. Syftet med studien var att ta reda pÄ likheter och skillnader i pedagogernas syn pÄ utomhuspedagogik. Vidare ville jag skaffa mig uppfattning om pedagogernas resonemang om fördelar och nackdelar med utomhuspedagogik samt hur utevistelsen pÄverkar barns lÀrande. Alla pedagoger ansÄg att utomhuspedagogik innebÀr aktiviteter/lektioner utomhus som Àr utformade pÄ ett lÀrande sÀtt och nÄgra talade om uteövningar som frÀmjar barnens lÀrandeprocess. Pedagogerna sÄg mÄnga möjligheter med utomhuspedagogik, bland annat att barnen blir lugnare och piggare utomhus som frÀmjar lÀrandeprocessen.

Inne att lÀra in ute? Om arbetet med utomhuspedagogik pÄ skolor i Sverige och Norge

Det hÀr Àr en undersökning om varför allt fler skolor satsar pÄ att arbeta med utomhuspedagogik, samt vilka mÄl ledning och lÀrare har med detta. Det Àr ocksÄ en undersökning om vilka orsaker som ligger bakom att lÀrare undviker att bedriva undervisning utomhus. Vad ser lÀrare ute pÄ skolor i Sverige som hinder för att undervisa utomhus? Undersökningen grundar sig pÄ litteraturstudier, intervjuer och enkÀter. Av resultaten framgÄr att skolor satsar pÄ att arbeta med utomhuspedagogik för att det finns mÄnga pedagogiska skÀl till att göra det.

Utomhuspedagogik i tiden

Tidigare forskning kring utomhuspedagogik studerar i stor utstrÀckning fördelar och nackdelar. I denna studie lyfts frÄgor om hur förskollÀrare nyttjar tiden och miljön i utomhusvistelsen. Studien jÀmför hur mycket tid det lÀggs pÄ planerade pedagogiska aktiviteter utomhus jÀmfört med hur mycket total utomhusvistelse förskolorna har. VÄr upplevelse Àr att nÀstan all tid man vistas utomhus Àr förlagd till fri lek och orsakerna till detta Àr nÄgot vi undersöker i denna studie. Fyra förskolor medverkar i studien och enskilda intervjuer har gjorts med Ätta utbildade förskollÀrare.Studien visar att miljön har betydelse för hur mycket lÀrandetid det Àr som lÀggs utomhus.

Naturen - en pedagogisk arena i de tidiga skolÄren? : en jÀmförande studie av pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik i en landsbygdskommun och i en stadskommun

Syftet med studien Àr att undersöka i vilken utstrÀckning pedagoger i en landsbygdskommun respektive en stadskommun anvÀnder sig av naturen som en pedagogisk arena, vilket syfte de har med utevistelserna samt vad de ser för fördelar och nackdelar med att undervisa utomhus. Metod: Vi har valt att göra en jÀmförande studie mellan pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik i en landsbygdskommun och i en stadskommun. Studien bygger pÄ en kvalitativ och kvantitativ enkÀtundersökning med strukturerande frÄgor som utgÄr frÄn vÄra frÄgestÀllningar. Resultat: Resultatet visade att samtliga pedagoger var positiva till utomhuspedagogik. Resultatet visade Àven att pedagogerna pÄ landsbygden, i betydligt större utstrÀckning Àn pedagogerna i staden undervisar utomhus.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->