Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 29 av 163

Konceptutveckling av exklusiva livsmedel : vilka aspekter Àr viktiga?

Processen vid framtagandet av en ny produkt kallas New product development (NPD). Denna process innehÄller 6 steg som ska hjÀlpa företaget vid utvecklingen av en ny produkt. Det andra steget i denna process Àr konceptutveckling. Utvecklingen av ett koncept Àr en lÄng process som innehÄller 7 steg som ska hjÀlpa företaget utveckla koncept till olika produkter. Processen strÀcker sig frÄn upptÀckt av marknadsmöjlighet till projektplanering.

Förverkligas promenadstaden? - en inventering av planeringspolitik och planeringspraktik i Stockholm stad 2010

Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.

Att finna glappen : En studie om upplevelsen av Saabs varumÀrke

Problemformulering: Saab som varumÀrke Àr ett sÄ kallat företagsvarumÀrke. För att ett företag ska lyckas bygga upp ett framgÄngsrikt företagsvarumÀrke Àr det viktigt att fokusera pÄ tre delar, vision, kultur och image. Dessa tre delar bör stÀmma överens i sÄ stor utstrÀckning som möjligt. Om det finns glapp mellan de olika delarna Àr det viktigt att företaget upptÀcker dessa glapp och arbetar för att minska eller eliminera dessa. Saab ska under hösten 2007 genomföra en webbaserad kundundersökning angÄende deras varumÀrket och behöver inför den fÄ en indikation pÄ hur dagslÀget ser ut.Syfte: Att undersöka vilken bild bestÀllare och anvÀndare av Saabs produkter har av Saab som företag och varumÀrke.

Design - en förmedlare av varumÀrkets identitet

Sammanfattning Titel: Design ? en förmedlare av varumÀrkets identitet Fördjupning: Marknadsföring Författare: Daniel Andersson Jennie Pettersson Maria Rudenschöld Handledare: Christer Kedström Frans Melin Problem: I en vÀrld dÀr konkurrensen stÀndigt ökar, blir det allt svÄrare för företag att differentiera sina produkter pÄ marknaden. Företagets varumÀrke och design har kommit att spela en stor roll dÄ deras produkter skall sÀrskiljas frÄn konkurrenternas. Det krÀvs en medveten strategi och ett kontinuerligt arbete frÄn företagets sida för att skapa en framgÄngsrik varumÀrkesidentitet och produktdesign. Ett sÀtt att skapa en tydligare position pÄ markanden mot konsumenterna och gentemot konkurrenterna vore enligt vÄr mening att integrera arbetet med varumÀrkets identitet och design.

KonsistensförbÀttring av skivad salami och hushÄllsmedwurst pÄ Siljans Chark AB

Siljans Chark AB Àr ett lokalt förankrat företag i Mora. DÀr tillverkas mÄnga olika typer av charkprodukter, bland annat varmkorv, grillkorv, falukorv, leverpastej samt de fermenterade smörgÄspÄlÀggen salami och hushÄllsmedwurst. Salamin och hushÄllsmedwursten som tillverkas dÀr Àr av en svensk snabbfermenterad typ och sÀljs dels hel men Àven skivad och paketerad i vakuum-förpackningar. Ett problem som företaget haft en lÀngre tid Àr dÄlig konsistens pÄ dessa produkter. Skivorna hÄller inte ihop utan faller isÀr nÀr dessa ska tas ur förpackningen.

Design Av Produktdisplay För Butik

Detta projekt har haft som mÄl att utveckla produktdisplayer för anvÀndning i butiker i syfte att exponera produkter som smycken, solglasögon eller liknande. Projektet Àr utfört som ett examensarbete vid MÀlardalens Högskola inom produktutveckling med inriktning formgivning.Bakgrunden till projektet Àr att företaget X-ponent vill utforska en ny marknad. Det vill sÀga konsumentmarknaden istÀllet för sin vanliga inriktning pÄ industri. X-ponent har fÄtt förfrÄgningar om produktdisplayer av mindre tillverkare av smycken och sÀljer idag en enkel variant till dessa.Uppdraget har gÄtt ut pÄ att ta fram tre koncept pÄ produktdisplayer ett med ett eget anvÀndningsomrÄde; en vÀggdisplay, för att kunna anvÀndas vid vÀgg; en golv display, för anvÀndning pÄ golvet i butiken; och en bordsdisplay, att kunna stÀlla pÄ bord eller disk. Displayens syfte skulle vara att exponera produkten och locka folk att köpa varför konsument psykologi och marknadsföring i butik studerades.

Vad kostar duschen? : En fallstudie i ABC-kalkylering & ProcesskartlÀggning hos Macro AB

Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.

KonsumentinstÀllning till Functional Food i Sverige och Danmark - skillnader i attityd och adoptionsbenÀgenheter

Den hÀr uppsatsen behandlar skillnaderna i attityd till Functional food mellan Sverige och Danmark. Syftet Àr att utreda, med hjÀlp av adoptionsteorier, segmenteringsteorier och teorier om kulturella skillnader, de olikheter som finns mellan de danska och svenska konsumenternas attityder och instÀllningar till Functional food och hÀlsomat. Vidare tÀnker vi utreda varför dessa skillnader existerar. Produkten som fokus lÀggs pÄ Àr en cereal bar som tillverkas av ett internationellt företag. Den marknadsförs redan som extra nyttig pÄ andra marknader och företaget hoppas kunna lansera produkten pÄ liknande sÀtt i Sverige och Danmark.

Outsourcing i IT-företag

I denna uppsats undersöks begreppet outsourcing och tillika möjligheter samt begrÀnsningar i ett företag som tillverkar egna produkter och som Àr verksam inom IT-branschen. Vi har Àven skapat en ny modell för att analysera, förbereda och utföra outsourcing för produkttillverkande IT-företag. Modellen bestÄr av tre faser: analys fas, förberedande fas och utförande fas. Genom kvalitativ fallstudie pÄ ett IT-företag, tillÀmpar vi den nya modellen för outsourcing..

Internetstrategi i ett relationsperspektiv : Relationsmarknadsföring pÄ internet, strategiska funderingar kring ett nystartat företags internetnÀrvaro

Vi har tillsammans med företaget Becare gjort denna uppsats, med avsikten att utforma en lÀmplig strategi för deras internetnÀrvaro. Becare Àr ett nyetablerat företag som avser att införliva Internet i sin affÀrsmodell, bl a som relationsmarknadsförings-verktyg. Becare har ocksÄ i grunden ett uttatlat allmÀnt relationsorineterat synsÀtt pÄ marknadsföreingen. Vi menar att en genomtÀnkt Internetstrategi utgör grunden för att skapa förutsÀttningar för goda relationer och mervÀrde med aktuella intressenter.Becare har utvecklat och sÀljer produkter som med sina egenskaper Àr unika och Àr avsedda för ortopedisk vÀrme- och kylterapi för smÀrtlindring och rehabilitering av muskelskador eller andra smÀrtsamma besvÀr i kroppen Enligt Becare finns det en vÀldigt stor marknadspotential hos segmentet reumatiker, som i stor utstrÀckning torde ha stor anvÀndning av flera utav Becares produkter pÄ grund utav deras fysiologiska egenskaper och pÄ grund av att det Àr cirka en miljon svenskar som har nÄgon form av reumatisk sjukdom eller reumatiska symtom.Vi har intervjuat fem reumatiker, fem personer som arbetar inom reumatikerförbundet och tvÄ reumatologer. De har besvarat frÄgor som berör information, kommunikation, Internet, reumatismhjÀlpmedel m fl faktorer som berör reumatikerns livssituation och kommunikationsbehov.Den viktigaste slutsatsen i arbetet Àr att Internet, avseende aktuell bransch, i dagslÀget utgör en relativt oexploaterad arena för att bygga relationer med just reumatiker.

Monteringsinstruktioner : innehÄll, framtagning och presentation

Instruktioner har syftet att förmedla ett arbetssĂ€tt eller utförande av en uppgift som anvĂ€ndaren sen tidigare inte Ă€r bekant med. För att instruktionen ska vara framgĂ„ngsrik krĂ€vs dock att den utformas pĂ„ ett sĂ€tt som gör den enkel att anvĂ€nda och att tolka korrekt. Större efterfrĂ„gan pĂ„ kundanpassning och krav pĂ„ flexibilitet gör att tillverkande företag i allt större omfattning behöver effektiva metoder för att ta fram instruktioner.PĂ„ uppdrag av PartnerTech i Åtvidaberg genomfördes under vĂ„rterminen 2014 ett examensarbete inriktat mot att underlĂ€tta framtagning och revision av instruktioner. Vilka presentationsformer som bĂ€st stödjer anvĂ€ndaren var ocksĂ„ del av det huvudsakliga mĂ„let. Utöver det önskades Ă€ven en metod för att kategorisera produkter efter monteringskomplexitet, vilket skulle underlĂ€tta fördelning av personal.

Vikten av kreativitet för regional utveckling : en studie av tvÄ lokala initiativ i Uppsala lÀn och kommun

Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.

SvÀngkranslagring för Kaldougn

Outokumpu Technology i SkellefteÄ fokuserar pÄ teknik som hÀrstammar frÄn företag i Boliden-gruppen och deras gruv-, smÀltverks- och kemiska processer. Företaget erbjuder kunden ingenjörs tjÀnster i form av konsultverksamhet inom omrÄdet frÄn gruva till smÀltverk. Produkter för tillÀmpningar inom smÀltverk erbjuds ocksÄ. En av dessa produkter Àr Kaldougnen som anvÀnds för satsvis smÀltning och processbehandling av metaller sÄsom koppar, bly och Àdelmetaller. För att lagra ugnens rotation anvÀnds idag lagerrullar som vilar mot en löpring monterad pÄ ugnskÀrlet.

Friluftsliv : vara eller inte vara

Planerandet för resande i dagens samhÀlle inleds för merparten av vÀrldens turister pÄ internet och andelen som gör det ökar stÀndigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt bokning av reserelaterade produkter och tjÀnster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att webbplatser för turism överlag inte Àr anpassade efter det som turister efterfrÄgar pÄ internet under planeringsfasen av en resa. DÀrför uppstÄr viss problematik.De vÀrmlÀndska kommunernas webbplatser för besöksnÀringen Àr i de allra flesta fall en del av de kommunala webbplatserna. Studier om kommunala webbplatser tillgÀnglighet visar pÄ att mer Àn hÀlften av VÀrmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.

Giftfria förskolor : inventering av förskolor och ÄtgÀrdsförslag till minskad exponering för hÀlsoskadliga Àmnen

MÄnga av de sjukdomar och hÀlsoförÀndringar som ökat i vÀstvÀrlden de senaste decennierna kan kopplas till kemikalieexponering. SÄdana Äkommor Àr exempelvis cancer; leukemi och hjÀrncancer hos barn samt cancer i bröst, prostata, testiklar och sköldkörtel hos vuxna, metabola sjukdomar; fetma och diabetes, neurologiska störningar hos barn; beteendestörningar, ADHD och autism, immunsystemsstörningar; allergier, astma och ökad infektionskÀnslighet, reproduktionssystemsstörningar; försÀmrad spermiekvalitet, minskad reproduktionsförmÄga och infertilitet, missbildningar pÄ pojkars könsorgan sÄsom hypospadi och kryptorkism samt tidigarelagd pubertet hos flickor. Dessa effekter kan vara kopplade till exponering för hÀlsoskadliga Àmnen under fostertid och barndom, Àv en om de visar sig först i vuxen Älder. I dagslÀget skyddar inte kemikalielagstiftningen foster och barn frÄn kemikalieexponering. HÀlsoskadliga Àmnen och kemikalier kan sÄledes finnas i de material och produkter som mÀnniskor omges av i vardagen. Kemikalierna kan lÀcka ut ur materialen och kontaminera inomhusmiljön.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->