Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 24 av 63

Utomhuspedagogik : Jag Àr lika mycket pedagog utomhus som inomhus

Syftet med studien Àr att undersöka förskollÀrarens syn pÄ utomhuspedagogikens betydelse för barns lÀrande och utveckling. Studien Àr kvalitativ med semistrukturerade intervjuer. Metoden anvÀnds för att ta del av förskollÀrares uppfattning gÀllande begreppet utomhuspedagogik och hur de ser pÄ möjligheter och svÄrigheter kring begreppet. Urvalet av respondenter Àr 10 förskollÀrare frÄn tvÄ kommuner. Resultatet visar att utomhuspedagogik anvÀnds av samtliga förskollÀrare och de anser att utevistelse och uterummet har en positiv effekt pÄ barns lÀrande inom motorisk utveckling, hÀlsa, sociala relationer och lek.

Offentlig konst och ungdomar

Uppsatsen syftar till att ta reda pÄ vad ungdomar uppmÀrksammar som offentlig konst och vad Àr det som gör att vissa konstverk fÄr mer uppmÀrksamhet.Jag har genomfört intervjuer med personer som befinner sig pÄ campus i VÀxjö eller runt VÀxjösjön som sedan analyseras. Den hÀr uppsatsen har frÀmst fokuserat pÄ ungdomar.För att ungdomar i min studie ska uppfatta nÄgot som offentlig sÄ mÄste den stÄ utomhus. Den ska finnas i en miljö dÀr man lÀtt kan se den, Àven pÄ lÄngt hÄll ska man kunna urskilja att dÀr stÄr ett konstverk. Verket mÄste vara stort. FÀrgen pÄ verket bör bryta mot miljön för att den ska vara mer utstickande.

Utomhuspedagogik : Möjligheter till lÀrande utomhus

Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka om och hur barnen pÄ förskolan kan utvecklas genom utomhuspedagogik. Det lÄg ocksÄ i mitt intresse att undersöka i vilken utstrÀckning förÀldrar uppfattar utomhuspedagogikens eventuella fördelar. Mina frÄgestÀllningar var dÀrför: Vad kan utomhuspedagogik medföra för barns utveckling pÄ förskolan? Vilken uppfattning har förÀldrarna pÄ den aktuella förskolan om utomhuspedagogikens inverkan? För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag gjort en litteraturstudie pÄ tidigare forskning och en enkÀtundersökning bland förÀldrarna pÄ den förskola dÀr jag jobbar. Jag har sen jÀmfört svaren för att fÄ fram en bild av förÀldrarnas uppfattning.

Rummets betydelse i utomhuspedagogik

Sammanfattning Uppsatsen handlar om utomhuspedagogik och lÀrande ur en rumslig aspekt. Den baserar sig pÄ en studie av sex förskolor i tre kommuner i södra Sverige. Syftet med studien Àr att genom kvalitativa forskningsintervjuer och digitala bilder fÄ en uppfattning om uterummets betydelse för tvÄ olika typer av utomhuspedagogiska verksamheter i förskolan ? uteförskolor och uteavdelningar. Utemiljön skall agera som den huvudsakliga arenan för lÀrande och utveckling i ett utomhuspedagogiskt arbetssÀtt.

Ut och mÄ bra! : Utevistelsens pÄverkan pÄ förskolebarns hÀlsa

Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ hur förskolebarns hÀlsa ? fysiskt, psykiskt och socialt pÄverkas av att vistas utomhus. Vi valde att göra en kvalitativ studie som bygger pÄ semistrukturerade intervjuer. I arbetet redovisas tio pedagogers och en av BarnhÀlsovÄrdens personals syn pÄ utevistelsens pÄvekan pÄ barns hÀlsa. Resultatet frÄn vÄr studie visar att alla respondenter ser att utomhuspedagogik och hÀlsa hör ihop pÄ ett tydligt sÀtt.

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

Titta fröken, en grÄsugga! Undervisning med naturen som resurs i Ärskurs 3 och 4

Syftet med denna undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ vilka sĂ€tt tvĂ„ lĂ€rare anvĂ€nder sig av naturen som resurs i naturundervisningen. I litteraturgenomgĂ„ngen sĂ€tts olika teorier kring naturundervisning in i ett sammanhang och den för Ă€mnet aktuella kursplanen presenteras. Den undersökning som gjorts och som legat till grund för den analytiska diskussionen, har varit förlagd i Ă„rskurs tre respektive Ă„rskurs tre-fyra pĂ„ tvĂ„ olika skolor. Eleverna i de bĂ„da klasserna har svarat pĂ„ frĂ„geformulĂ€r. Även de aktuella lĂ€rarna har fĂ„tt fylla i frĂ„geformulĂ€r med liknande frĂ„gor.

Lukkari : fo?rsa?ngarens och fo?rsa?ngens betydelse, tradering och historia inom o?stlaestadianska fo?rsamlingar i Norrbottens la?n

Detta pedagogiska specialarbete a?r en underso?kning av lukkari ? fo?rsa?ngarens och fo?rsa?ngens betydelse, tradering och historia inom o?stlaestadianska fo?rsamlingar i Norrbottens la?n. Resultatet, som framkommit genom kvalitativa intervjuer med informanter, visar att val av lukkari och dess traderingsprocess mellan personer och generationer grundar sig utifra?n parameterar sa?som sa?ngro?st, personens mod och ansvarstagande, en levande kristen tro samt i vissa fall a?ven arv. Det framkomna resultatet visar a?ven pa? skillnader i lukkaritraditionens status och fortlevnad i de omra?den och fo?rsamlingar som underso?kts.

Fysisk tillgÀnglighet som mÀnsklig rÀttighet : En komparativ studie av fysisk tillgÀnglighet till byggnader för personer med funktionsnedsÀttning i Sverige och Norge

Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.

Finding Course Literature: Exposing Overlooked Alternatives and Streamlining Targeted Information Retrieval

Na?r en student idag utbildar sig vid ett svenskt la?rosa?te beho?ver denne info?rskaffa sig kurslitteratur som ett komplement till undervisningen. Det finns inget sja?lvklart tillva?gaga?ngssa?tt fo?r hur studenten info?rskaffar sig sin kurslitteratur och information om litteraturen presenteras inkonsekvent o?ver olika ka?llor . Vi utvecklar da?rfo?r ett sto?dsystem fo?r so?kning av kurslitteratur, med syfte att effektivisera so?kprocessen samt att exponera studenten fo?r eventuellt tidigare fo?rbisedda ka?llor till kurslitteratur. Systemet utva?rderas i fo?rha?llande etablerade so?kstrategier hos 22 studenter. Resultaten visar att anva?ndandet av detta sto?dsystem inte bara minskar antalet steg markant utan a?ven minskar antalet tja?nster studenten anva?nder fo?r att info?rskaffa sin kurslitteratur ja?mfo?rt med studenters egna so?kstrategi idag..

Blandade metoder : Integreringen av kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsunderso?kning

Denna uppsats syftar till att studera hur ett analysföretag kombinerar kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsundersökning. Uppsatsen bygger pÄ en fallstudie av en marknadsundersökning utförd av analysföretaget United Minds mellan juni och december 2011. Data har samlats in genom tre djupgÄende semistrukturerade intervjuer med medlemmarna i projektgruppen pÄ United Minds och innefattar Àven internt material som tilldelats frÄn projektgruppen. I studien framgÄr det bland annat att projektgruppen kombinerat olika dataformer pÄ ett mer dynamiskt och kreativt sÀtt Àn i traditionell akademisk forskning, att olika datainsamlingsmetoder kan prioriteras olika beroende pÄ vad syftet med metoden Àr i det specifika stadiet samt att forskare kan effektivisera undersökningar genom att utföra sÄ mÄnga studie-moment som möjligt sekventiellt. Uppsatsen ger nya perspektiv för bÄde praktiker som akademiker inom det relativt okÀnda omrÄdet blandade metoder..

Barns fria lek i förskolan - hur flickor respektive pojkar leker

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ hur barn i Äldern tre till fem Är leker i den fria leken utifrÄn deras könsroller. Som metod observerade jag barn pÄ tvÄ förskolor i en mindre stad i södra Sverige och jag har intervjuat tvÄ förskolelÀrare. Mitt resultat av observationerna och intervjuerna visar att pojkar vÀljer övervÀgande pojkar att leka med och flickor övervÀgande flickor att leka med. Pojkar leker lekar tillsammans i byggrum, lek/kuddrum och jagar varandra utomhus, medan flickor leker stillsammare och ritar, lÀser i bilderböcker och pysslar. PopulÀrt för bÄde flickor och pojkar Àr dockrummet.

Om psykologers erfarenheter av arbete med psykisk ohÀlsa inom svensk grön rehabiliteringsverksamhet

Forskning visar att naturmiljöer har positiva hÀlsoeffekter. Gröna rehabiliteringsverksamheter anvÀnder sig av natur och trÀdgÄrd men de har ingen enhetlig utformning. I studien intervjuades samtliga psykologer (n=6) som arbetade eller nyligen hade arbetat med psykisk ohÀlsa inom svensk grön rehabiliteringsverksamhet. Syftet var att undersöka deras roller inom och erfarenheter av att arbeta med grön rehabilitering. Intervjuerna analyserades enligt tematisk analys.

Elevers lÀrmiljöer : inomhus och utomhus

En metod för detektering och kvantifiering av gamma-hydroxysmörsyra (GHB) i urin med gaskromatografi (GC) Àr framtagen pÄ Sahlgrenska universitetssjukhuset. Metoden Àr relativt unik dÄ den inte krÀver upparbetning i form av derivatisering, indunstning eller extraktion. Urinen surgörs med koncentrerad saltsyra och internstandard, gamma-valerolakton, tillsÀtts. GHB övergÄr dÄ till laktonformen, gamma-butyrolakton (GBL). DÀrefter injiceras provet direkt pÄ en GC-FID med en kapillÀrkolonn för glykoler och alkoholer.

Uterum som klassrum : En studie av gymnasieungdomars upplevelser och tankar om att lÀra ute

Syftet med studien var att ta reda pÄ hur gymnasieungdomar upplever utomhuspedagogiska moment i undervisningen. Det Àr en kvalitativ undersökning gjord vid Bernadottegymnasiet i Stockholm. Studien baseras pÄ deltagande observationer under drygt tvÄ fÀltdygn och pÄ semi-strukturerade intervjufrÄgor med tolv elever, i tre fokusgrupper. Resultatet visar att elever upplever utomhuspedagogiska undervisningsmoment positivt.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->